Audio Postat 18 september 2008 Trådstartare Dela Postat 18 september 2008 (redigerat) Glaskatten: Är med på vad du säger men jag kan inte sätta mig framför min anläggning o lyssna, kan funka i bilen dock men det är inget bra alternativ tycker jag. Tar tilll mig låtar nästan varje dag man hör på radion men dom duger inte till att spelad upp hemma o de är synd.... Daniel Det är precis samma sak för mig 😉 Duffys skiva, om vi tar den som exempel låter väldigt odynamisk (VÄLDIGT komprimerad), vilket absolut inte bör (ska?) vara något som ska höra till "soundet". Det gör mig bara lyssningstrött... Redigerat 18 september 2008 av Audio Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 Glaskatten: Är med på vad du säger men jag kan inte sätta mig framför min anläggning o lyssna, kan funka i bilen dock men det är inget bra alternativ tycker jag. Daniel Vad har du för anläggning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 I många år har man varit trött på skivor och varit mindre sugen på att köpa dem pga begränsade dynamiken. Nu är det inte nog med liten dynamik utan det t.o.m. är distortion över hela mixen konstant. Just därför kommer jag absolut inte köpa Metallicas nya skiva pga av det. Jag har ärligt laddat ner den för att snabbt lyssna genom den innan jag tänkte köpa den men jag lovar att jag kommer inte köpa den. MvH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJMusik Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 (redigerat) Nä den här hyperkompressionen och decibeltävligen har gått lite för långt. Jag undviker också att köpa skivor numera eftersom de är söndermosade. Mycket tråkigt... Majkens inlägg förstod jag inte alls. Den sarkasmen var väl lite felplacerad eftersom någon tog upp ett fenomen som får bra producerad musik att faktiskt låta sämre i slutskedet... Det var faktiskt ingen som gnällde på elastic audio eller dylikt Men eftersom detta är ett forum får han gärna rita mig en mindmap EDIT: stav Redigerat 18 september 2008 av hullan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 (redigerat) Vad har du för anläggning? Får jag fråga... har du hört talas om Dennispaketet? 😉 Redigerat 18 september 2008 av Analogfreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 (redigerat) Nån som kan ärligt berätta varför man gör som man gör, frågan hänger kvar..... På frågan om varför så är det ganska logiskt, men det är inte alltid behagligt. De som redan har ögonen på sina grupper och musik-akter, dom köper skivorna nästan oavsett. Dom backar bara om saker och ting blir helt åt helvete. Den höga interna ljudmassan är mer en tankegång som ska tjäna till att fånga upp nya köpare. Mycket musik spelas på ställen där volymknappen inte vidrörs utan står på ett fast läge - som radio i livsmedelsbutiker, caféer, bilen, jobbet, på TV, dansmusik på krogen osv. Även då en låt från en artist placeras på en samlingsplatta så spelas ju ofta den plattan utan att volymratten justeras. I alla de här sammanhangen så gäller det att sticka ut, att få lyssnaren att lägga märke till låten och minnas den. Bortsett ifrån söta refränger och hookar, så åstadkommer man det oftast med hög volym och skarpt sångljud. Den som lyssnat på ett jazzband på en allmän tillställning, vet ju att under trumsolot så lyssnar alla, men under bassolot så börjar alla prata med varandra istälet för att lyssna till basen. Anledningen är att trumsolot är starkt och skarpt och kommenderar uppmärksamhet medan bassolot är dovt och ljudsvagt, och kommenderar inte uppmärksamhet på samma dominerande sätt. Det är en slags akustisk psyko-social effekt hos människor, typ. Den som däremot kommenderar uppmärksamhet, med uppseendeväckande ljud, starkast volym, lyser med skarpast ljud, syns mest, hörs mest, den minns man. Hör man en låt en andra gång, och minns att man hört den innan, så är det pluspoäng för låten. Och tredje gången så börjar man ofta att acceptera den, att gilla den. Det är lite som med hur vi