Jump to content
Annons

Efterlyser ett slut på komprimering på bekostnad av dynamiken!

Audio

Recommended Posts

Annons
  • Svar 328
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det finns en hel del cd-skivor med bra ljud (dvs att någorlunda dynamik finns), men tyvärr gäller det oftast äldre cd-skivor och inte nysläpp. Det är en tråkig trend som faktiskt förstör musiken, den att skivorna görs för att låta bra i bilstereon och mp3-spelaren men skit i hemmaanläggningar av hyfsad klass och uppåt. Cd-försäljningen skulle öka om ljudkvaliteten förbättras, det är jag säker på. Det är då inte nerladdare som plötsligt börjar köpa skivor (de bryr sig oftast inte om ljudkvaliteten) utan de som faktiskt VILL köpa skivor redan idag men låter bli eftersom ljudet suger. Många av dessa köper vinyl istället i brist på välljudande cd-skivor och så borde det inte vara. Skivbolagen sågar själva i den gren de sitter på, skjuter sig själv i foten eller hur man nu vill uttrycka det. Lyssna på Metallicas senaste, ljudet är helt värdelöst och är obehagligt att lyssna på p.g.a all dist och avsaknad av tyngd och bas. Vad händer? Folk köper inte skivan utan laddar ner FLAC-filer från Guitar Hero III-versionen (som har en annan och bättre mix/mastring) och bränner på en CD-R. Håll med om att något är fel när det blir så...

kola

kolla heter det! =)

Redigerat av matte76
Dela på andra sajter

Mamman och feta ungen, filmskaparna, svenssons i affärerna och paparazzi... i ett enda inlägg! Herregud människa skaffa dig lite självkontroll, skicka till mig om du får nåt över.

🙂 Man blir bara bitter av att alltid irritera sig över 'idioter som inte fattar hur jävla pucko dom är'. Eller hur? 😉

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Vilken otroligt mogen diskussion det här verkar vara!

Använder ni blöja också?

Bara Pampers Party och då jag glömt mitt uridom och endast när jag går på krogen måste tilläggas.

Dela på andra sajter

Det där var väl lågt och onödigt, slätstryka folk och försöka banalisera. Trådstartaren har väl inte talat ett dyft om articifiella effekter överlag heller (?)

Poängen med tråden är väl att klanka ner på kompression med grundidéen att dynamik är naturligt och bra? På samma sätt kan andra effekter anses onödiga/felaktiga eftersom de heller inte är naturliga och därmed förstör ljudet.

Att en låt har mer dynamik gör den inte per automatik bättre eller mer välljudande. Problemet är att kompression är ett sound och att den stora massan gillar det, åtminstone just nu. Om några år kanske det är gatereverb som får ett uppsving eller chorus på elbas. I det läget kommer ett nytt grinigt gäng stå längst fram på barriärerna och påpeka hur mycket bättre allting var förut.

Men det var inte bättre förut, det var bara andra trender, andra ljud och andra mixtekniker. Det är alltid precis lika djävla dåligt hela tiden.

Seså, välkommen till nutiden, välkommen till 0dB RMS 🙂

PS. Trådens titel är fan rätt rolig, hur komprimerar man utan bekostnad av dynamiken? Tips emmotages tacksamt!

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

På tal om dynamik.

Lyssna på Peter Gabriels låt Darkness från plattan up.

Det är första spåret. Nu snackar vi dynamik. 🙂

Dela på andra sajter

Poängen med tråden är väl att klanka ner på kompression med grundidéen att dynamik är naturligt och bra? På samma sätt kan andra effekter anses onödiga/felaktiga eftersom de heller inte är naturliga och därmed förstör ljudet.

Att en låt har mer dynamik gör den inte per automatik bättre eller mer välljudande. Problemet är att kompression är ett sound och att den stora massan gillar det, åtminstone just nu. Om några år kanske det är gatereverb som får ett uppsving eller chorus på elbas. I det läget kommer ett nytt grinigt gäng stå längst fram på barriärerna och påpeka hur mycket bättre allting var förut.

Men det var inte bättre förut, det var bara andra trender, andra ljud och andra mixtekniker. Det är alltid precis lika djävla dåligt hela tiden.

