Jump to content
Annons

Låtlikheter,

Recommended Posts

vizay (oregistrerad)
Postat

Sitter med MTV på och dom rullade precis ut U2 - Sunday bloody sunday. Till min förvåning tyckte jag den lät väldigt bekant, inte bara just för att det är en klassisk U2-låt utan även av någon annan anledning.

Till min förvåning så började jag inse likheterna mellan denna låten och Lady Gagas nya hit Just Dance.

Är det bara jag som hör i syne eller verkar Just Dance i närmaste stulen från Sunday Bloody Sunday? 😎

Annons
Postat
Sitter med MTV på och dom rullade precis ut U2 - Sunday bloody sunday. Till min förvåning tyckte jag den lät väldigt bekant, inte bara just för att det är en klassisk U2-låt utan även av någon annan anledning.

Till min förvåning så började jag inse likheterna mellan denna låten och Lady Gagas nya hit Just Dance.

Är det bara jag som hör i syne eller verkar Just Dance i närmaste stulen från Sunday Bloody Sunday? 🙂

Visst hör du i syne 😎 Kan du precisera "likheterna" - Antingen är mina öron helt wayoff el så har du rätt :rolleyes:🙂

http://www.youtube.com/watch?v=epP17zzv0SA

Postat
Tror han syftar på melodisnutten i versen som är likadan: C# C# D# E F# G# E C#

Annars kan jag inte höra några direkta likheter.

Precis..men still way of..ja i mina öron dådå :rolleyes:

Postat

Hörde låten Andy Warhol av David Bowie häromdagen och slogs av att refrängen i Sanitarium av Metallica bygger på en liten gitarrfigur från den låten.

Postat

Tycker man hör lite varstans på olika låtar slingor och melodier som låter lika.

Tror det kan vara en musiker skada med.

Mest störande tycker jag covers låtarna är.

Sedan kan man väl ta åt sig äran av låten om det är någon fjortis som hör låten och inte vet att det finns ett orginal som till 99 % låter bättre en covern.

Sedan har man musiker eller robotar som jag vill kalla dom typ Robert Welsh som spelar andras låtar och gungar med håret i tv rutan och ser ut som en riktig hot shot. Man undrar i bland om publiken vet att det är andras låtar han spelar.

Om han är en så höjdare på pianospel borde han väl spela med dom riktigt tunga musikerna på Concert Hall i New York eller vad det heter, men där platsar han inte skulle jag tro.

vizay (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag vill klargöra först att det var inte min direkta mening att anklaga artisten i fråga för låtstöld, så med det sagt...

Det jag reagerade först på var faktiskt inte själva ackordföljden utan det faktumet att sångfraseringen i mångt och mycket är väldigt likt uppbyggd i just dance jämfört med sunday bloody sunday. Även tonmässigt är det bara en del som skiljer i just det verspartiet.

Nästa sak som slog mig var trumkompet. I sunday bloody sunday så är trummorna ganska ovanligt uppbyggda där halva takten är vanligt regular komp och halva takten är någon form av bryggning snarare.

I just dance har dom jobbat nästan likadant med trumkompet, halva takten bygger på vanligt 4/4 beat medans andra halvan har en bryggande stegring vilket inte är jättevanligt i dansmusik idag.

Det är nog mest musikerskada från mitt håll men likheterna är många om man letar lite 😆

Redigerat av vizay
Postat

Jag hör någon annan låt i den där

... refrängen låter ju nästan exakt som en annan låt, fast jag kommer inte ihåg vem som gjort den eller vad den heter.

Hjälp?

vizay (oregistrerad)
Postat

ja just tusan, det glömde jag ju skriva men har också noterat 😆

Dessutom är inte bara ljudet stulet från don't go, slingan är även plockad från en låt med liknande slinga, komemr dock inte på såhär på rak arm vilken.

Finner det lite extra humor att det nästan låter som hon sjunger just "don't go" i slutet av det breaket. (don't slow är korrekta textraden dock)

Postat
Tycker man hör lite varstans på olika låtar slingor och melodier som låter lika.

Tror det kan vara en musiker skada med.

Mest störande tycker jag covers låtarna är.

Sedan kan man väl ta åt sig äran av låten om det är någon fjortis som hör låten och inte vet att det finns ett orginal som till 99 % låter bättre en covern.

