Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena, behöver tips om vilka årgångar som brukar bara högst rankade

av allmänheten.

Jag ska bestämt ha en Standard med 60tals hals

Men tänker inte lägga ut 15-20 papp på det näst bästa så jag

behöver så mycket info och tips jag kan få.

Har förstått att dessa bara tillverkats efter 2000, har läst mycket om borrat hit och dit

Nån som har lust att fylla i?

Jocke

Annons
Postat

Vet ej vad "Slim Taper" innebär men om du inte stirrar dig blind på att det skall stå "Gibson" på huvudet så kika in Tokai, Greco eller Burny. Där får du en hel del mer för pengarna.

Postat
Vet ej vad "Slim Taper" innebär men om du inte stirrar dig blind på att det skall stå "Gibson" på huvudet så kika in Tokai, Greco eller Burny. Där får du en hel del mer för pengarna.

Jag gör ju det, jag ska ha en gibson.

behöver en stabil standard man kan lita på.

Och gibsons 60tals halsar är det goaste jag spelat, har iofs bara testat den i classicutförandet

Visste faktiskt inte att det var nån skillnad.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Jag gör ju det, jag ska ha en gibson.

behöver en stabil standard man kan lita på.

Och gibsons 60tals halsar är det goaste jag spelat, har iofs bara testat den i classicutförandet

Visste faktiskt inte att det var nån skillnad.

Och varför skulle en gibson vara en mer stabil standard man kan lita på? Det där är säljargument de har gjort till sin sanning.

Postat

Men jag är har kört på trötta kopior i hela livet,

svara mej inte som ett barn, jag är ute efter les paul-ljudet, jag vill ha les paul kroppen, vill ha 60tals hals och jag är inte intresserad av

kopior.

Postat

Kolla på LesPauler gjorda från 2004 och framåt, det var då dom började med 50/60-tals halsar, har jag för mig. Jag har testat ganska många såna och dom håller väldigt hög och jämn kvalitet. Nu har dom släppt en 2008-modell så nu kan man inte välja mellan 50 och 60-talshalsar längre, utan nu har dom kompromissat fram "den mest lättspelade LesPaul-halsen någonsin" (citatet är hämtat från nån katalog jag läste) 😆

Själv köpte jag "snålvarianten" LesPaul Standard Worn&Faded för snart 2 år sen och den är fantastiskt bra, måste jag säga. Den är lätt och fin i vikt så den är säkert karvad i men den låter helt fantastiskt, enligt mig.

Postat
Kolla på LesPauler gjorda från 2004 och framåt, det var då dom började med 50/60-tals halsar, har jag för mig. Jag har testat ganska många såna och dom håller väldigt hög och jämn kvalitet. Nu har dom släppt en 2008-modell så nu kan man inte välja mellan 50 och 60-talshalsar längre, utan nu har dom kompromissat fram "den mest lättspelade LesPaul-halsen någonsin" (citatet är hämtat från nån katalog jag läste) 😎

Själv köpte jag "snålvarianten" LesPaul Standard Worn&Faded för snart 2 år sen och den är fantastiskt bra, måste jag säga. Den är lätt och fin i vikt så den är säkert karvad i men den låter helt fantastiskt, enligt mig.

Javisst, 2008 verkar skit, men är ändå ute efter en standard.

Faded verkar också fin, men undviker helst borrade kropparna, då jag verkligen gillar

tyngden i de vanliga kropparna.

Postat

Om du skall ha en Gibson och det verkar du ju vara övertygad om att du skall ha så är det ju bara ut och provspela. Du verkar ha helt klart för dig vad det är för en gitarr som du är ute efter, ut och provspela tills du hittar den. Enligt min egen erfarenhet så är det ju bara så att man helt enkelt vet när man hittar rätt, det är därför det som det är så farligt att gå in i en musikbutik o testa lite guror på måfå. Rätt vad det är så hittar man en guldklimp som bara känns så j-a rätt och då är det svårt att inte göra vad som helst för att få med sig den hem. Och med detta sagt; skall du ha Gibson på huvudet så kan det bli dyrt men det är bara ut och botanisera som gäller.

Fotnot:

Nu skall du inte tro att jag representerar någon form av affärsverksamhet, för det gör jag inte - jag är inte en försäljare. Men. Jag hade hört mycket gott om de japanska vintage-LP-kopiorna som jag nämnde ovan. Visst, tänkte jag, troligt att de är lika bra som originalet. Att de skulle vara bättre fanns inte i min värld. Kopior liksom, tsk. Så jag knallade in hos en handlare här i stan som just börjat sälja dem och testar 6 - 7 Grecos och Burnys Les Paul-modeller. Min bild av kopiorna faller sönder sakta men säkert; ingen känns dålig att spela på, alla känns gedigna, alla låter kalasbra. Slutade med att jag, som jag skrivit i en annan tråd, måste nog snart sluta göra reklam för dem, köpte en svart Greco LP Custom för en bråkdel av vad en Gibson skulle kostat. Gött mos tycker jag.