Seså, välkommen till nutiden, välkommen till 0dB RMS 🙂

PS. Trådens titel är fan rätt rolig, hur komprimerar man utan bekostnad av dynamiken? Tips emmotages tacksamt!

Äh, barnsliga smartass-fasoner bara. Poängen med tråden kunde inte ha varit tydligare:

Detta är en tråd som jag skapar för att belysa problemet med att skivor nu för tiden tydligen ska komprimeras för att låta så högt som möjligt, på bekostnad av ljudkvaliteten

Finns inte ett spår av "onaturlig dynamik", eller "mer dynamik är alltid mer välljudande" eller "allt var bättre förr". Han ogillar att ljudvolymen höjs så mycket att ljudkvalitén blir lidande. Det är ett högst aktuellt och relevant ämne som han är lååångt ifrån ensam om, till skillnad från de ironiserar med att välkomna 0 db RMS som ett mode.

Att trådens titel var skapad i en hast, det ser vi alla oftare än klockrena titlar. Men att t.o.m. ödsla energi åt att vrida till det till en totalt poänglös intellektuell sarkasm, för att bete sig idiotiskt, det är nog betydligt mer anmärkningsvärt på forum tycker jag. Det finns ju inget att utläsa i det du skriver ens, för du menar inte allvar, du bara drygar dig. Ta och skärp sig nu här. Har du nånting att tillföra alls, så kan du väl säga det istället.

Redigerat av Opus99
Dela på andra sajter

Det är ju en ganska stor förändring vi har hört under de senaste åren. Sen att musik och inspelning av musik är ett i högsta grad levande fenomen, där mode och fan och hans moster styr det får man väl ta och acceptera. (Det är ju en bra grej också tycker jag, allt kan inte vara på ett sätt hela tiden, då skulle livet vara bra dött hehe).

MP3, pissiga högtalare vid en dator och ungar som bara lyssnar på musik i sina mobiler har nog gjort att musik låter såpass apa som den gör idag. Musik med mycket dynamik låter ju ganska skit i små plastiga datorhögtalare, eller tex i en mobil. Sen blir det tvärtom när man i en sjysst stereo lyssnar på någon MP3 som är komprimerad lika hårt som en fet prilla Grov under en bonnläpp. Det låter apa, diskant som skär som en tandläkarborr i hörselgången, huga!

Idag är det nog rejält ovanligt med folk som verkligen sätter sig ned vid en hyfsad stereo och verkligen lyssnar på en hel platta från start till slut, som man gjorde själv när man var liten spoling (där har vi det: det var bättre förr, jag är över 30 hahaha...) Tycker det är synd och skam att många "musik-nördar" sitter vid en dator och zappar runt bland sina snodda MP3or när musiker/kompositörer/producenter lägger ned så mycket tid på sin musik.

Det bästa skulle vara om producenterna komprimerade skiten ur tex musikvideos/MP3/radio edits tex och sen gjorde lite sjysstare mastering som är tänkt att lyssnas på i en OK stereo. Som nu så verkar det som om alla tänker: Skivan köps, åker in i datorn, rippas och läggs i ett bibliotek som Mp3'a so why bother... Och tyvärr är det nog den bittra sanningen?

Ps: För att vara lite ball så får jag väl lägga till: farfar, blöja, väx upp, pilsner, kiss, bajs, hållkäften, sprit och Pampers.? 🙂

Dela på andra sajter

Hejsan!

Känner att jag vill lägga mig i denna lilla roliga diskussion.

För det första så är det ju inte så konstigt att ny musik är så pass komprimerad som den är. Dock hoppas jag att det är en trend såsom gatereverb på virvel och chorus på bas var på 80-talet... Men det verkar inte så då det blivit ett slags krig i att maxa volymen. Sk. "loudness war".

För den "vanliga" människan så gör detta inte så mycket. Många som skulle höra ett klipp av en låt från t.ex 1990 och en mosad låt från 2008 skulle oftast tycka att ljudkvaliten bara är en förbättring. Och har man en en låt från 2008 som mot förmodan inte är mastrad lika hårt så skulle denna inte uppfattas som lika bra i ljudet som den mosade.

