Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare och god kväll!

Jag har tröttnat på att köra min gitarr raka vägen in i stärkaren (Peavey Bandit 112). Jag bestämt mig för att det är lite effekter jag behöver, samt lite fler möjligheter att laborera med soundet.

Istället för att köpa en miljon små stompboxes så tänkte jag att en multieffekt kanske skulle göra susen. Jag behöver helt enkelt kunna experimentera med olika sound, samt kunna slänga in lite delay, wah-wah, gärna någon rolig harmonizer-effekt med mera, och eftersom jag inte är ute efter något helt specifikt, så känns det smidigare med en multieffekt än enstaka effektpedaler sammankopplade. I huvudsak spelar jag hårdrock och death/black metal, men gillar även att spela en hel del gammal rock. Jag sitter också ofta och shreddar, leker och experimenterar för mig själv, och då kan alla möjliga sortes effekter vara roliga.

Tänkte redogöra för vad jag har funderat på hittills, och se om ni har några förslag!

Bra dist/overdrive är eftertraktat! En expressionpedal är också nästan ett måste, eftersom min wah-wah jag har nu är helt hopplös (skriker, tjuter och gör missljud, en 400-kronorsgrej).

Exempel

Boss ME50 - Verkade först kanon. Helt lagom "storlek", sett till mängd effekter och möjligheter. Tappade dock intresset lite när jag läste att många klagade på dålig overdrive.

Zoom G7.1ut - Verkar riktigt fin. Mycket möjligheter, kanske mer än jag behöver, men med tanke på det relativt låga priset kanske det kan löna sig i längden. Har dock inte hört mycket i recensionsväg om denna. Någon som har lust att lägga fram några ord?

Budget: Ungefär 2500-3000 kronor är jag beredd att lägga ut.

Kan tillägga att min lokala musikaffär verkar ha ett ganska litet utbud av multieffekter. Annars hade jag naturligtvis suttit där och provat i första hand 😉

Vad jag efterfrågar är alltså kommentarer på nämnda pedaler, samt tips om pedaler jag kan kolla upp noggrannare. Vågar nog inte köpa utan att lyssna själv först oavsett vad.

Tack på förhand!

Annons
Postat

För dom pengarna så föreslår jag en begagnad Pod-XT som är ruskigt bra på metal. Även Pod-XT live finns för dom slantarna om du tittar på annonssidorna. www.allaannonser är en bra sökmotor som kollar många sidor samtidigt.

Det är en modeller men kan bypassas så att du bara kör effekter.

Postat

För de pengarna bör du kunna hitta en begagnad POD XT Live, Boss GT-8 eller Vox Tonelab SE. Kanske inte riktigt lika nätta i formatet dock. Och speciellt i GT-8:an blir det en väldans massa att hålla reda på. Men den är å andra sidan grymt flexibel. Vilken som är bäst är väl en smaksak. Själv tycker jag nog att Voxen låtar bäst av dessa tre, men fick ändå ta GT-8:an p g a av att det var den enda som hade en harmonizer. XT-liven har snyggast design. GT-8:an har möjlighet att ändra om ordningen på effektblocken hur man vill. Tror XT-liven har den möjligheten också. O s v. Alla är bra köp, man får göra någon slags prioriteringslista.

Folk som klagar på OD:n i ME-50:n passar säkert med väldigt stor säkerhet in på något eller flera av följande tre:

1. De är fördomsfulla mot multieffekter, och skulle aldrig erkänna att det låter bra.

2. De begriper inte riktigt hur man ska ställa in pedalen.

3. De jämför med någon OD-pedal som kostar minst lika mycket som hela ME-50:n.

Postat
För de pengarna bör du kunna hitta en begagnad POD XT Live, Boss GT-8 eller Vox Tonelab SE. Kanske inte riktigt lika nätta i formatet dock. Och speciellt i GT-8:an blir det en väldans massa att hålla reda på. Men den är å andra sidan grymt flexibel. Vilken som är bäst är väl en smaksak. Själv tycker jag nog att Voxen låtar bäst av dessa tre, men fick ändå ta GT-8:an p g a av att det var den enda som hade en harmonizer. XT-liven har snyggast design. GT-8:an har möjlighet att ändra om ordningen på effektblocken hur man vill. Tror XT-liven har den möjligheten också. O s v. Alla är bra köp, man får göra någon slags prioriteringslista.

Folk som klagar på OD:n i ME-50:n passar säkert med väldigt stor säkerhet in på något eller flera av följande tre:

1. De är fördomsfulla mot multieffekter, och skulle aldrig erkänna att det låter bra.

2. De begriper inte riktigt hur man ska ställa in pedalen.

3. De jämför med någon OD-pedal som kostar minst lika mycket som hela ME-50:n.

Om det är så som du säger i slutet så är nog ME-50n den som passar mig bäst. En GT-8 brukar väl ändå ligga på en 3000 begagnad, medans en ME-50 ligger på 2500 ny, och det kanske är så att det GT-8:an kan ge för den extra femhundringen kanske är överflödigt för mig.

