One night in The Trance Postat 7 november 2004 Postat 7 november 2004 (redigerat) hejsan, om man stoppa mic till pream sen från pream direk till ljudkortet(har en M-audio2496) kommer det att fungera då? och hur blir det med ljudet? 😉 har en mixbord men tycker att det brusa för mycket, så tänkte om man stoppa mic direk till dator och styr från ex, Mixer som finns i Cusbase, tror ni att det skulle fungera bra? tror ni att det kommer brusa mindre också? Redigerat 7 november 2004 av One night in The Trance
One night in The Trance Postat 7 november 2004 Trådstartare Postat 7 november 2004 det funkar?.. men blir ljudet bra då? 😉
Tobbe Postat 7 november 2004 Postat 7 november 2004 Det finns ingen anledning att kopla via en mixer det ända som händer är att det brusar mer då.
One night in The Trance Postat 7 november 2004 Trådstartare Postat 7 november 2004 menar du att det brusa mer med mixer eller utan mixer? 😉
Claes Holmerup Postat 7 november 2004 Postat 7 november 2004 Det brusar mer med en mixer, eftersom signalvägen blir längre där, än genom en preamp. Sedan beror det förstås på vilken preamp man skaffar. Väljer man de billigaste preamparna, så är de nog inte mycket bättre än de billiga mixrarna... 😉
D Vibe Postat 7 november 2004 Postat 7 november 2004 hejsan, om man stoppa mic till pream sen från pream direk till ljudkortet(har en M-audio2496) kommer det att fungera då? och hur blir det med ljudet? 😉 har en mixbord men tycker att det brusa för mycket, så tänkte om man stoppa mic direk till dator och styr från ex, Mixer som finns i Cusbase, tror ni att det skulle fungera bra? tror ni att det kommer brusa mindre också? Njae, det är aldrig att rekommendera att stoppa in mikrofonen direkt i datorn. Dess mikrofoningång brukar vara ännu brusigare oftast.. Vet inte exakt hur det är med ditt ljudkort i och för sig. Men för att minska bruset i mixern, så dra ner alla reglar förutom den du använder, dra ner alla effect send-reglar/rattar, gå aldrig upp över "nollan" på en regel. Ett tips är att skaffa en kompressor som du kan koppla in i en insert-port (om du har en sån) .. Till det krävs en insertkabel som du hittar i närmaste musikaffär. (Det är en kabel som går från stereo-tele (stor) till två mono-teles (också stora) ... 😄 Vad har du för mixerbord förresten? /Daniel
One night in The Trance Postat 8 november 2004 Trådstartare Postat 8 november 2004 ohh tack, ska skraffa en kompressor snart, Jag har en billig TUBE ULTRAGAIN MIC100 av Berhling märke(duger det som pream?), sen har jag en Mixerbord som köpte utomland helt okänt märke+dålig också...he he, skämt faktisk 😄 ..(men det duger ett tag till jag köpa nya mixbord ändå) men brusa alla Mixbord? finns det nåt mixbord som inte brusa allt? 😉 eller måste man ratta till brus försvinna? då lät ljud ju instäng 😉 så darför man ska använda en kompressor till eller?
Lundin Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 Det är absolut inga problem att använda en extern preamp istället för mixerbord. Jag kör 14 kanaler line'ade och 2 med preamp och tycker det är enormt smidigt. Men om man ser till en preamp som du ibland kanske behöver koppla ur från ljudkortet, är det smidigare med en liten mixer som har routingsystem, alltså en alternativ valbar utgång från mixerbordet via en knapptryckning t.e.x Mackie's mindre mixerbord...1202VLZPro? och uppåt.. Denna mixer kostar en del jämfört med Behringer, men den brusar mindre totalt sett eftersom Mackie använder bättre komponenter. Eventuellt kanske Behringer har blivit bättre på den punkten så jag låter det vara lite öppet angående just bruset. Annars är det ju bara att lyssna på ett bord du är intresserad av innan du köper.
One night in The Trance Postat 8 november 2004 Trådstartare Postat 8 november 2004 (redigerat) Tackar ska skraffa mig en Mackiebord så fort som möjlig, har alltid letar efter en tyst mixbord, Men mackie e ju dyr, finns det nåt mer mixbord som e tyst o billig förutom Behringer? 🙂 Redigerat 8 november 2004 av One night in The Trance
Lundin Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 Begagnad Mackie.. 🙂 Kolla Vendolin Märken som: Soundcraft -Spirit Folio Notepad, Phonic, Samson, Wharfedale m.fl kostar nya från runt 1300:- o uppåt
D Vibe Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 Behringer gör bra prylar, det hela handlar bara om att kunna skruva det rätt. Din preamp fungerar utmärkt för att spela in sång med förövrigt 🙂 /Daniel
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.