Analogfreak (oregistrerad) Postat 24 september 2008 Dela Postat 24 september 2008 jag föreslår att du själv börjar spela in och mixa musik, så kommer du snart till insikt. Vad är det för insikt du vill att jag ska komma till? förmodligen att du inte vet vad som används för att det inte alltid hörs att resultatet förmodligen skulle va sämre, om detta du inte hör används, inte skulle användas men det är ju min gissning på vad den gode itzhak menar Nej, just det. Det som jag tidigare kallat för märkbart komprimerat. Märkbart. För mig som konsument. Jag kritiserar komprimering som jag som konsument lägger märke till, exempelvis Metallicas senaste, som är, för mig, märkbart komprimerad. Jag har aldrig påstått att all komprimering är dålig, som några tydligen några fått för sig eftersom dom inte orkat läsa alla inlägg i tråden. Mvh Audio om du inte har hört ett närmickat ickekomprimerat trumset, hur kan du då avgöra om komprimeringen hörs eller inte? det är här din brist på ämneskunskap blir tydlig. som jag redan förklarat för dig så reagerade jag på din onyanserade inlägg där du säger dig vilja ha ljud där komprimering inte hörs. att försöka glida ifrån det som jag reagerade på vinner du inget på. Hur jag kan avgöra om det hörs eller ej? Ja... jag avgör det genom att lyssna. Hur avgör du själv hur saker låter? Om jag sitter och lyssnar på Duffys senaste skiva och hör att den är för hårt komprimerad - Vad har det då med min brist på ämneskunskap att göra, undrar jag? Om du hade orkat läsa mina tidigare inlägg så har jag gång på gång påpekat att det är märkbar komprimering jag avskyr. Komprimering JAG hör. Komprimering JAG retar mig på. Och inlägget skulle nog inte vara så onyanserat om du tagit dig lite tid till att läsa igenom allt jag har skrivit i tråden, det är inget jag glider ifrån. Jag orkar inte upprepa samma sak om och om igen bara. återigen; om du -som jag gav som exempel- inte hört ett närmickat okomprimerat trumset, hur kan du då avgöra vad som är komprimerat? ja, jag förstår att du inte kan svara. att du sedan upplever att många produktioner har en allt för komprimerad mix säger jag inget om. jag har ju själv påpekat det för över ett år sedan... (om du vill får du gärna skriva i den tråden) -Om argumentationen fortfarande handlar om ett av inläggen där jag skrev att jag föredrar musik som inte är märkbart komprimerad så kan jag medge att jag borde ha skrivit något i stil med att jag föredrar att lyssna till musik med så stort dynamiskt omfång som är ljudkvalitetsmässigt möjligt, istället. För att undvika missförstånd för dom som inte orkat läsa igenom tråden. Du spinner vidare på ett inlägg som tydligen kunde misstolkas -Jag har svarat ett antal gånger på vad jag menade och att jag refererar till mig själv (med min smak och kunskapsbredd). -Jag avgör om det är för komprimerat genom att lyssna. Är musiken odynamisk, platt och påstridig? - Det är så jag avgör. Genom att lyssna. Du har själv citerat många svar som jag försökt att ge dig. Läs igenom dom. Det är ingen idé att du spinner vidare på det här, du kommer förmodligen aldrig bli nöjd med vilket svar jag än ger dig. Dock undrar jag vad det är för fråga du förstår att jag inte kan svara på? Varför frågar du, om du uppenbarligen förstår att du inte kommer få ett svar du är nöjd med? Det sista du säger har varit det jag varit ute efter att framföra, ja! Otroligt att det skulle ta sån tid för dig att förstå det. Men om jag har varit oklar i mina formuleringar kan jag bara beklaga. Dessutom väntar jag fortfarande på ett svar från Itzhak. Inlägg #192. Skulle vara intressant att få veta hur du resonerar. Att försöka glida ifrån det jag reagerade på, är inget du vinner på. Mvh Audio Jag upplever att du läser Itzhak's inlägg med fel "ögon"... Jag förstår inte vad du hänger upp dej på 😎 Vems ögon tror du han läser med? Nån vi känner? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
