evilrocker Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 (redigerat) Efterlyser ett slut på skitsnack på bekostnad av forumet! Det är sådana här trådar som får mig att vilja sluta besöka detta forum. Hur orkar man fylla på med så mycket skitsnack? Blir fan förbannad, jag använder forumet till att hitta tips och få hjälp och även tipsa och hjälpa andra då jag kan. Kan inte någon styra upp och låsa och radera trådar som flippar ut. Less... Eller inte tråden i sig utan hur den artar sig där folk börjar skriva strunt. Det är väl ändå en ganska klar riktlinje att man inte skriver i en tråd där man inte har något vettigt att komma med. Redigerat 22 september 2008 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 vad jag inte förstår, är hur man bara kan argumentera mot användning av limiter/kompressor?? varför är ni då inte emot användning av distortion på guran? det är en viss skillnad på om något (tex gitarrer) distar i mixen än att hela mixen distar dessutom distar för att ljudet trycks sönder det är för den delen nog ingen (jo kanske ett fåtal dumhuven) som argumenterar mot användandet av kompr å lim - utan det är missbruket av verktygen som är det som felar överdriven kontrast å färg på dina foton blir inte heller särskilt bra - åtminstone inte på alla foton hela tiden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 fast vinyl suger ju jämfört med cd Nej faktiskt inte. När det gäller senaste White Stripes och RHCP är de bättre mastrade på vinylversionerna av någon outgrundlig anledning. Tyvärr är de inte undantag, så är det ganska ofta. Cd-versionerna misshandlas i hög grad. jo faktiskt, om du inte stirrar dig blind på kompressionsmosningen bara det är inte cd formatets fel att mastringen är sämre än på dom vinylexempel du ger vinylen har andra begränsningar i återgivningen som däremot härör direkt till formatet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Audio Postat 22 september 2008 Trådstartare Dela Postat 22 september 2008 (redigerat) Jag tillhör gruppen ljudtekniker som förbereder mycket vid inspelning för att göra mixningen enkel, i motsats till de som gör tvärtom.Detta leder till att jag gör ganska lite förutom att ställa nivåer, panorera o lägga på ev effekter. Jag brukar utgå från OH-stereobilden (från trummisens synvinkel) o placera ut resp närmickad trumma på "rätt plats", dvs på samma ställe. Det kan bli undantag för BK o VK som jag alltid lägger i mitten även om de skulle ligga lite vid sidan i OH:n. Dubbla BK:r kan jag ibland dra isär lite. EQ använder jag för att skära bort lite "kartong" eller för att lägga lite mer botten i BK:n. Inga stora saker eftersom jag redan vid inspelningen ser till att få ett "bra ljud". Ett bra ljud innebär för mig en någorlunda återgivning av instrumentet, med lite finpolish på. Effekt blir ofta ett rum, för att få lite mer slammer. Komprimerar sällan, grupperar sällan. "Komprimerar sällan". "Redan vid inspelningen ser till att få ett bra ljud". UNDERBART! Fler ljudtekniker med denna filosofi tack, så kanske man skulle slippa dagens helt överdrivet komprimerade låtar! Varför resonerar inte ALLA ljudtekniker så här för? 😄 Att inte komprimera och gruppera trummor tillhör verkligen ovanligheterna. Händer väl nästan bara om man använder sig av samplingsbibliotek. Riktiga trummor är det nästan ett måste att ha lite kompressor på för att få kontroll på ljudet. Läser man längre ned i den tråd du citerar så är det flera som ställer frågan om verkligen klarar sig utan kompressor. Rocktrummor låter tex riktigt bra om man spelar in dom på tape. Det är tapekompression som gör gottis med ljudet. Så jag är mycket tveksam till att man kör helt kompressionsfritt. Eftersom du inte är aktiv med inspelning själv så ville jag bara förklara lite, inte skriva på näsan så att säga. Tack för upplysningen. Jag är med på att viss komprimering krävs, men det ska inte gå till överdrift så ljudkvaliteten blir dålig. Mvh Audio Redigerat 22 september 2008 av Audio Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 jag föreslår att du