Dock blir det extremt tråkigt för oss musiker, ljudtekniker och audiofiler som kanske är mer kräsna och för oss lite äldre som saknar dynamiken som försvann från musikmedierna nån gång i slutet av 90-talet... Den ena värre pumpad än den andra. Ska man idag gå ut å köpa en skiva så får man ju den söndermosade mastringen på köpet. Man tycker att de borde räcka att ha den så pass mosad för radion. När man köper en skiva vill man ha bästa möjliga ljudkvalitet med dynamik och ljudkvalitet. Istället får man en bajskorv.

Jag tycker verkligen inte det är att jämföra med samma avsky som en del känner för chorus på bas eller de kalla slicka ljudet av en yamaha DX7. Effekter och sound i en mix är en sak, att totalt pajja dynamiken på hela albumet är en annan! Jag är en öppen person och har en bred musiksmak och "effekt-smak" men det är skillnad på sound/effekter och bolag-styrd söndermosning av musik för ett rent vinstsyfte! Nej ush. Dynamik, vart har du tagit vägen. Jag menar, idag gör man väldigt bra mixar. Ljudkvaliten på de området har kommit mycket längre än tidigare. Men mastringen... ush fy...

Dela på andra sajter

kompression är ett sound och att den stora massan gillar det

Så tror jag inte att det är. Problemet är att skivbolagen tror det och matar massan med denna typ av (skit)ljud. Massan har inte jämfört samma låtar med/utan dynamik. Hade de gjort det hade de velat ha dynamik.

Dela på andra sajter

Ska vi inte skilja på komprimering/limitering som "effekt" typ ny elektronisk musik och komprimering/limitering/mastring ? För trådskaparen menar väl det senare alternativet?

Mm 🙂 den degraderande sorten, som offrar fidelitet för volym. På spårnivå är det väl snarare tvärtom, offrar volym för fidelitet.

Redigerat av Opus99
Dela på andra sajter

Den som häller i sig chili och röd curry hela dagen kan inte uppskatta ett dyrt vin.

Den som tittar på Hollywood-action kan inte uppskatta en fransk 60-tals film.

Den som lyssnar på söndermastrad auto-tunad muzik kan inte uppskatta en spröd flöjt i natten.

Den som läser Vouge vågar inte bada offentligt.

Varför inte bejaka det enkla och fula, dvs det som vi egentligen är.

Eller är livet bara massa fejk

Lite OT kanske 🙂

Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Metallica kanske har tänkt ut det så här: Att när radio kommer att spela deras musik så kommer dom att pressa upp RMS i taket genom sina multibandskompressorer, så nu när de mastrat Death Magnetic så som de gjort så existerar inga nivåskillnader mellan peak och rms så radio inte får nån dynamik kvar att jobba med. Det finns inga transienter kvar som kan utlösa en kompression. Smart va! 🙂

Dela på andra sajter

Varför inte bejaka det enkla och fula, dvs det som vi egentligen är.

Eller är livet bara massa fejk

Förstår precis hur du menar, och hatar det som fan 🙂

Kalla mig pojkscout, men för mig är det lite "behandla andra som man själv vill bli behandlad". Jag tycker att för varenda grad man viker av från den banan, ju fler problem och mer lidande uppstår. Det är nästan direkt proportinerligt.

Ta t.ex. en kille vill tjäna massa kosing, köper in en deal av en halvkänd, halvdan bilsort billigt som fan, och marknadsför och kränger den dyrt. Själv vet han alltför väl att bilsorten är inget vidare köp, men vafan om folk köper så tjänar han ju kosing och kan leva ett bättre liv, och han lurar ju ingen, dom har ju ansvaret för sig själva och sina inköp - inte han - och dessutom är man så jävla bakom flötet så får man ju skylla sig själv om man blir lurad. Efter 5 år har han fått ihop ett par miljoner, och spanar in skitläckra villor i kanon-lägen, och köper ett sånt. Han flyttar in, men snart börjar han må dåligt som fan. Efter besiktning visar det sig att han köpt en kåk som är ansatt av torrmögel och är rena radon-källan. Men det är inte mycket han kan göra ...

