drloop (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Äh ta skinkvecket där tutar det bäst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Nä nu runkar bävern blindlort! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Jag älskar när folk säger det där till mig, som om jag inte kan nåt om musik och endast lyssnar på Rix FM som en liten 14-åring. Du bevisar verkligen inte motsatsen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 (redigerat) En fågel kom flygande, in över en kohage, glad och munter och sjöng för full hals. Rätt va de va så sket en ko och träffade fågeln med en enorm kocka. Sedan blev det vinter, men koskiten skyddade från kylan och höll fågeln vid liv. När våren kom, så tinade allt upp och inne i koskiten var fågeln varm igen och kvittrate glatt. Så kom en katt förbi, och hörde fågeln därinne. Katten fick fram fågeln, och döda han, käka upp den. Där är historien slut. Men sensmoralen är att den som skiter på dig, är inte nödvändigtvis din ovän, och den som tar dig ur skiten är inte nödvändigtvis din vän. Och är du munter och glad, så håll igen käften för fan! 😆 Redigerat 19 september 2008 av Opus99 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Det är alltid precis lika djävla dåligt hela tiden. Jag är med dig! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Men är det verkligen helt omöjligt för er att förstå att det finns folk som gillar det här soundet? Men hur vore det med någon form av bevis på skivor som låter bättre med massa kompression så det distar? Det du säger är ju "ALL mat ska ha 4 skedar piri piri i sig". Alltså, all mat ska ha väldigt stark kryddning, oavsett om det är pannkakor, fläsk eller sallad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 En av anledningarna är för att man helt enkelt ska slippa dra upp volymen på stereon varje gång det kommer en lägre mastrad låt. Det är bekvämare om allt håller ungefär samma nivå. Oj, ja, det måste vara jobbigt att trycka på en knapp på fjärren, herregud, du kanske bränner 2 kcal. 😆 Kör du bil på samma sätt? Exakt samma gas oavsett vart du är? En annan är att ju högre volymen är desto mer sticker låten ut i jämförelse med låtar som har lägre volym. Det argumentet är synerligen dumt. Av den enkla anledningen att det finns en gräns hur högt man kan pressa, och det mesta är redan så högt att det är inget som står ut. Om man vill stå ut borde det smartaste vara att ha LÄGRE volym, för då kommer man verkligen märka av det. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Dagens lyssnare vill inte bara höra en bra låt utan också en produktion som uppfyller dagens krav. Det finns väääääldigt många lyssnare som antagligen tycker det låter tråkigt och ofärdigt om en låt inte har massiv volym. Vad är det för krav när det låter kasst? Jag ladda ner den nya låten du lagt upp och själva låten är okej men ljudet är vidrigt illa. Hade den funnits att köpa hade jag inte betalat för dyl kvalite. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Audio Postat 19 september 2008 Trådstartare Dela Postat 19 september 2008 Ska vi inte skilja på komprimering/limitering som "effekt" typ ny elektronisk musik och komprimering/limitering/mastring ? För trådskaparen menar väl det senare alternativet? Exakt. Det där var väl lågt och onödigt, slätstryka folk och försöka banalisera. Trådstartaren har väl inte talat ett dyft om articifiella effekter överlag heller (?) Poängen med tråden är väl att klanka ner på kompression med grundidéen att dynamik är naturligt och bra? På samma sätt kan andra effekter anses onödiga/felaktiga eftersom de heller inte är naturliga och därmed förstör ljudet. Att en låt har mer dynamik gör den inte per automatik bättre eller mer välljudande. Problemet är att kompression är ett sound och att den stora massan gillar det, åtminstone just nu. PS. Trådens titel är fan rätt rolig, hur komprimerar man utan bekostnad av dynamiken? Tips emmotages tacksamt! Nej, du missade poängen, Majken. Gillar stora massa komprimerat sound? Har dom nåt att jämföra med? Allt är komprimerat idag. Klart att folk köper en vara, om inte (bättre) alternativ finns. Trådens titel medger jag blev felformulerad. Ber om ursäkt för det. Det är trist att det är så många som skriver oseriösa inlägg och inlägg som inte har något med ämnet att göra. Men jag har fått det svar jag var ute efter när jag startade tråden. Musiken komprimeras stenhårt idag, för att den ska höras och dra till sig uppmärksamhet, inte för att 'stora massan' gillar det, som vissa påstår. 