själv börjar spela in och mixa musik, så kommer du snart till insikt. Vad är det för insikt du vill att jag ska komma till? förmodligen att du inte vet vad som används för att det inte alltid hörs att resultatet förmodligen skulle va sämre, om detta du inte hör används, inte skulle användas men det är ju min gissning på vad den gode itzhak menar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 Det är väl ändå en ganska klar riktlinje att man inte skriver i en tråd där man inte har något vettigt att komma med. precis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 (redigerat) vad jag inte förstår, är hur man bara kan argumentera mot användning av limiter/kompressor?? varför är ni då inte emot användning av distortion på guran? Om man vill att inspelningen ska dista lite, varför då inte använda lite overdrive på hela mixen, bevara trycket i dynamiken och slippa använda kompressor/limiter? Det är ju ännu mer relevant i så fall. Redigerat 22 september 2008 av Opus99 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 (redigerat) tack 😄 Redigerat 22 september 2008 av Demonproducenten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 (redigerat) Oh, shit ... *ändrar* Redigerat 22 september 2008 av Opus99 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Audio Postat 22 september 2008 Trådstartare Dela Postat 22 september 2008 (redigerat) jag föreslår att du själv börjar spela in och mixa musik, så kommer du snart till insikt. Vad är det för insikt du vill att jag ska komma till? förmodligen att du inte vet vad som används för att det inte alltid hörs att resultatet förmodligen skulle va sämre, om detta du inte hör används, inte skulle användas men det är ju min gissning på vad den gode itzhak menar Nej, just det. Det som jag tidigare kallat för märkbart komprimerat. Märkbart. För mig som konsument. Jag kritiserar komprimering som jag som konsument lägger märke till, exempelvis Metallicas senaste, som är, för mig, märkbart komprimerad. Jag har aldrig påstått att all komprimering är dålig, som några tydligen några fått för sig eftersom dom inte orkat läsa alla inlägg i tråden. Mvh Audio Redigerat 22 september 2008 av Audio Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
matte76 Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 det är inte cd formatets fel att mastringen är sämre än på dom vinylexempel du ger Nej, jag håller helt med dig. Det är idioterna som mastrar galet på cd-versionerna. Jag älskar cd som format! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Audio Postat 22 september 2008 Trådstartare Dela Postat 22 september 2008 (redigerat) jag föreslår att du själv börjar spela in och mixa musik, så kommer du snart till insikt. Vad är det för insikt du vill att jag ska komma till? förmodligen att du inte vet vad som används för att det inte alltid hörs att resultatet förmodligen skulle va sämre, om detta du inte hör används, inte skulle användas men det är ju min gissning på vad den gode itzhak menar Så här skrev jag, vilket du utelämnade: "Många skivor ÄR för hårt komprimerade idag, enligt min och många andras mening. Även om jag börjar spela in och mixa musik så kommer jag med största sannolikhet ha kvar min uppfattning, då jag läst att det även finns en mängd mycket erfarna ljudtekniker inom musikbranschen som håller med om att det komprimeras för hårt idag, tex Doug Sax, Geoff Emerick och Steve Hoffman". Ok! för att räta ut eventuella frågetecken: Jag refererar till mig, som konsument, inte som skivproducent. Jag som konsument uppfattar många skivor som för hårt komprimerade idag. Att min uppfattning skulle vara av annat slag om jag vore ljudtekniker har väl ingen betydelse, då jag representerar marknaden som skivorna skapas för. Att ljudtekniker är skivskaparnas marknad/målgrupp tror jag väl då ändå inte? Upplys mig gärna om jag har fel. Mvh Audio Redigerat 22 september 2008 av Audio Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