Jag är också väldigt nyfiken på Zoom g7. Jag har inte kommit över några seriösa tester av den på internet, utan mest halvkassa youtube-videos och användarrecensioner, och såna är ibland lite svåra att lita på.

Zoom g7 kostar ungefär lika mycket som Boss ME-50, vilket gör att jag gärna vill väga just dom två mot varandra.

Ska hålla ögonen öppna efter de du nämner i början av inlägget. Har hört mycket gott om dom, och hittar jag någon pålitlig filur som jag kan handla en av så kanske det blir att jag slår till på någon av dom.

Postat

PodXT är mitt förslag också. Kan förmodligen hittas ganska billigt nu och om så, försök få tag på en med metallpaketet inkluderat.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Metalpaket är grymt bra. 😆 Kör visserligen bara en toneport men det är ett måste om man vill lira metal. Men jag skulle inte satsa på Zoom om jag var du. Bortkastade stålar. De lirar i den lägre divisionen.

Postat

Pod XT är ute...nu är det X3 som gäller...men då får du lägga till 700 kr i din budget.

http://www.thomann.de/se/line6_pod_x3.htm

Sedan nämner du att det är främst effekter du är intresserad av...

Jag kan ju säga att effekter är inte PODens starka sida...

Boss fokuserar ju mer på effekter, du kanske kan hitta en En Boss GT 8 begangnat eller nytt till ett rimligt pris.

Annars om du lägger till 200 kr i din budget får du en GT-10 för 3200 från thoman.

http://www.thomann.de/se/boss_gt10.htm

Postat

Har dom verkligen tagit 3200 för GT-10:an?!?!? Nu står den på 4300 i a f...

Bara för att folk sätter ut GT-8:orna för mer än 3000 kronor ibland så behöver man inte förutsätta att dom får sålt dem. Många annonser ligger ute ganska länge, och sen kommer samma annonser upp som nyinsatta. Då kan man nog tänka sig att det finns läge för att pruta lite...

Annars skulle jag nog säga att det är två stora fördelar med GT-8:an (eller 6 eller 3) jämfört med ME-50:

1. Högtalarsimulator.

2. Routing/inkopplingsmöjligheter; PÅ pedalborden från GT-serien kan du routa om effekterna hur du vill, tycker du att det passar bättre med delayet före wha-wha-pedalen så är det bara att flytta. Dessutom kan du välja att koppla in pedalbordet både före och efter en förstärkares försteg _samtidigt_; Då krävs lite fler sladdar, men det innebär att man då kan välja att ha effekter som typiskt brukar funka bättre innan försteget (t ex dist, wha-wha och kompressor) just försteget, medans t ex boost, reverb och delay läggs i förstärkarens effektloop. Dessutom så har GT-pedalerna en reläutgång, så du kan byta kanal på förstärkaren samtidigt som du bytar effekter på pedalbordet.

Men ME-50:n är ju en bra pedal, och lite lättare att ställa in (inga undermenyer).

DieHard (oregistrerad)
Postat
Har dom verkligen tagit 3200 för GT-10:an?!?!? Nu står den på 4300 i a f...

Bara för att folk sätter ut GT-8:orna för mer än 3000 kronor ibland så behöver man inte förutsätta att dom får sålt dem. Många annonser ligger ute ganska länge, och sen kommer samma annonser upp som nyinsatta. Då kan man nog tänka sig att det finns läge för att pruta lite...

Annars skulle jag nog säga att det är två stora fördelar med GT-8:an (eller 6 eller 3) jämfört med ME-50:

1. Högtalarsimulator.

2. Routing/inkopplingsmöjligheter; PÅ pedalborden från GT-serien kan du routa om effekterna hur du vill, tycker du att det passar bättre med delayet före wha-wha-pedalen så är det bara att flytta. Dessutom kan du välja att koppla in pedalbordet både före och efter en förstärkares försteg _samtidigt_; Då krävs lite fler sladdar, men det innebär att man då kan välja att ha effekter som typiskt brukar funka bättre innan försteget (t ex dist, wha-wha och kompressor) just försteget, medans t ex boost, reverb och delay läggs i förstärkarens effektloop. Dessutom så har GT-pedalerna en reläutgång, så du kan byta kanal på förstärkaren samtidigt som du bytar effekter på pedalbordet.

Men ME-50:n är ju en bra pedal, och lite lättare att ställa in (inga undermenyer).

Nej de har aldrig tagit 3200:- för den på Thomann. Han måste ha sett fel. Den har kostat 4300 hela tiden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.