debatt Postat 18 september 2008 Postat 18 september 2008 (redigerat) Jag undrar om det finns någonstans där man kan få en översyn och genomgång av en klarinett till ett billigare pris än de 4600 kr jag hittat. Klarinetten kostade 600 kr och är en gammal klenod från Paris i grenadilleträ från före krigen. Det som behöver göras är byten av filtlappar och eventuellt av korkar. Inga sprickor och i absolut fint skick i övrigt. Den är ej skev, men det ser ut som om vissa hål inte täcks helt, men det beror kanske på filten. 😲 //debatt Redigerat 18 september 2008 av debatt
debatt Postat 18 september 2008 Trådstartare Postat 18 september 2008 (redigerat) Även om det inte stod så hos stället jag kollade in, så måste de ha avsett en totalrenovering av instrumentet ifråga. För summan 4200-4600 kr är ungefär vad priset är för en sådan på andra ställen har jag sett nu. Byte av korkar kan kosta 150 kr och finjustering (filtbyten etc) ligger på 400-550 kr. I priset för totalrenovering (4200-4600 kr) ligger mycket av tidskrävande polering och rengöring. Det kan man ju göra själv, och det behövs knappt ens på denna klarinett... Kan man byta grejer själv? //debatt Redigerat 18 september 2008 av debatt
maart (oregistrerad) Postat 18 september 2008 Postat 18 september 2008 jadå, har du lite vana när det gäller att skruva på saker ska det inte vara några problem. Har inte skruvat så mycket på klarinetter men min första altsax har varit helt nermonterad ett par gånger och den blir bara bättre och bättre för varje gång 😲 var bara noga när du tar isär grejorna så att du kommer ihåg var de olika långa skruvarna ska sitta och att de klaffar som har putor hamnar rakt. Skulle putorna ändå inte täta helt när du fått ihop den igen kan du värma lite försiktigt på klaffarna (med t.ex. en hårtork) och sen pressa klaffen med putan mot hålet som den ska täta. Eftersom putorna sitter med smältlimm kan man göra små justeringar genom att värma upp det. Var bara noggrann och ta det försiktigt.
zagor Postat 18 september 2008 Postat 18 september 2008 det är definitivt för mycket pengar för ett sånt arbete. var bor du? finns jätteduktiga privata personer som gör det för mindre pengar, eller affärer som förstår och gör bara den nödvändiga för mindre pengar... sen kan du själv polera och rengöra... finns bra forum på nätet med bra länkar för detta.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.