matte76 Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 Efterlyser ett slut på skitsnack på bekostnad av forumet! Det är sådana här trådar som får mig att vilja sluta besöka detta forum. Hur orkar man fylla på med så mycket skitsnack? Blir fan förbannad, jag använder forumet till att hitta tips och få hjälp och även tipsa och hjälpa andra då jag kan. Kan inte någon styra upp och låsa och radera trådar som flippar ut. Less... Eller inte tråden i sig utan hur den artar sig där folk börjar skriva strunt. Det är väl ändå en ganska klar riktlinje att man inte skriver i en tråd där man inte har något vettigt att komma med Man kommer aldrig ifrån att vissa inlägg i en lång tråd där två sidor ställs "mot" varandra blir dumt formulerade, tyvärr. Men jag tycker att tråden hittills varit intressant och givande totalt sett. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Audio Postat 22 september 2008 Trådstartare Dela Postat 22 september 2008 (redigerat) Nya White stripes och Red hot chili peppers på vinyl! fast vinyl suger ju jämfört med cd Off topic, Men det finns dom som föredrar analog ljudkälla framför digital. När man går på HIFI mässor brukar minst 1/3 av alla utställare demonstrera sina produkter med vinylspelare. Undrar om dom gör det för att "vinyl suger"... 😉 Mvh Audio Redigerat 22 september 2008 av Audio Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NoClip Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 Så ett läger säger alltså att enklare högtalare komprimerar ljudet i sig själva och därför ska man platta till ljudet? medan ett annat läger säger att enklare högtalare komprimerar i sig självt och att det räcker? Jag menar, för att få ens egna högtalare att jobba så optimalt de kan ... då ska man ju justera utvolymen och förstärkningen. Jag ser inte varför musiken ska klämmas sönder på själva CDn för? Då låter ju CDn någon procent bättre på enklare högtalare men kalkon på större avancerade system. Verkar ju inte klokt. Min förebild har alltid varit att musiken på CDn ska låta bra på så många system som möjligt. Lyssnaren måste acceptera åtminstone lite eget ansvar för de högtalare man väljer att använda. "Kapar bort transienter och därmed ger mer massivt tryck" ?? Definitionen av "tryck" är nog i så fall upp för debatt. Min uppfattning av "tryck" är något som pulserar kraftigt. Trycket ifrån en pumpande bastrumma, för mig, kommer ju ifrån att den slår an kraftfullt, att skillnaden mellan slaget och tystnaden innan är stor. Om man jämnar ut skillnaden mellan högt och svagt så tar man ju bort 'tryck' - min definition av tryck i alla fall. Det är just det som jag tycker är grejen med degraderingen. Att det låter platt, klent, inget bett eller tryck, för att transienterna är mosade. Njae, inte riktigt det jag ville få fram. Skall försöka vara lite tydligare... Fakta 1: Mindre, billigare, underdimensionerade system gör ett sämre jobb i att återge starka transienter jämfört med större, dyrare och överdimensionerade system. Fakta 2: När ett program med mycket och starka transienter spelas upp genom detta mindre format leder dessa transienter till distortion i systemet ju mer du pressar gränserna i.e ju högre du spelar. Antingen att de överstyr förstärkaren eller högtalaren i sig. Så... Om du vill spela ett program högt så får du mer distortion på grund av transienterna. Däremot om du har ett mer komprimerat och odynamiskt program så sätter inte det samma press på systemet eftersom du får ett mer massivt intryck vid lägre uppspelningsnivåer, vilket då betyder att du inte behöver pressa systemet lika hårt, vilket ger mindre distortion i systemet i sig. Men den energin du hade måste ändå ta vägen någonstans, och där har du då genom högre nivåer i masteringen "byggt in" en viss grad av distortion i programmet som annars hade överstyrt ett mindre system vid samma uppspelningsnivå. Och där kan man då fråga... låter det musikaliskt bättre att överstyra en billig förstärkare och billiga högtalare än att överstyra professionella signalprocessorer under en mastering session? Och det blir precis som du säger, vilket alla kan vittna om... att sönderpressade album låter avesevärt bättre på billiga och begränsade system än vad de gör på dyr hifi utrustning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rabieshund Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 fast vinyl suger ju jämfört med cd Nej faktiskt inte. När det gäller senaste White Stripes och RHCP är de bättre mastrade på vinylversionerna av någon outgrundlig anledning. Tyvärr är de inte undantag, så är det ganska ofta. Cd-versionerna misshandlas i hög grad. Han menade väl att formatet suger jämfört med CD? För det enda bra med vinyl är ju att man kan scratcha med det.. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 jag föreslår att du själv börjar spela in och mixa musik, så kommer du snart till insikt. Vad är det för insikt du vill att jag ska komma till? förmodligen att du inte vet vad som används för att det inte alltid hörs att resultatet förmodligen skulle va sämre, om detta du inte hör används, inte skulle användas men det är ju min gissning på vad den gode itzhak menar Så här skrev jag, vilket du utelämnade: "Många skivor ÄR för hårt komprimerade idag, enligt min och många andras mening. Även om jag börjar spela in och mixa musik så kommer jag med största sannolikhet ha kvar min uppfattning, då jag läst att det även finns en mängd mycket erfarna ljudtekniker inom musikbranschen som håller med om att det komprimeras för hårt idag, tex Doug Sax, Geoff Emerick och Steve Hoffman". Ok! för att räta ut eventuella frågetecken: Jag refererar till mig, som konsument, inte som skivproducent. Jag som konsument uppfattar många skivor som för hårt komprimerade idag. Att min uppfattning skulle vara av annat slag om jag vore ljudtekniker har väl ingen betydelse, då jag representerar marknaden som skivorna skapas för. Att ljudtekniker är skivskaparnas marknad/målgrupp tror jag väl då ändå inte? Upplys mig gärna om jag har fel. Mvh Audio ja och? det räcker väl att du skrivit det EN gång? så jävla fantastiskt var det ju inte så det tål upprepas gång på gång - speciellt med tanke på att jag bara kommenterade just det jag valde att citera - inget annat sen måste jag pinsamt nog rätta dig du representerar inte marknaden som skivor skapas för - du representerar bara en liten del av den Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 (redigerat) Men nu har 8 sidor gått åt att vetenskapligt bevisa att man förstör ljudet. Klart man gör, men vad förändrar det egentligen? Dom som gillar hur det låter kommer göra det ändå? Hur FEL det än är, just därför diskussionen känns så meningslös, eller är det bara jag som ser det så? Vad är det egentligen som ni försöker åstadkomma ? Hur man än vrider och vänder på det går det ju inte att få det till att det är FEL då folk ändå kommer tycka det låter gött, lär vart samma diskussion bland audiofiler när man frivilligt började dista gitarrer, men gillar man effekten det blir av det så gör man. Jo jag upprepar mej också, men det är ju ingen som vill se på det på det sättet utan det brister alltid ut i kukmätartävling i vem som vet mest om hur mycket man pajar ljudet. Redigerat 22 september 2008 av mietek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 Nya White stripes och Red hot chili peppers på vinyl! fast vinyl suger ju jämfört med cd Off topic, Men det finns dom som föredrar analog ljudkälla framför digital. När man går på HIFI mässor brukar minst 1/3 av alla utställare demonstrera sina produkter med vinylspelare. Undrar om dom gör det för att "vinyl suger"... 