😆 Mvh Audio Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Jag tycker att man borde förbjuda reverb och chorus! Det är onaturliga effekter som förstör känslan i musiken. Det bör också vara förbjudet att klippa i musik, samt att göra pålägg. Allting ska spelas in i en tagning! Jag tycker att branschstandard borde vara korrekta mätmikrofoner för uppmikning i rum som helt eller åtminstone i så stor utsträckning som möjligt saknar rumsklang. Detta för att få en så riktig bild av instrumenten som möjligt utan inverkan av rummet. Undantaget är kyrkorglar där kyrkan får anses vara en del av instrumentet, men då blir det istället viktigt att ingen utöver organisten vistas i kyrkan då de kan skapa skuggor i ljudet till följd av oregelbundna relektioner. Det bör också vara förbjudet att byta enstaka strängar på instrument, om en sträng går av måste alla bytas. Annars blir ljudet felaktigt då strängarna inte harmoniserar med varandra - Just det sistnämnda är ett stort problem med popmusik idag och en viktig anledning till varför Metallicas senaste låter "ofördelaktigt" i mina öron. Klockrent inlägg! 😉 jamen herregud slicka rööv! 😆 antar du slänger på ett kilo salt på din mat också? ja menar... det är ju inte fel om maten smakar lite? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Tänk vad tråkigt om all musik skulle låta lika bra, eller lika dålligt... Vad en del audiofiler verkar missa är att soundet ÄR en viktig del av musiken som i Duffys fall... Har man ett genuint musikintresse så kan man ta till sig vilken låt som helst oavsett sound... Vad är det för unik sound att ALL musik är lika mycket pressad och låter illa? Är det verkligen unik? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Ok, jag har nästan klart för mig vilka plattor ni tycker låter skit vid det här laget. Men vilka skivor kan herrarna åtnjuta på sina hi-end Hi-Fi anläggningar i sina specialbyggda akustikbehandlade rum? Vilka (eller kanske vilken) skivor är värda att köpa? Och kom nu för fan inte dragandes med några gamla Donald Fagan, Steely Dan, Toto eller annat västkustdravel. Jag vill ha nya musik, gärna rockorienterat. mvh Niklas Nya White stripes och Red hot chili peppers på vinyl! För dom är INTE söndermasterad av en klåpare som CD versionen, utan låter dyanmiskt och riktigt bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Anledningen till att jag gav mig in i debatten var att jag ville belysa att det inte bara är "halvdöva kids med kassa datorhögtalare" som gillar det hårda limiterade soundet. Sen kan ni påstå att jag hör dåligt, sitter med dålig lyssning eller inte vet vad bra ljud är, men det tycker jag blir fånigt 😆 Jaså, vart finner du dom och framförallt, hur jämför ni? Jag har haft ett 20-tal personer här när vi jämfört olika masteringar på rätt sätt, och INGEN har hittills valt den dynamikförstörda versionen. Och detta är folk från 16 år till 50 år. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Nej kom igen nu och strunta i den här tråden som ända inte leder någon vart. Nej, man kommer ingenstans om vissa valt att måla in sig i ett hörn och säga "jag har rätt oavsett vad ni säger". Jag är öppen att bli motbevisad, så om någon har en bunt låtar så kan han/hon komma förbi och visa hur bättre det blir med det "unika" ljudet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Att föredra platt dynamik och hårt komprimerad master skulle jag vilja likna med en typ av utvecklingsstörning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Poängen