Postat

Ja det låter svingött, tar åt mej av ditt tips, vore kul att testa någon av dessa iaf.

Men javisst är det så, klart man får ut och testa, bor dock 16 mil från närmsta musikaffär så

det är iaf intressant och av högt värde för mej att veta innan vad folk av erfarenhet tycker om

de olika modellerna så man om möjligt kan sålla ner antalet man måste testa.

Älskar standardserien, men har inte haft möjlighet att testa nån av de här senare årgångarna,

därav denna tråden, har även en gammal epiphone classic och den halsen är att dö för så

egentligen därför jag har bestämt med för den modellen.

Och vill som sagt inte ha nån urholkad kropp då jag gillar känslan i den riktigt tunga kroppen, plus att jag är övertygad

om att det påverkar ljudet tillräckligt mycket för att jag ska bry mej.

Som det är nu får jag kolla annonser, be om S/N och sedan maila Gibson för att kolla specsen.

Vore enklare om nån visste vilka som är borrade, och andra eventuella skillnader på de här gitarrena.

Postat
Som det är nu får jag kolla annonser, be om S/N och sedan maila Gibson för att kolla specsen.

Vore enklare om nån visste vilka som är borrade, och andra eventuella skillnader på de här gitarrena.

Jag var själv inne hos en lokal musikhandlare här om veckan och klämde lite på Gibson. Om jag inte missminner mig helt så är det modellerna över standard som inte har sk weight relief holes. Nu kan jag iofs minnas helt galet men jag vet att jag kände på lite olika gitarrer och vissa var uppenbart mycket lättare än andra. Ska se om jag kan hitta någon information om det. Har för mig att jag läst om det någonstans. Om du tänkt handa gitarr på postorder så måste jag passa på att tipsa om http://www.dv247.com/ som jag hittade för ett tag sedan. Grymma priser på mycket, bättre än tysken faktiskt.

Postat

Gick fortare än jag trodde att hitta det jag letade efter. På ett grannforum diskuteras skillnaderna mellan Std och Classic. I den diskussionen så tar dom även upp borrningar osv. Du hittar tråden här. Oavsett hur du gör så är det knappast en skräpgitarr du får. Personligen skulle jag unvika faded serien men allt över det är fina gitarrer. Lycka till :rolleyes:

Postat (redigerat)

Har du funderat något på vikt? Jag var inne i en gitarraffär i USA som hade ett rejält sortiment av Gibson-gitarrer. Provspelade en hel del, bland annat två LP standard med 60's hals, där enda skillnaden var att den ena hade chambered body (jag vet verkligen inget bra svenskt ord för detta, så det får stå så), och den andra var solid. Det var en vansinnig skillnad att spela på de båda. Personligen tyckte jag den förstnämnda var helt klart bekvämast, medan den andra hela tiden drog bakåt, vilket för mig gjorde den mer svårspelad. Detta enbart när man satt ner med gitarren givetvis.

Jag vet inte vilka årsmodeller som har chambered, respektive solid kropp, så någon får gärna fylla i där. Är själv väldigt nyfiken också.

Redigerat av Dissector
Postat (redigerat)

Japp det är faktiskt det som intresserar mej mest i nuläget,

har kollat in en specifik 2005 standard, så jag tog serienumnet och kollade med Gibson.

De sade

Oh, okay – I’m assuming that by “holes” you were actually referring to a form of weight relief? Well, yes – that body is weight relieved. Gibson USA has been weight relieving Les Pauls since the early 80s

Det de menar dock är de här små "Ost hålen"

Och inte de större Chamber gröpningarna.

På Lespaul forumet finns lite mer nyttig info:

Does my Les Paul have weight relief holes or sound chambers?

The bottom line is that there are nine (9) weight relief holes in production LP Standards, and seventeen (17) in the Class 5 Les Paul, and there is a difference between "dynamic sound chambers" and "weight relief holes".

1.The Les Paul Class 5 is the only Custom Shop model Les Paul that has weight relief holes (17 of them).

2: The Historic 58' & 59' Les Paul's DO NOT have weight relief holes (the lightest mahogany available is used for these guitars).

3: None of the Custom Shop Historic Reissue Les Paul Goldtop models have weight relief holes.

4: The Les Paul Elegant has the dynamic sound chambers, not weight relief holes. The Les Paul Class 5 has the weight relief holes, and not dynamic sound chambers.

5: Gibson U.S.A. does drill weight relief holes in their Les Paul models. They drill 9 holes, versus 17 for the Les Paul Class 5.

According to Gibson, they have done extensive testing and as long as the holes are not near the bridge or tailpiece (which would affect sustain), they do not have an adverse impact on tone.

Redigerat av mietek

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.