😉 Mvh Audio det gör dom för att dom gillar ljudet bättre som vinyl färgar i kombination med "att tycka rätt" dom andra 2/3 då? att någon gillar hur vinyl färgar ljudet trollar ju inte bort vinylens faktiska begränsningar som format Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 Hur FEL det än är, just därför diskussionen känns så meningslös, eller är det bara jag som ser det så? nej men du är förmodligen en av dom få som deltar i en diskussion du tycker är meningslös vilket säger mer om dig än diskussionen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 det är inte cd formatets fel att mastringen är sämre än på dom vinylexempel du ger Nej, jag håller helt med dig. Det är idioterna som mastrar galet på cd-versionerna. Jag älskar cd som format! då är vi helt överens Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 Hur FEL det än är, just därför diskussionen känns så meningslös, eller är det bara jag som ser det så? nej men du är förmodligen en av dom få som deltar i en diskussion du tycker är meningslös vilket säger mer om dig än diskussionen Ja jättepinsamt, diskussionen i sig gäller förvisso rätt vs fel som jag håller vid känns ganska meninglös och inte vad jag vill minnas deltagit i. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 Nya White stripes och Red hot chili peppers på vinyl! fast vinyl suger ju jämfört med cd Off topic, Men det finns dom som föredrar analog ljudkälla framför digital. När man går på HIFI mässor brukar minst 1/3 av alla utställare demonstrera sina produkter med vinylspelare. Undrar om dom gör det för att "vinyl suger"... 😄 Mvh Audio Nej, men resterande 2/3 låter kanske däremot bli av den anledningen...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Audio Postat 22 september 2008 Trådstartare Dela Postat 22 september 2008 (redigerat) jag föreslår att du själv börjar spela in och mixa musik, så kommer du snart till insikt. Vad är det för insikt du vill att jag ska komma till? förmodligen att du inte vet vad som används för att det inte alltid hörs att resultatet förmodligen skulle va sämre, om detta du inte hör används, inte skulle användas men det är ju min gissning på vad den gode itzhak menar Så här skrev jag, vilket du utelämnade: "Många skivor ÄR för hårt komprimerade idag, enligt min och många andras mening. Även om jag börjar spela in och mixa musik så kommer jag med största sannolikhet ha kvar min uppfattning, då jag läst att det även finns en mängd mycket erfarna ljudtekniker inom musikbranschen som håller med om att det komprimeras för hårt idag, tex Doug Sax, Geoff Emerick och Steve Hoffman". Ok! för att räta ut eventuella frågetecken: Jag refererar till mig, som konsument, inte som skivproducent. Jag som konsument uppfattar många skivor som för hårt komprimerade idag. Att min uppfattning skulle vara av annat slag om jag vore ljudtekniker har väl ingen betydelse, då jag representerar marknaden som skivorna skapas för. Att ljudtekniker är skivskaparnas marknad/målgrupp tror jag väl då ändå inte? Upplys mig gärna om jag har fel. Mvh Audio ja och? det räcker väl att du skrivit det EN gång? så jävla fantastiskt var det ju inte så det tål upprepas gång på gång - speciellt med tanke på att jag bara kommenterade just det jag valde att citera - inget annat sen måste jag pinsamt nog rätta dig du representerar inte marknaden som skivor skapas för - du representerar bara en liten del av den Jag besvarade själv på min egen fråga på varför Itzhak förmodligen ville att jag skulle komma till insikt, vilket råkade vara just det du utelämnade när du citerade mig. Hade du inte utelämnat det, hade du fått svaret på din kommentar på en gång, och jag skulle ha sluppit upprepa mig. sen måste jag pinsamt nog rätta digdu representerar inte marknaden som skivor skapas för - du representerar bara en liten del av den Ja, det har du rätt i. Inget pinsamt med att jag i all hast råkade missa orden "en del av". Jag tror dom flesta förstår vad jag menar ändå. Får man väl hoppas iallafall 😄 Mvh Audio Redigerat 22 september 2008 av Audio Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Audio Postat 22 september 2008 Trådstartare Dela Postat 22 september 2008 (redigerat) edit Redigerat 22 september 2008 av Audio Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 jag föreslår att du själv börjar spela in och mixa musik, så kommer du snart till insikt. Vad är det för insikt du vill att jag ska komma till? förmodligen att du inte vet vad som används för att det inte alltid hörs att resultatet förmodligen skulle va sämre, om detta du inte hör används, inte skulle användas men det är ju min gissning på vad den gode itzhak