matte76 Postat 24 september 2008 Dela Postat 24 september 2008 Det som låter bra är att dom är jävligt BRA på att spela, alla nämnda! Det går inte att trolla bort med kompressor o dyl. Nu är jag inte utbildad tekniker så jag kan inte förklara termer men jag har inga problem att uppskatta tex Foo Fighters. Nog fan hörs det att dom spelar/sjunger dynamiskt, så jävla bra dom är... Californication är åxå underbar. Ge mig nåt att jämföra med som är bättre? Vad lyssnar du på? Sinusvåg eller musik? Slejnard: Jag tvivlar på att han lyssnar på sinusvågor (det är det oerhört få som gör, hoppas jag!). Däremot tror jag att han lyssnar på BRA MASTRAD musik med mycket dynamik, dvs enligt honom bra ljud! Jag kan njuta av en komprimerad skiva om musiken är tillräckligt bra, men jag njuter oerhört mycket mer om ljudet är bra, dvs hyfsat okomprimerat och dynamiskt. Californication är ett bra exempel på en skiva med uselt ljud, även om låtarna är bra. Jag kan njuta, men nog stör jag mig på att ljudet är så platt och trist. Det hade kunnat göras så mycket bättre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 24 september 2008 Dela Postat 24 september 2008 Det som låter bra är att dom är jävligt BRA på att spela, alla nämnda! Det går inte att trolla bort med kompressor o dyl. Nu är jag inte utbildad tekniker så jag kan inte förklara termer men jag har inga problem att uppskatta tex Foo Fighters. Nog fan hörs det att dom spelar/sjunger dynamiskt, så jävla bra dom är... Californication är åxå underbar. Ge mig nåt att jämföra med som är bättre? Vad lyssnar du på? Sinusvåg eller musik? Slejnard: Jag tvivlar på att han lyssnar på sinusvågor (det är det oerhört få som gör, hoppas jag!). Däremot tror jag att han lyssnar på BRA MASTRAD musik med mycket dynamik, dvs enligt honom bra ljud! Jag kan njuta av en komprimerad skiva om musiken är tillräckligt bra, men jag njuter oerhört mycket mer om ljudet är bra, dvs hyfsat okomprimerat och dynamiskt. Californication är ett bra exempel på en skiva med uselt ljud, även om låtarna är bra. Jag kan njuta, men nog stör jag mig på att ljudet är så platt och trist. Det hade kunnat göras så mycket bättre. Bra mastrad musik innehåller väl sinusvågor? Om du lyssnar på fyrkantsvågor så har du definitivt distorsion. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
matte76 Postat 24 september 2008 Dela Postat 24 september 2008 Bra mastrad musik innehåller väl sinusvågor? Jo men han menade givetvis att han endast lyssnar på sinusvågor, dvs ljud typ pip etc 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 Jag besvarade själv på min egen fråga på varför Itzhak förmodligen ville att jag skulle komma till insikt, vilket råkade vara just det du utelämnade när du citerade mig. Hade du inte utelämnat det, hade du fått svaret på din kommentar på en gång, och jag skulle ha sluppit upprepa mig. jamen hurra för att du återigen kände dig tvungen att upprepa dig själv dessutom var frågan VAD du skulle komma till insikt med - inte varför att jag utelämnade resen var medvetet å hade inte med just VAD att göra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 fast vinyl suger ju jämfört med cd Ja, det är klart sämre format men ÄNDÅ så låter det så mycket bättre, på grund av bättre mastering. Var det så svårt att greppa? inte ett dugg men det greppade inte du Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 Tror dom flesta som klarar av att sätta på en ipod klarar av att välja själv. och idag väljer dom nertankade mp3or som oftast är dåligt kodade att välja själv betyder inte automatiskt att välja rätt varför inte förlänga ditt resonemang till att folk ska få mixa själva också, om dom nu ska få mastra själva? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 Trist att dumma myter får spridas vidare på ett studio forum utan några sätter sig emot. Men så har vi, 2008, sämre ljudkvalite än 1930-talet, så jag är inte förvånad. det där var väldigt roligt sagt vi har haft debatten uppe om detta flera ggr tidigare å du skulle kanske kolla igenom vad som sagts där å vad som sägs här din jämförelse med 30-talet ger onekligen ordet ljudkvalitet en ny dimension Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 Vems ögon tror du han läser med? Nån vi känner? måste nog säga att dina inlägg i denna tråden genomgående är största bidraget till att inte föra fram nåt som helst vettigt som har med saken att göra det roliga är att du själv klagar över detta i tråden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 jag njuter oerhört mycket mer om ljudet är bra, dvs hyfsat okomprimerat och dynamiskt. kan du ge nåt exempel på en sån produktion som DE FACTO är hyfsat okomprimerad? inte bara upplevs så å inte något klassiskt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 Trist att dumma myter får spridas vidare på ett studio forum utan några sätter sig emot. Men så har vi, 2008, sämre ljudkvalite än 1930-talet, så jag är inte förvånad. det där var väldigt roligt sagt vi har haft debatten uppe om detta flera ggr tidigare å du skulle kanske kolla igenom vad som sagts där å vad som sägs här din jämförelse med 30-talet ger onekligen ordet ljudkvalitet en ny dimension Fast om vi jämför Metallicas senaste med Billie Holiday så är det bättre dynamik i Billies musik. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 Trist att dumma myter får spridas vidare på ett studio forum utan några sätter sig emot. Men så har vi, 2008, sämre ljudkvalite än 1930-talet, så jag är inte förvånad. det där var väldigt roligt sagt vi har haft debatten uppe om detta flera ggr tidigare å du skulle kanske kolla igenom vad som sagts där å vad som sägs här din jämförelse med 30-talet ger onekligen ordet ljudkvalitet en ny dimension Fast om vi jämför Metallicas senaste med Billie Holiday så är det bättre dynamik i Billies musik. absolut är det öht någon som sagt något annat? är det öht någon som tror att maximal dynamik är enda kriteriet för ljudkvalitet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 http://www.youtube.com/watch?v=zmzlJ4Nen0s...feature=related Lyssna och njut Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 http://www.youtube.com/watch?v=zmzlJ4Nen0s...feature=related Lyssna och njut om vi helt bortser från framförandet som jag helt håller med håller mycket hög klass så exakt vad tycker du är så fantastiskt bra rent ljudmässigt? bortsett från dom oerhört stora skillnader i begränsningar inspelningstekniskt som visar på kunnigheten man ändå besatt tror du det lät vid så vid inspelningstillfället så som det låter i inspelningen? tror du man lyckats fånga ljudet så som det lät på plats? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 http://www.youtube.com/watch?v=zmzlJ4Nen0s...feature=related Lyssna och njut om vi helt bortser från framförandet som jag helt håller med håller mycket hög klass så exakt vad tycker du är så fantastiskt bra rent ljudmässigt? bortsett från dom oerhört stora skillnader i begränsningar inspelningstekniskt som visar på kunnigheten man ändå besatt tror du det lät vid så vid inspelningstillfället så som det låter i inspelningen? tror du man lyckats fånga ljudet så som det lät på plats? Vad tror du själv? Det jag vill poängtera är att man inte tryckt ihop all dynamik som finns. Att behålla lite dynamik överväger i de flesta fall brett frekvensomfång och brusfri signal. Så tycker i alla fall jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 (redigerat) En fråga man kan ställa sig, är, att om metallicas platta är mastrad högt och distande med avsikten att det ger musiken ett bättre uttryck, och låta bättre på system med små högtalare ... ... då borde ju musiken varit så på Guitar Hero spelet med. Men i guitar Hero versionen av metallicas nya platta finns inte mycket dist alls, och det dynamiska omfånget är betydligt vidare .. märkligt, speciellt med tanke på att dataspel oftare spelas på ännu mindre högtalare än musik gör. Så jag tror fortfarande inte på att det är ett konstnärligt val. Jag tror man gör det för att framställa macdonalds-ljud av en (förmodligen ganska välljudande) inspelning. Redigerat 25 september 2008 av Opus99 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 Vad tror du själv? jag tror resultatet är oerhört förvanskat jämfört med hur det lät på plats mono, kraftigt förvanskad å begränsad frekvensgång, kraftigt tillagt brus å förmodligen en aning komprimerat beroende på mikrofon, elektronik å inspelningsmedium Att behålla lite dynamik överväger i de flesta fall brett frekvensomfång och brusfri signal.Så tycker i alla fall jag. vet inte om jag håller med dig å det är inte detsamma som att säga att sönderkomprimerad musik är att eftersträva alls däremot kan man komprimera rätt kraftigt å ändå få det att låta bra - MED både förhållandevis brusfri signal å brett frekvensomfång att lämna allt kompressionfritt är däremot inte heller något som blir särskilt bra i vissa genrer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 Så jag tror fortfarande inte på att det är ett konstnärligt val. det tror jag men man visste inte vad man pysslade med eller kanske inte ett konstnärligt val - ett medvetet val däremot likt när man tycker att det är en skitbra ide att säta upp medaljongtapeter i ett rum man inser snart att man gjorde fel även om man valde