börjar att åtrå, överlag. Man börjar åtrå det man ser oftast, varje dag, varje dag, varje dag. Det är det man saknar mest om man skulle bli utan det. En tjej blir ju kär i en kille för att han är den hon ser mest, varje dag. Det må finnas andra killar i hennes umgängeskrets, men den hon ser och märker av mest varje dag är den hon kommer bära med sig hem i sitt sinne varje kväll, och gradvis vänjas in i ett gillande för. Och han hjälper det, genom att se till att vara den hon ser och märker av mest. Det är lite undermedvetet. Det är samma med musik, den måste marknadsföra sig själv. För att öka snittljudvolymen måste man komprimera och skära bort mindre avgörande aspekter av ljudet. En lite skruvad jämförelse är om man t.ex. fäster en blompinne i taket och trär ett helt äpple på pinnen, så är tanken att man ska kunna få äpplet så nära upp i taket som det går. Äpplet kommer ju att ta emot taket och där är det liksom stopp. Men om man då skär bort den övre tredjedel av äpplet som först tar i taket, så får äpplets topp en plan yta och då kan man få upp äpplet ännu längre upp mot taket. Det är ungefär så limiting fungerar. Ju mer man skär bort det som först slår i taket, ju högre upp kan man få ljudnivån. Det man skär bort från ljudet är mindre avgörande aspekter, men det innebär inte att det inte märks. I början märktes det inte så mycket, men eftersom alla liksom tävlar om vem som kan låta starkast så tvingas man kapa mer och mer av sina toppar för att ens låta normalhögt idag. I synnerhet vana lyssnaröron lägger fort märke till det här, eftersom all detaljtydlighet skärs av och smetas ut, och musiken låter lika starkt oavsett det är en asförbannad metalltrummis eller en liten blyg flöjt. Så, högre snittvolym har sitt pris, och folk har börjat lägga märke till det nu, och gillar det inte. Den legendariska mastringsteknikern Bob Katz gjorde en filmsnutt om detta, som länge har cirkulerat på nätet: och även wikipedia har en artikel om det här: http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war Redigerat 18 september 2008 av Opus99 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJMusik Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 Vad har du för anläggning? Får jag fråga... har du hört talas om Dennispaketet? 😉 På Dennis brunbys hifi i Essslöv! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 Titta nu och lär av Farbror Barbro! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Jag tycker faktiskt att de kommersiella radiokanalerna förstör musiken mycket mer än nåt annat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DanielEdison Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Glaskatten: Jag lyssnar till ett par Hawthorne Audio Silver Iris 15" coax i OB som drivs av en klass A rörförstärkare i ett aukustiskt reglerat rum. Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 (redigerat) Jag skulle vilja veta varför skivor mastras på detta sätt, då vi som betalar för skivorna (alltså inte dom som laddar ner och kanske inte bryr sig om ljudkvaliteten så speciellt mycket) helst då undviker att köpa dom? Detta kan ju inte vara bra för skivförsäjlningen som redan är dålig!? Jag är nog med dig i det här. Men, fan vet om vi inte tillhör minoriteten ändå. Svenssons tror jag inte bryr sig så mycket. Om utvecklingen fortsätter såhär så .. lär dom väl göra det förr eller senare. Men svenssons köper ju alltid det som finns i affären - oavsett vad och hur det är. Vad har dom för val? om dom inte handlar det som finns, så blir dom ju ofta helt utan. Så överlag har vi inte mycket val utan får göra det bästa av det som säljs oss. På ljud och musiksidan är vi nog de kräsnare och de som yttrar oss först. Det är lite som med paparazzifotografer och kändisar. De skulle ju inte ta bilder om de inte kunde sälja dem, och att det KAN sälja dom betyder ju att en majoritet av människorna faktiskt köper skiten. :/ Ang Metallicas senaste platta och dess värdelösa ljudkvalitet