Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag hade tänkt starta igång ett projekt med folkrock. Skall lägga på mungiga, elgura, elbas, trummor och flöjt hade jag tänkt. Blanda fyrtakt med tretakt i låtarna och blanda in influenser av polska och liknande.

Då undrar jag, vilken flöjt är vanligast i svensk folkmusik? Man använder säkert många olika slags flöjter men det finns så mycket. Tvärflöjter, blockflöjter (sopran barock blockflöjt, sopran tysk blockflöjt, tenor barock blockflöjt, tenor tysk blockflöjt osv). Blockflöjtar är en fördel då de är billiga 🙂 .

Hade inte tänkt spela så jätte avancerade grejer, bara dra in några toner lite här och var.

Sånt sound från flöjten i början av denna vill jag ha:

Annons
Postat (redigerat)

ja, dedär i början av låten med gruppen olju.. otyg, var väl bara vanlig blockflöjt? Annars finns ju överonsflöjter, härjedalspipa osv, om du vill ha nordiska instrument

EDIT

lite bilder på olika pipor

Redigerat av Umemagnus
Postat
  Umemagnus sa:
ja, dedär i början av låten med gruppen olju.. otyg, var väl bara vanlig blockflöjt? Annars finns ju överonsflöjter, härjedalspipa osv, om du vill ha nordiska instrument

EDIT

lite bilder på olika pipor

Jo men det finns så många olika "vanliga" blockflöjtar, typ "sopran barock blockflöjt, sopran tysk blockflöjt, tenor barock blockflöjt, tenor tysk blockflöjt mm"

Av dessa sorter, vad får den där klangen? Jag vill inte ha tråkig orkesterklang eller liknande. Inte för skrapigt ljud heller.

Vart finns sådana där gammelnordiska blockflöjtar att köpa?

Postat (redigerat)

Här kan man kolla in härjedalspipebyggare

EDIT;

Ang dom olika blockflöjternas ljud har jag ingen direkt aning...

Men, kolla in denna flöjtare.. Göran Månsson ... f.ö. samma snubbe det snackades om i nån gammal tråd här på forumet, där han, på tv4 morgon, lirade på ett riktigt as till flöjt... nån subkontra-flöjt-variant...

Hur som helst, han tillhör bland dom vassaste på flöjter och svensk folkmusik. Maila honom vettja 😄

EDIT 2;

haha, lyssna in hans låt "Kubb Funk" på Görans Myspace Vansinnigt fränt!!

Redigerat av Umemagnus
Postat (redigerat)
  Umemagnus sa:
Här kan man kolla in härjedalspipebyggare

EDIT;

Ang dom olika blockflöjternas ljud har jag ingen direkt aning...

Men, kolla in denna flöjtare.. Göran Månsson ... f.ö. samma snubbe det snackades om i nån gammal tråd här på forumet, där han, på tv4 morgon, lirade på ett riktigt as till flöjt... nån subkontra-flöjt-variant...

Hur som helst, han tillhör bland dom vassaste på flöjter och svensk folkmusik. Maila honom vettja 🙂

EDIT 2;

haha, lyssna in hans låt "Kubb Funk" på Görans Myspace Vansinnigt fränt!!

Tackar, ska checka och skicka mail när jag kommit hem från jobbet 🙂 (ja, jag är IT-support så jag har tid att läsa lite på internet ibland, hehe)

Tillägg: Jävligt snygg nyckelharpa i bakgrunden förrästen! *ha begär*. Ett av mina livsmål är att kunna spela nyckelharpa innan jag kliver i graven! 😄

Redigerat av hwasser

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.