det man gjorde då man gjorde det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Audio Postat 25 september 2008 Trådstartare Dela Postat 25 september 2008 (redigerat) Jag besvarade själv på min egen fråga på varför Itzhak förmodligen ville att jag skulle komma till insikt, vilket råkade vara just det du utelämnade när du citerade mig. Hade du inte utelämnat det, hade du fått svaret på din kommentar på en gång, och jag skulle ha sluppit upprepa mig. jamen hurra för att du återigen kände dig tvungen att upprepa dig själv Vad har jag återigen upprepat? Och vad är anledningen till "jamen hurra"??? Om du retar dig på det jag skriver behöver du inte besvara mina inlägg. Om du ändå väljer att göra det, kan du väl hålla den sarkastiska tonen för dig själv? dessutom var frågan VAD du skulle komma till insikt med - inte varföratt jag utelämnade resen var medvetet å hade inte med just VAD att göra Okej. Då missuppfattade jag. Mvh Audio Edit: Tog bort OT mening. Redigerat 25 september 2008 av Audio Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 jag tror resultatet är oerhört förvanskat jämfört med hur det lät på platsmono, kraftigt förvanskad å begränsad frekvensgång, kraftigt tillagt brus å förmodligen en aning komprimerat beroende på mikrofon, elektronik å inspelningsmedium Ja visst är det så! Men jag tycker inte det är lika allvarligt som sönderkomprimerad musik. vet inte om jag håller med digå det är inte detsamma som att säga att sönderkomprimerad musik är att eftersträva alls däremot kan man komprimera rätt kraftigt å ändå få det att låta bra - MED både förhållandevis brusfri signal å brett frekvensomfång att lämna allt kompressionfritt är däremot inte heller något som blir särskilt bra i vissa genrer Komprimering behövs för att det ska låta bra. Men man ska veta vad man pysslar med och förstå hur en kompressor jobbar och välja "rätt sorts" kompressor för respektive grej och kunna behärska kompressorernas funktioner. Sen får vi inte glömma det viktigaste. Man måste ha "rätt öron" för att veta när det är bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 Vad har jag återigen upprepat? Och vad är anledningen till "jamen hurra"??? https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry774895 du citerar dig själv flera ggr vilket bara ger upphov till långa upprepningsinlägg vilket bara blir tuggigt å svårläst till den grad att man tydligen tom missuppfattar sina egna frågor... snarare ironi än sarkasm i "jamen hurra" det ska tolkas som motsatsen till det som faktiskt uttrycks något som äldre än sextiotalister hade svårt att greppa men som tydligen också går åttiotalisterna förbi ibland och detta var nog närmare sarkasm något mer om ämnet eller ska vi fortsätta avhandla div sidospår? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 (redigerat) Men jag tycker inte det är lika allvarligt som sönderkomprimerad musik. Komprimering behövs för att det ska låta bra. Men man ska veta vad man pysslar med och förstå hur en kompressor jobbar och välja "rätt sorts" kompressor för respektive grej och kunna behärska kompressorernas funktioner. Sen får vi inte glömma det viktigaste. Man måste ha "rätt öron" för att veta när det är bra! för att hålla det kort: vi är rörande överens Redigerat 25 september 2008 av Demonproducenten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Roos Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 Begär pengarna tillbaka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Audio Postat 25 september 2008 Trådstartare Dela Postat 25 september 2008 (redigerat) Vad har jag återigen upprepat? Och vad är anledningen till "jamen hurra"??? https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry774895 du citerar dig själv flera ggr vilket bara ger upphov till långa upprepningsinlägg vilket bara blir tuggigt å svårläst till den grad att man tydligen tom missuppfattar sina egna frågor... Visste inte att folk retade sig på att man citerar kompletta inlägg man svarar på. När du skrev upprepa fattade jag det som att jag faktiskt skriver samma sak om och om igen. Inte citerar inlägg. Vilken fråga har jag ställt, som jag missuppfattat? snarare ironi än sarkasm i "jamen hurra"det ska tolkas som motsatsen till det som faktiskt uttrycks något som äldre än sextiotalister hade svårt att greppa men som tydligen också går åttiotalisterna förbi ibland och detta var nog närmare sarkasm Ursäkta