... eftersom killen som sålde husen, han var en sån vill tjäna massa kosing, och köper in halvdana hus billigt som fan, och marknadsför och kränger dem dyrt. Själv vet han alltför väl att kåkarna är inget vidare köp, men vafan om folk köper så tjänar han ju kosing och kan leva ett bättre liv, och han lurar ju ingen, dom har ju ansvaret för sig själva och sina inköp - inte han - och dessutom är man så jävla bakom flötet så får man ju skylla sig själv om man blir lurad.

Å självfallet så köpte ju hussäljaren sin nya bil hos husköpskillen ...

Det blir ingen rolig värld alls, för någon, om vi är FÖR enkla och fula. Det tycker jag är även med musik och ljud. Så känner jag. Lite bajs här och var skadar ju inte 😛 men inte för mycket

Redigerat av Opus99
Dela på andra sajter

Jag tycker det är synd att det är allmänt vedertaget att man som producerande musiker eller mixare osv ska förväntas gilla musik som inte är hårt mastrad. Jag själv e 34 och min smak är som så att jag föredrar det nya framför plattor från 70-talet med torra pappkartongstrummor och mycket dynamik. Sen vem är soundet avsett för? Oss som mixar och mastrar eller för konsument? Visst jag har läst artiklarna om "The loudness war" men det är väl ändå upp till var och en och tycka vad som låter bra och dåligt, precis som med olika musikstilar. 😎

Dela på andra sajter

Jag tycker det är synd att det är allmänt vedertaget att man som producerande musiker eller mixare osv ska förväntas gilla musik som inte är hårt mastrad. Jag själv e 34 och min smak är som så att jag föredrar det nya framför plattor från 70-talet med torra pappkartongstrummor och mycket dynamik. Sen vem är soundet avsett för? Oss som mixar och mastrar eller för konsument? Visst jag har läst artiklarna om "The loudness war" men det är väl ändå upp till var och en och tycka vad som låter bra och dåligt, precis som med olika musikstilar. 😛

Jopp, Upp till var och en och tycka vad som e bra och dåligt. Själv föredrar jag också nyare plattor jämfört med 70-talets pappkartongstrummor 😎

Önskar bara det fanns ett alternativ till en mosad mastring för nyare musik.... För övrigt så kan ja ju tillägga att även jag har en sån där samling med re-mastrade låtar från 70 å 80-talet.. låter verkligen crap!! den musiken är inte gjord för att mosas och låter definitivt bättre i dess dynamiska original.

Dela på andra sajter

Har du nånting att tillföra alls, så kan du väl säga det istället.

Jag tror så här, att Majken liksom bagaren knådar degen blank för att kunna spegla andras orena mjöl i påsar av tvättat lin.

För annars vore vi ju alla som barnet i petroleumfaten?

Detta får mig att tänka på flourblandingen vi alla smakat: Hellre spotta än svälja!

Dela på andra sajter

... eftersom killen som sålde husen, han var en sån vill tjäna massa kosing, och köper in halvdana hus billigt som fan, och marknadsför och kränger dem dyrt. Själv vet han alltför väl att kåkarna är inget vidare köp, men vafan om folk köper så tjänar han ju kosing och kan leva ett bättre liv, och han lurar ju ingen, dom har ju ansvaret för sig själva och sina inköp - inte han - och dessutom är man så jävla bakom flötet så får man ju skylla sig själv om man blir lurad.

Å självfallet så köpte ju hussäljaren sin nya bil hos husköpskillen ...

Varför anlitade han inte en mäklare?

Dela på andra sajter

Jag tror så här, att Majken liksom bagaren knådar degen blank för att kunna spegla andras orena mjöl i påsar av tvättat lin.

Detta får mig att tänka på flourblandingen vi alla smakat: Hellre spotta än svälja!

hahahahaha 😎

Du är fan en skön snubbe du nattvaktaren... 😛

Dela på andra sajter

hahahahaha 😎

Du är fan en skön snubbe du nattvaktaren... 😛

Skön säger du, men betänk att opus99 liksom slaktaren drar sig inför stoppningen!

Lite som när tanten sa till förmyndaren att nu får det vara nog.

Dela på andra sajter

Det hojtas om att Majken gäldar mot Silver.

Trycker man för hårt på sanninga så spiller han ljug på tvättat folk. Då blir det att man vränger sig

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.