finns en intressant artikel på nätet: http://blog.wired.com/music/2008/09/does-metallicas.html ".. according to mastering engineer Shepherd, the problem goes beyond compression. The CD version on the bottom has been heavily compressed, limited and/or clipped, and sounds massively distorted as a result." Audiophiles would be better off recording the songs from the videogame than buying the album because the Guitar Hero version has far better dynamic range than the hyper-compressed CD version. So far, 2,730 fans have signed a petition asking that the album be re-mixed (as opposed to remixed) and/or remastered." 🙂 Jag tycker att man borde förbjuda reverb och chorus! Det är onaturliga effekter som förstör känslan i musiken. Det bör också vara förbjudet att klippa i musik, samt att göra pålägg. Allting ska spelas in i en tagning! Jag tycker att branschstandard borde vara korrekta mätmikrofoner för uppmikning i rum som helt eller åtminstone i så stor utsträckning som möjligt saknar rumsklang. Detta för att få en så riktig bild av instrumenten som möjligt utan inverkan av rummet. Undantaget är kyrkorglar där kyrkan får anses vara en del av instrumentet, men då blir det istället viktigt att ingen utöver organisten vistas i kyrkan då de kan skapa skuggor i ljudet till följd av oregelbundna relektioner. Det bör också vara förbjudet att byta enstaka strängar på instrument, om en sträng går av måste alla bytas. Annars blir ljudet felaktigt då strängarna inte harmoniserar med varandra - Just det sistnämnda är ett stort problem med popmusik idag och en viktig anledning till varför Metallicas senaste låter "ofördelaktigt" i mina öron. Det där var väl lågt och onödigt, slätstryka folk och försöka banalisera. Trådstartaren har väl inte talat ett dyft om articifiella effekter överlag heller (?) Dagens lyssnare vill inte bara höra en bra låt utan också en produktion som uppfyller dagens krav. Det finns väääääldigt många lyssnare som antagligen tycker det låter tråkigt och ofärdigt om en låt inte har massiv volym. Det här stämmer nog. När tendensen drar iväg åt ett håll så ändras föreställningen om vad "som vanligt" innebär. Men till slut når ju fysiologin sina gränser. Med dagens radiomusik skulle vi klara oss bra med 8 bitars ljudkvalitet, för de flesta hits använder inte större dynamiskt omfång. Men ändå vill vi använda högre upplösningar som 24, 32 och 64 bits för vi säger att det ger ett bättre ljud. Jag känner en tjej, runt 25, ensam mamma, som fick fet-skäll av sin läkare för att hon stoppade i 3-åriga sonen en fullkomlig dyngkost, godis och skitmat. Så, hon tog sig i kragen och började servera grabben bra husmanskost, men vid det laget var det så jäkla illa att sonen vägrade dricka rent vatten - om inte mamman sockrade vattnet först. Han var så van vid fett och sött att han ryggade undan från .. ja, vanlig mat. Jag ser lite likheter i musikvärlden idag, där vi har blivit vana att ta så oerhört processade saker för givet. Att lyssna på ett vanligt piano idag, det tycker många låter klonkigt och tråkigt. Det är som att dricka osockrat vatten. - - - Själv så känner jag att viss dynamisk kompression och viss limiting är försvarbart, men jag vill inte bli påmind om det. Jag vill aldrig märka av tekniken. Och den får liksom inte ta död på den stämning som musiken försöker förmedla. Då har man ju misslyckats med själva grundidén. En bra film är iofs alltid en bra film, oavsett hur dålig bildkvalitén är. Men att säga att bildkvalitén inte har någon inverkan på hur vi upplever stämningen och intrycket av filmen, det stämmer inte för mig. Förvisso är dagens filmer ganska kraftigt limiterade i bildkvalitet med, för att mätta färgintrycken så hårt det bara går. Jäkla synd, för det tyder på att pengar är viktigare än passion för filmskaparna. Man blir lurad, som konsument, och säljarna vet att när konsumenten märker det så är det för sent, för konsumenten har 'köpt av egen vilja' (i god tro) och kan då