Original Jai Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 Hallå. Jag tänkte be om lite vägledning här. Jag har gjort elektronisk musik i rätt många år nu men av ekonomiska begränsningar har jag liksom aldrig kunnat investera i flera synthar, bättre dator osv osv. Så varje gång jag velat lägga sång, gitarr eller hårdvarusynth i något av mina projekt har jag varit tvungen att leta rätt på nån som haft utrustning att ställa till mitt förfogande. Detta börjar bli jävligt tröttsamt så jag tänkte att jag skulle ta och pyssla ihop en liten fjollstudio här hemma. Vad jag vill kunna göra är alltså att spela in sång, gitarr och ljud från mína hårdvarusynthar i de låtar jag "programmerat" i burken. Dessutom skulle det vara bra med en smart midilösning för den midi-interface jag hade till min förra dator är expired sen länge 😉 Jag kommer behöva skaffa ett ljudkort och jag har kikat lite på M-audios Audiophile 24/96... Vad jag förstårså är det rätt bra i sin prisklass... eller? Sen kommer de lite knepigare prylarna. Jag har ingen erfarenhet av inspelning utöver den digitalporta jag hade för ett tag sen men som jag sålde för att köpa en synth (klassiskt). Hur ska jag göra och vad behöver jag för att få så bra ljud som möjligt vid inspelning av sång? Alltså... hur kopplar jag? Vad innebär "fantommatning" och "low-cut" (satt och läste om olika mixers och de här uttrycken dök upp)??!!! Jag är öppen för alla idéer och förslag... bara de funkar. Och inte kostar mig en förmögenhet! /Jai
ponkass Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 Svaret på alla dina frågor finns här på forumet, plus att du har nog inte hamnat i riktigt rätt grupp... men jag ger dig lite... fast läs mer nästa gång.. .det är hela poängen med forum. Audiophile har jag aldrig använt men många säger att det är bra kort med tanke på vad det kostar. Midiinterface finns det en hel drös med.. hur många in och ut behöver du? Bra ljud på sång får du genom en bra mikrofon, be mig inte nämna det är väldigt personligt. Lyssna på några du har råd med och köp den du gillar bäst. Till den bra mikrofonen behöver du en bra mikrofonförstärkare. gäller som för mikrofonen. Fantommatning är en spänning som kodensatormikrfoner måste ha för att fungera. Low-cut är ett filter som skär bort bas (t.ex för att minska puffljud etc etc) Det står ofta ett värde på lowcut , vilket är frekvensen där den börjar skära
hackeman Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 M-audios Audiophile 24/96 har ingen mik-preamp ingång, så ska du sjunga in sång hade jag valt ett annat kort med inbyggd mik-preamp. Vissa på forumet hade säkert valt extern mik-preamp istället för inbyggd dock.
Lundin Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 En bra mickpreamp är väl A och O för en bra, brusfri inspelning, tillsammans med en bra mick då givetvis. Kör du en dynamisk mick kan du stoppa den direkt i mic-ingången men jag tvivlar på att du får seriös kvalité på inspelningen. Det finns ganska många ljudkort med inbyggda preamp's men vet inget jag direkt skulle rekommendera.. EMU 1820 är ett ganska populärt kort med 8 in o ut 2 mickingångar, fantommatning, digitalt, m.m kostar en del pluring men är nog också ett bra val för ansträngd budget
Original Jai Postat 8 november 2004 Trådstartare Postat 8 november 2004 Oj ja... det kanske inte riktigt var rätt del av forumet att ta upp det här men gjort är gjort. Jag ska bara använda ett klaviatur så jag har inget behov av fler än en midi in/ut. Om man helt enkelt kopplar en mixer (tex Phonics MM1002 eller Behringer Eurorack UB1002) till ljudkortet då... Är det liksom det som är meningen? Det är så jag har uppfattat det i alla fall. Behöver jag då dra gitarren och syntharna via en förstärkare innan de går in i mixern? Finns det nån extern audiointerface under 2500 som har det jag behöver? Eller är det en kass lösning?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.