med tråden är väl att klanka ner på kompression med grundidéen att dynamik är naturligt och bra? På samma sätt kan andra effekter anses onödiga/felaktiga eftersom de heller inte är naturliga och därmed förstör ljudet. Nej, snarare att man använder det på ALL musik HELA tiden oavsett vad det är. Att en låt har mer dynamik gör den inte per automatik bättre eller mer välljudande. Om det är samma EQ och inget annat är ändrat så har jag svårt att se hur det skulle låta bättre med mindre dynamik. Vi snackar ju om vanliga normala mixningar och inspelningar där dynamiken redan är begränsad. Problemet är att kompression är ett sound och att den stora massan gillar det, åtminstone just nu. Källa för det tack? Hur har dom sagt det? Vad har dom fått jämföra med? Den stora massan gillar det så mycket att dom köper mer skivor nu än för 15 år sedan? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Denna grupp människor, som då lider av den här störningen, har vi som förstår oss på det här med musik ingen möjlighet att lära upp på ett korrekt sätt. De begriper inte bättre så det är som att elda åt fåglarna att ens försöka förklara varför det är så viktigt att behålla dynamiken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Att föredra platt dynamik och hårt komprimerad master skulle jag vilja likna med en typ av utvecklingsstörning. 😆🙂 Denna grupp människor, som då lider av den här störningen, har vi som förstår oss på det här med musik ingen möjlighet att lära upp på ett korrekt sätt. De begriper inte bättre så det är som att elda åt fåglarna att ens försöka förklara varför det är så viktigt att behålla dynamiken. 😉🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Problemet är att kompression är ett sound och att den stora massan gillar det Bara för att en sönderkomprimerad låt säljer betyder det ju inte att den stora massan gillar att den är sönderkomprimerad, utan snarare att folk gillar låten i första hand. Det är ju som att säga att den stora massan gillar skivomslaget till Michael Jacksons "Thriller" baserat på att det är världens mest sålda skiva. Därför gillar den stora massan alla skivor vars omslag ser ut som Thriller. Sen håller jag med om att överdriven kompression som sound är populärt inom vissa genrer idag. Men det är ju en helt annan femma. Tycker bara det är trist när band lägger ner enorma mängder tid och pengar på att spela in en skiva, för att sedan i mastringen komprimera den tills det låter skit. Nu är det lyckligtvis inte alla som gör det, men alldeles för många. Det handlar väl om att använda det med måtta tycker jag. Hurvida det låter naturligt eller inte spelar ingen större roll så länge det låter bra. För hur många inspelningar låter "naturliga" från början idag? Vad är naturligt? är en elgitarr eller synth naturlig? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Förbjud attacktider på kortare än 10ms vid mastring Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Att man på ett studioforum inte bryr sig om DIST som skapas på grund av massiv komprimering av ljudet är ju skrämmande. Som folk på ett bilforum skiter i om ratten och hjulen sitter fast. Bara för man har en dator, ljudkort, högtalare och lyckas bli medlem på ett forum så blir man inte automatiskt expert eller kunnig. Så problemen är ju flera. *Vissa påstår att dagens ungdomar gillar soundet. Jaså, hur vet man det? Ser man det på hur mycket mer musik dom köper? Njaaa, det skulle jag inte tro va. Beror det på en myt som lever av sig själv? Antagligen, för vid varje jämförelse jag och flera andra gjort så är det ingen som föredragit massiv kompression. *Kompression kan man faktiskt fixa själv! Det finns logaritmer som kan sitta i varje ipod och bilstereos där man själv lägger på kompression. Detta är ju att föredra eftersom då kan man ha en oförstörd version på CD/Flac så kan kunderna själva välja om dom vill sunka till ljudet. *Att ständigt ha maxvolym är inte bra för örat, vilket kan ge problem i framtiden. Lyssningströtthet är bara en av dom mildare saker som kan hända. *Man kan inte spela musiken högt! Det låter så illa att man måste sänka, plus att det kan skada högtalarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Man får dessutom huvudvärk av att lyssna på hårt komprimerad musik. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Man får dessutom huvudvärk av att lyssna på hårt komprimerad musik. Ja. Det är vetenskapligt bevisat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Så problemen är ju flera. *Vissa påstår att dagens ungdomar gillar soundet. Jaså, hur vet man det? Ser man det på hur mycket mer musik dom köper? Njaaa, det skulle jag inte tro va. Beror det på en myt som lever av sig själv? Antagligen, för vid varje jämförelse jag och flera andra gjort så är det ingen som föredragit massiv kompression. *Kompression kan man faktiskt fixa själv! Det finns logaritmer som kan sitta i varje ipod och bilstereos där man själv lägger på kompression. Detta är ju att föredra eftersom då kan man ha en oförstörd version på CD/Flac så kan kunderna själva välja om dom vill sunka till ljudet. *Att ständigt ha maxvolym är inte bra för örat, vilket kan ge problem i framtiden. Lyssningströtthet är bara en av dom mildare saker som kan hända. *Man kan inte spela musiken högt! Det låter så illa att man måste sänka, plus att det kan skada högtalarna. * Mmm, jämförelser som du gjort... när jag har spelat upp grejer för kids tycker en del att de låtar som inte är så hårt komprimerade inte har samma tryck... delade meningar där. * Nu är du ute och far, att låta pöbeln och en hifiapparat komprimera åt dig, hua... jag får kalla kårar (Men jag förstår vad du menar). * Bara för att det är komprimerat så behöver man inte lyssna högt i lurarna, eller? * Man kan inte spela musiken högt sägerdu, det är ju det man kan. Plus att det kan skada högtalarna. säger du... ja nu blev jag övertygad om att dina argument är så där lagom vetenskapliga... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Hur kommer det sig att folk har så svårt att prata om volymrejset utan att idiotförklara dem som tycker annorlunda? Jag, som de flesta andra, uppskattar ett gott mastringsarbete. Däremot finns det många exempel på mindre lyckade mastringar. Idag handlar det ofta om att man pressar nivåerna för mycket. För kunde det handla om att stereobilden var för stor eller att det fanns för mycket information i diskanten. Jag håller med Nattvaktaren. Om alla lär sig komprimera på ett bra sätt kommer musiken låta så mycket bättre, även på pressade nivåer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Hur kommer det sig att folk har så svårt att prata om volymrejset utan att idiotförklara dem som tycker annorlunda?Jag, som de flesta andra, uppskattar ett gott mastringsarbete. Däremot finns det många exempel på mindre lyckade mastringar. Idag handlar det ofta om att man pressar nivåerna för mycket. För kunde det handla om att stereobilden var för stor eller att det fanns för mycket information i diskanten. Jag håller med Nattvaktaren. Om alla lär sig komprimera på ett bra sätt kommer musiken låta så mycket bättre, även på pressade nivåer. Och här har det hänt jättemycket de senaste åren. Tittar man på popmusik från 2000 och på popmusik från i år så är det generellt sett mycket färre klippta toppar. Kompressionen är kompression och inte digital distorsion. Om man tidigare slarvade, inte hade koll riktigt på vad man gjorde eller gillade de nya kripsiga övertonerna från distorsionen vet jag inte. Men det är hur som helst mindre distorsion på nya mastringar, det är åtminstone den uppfattningen jag har. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 * Mmm, jämförelser som du gjort... när jag har spelat upp grejer för kids tycker en del att de låtar som inte är så hårt komprimerade inte har samma tryck... delade meningar där. Ännu ett bevis på hur man jämför fel. Jag är nästan helst säker att ni jämförde utan normalisera till samma genomsnittliga nivå. Då kan man uppleva att den komprimerade låter som den har mer tryck men jag hoppas verkligen du förstår det är fel sätt att jämföra? För det som är intressant är ju jämföra dom med samma genomsnittliga ljudnivå och då har, iaf inte jag, mött på någon skiva som låter bättre och mer tryck än den dynamiska. Detta är väldigt lätt att testa och jag har gjort det många gånger, samma resultat. Det blir uppenbart att den komprimerade låten har mindre tryck och bara låter platt. * Nu är du ute och far, att låta pöbeln och en hifiapparat komprimera åt dig, hua... jag får kalla kårar (Men jag förstår vad du menar). Nja, jag menade att det är lätt och påstå saker över nätet men om man kan bevisa det irl så finns det så mycket mer värde i det. Hur ska jag kunna veta att du eller "pelle" har jämfört på rätt sätt? Och under vilka förhållande? * Bara för att det är komprimerat så behöver man inte lyssna högt i lurarna, eller? Nej, det går ju inte lyssna högt, för då låter det illa. Men igen, det är onyttigare för örat att få samma ljudtryck hela tiden istället för dynamiskt ljudtryck som ändrar på sig. * Man kan inte spela musiken högt sägerdu, det är ju det man kan. Nej, det är ju det man inte kan, för då låter det platt, jobbigt och kasst. Plus att det kan skada högtalarna. säger du... ja nu blev jag övertygad om att dina argument är så där lagom vetenskapliga... 😉 Visste du inte om det? 🙂 Det är ju en fördel om man vet vad man snackar om när man för en debatt. Saken är ju den att med hög komprimering så utsätter man talspolen för högre tryck och mer värme, vilket kan leda till att det går sönder. Speciellt med musik som har mycket energi högt upp i registret. Högtalare är byggda så dom klarar av kortare stunder och transienter som är mycket högre än medelnivån. Detta funkar kanon med vanlig dynamisk musik men när medelnivån är lika högt som transienterna skulle vara så förändrar det hela. Ett tips, i all välmening, är att ta reda på dessa saker innan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Musik är som tjejer. Dom ska inte vara platta.. Det ska puta ut.. Nu börjar ni fatta va... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gain Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Hur kommer det sig att folk har så svårt att prata om volymrejset utan att idiotförklara dem som tycker annorlunda?Jag, som de flesta andra, uppskattar ett gott mastringsarbete. Däremot finns det många exempel på mindre lyckade mastringar. Idag handlar det ofta om att man pressar nivåerna för mycket. För kunde det handla om att stereobilden var för stor eller att det fanns för mycket information i diskanten. Jag håller med Nattvaktaren. Om alla lär sig komprimera på ett bra sätt kommer musiken låta så mycket bättre, även på pressade nivåer. Det finns album som låter så förbannat illa så man blir...förbannad 😉 Väldigt tydligt på en hel del compilations. Det är en väsentlig skillnad med pressade nivåer som är mättade med finess! De är att gråta till, t o m akustiska sådana - Tänker direkt på LeMarc´s album "Sjutton Sånger", inspelad/mixad av Martin Hansen och mästerligt mastrad av Claes Persson på CRP Recording. Det är f-n metal, Sagolikt 😛 ¨ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Ett litet kul test. Ladda ner denna rar fil: http://www.yousendit.com/download/bVlEYURObTgwMEhIRGc9PQ Packa upp så får ni 4 filer. Spela först upp Effect And Cause_kom och Effect And Cause_dyn. Då kan man tycka att det är mer "tryck" i kom versionen. Men spela sen upp Norm_Effect And Cause_kom och Norm_Effect And Cause_dyn och jämför. Helt plötsligt så låter den komprimerade versionen mycket sämre, plattare och framförallt med mindre tryck!. Därför måste man jämföra ljudklippen på rätt sätt, det vill säga med samma genomsnittliga ljudnivå eftersom vi har faktiskt en volymkontroll hemma, fast den verkar vara jobbig att använda för vissa. 😉 Filerna är från White stripes senaste platta där den komprimerade versionen är från CDn och okomprimerade är samma som studiomastern. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.