inte klaga. Kallas för lurendrejeri där jag kommer ifrån. Men såna här trådar är ju lite reklam med. För ni tror väl inte jag nu kan hålla fingrarna bort ifrån att lyssna på Metallicas nya platta, just för att höra det här 🙂 Redigerat 19 september 2008 av Opus99 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DanielEdison Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 (redigerat) * pengar är viktigare än passion * Pricken över i . Men om musikbranschen resonerar så får man inte gnälla på att folk som inte vill betala för soppan man levererar laddar ner på nåtet ist. Det går liksom hand i hand... Vart ska jag rikta min kritik om jag vill framföra den, ta tex Amanda Jensens nya platta. Hennes röst är helt förstörd och allt låter som en enda soppa. Vilket bolag o vilket forum uttrar jag vad jag tycker? Har ej kvar skivan då den bröts i bitar och hivades bort.... Vill inte kasta skit utan bara framföra min åsikt gällande musik kvalitet. Daniel Redigerat 19 september 2008 av DanielEdison Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Gött att ni tog detta i en ny tråd iallafall då alla mastringstrådar ska balla ur i den här diskussionen Men är det verkligen helt omöjligt för er att förstå att det finns folk som gillar det här soundet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
matte76 Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 (redigerat) Men är det verkligen helt omöjligt för er att förstå att det finns folk som gillar det här soundet? Nej då, det finns säkert folk som gillar komprimerat och odynamiskt ljud. Men frågan är ju om de jämfört med motsatsen (dynamiskt, okomprimerat och naturligt ljud) och ändå föredragit den förstnämnda typen av ljud? Jag tvivlar på det. Jag tycker det är befängt av skivbolagen att mastra som de gör för att "kidsen gillar det". De köper inte skivorna, så varför inte mastra för de som köper skivorna och bryr sig om ljudet? Dessutom har "kidsen" fått det komprimerade ljudet matat till sig utan att fått höra alternativet, hade de bara sökt efter bättre ljud hade de troligen inte gillat det komprimerade längre. Skivbolagen borde analysera denna situationen betydligt bättre och inte bara anta att alla gillar avsaknad av dynamik. Jag och väldigt många med mig köper allt mindre nysläppta skivor p.g.a loudness war, inte p.g.a nedladdning. Redigerat 19 september 2008 av matte76 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jockmic Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Nu får man ju göra skillnad på den kreativa processen (komposition, inspelning o mix) där påverkan av dynamiken har sin givna plats för att skapa ett sound. Viss musik är akustisk och då ska man nog vara lite försiktig. Hård kompression vid mastring har väl mest att göra med marknadsanpassning. Hörs man inte finns man inte! Ett problem här är nivåerna för radiostandard som mäts i toppnivå. Utan detta hade det inte varit mycket mening att pressa upp medelnivån. Om man leker med tanken att standarden för nivån var satt efter medelvärde skulle det inte vara mycket lönt att över-mastra. /Jocke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 (redigerat) Men är det verkligen helt omöjligt för er att förstå att det finns folk som gillar det här soundet Nej, då. Men förstå att det här är ingen artistisk aspekt. Det är inte så att mastringsteknikern sitter och säger "nu jäklar, nu ska vi skära bort transienterna och få till en sjyst limiter-dist". Det här är en teknisk degradering, inte ett artistiskt 'sound'. Det som att göra en bil låg som zätan, för ju närmare asfalten man sitter desto fortare ser bilen ut att gå - på bekostnad att fjädringen och väghållningen blir groteskt dålig. Men visst, det finns nog dom som har tagit till sig att "så här ska det låta" och lärt sig uppskatta det. Redigerat 19 september 2008 av Opus99 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Discoführer Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Jag tycker faktiskt att de kommersiella radiokanalerna förstör musiken mycket mer än nåt annat. Ja, för SR använder ju ingen Orban-kompressor... Angående ämnet i övrigt; Jag är inte heller något fan av överkomprimerad musik, även om det inom vissa genrer låter helt rätt och jävligt coolt. Men jag ser inte riktigt hur man ska kunna lösa det hela i övrigt. Jag menar vad ska man göra, förbjuda L3:an? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Jag tycker faktiskt att de kommersiella radiokanalerna förstör musiken mycket mer än nåt annat. Ja, för SR använder ju ingen Orban-kompressor... Angående ämnet i övrigt; Jag är inte heller något fan av överkomprimerad musik, även om det inom vissa genrer låter helt rätt och jävligt coolt. Men jag ser inte riktigt hur man ska kunna lösa det hela i övrigt. Jag menar vad ska man göra, förbjuda L3:an? Kunde en galen tysk bränna böcker så kan man väl anta att någon kan förbjuda L3... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Glaskatten: Jag lyssnar till ett par Hawthorne Audio Silver Iris 15" coax i OB som drivs av en klass A rörförstärkare i ett aukustiskt reglerat rum. Daniel Har du sterling varianten eller den sämre och betydligt billigare varianten? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DanielEdison Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Aha, du har lyssnat till den dyrare varianten. Nice berätta, är den värd sin peng?? Du måste ha duktigt på benen om du tycker att den vanliga inte låter särskilt bra! Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Jag tycker faktiskt att de kommersiella radiokanalerna förstör musiken mycket mer än nåt annat. Ja, för SR använder ju ingen Orban-kompressor... Angående ämnet i övrigt; Jag är inte heller något fan av överkomprimerad musik, även om det inom vissa genrer låter helt rätt och jävligt coolt. Men jag ser inte riktigt hur man ska kunna lösa det hela i övrigt. Jag menar vad ska man göra, förbjuda L3:an? Kunde en galen tysk bränna böcker så kan man väl anta att någon kan förbjuda L3... Nej förresten förbjud alla musik genre som komprimerar hårt. Då har vi löst problemet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Ja herregud om jag fått en krona för varje dynamikdödtråd på musikerforum vore jag om inte rik så iallafall närmare en bärs. Rabieshunden har såklart rätt; lägg av med nostalgiflummet, lär er komprimera och håll käft. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Discoführer Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Jag tycker faktiskt att de kommersiella radiokanalerna förstör musiken mycket mer än nåt annat. Ja, för SR använder ju ingen Orban-kompressor... Angående ämnet i övrigt; Jag är inte heller något fan av överkomprimerad musik, även om det inom vissa genrer låter helt rätt och jävligt coolt. Men jag ser inte riktigt hur man ska kunna lösa det hela i övrigt. Jag menar vad ska man göra, förbjuda L3:an? Kunde en galen tysk bränna böcker så kan man väl anta att någon kan förbjuda L3... Nej förresten förbjud alla musik genre som komprimerar hårt. Då har vi löst problemet. Där har vi det! 🙂🙂🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 (redigerat) vad ska man göra, förbjuda L3:an? Man blir förbannad över den dåliga respekt och pengahunger som artist-etablissemangen lurar på en, gör sin röst hörd offentligt och högt, och låter bli att köpa skivor som man inte gillar. Det funkar riktigt bra. L3an ska förbjudas av andra skäl, tycker jag 🙂 Redigerat 19 september 2008 av Opus99 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IrieNixon Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Ok, jag har nästan klart för mig vilka plattor ni tycker låter skit vid det här laget. Men vilka skivor kan herrarna åtnjuta på sina hi-end Hi-Fi anläggningar i sina specialbyggda akustikbehandlade rum? Vilka (eller kanske vilken) skivor är värda att köpa? Och kom nu för fan inte dragandes med några gamla Donald Fagan, Steely Dan, Toto