om jag har dåligt ordförråd, men vad är motsatsen till "jamen hurra"? -"Nejmen buu"? Ironi är svårt att "greppa" utan någon personkännedom överhuvudtaget om avsändaren/mottagaren och kan därmed lätt uppfattas som kränkade. något mer om ämnet eller ska vi fortsätta avhandla div sidospår? Det var allt. Mvh Audio Redigerat 25 september 2008 av Audio Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Roos Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 Jag tycker faktiskt att de kommersiella radiokanalerna förstör musiken mycket mer än nåt annat. De komprimerar ju åtminstone allting så att det låter lika högt (lågt). Och de spelar ju ganska odynamisk musik. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 (redigerat) de spelar ju ganska odynamisk musik. Gör dom? Redigerat 25 september 2008 av Analogfreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 äh... vem är det som har pratat om 20db? vem har diskuterat hemmabiografer? diskuterar vi bostongurka också?hur vet du att min hemmabio klarar av att återge tansistenter på ett bra sätt när jag höjer volymen? hur vet du att ljud i filmer inte dynamikprocessas? "tillräckligt bra för dom som äger dom" -vilket skämt. Flera av er påstår ju att folk gillar detta "sound" med sönderpressad dynamik och dist, men folk verkar ju gillar dynamiken som finns på filmer, något som talar emot eran dogm. Tyvärr så verkar du totalt ointresserad av en verklig debatt. Trist att dumma myter får spridas vidare på ett studio forum utan några sätter sig emot. Men så har vi, 2008, sämre ljudkvalite än 1930-talet, så jag är inte förvånad. ja, du får ta debatten om sönderkomprimerad musik med de som möjligen gillar det. att jag inte tycker om det gjorde jag klart för, för över ett år sedan, vilket jag också påpekat i den här tråden. intressant att du helt plötsligt vill börja diskutera filmljud, för det har väl inte ett dugg med ämnet att göra? d.v.s komprimerad och sönderkomprimerad musik. jag vet inte hur du själv gör när du går på bio, för egen del så går jag dit för att koncentrerat se en film, och vet dessutom att prat eller annat störande ljud inte inte tolereras i biosalongen. detsamma gäller när jag tittar på film, och lyssnar via mitt hemmabiosystem; jag låter inte folk sitta och småprata runt omkring. -varför? -jo, förstår du, då hör jag inte vad de säger i filmens tysta partier. det är ju inte som när jag lyssnar på nyheterna via radio eller tv. då komprimeras ljudet för att det skall höras tydligt. du kanske vill att vi ska debattera ljudet i p1s "medierna" eller varför inte tv4s "nyheterna"? ja, när du ändå är på gång, så att säga? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 (redigerat) ja, du får ta debatten om sönderkomprimerad musik med de som möjligen gillar det. att jag inte tycker om det gjorde jag klart för, för över ett år sedan, vilket jag också påpekat i den här tråden.intressant att du helt plötsligt vill börja diskutera filmljud, för det har väl inte ett dugg med ämnet att göra? d.v.s komprimerad och sönderkomprimerad musik. jag vet inte hur du själv gör när du går på bio, för egen del så går jag dit för att koncentrerat se en film, och vet dessutom att prat eller annat störande ljud inte inte tolereras i biosalongen. detsamma gäller när jag tittar på film, och lyssnar via mitt hemmabiosystem; jag låter inte folk sitta och småprata runt omkring. -varför? -jo, förstår du, då hör jag inte vad de säger i filmens tysta partier. det är ju inte som när jag lyssnar på nyheterna via radio eller tv. då komprimeras ljudet för att det skall höras tydligt. du kanske vill att vi ska debattera ljudet i p1s "medierna" eller varför inte tv4s "nyheterna"? ja, när du ändå är på gång, så att säga? När jag läser det du skriver och jag försöker få ihop hur din hjärna bearbetar saker och ting så tycker jag att du påminner väldigt mycket om den där killen som köpte Genesis Powercables för 70000:- Ni verkar lida av samma störning så att säga. Redigerat 25 september 2008 av Analogfreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 ..du påminner väldigt mycket om den där killen som köpte Genesis Powercables för 70000:- Ni verkar lida av samma störning så att säga. Lite oskärmad, ja? 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 26 september 2008 Dela Postat 26 september 2008 Det var allt. Mvh Audio bra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.