menar Nej, just det. Det som jag tidigare kallat för märkbart komprimerat. Märkbart. För mig som konsument. Jag kritiserar komprimering som jag som konsument lägger märke till, exempelvis Metallicas senaste, som är, för mig, märkbart komprimerad. Jag har aldrig påstått att all komprimering är dålig, som några tydligen några fått för sig eftersom dom inte orkat läsa alla inlägg i tråden. Mvh Audio om du inte har hört ett närmickat ickekomprimerat trumset, hur kan du då avgöra om komprimeringen hörs eller inte? det är här din brist på ämneskunskap blir tydlig. som jag redan förklarat för dig så reagerade jag på din onyanserade inlägg där du säger dig vilja ha ljud där komprimering inte hörs. att försöka glida ifrån det som jag reagerade på vinner du inget på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 Jag eftersträvar också det där härligt höga ljudet som jag tror trådskaparen ville åt. Nu tar jag ett exempel: Foo Fighters eller Motherwolf men mest kanske ChiliPeppers..det är så att dom är så ruskigt duktiga på att spela/sjunga sina grejer så det blir både tajt å komprimerat på en å samma gång. Exakt vad är det som låter bra med Foo fighters och RHCP skivor? Califonication är ju olyssningsbar, fylld med distorsion, klippningar mm? Har du jämfört senaste RHCP skivan, CD mot vinylen? Det är rätt skrämmande lyssning, hur mycket bättre ett stenåldersmedium som vinyl låter med varsam mastering. Det låter dynamiskt, bra, och fylligt. Precis tvärtom mot junkCDn som är söndermasterad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 få högtalare idag klarar att återge den sanna dynamiken hos ett instrument som ex. närmickade trummor. ljudet behöver komprimeras för att du ska slippa justera volymkontrollen hela tiden. volymmaximeringens orsaker har du också fått svar på i tråden. hoppas du är nöjd med svaren. Nu jämför du två olika saker. Som säga att åka 31 km/h utanför en skola som har hastighetsbegränsning på 30 km/h är lika illa som köra i 200 km/h där. Att man använder en viss form av komprimering är ju inget nytt, vilket kan användas artistiskt. Men detta handlar inte om crest faktorer på 50 dB, utan när vi har nada dynamik kvar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 trådskaparen efterlyste musik som inte var märkbart komprimerad. jag påstår att högtalarnas begränsningar (många personer lyssnar i ganska klena anläggningar/radioapparater) är en bidragande orsak till att man ofta försöker begränsa dynamiken med exempelvis kompressorer. påstår du att jag har fel? Ja, det är fruktansvärt fel. Har du verkligen kollat upp något av detta eller påstår du hej-vilt? Hur kan det komma sig att alla hundratals hemmabiografer i sverige, från riktigt billiga till dyra, klarar av dynamiken från filmer? Dynamiken som är vida överlägsen 99% av alla skivor som släpps idag. Visst, vissa klarar av det sämre än andra men det ändrar ju inte faktumet att dom klarar av att återge det tillräckligt bra för dom som äger dom. Att komma och påstå att dom inte klarar av att återge musik med crest på 20 dB är ju löjligt och bygger på grov okunskap om ämnet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nin (oregistrerad) Postat 22 september 2008 Dela Postat 22 september 2008 nej, jag har inte läst alla inlägg i tråden. jag reagerade på ett uttalande du gjorde tidigare. nu när det kommer fram att du aldrig någonsin ens mixat en låt, så förstår jag att uttalandet var baserat på okunskap. dynamikprocessing kan vara något positivt. här kan du lära dig mer. https://www.studio.se/index.php?showtopic=9641&hl= Att säga nedsättande kommentarer till andra när du själv, bevisligen, har rätt dåliga kunskaper om ämnet är ju lite "too much". Måste Stephan Rössner varit fet för veta allt han vet om övervikt? Såklart inte, på samma sätt som man inte behöver ha mixat en skiva för veta när det klipper. Det verkar ju som flera av ni som skriver här har sämre kunskaper än oss lyssnare, vilket visar ännu mer hur illa ställt det är med detta problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.