eller annat västkustdravel. Jag vill ha nya musik, gärna rockorienterat. mvh Niklas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Jag skulle vilja veta varför skivor mastras på detta sätt, då vi som betalar för skivorna (alltså inte dom som laddar ner och kanske inte bryr sig om ljudkvaliteten så speciellt mycket) helst då undviker att köpa dom? Detta kan ju inte vara bra för skivförsäjlningen som redan är dålig!? Jag är nog med dig i det här. Men, fan vet om vi inte tillhör minoriteten ändå. Svenssons tror jag inte bryr sig så mycket. Om utvecklingen fortsätter såhär så .. lär dom väl göra det förr eller senare. Men svenssons köper ju alltid det som finns i affären - oavsett vad och hur det är. Vad har dom för val? om dom inte handlar det som finns, så blir dom ju ofta helt utan. Så överlag har vi inte mycket val utan får göra det bästa av det som säljs oss. På ljud och musiksidan är vi nog de kräsnare och de som yttrar oss först. Det är lite som med paparazzifotografer och kändisar. De skulle ju inte ta bilder om de inte kunde sälja dem, och att det KAN sälja dom betyder ju att en majoritet av människorna faktiskt köper skiten. :/ Ang Metallicas senaste platta och dess värdelösa ljudkvalitet finns en intressant artikel på nätet: http://blog.wired.com/music/2008/09/does-metallicas.html ".. according to mastering engineer Shepherd, the problem goes beyond compression. The CD version on the bottom has been heavily compressed, limited and/or clipped, and sounds massively distorted as a result." Audiophiles would be better off recording the songs from the videogame than buying the album because the Guitar Hero version has far better dynamic range than the hyper-compressed CD version. So far, 2,730 fans have signed a petition asking that the album be re-mixed (as opposed to remixed) and/or remastered." 🙂 Jag tycker att man borde förbjuda reverb och chorus! Det är onaturliga effekter som förstör känslan i musiken. Det bör också vara förbjudet att klippa i musik, samt att göra pålägg. Allting ska spelas in i en tagning! Jag tycker att branschstandard borde vara korrekta mätmikrofoner för uppmikning i rum som helt eller åtminstone i så stor utsträckning som möjligt saknar rumsklang. Detta för att få en så riktig bild av instrumenten som möjligt utan inverkan av rummet. Undantaget är kyrkorglar där kyrkan får anses vara en del av instrumentet, men då blir det istället viktigt att ingen utöver organisten vistas i kyrkan då de kan skapa skuggor i ljudet till följd av oregelbundna relektioner. Det bör också vara förbjudet att byta enstaka strängar på instrument, om en sträng går av måste alla bytas. Annars blir ljudet felaktigt då strängarna inte harmoniserar med varandra - Just det sistnämnda är ett stort problem med popmusik idag och en viktig anledning till varför Metallicas senaste låter "ofördelaktigt" i mina öron. Det där var väl lågt och onödigt, slätstryka folk och försöka banalisera. Trådstartaren har väl inte talat ett dyft om articifiella effekter överlag heller (?) Dagens lyssnare vill inte bara höra en bra låt utan också en produktion som uppfyller dagens krav. Det finns väääääldigt många lyssnare som antagligen tycker det låter tråkigt och ofärdigt om en låt inte har massiv volym. Det här stämmer nog. När tendensen drar iväg åt ett håll så ändras föreställningen om vad "som vanligt" innebär. Men till slut når ju fysiologin sina gränser. Med dagens radiomusik skulle vi klara oss bra med 8 bitars ljudkvalitet, för de flesta hits använder inte större dynamiskt omfång. Men ändå vill vi använda högre upplösningar som 24, 32 och 64 bits för vi säger att det ger ett bättre ljud. Jag känner en tjej, runt 25, ensam mamma, som fick fet-skäll av sin läkare för att hon stoppade i 3-åriga sonen en fullkomlig dyngkost, godis och skitmat. Så, hon tog sig i kragen och började servera grabben bra husmanskost, men vid det laget var det så jäkla illa att sonen vägrade dricka rent vatten - om