Jump to content
Annons

Blanda preamps från bord och ljudkort

Recommended Posts

gustavsundh (oregistrerad)
Postat

Tjenixen, bygger en studio i ett större förrådslokal som ligger i anslutning till en villa, har köpt ett Soundtracs Solitaire för lite analogvärme och tänkte använda Profire 2626 för att snika åt mig PT, vidare är tanken att via ADAT ansluta ett Presonus Digimax D8 efter rekomendationer.

Nu till min fråga, både 2626 och D8.an har ju preamps, och inte så dåliga heller för den delen, men jag vill gärna använda bordets preamps som är sköna och varma, vad är eran erfarenhet av att blanda och ge där, eller borde man fokusera på att använda en preamp på ett ljud? Hur tänker ni där ?

Annons
Postat

Det är väl bättre att ha möjlighet att variera soundet...? Jag skulle i alla fall välja att använda alla de olika preamparna som finns tillgängliga. En micmodell låter kanske lite bättre med en preamp än med en annan - och en röst mår kanske bra av en färgning, medan en annan röst mår bättre av en annan färgning.

• 3 veckor senare...
Postat
vad är eran erfarenhet av att blanda och ge där, eller borde man fokusera på att använda en preamp på ett ljud? Hur tänker ni där ?

Du menar väl inte att gå med en mik genom flera preamps?

För menar du bara att blanda preamps, alltså i samma projekt använda olika på olika saker, så är det ju bara positivt. Mycket roligare ljudbild med lite olika klang.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.