inte mamman sockrade vattnet först. Han var så van vid fett och sött att han ryggade undan från .. ja, vanlig mat. Jag ser lite likheter i musikvärlden idag, där vi har blivit vana att ta så oerhört processade saker för givet. Att lyssna på ett vanligt piano idag, det tycker många låter klonkigt och tråkigt. Det är som att dricka osockrat vatten. - - - Själv så känner jag att viss dynamisk kompression och viss limiting är försvarbart, men jag vill inte bli påmind om det. Jag vill aldrig märka av tekniken. Och den får liksom inte ta död på den stämning som musiken försöker förmedla. Då har man ju misslyckats med själva grundidén. En bra film är iofs alltid en bra film, oavsett hur dålig bildkvalitén är. Men att säga att bildkvalitén inte har någon inverkan på hur vi upplever stämningen och intrycket av filmen, det stämmer inte för mig. Förvisso är dagens filmer ganska kraftigt limiterade i bildkvalitet med, för att mätta färgintrycken så hårt det bara går. Jäkla synd, för det tyder på att pengar är viktigare än passion för filmskaparna. Man blir lurad, som konsument, och säljarna vet att när konsumenten märker det så är det för sent, för konsumenten har 'köpt av egen vilja' (i god tro) och kan då inte klaga. Kallas för lurendrejeri där jag kommer ifrån. Men såna här trådar är ju lite reklam med. För ni tror väl inte jag nu kan hålla fingrarna bort ifrån att lyssna på Metallicas nya platta, just för att höra det här 🙂 Mamman och feta ungen, filmskaparna, svenssons i affärerna och paparazzi... i ett enda inlägg! Herregud människa skaffa dig lite självkontroll, skicka till mig om du får nåt över. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jarlo Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Men är det verkligen helt omöjligt för er att förstå att det finns folk som gillar det här soundet Nej, då. Men förstå att det här är ingen artistisk aspekt. Det är inte så att mastringsteknikern sitter och säger "nu jäklar, nu ska vi skära bort transienterna och få till en sjyst limiter-dist". Det här är en teknisk degradering, inte ett artistiskt 'sound'. Det som att göra en bil låg som zätan, för ju närmare asfalten man sitter desto fortare ser bilen ut att gå - på bekostnad att fjädringen och väghållningen blir groteskt dålig. Men visst, det finns nog dom som har tagit till sig att "så här ska det låta" och lärt sig uppskatta det. "Teknisk degradering" ser inte jag som ett argument till att det inte skulle vara ett "artistiskt sound". Jag älskar bitcrusher (bitreducerare) och använder det massor i mina låtar - det om något är väl en teknisk degradering? Hur som helst så kan jag absolut förstå att man inte gillar volymkriget. Jag kan många gånger tycka att det tokkomprimerade soundet låter bra, men det hade ju varit trevligare om mastringsteknikerna kunde välja att göra det endast i de lägena när de själva tycker att det låter bäst så. Anledningen till att jag gav mig in i debatten var att jag ville belysa att det inte bara är "halvdöva kids med kassa datorhögtalare" som gillar det hårda limiterade soundet. Sen kan ni påstå att jag hör dåligt, sitter med dålig lyssning eller inte vet vad bra ljud är, men det tycker jag blir fånigt 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DanielEdison Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Lämmnar detta forum då det verkar vara en inkörsport för ungdommar! MvH Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 Lämmnar detta forum då det verkar vara en inkörsport för ungdommar! MvH Daniel Man måste väl kunna ta en debatt? Att folk har olika åsikter och smak är väl inte skäl nog till att lämna ett forum? Nej kom igen nu och strunta i den här tråden som ända inte leder någon vart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 "Herregud människa skaffa dig lite självkontroll, skicka till mig om du får nåt över. " Hahaha! Du är allt lite rolig ändå nattvaktaren... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.