Sedan har man musiker eller robotar som jag vill kalla dom typ Robert Welsh som spelar andras låtar och gungar med håret i tv rutan och ser ut som en riktig hot shot. Man undrar i bland om publiken vet att det är andras låtar han spelar.

Om han är en så höjdare på pianospel borde han väl spela med dom riktigt tunga musikerna på Concert Hall i New York eller vad det heter, men där platsar han inte skulle jag tro.

Men jag måste faktiskt inflika med att inte alla covers är sämre än originalet. Vissa tycker jag har tagit upp låten ett snäpp. Exempelvis:

Jeff Buckley's version av Hallelujah http://www.youtube.com/watch?v=AratTMGrHaQ är enligt mitt tycke och smak solklart bättre än Leonard Cohen's original http://www.youtube.com/watch?v=rf36v0epfmI

Ryan Adams verison

av Oasis Wonderwall http://www.youtube.com/watch?v=FAPtTS0TYtU faller mig mer i smaken

Och Helena Josefssons verison av Wuthering Heights http://www.myspace.com/mikaelgokinan har ett skönare sound, även om ingen kan slå Kate Bush's sångröst http://www.youtube.com/watch?v=Hv0azq9GF_g

Och angående Robert Wells. Trots att jag inte finner något nöje i att lyssna på honom och hans produktioner så måste man ju ändå ge honom cred för hans sinne för vad som är kommersiellt gångbart. Jag tycker inte att allt måste vara konstnärligt korrekt. Det måste finnas ett utrymme för kommersialism och ren och skär underhållning. Annars hade de verkliga konstnärerna och det pretantiösa varit mainstream, och det hade varit jobbigare än att tvingas se Wells håva in pengar trots att han inte har skrivit musiken.

Jag menar inte att racka ner på din syn på saken men jag tror att publiken är väl medveten om att det är covers han spelar. Faktum är att han spelar mycket covers från de perioder då majoriteten av hans publik var unga. Det är ju en nostalgitripp. Sen tycker jag inte han tar åt sig äran för den skrivna musiken, snarare arrangemanget på musiken och produktionen i helhet. Och det är ju ändå hans skapelse.

Folk kommer alltid älska att lyssna till covers. Helt enkelt för att det är roligare med live-musik. Och visst, man kan ju åka och se artisten själv ifråga men många ggr är ju det lite mer problematiskt, och dyrare.

Postat (redigerat)

Jo covers är i vissa fall bättre, dock Helena Josefssons heights kändes bara tråkig, var inte direkt härligt (inte mycket mot Kt).

Och när folk tror covers är orginal tycker jag ärligt synd om de yngre.

Inte bara då föresten, hör nämligen också stup i kvarten starkt influerade melodibitar och då är det med få undantag det bästa i hela låten, gör "bra låtar" istället för att halvdolt klistra in en bra bit i den dåliga låten, då är ju covers ärligt i alla fall. Ibland är det dock bra harmoni i det hela, då får man väl godkänna det, nån enstaka i massprodu..

Känner att jag kan låta tramsig nu (varning) men har alltid dragits till och samlat musik (genre-fritt) som på riktigt "låter bra", "melodiös" i brist på bättre förklaring, (jo P2 är en bra kanal imellanåt t.ex) och glädjs/rasar ofta lite därför när ja hör samplingar/"enkom valda låtar för nått som ska va coolt/låta bra" som jag faktiskt äger (eller bara gillat), mest då när de är lite avsides. 🙁

Ett exempel från idag (ganska mainstream då): vad tycks om den här "dolda?" Prince samplingen tjejen sjunger i denna cover 0:30? (tragiskt eller roligt? fniss)

http://www.youtube.com/watch?v=RRpZb3XPrXw

Redigerat av Tobiaso
Postat (redigerat)
Är med på vad du menar och håller med till stor del.

3.00 in i låten har de dessutom "stulit" ljudet från Yazoo:s singel Don't go. 🙁

Skulle snarare säga Axel Foley - Snuten i Hollywood temat men likheten finns allt från båda.

Redigerat av Pesek
Postat (redigerat)

Vill flika in med 2 låtar som jag är övertygad om är gjorda efter samma grund.

Producenten Kleerup har gjort en låt till Robyn - With every heartbeat

och sedan en låt till Titiyo - Longing For Lullabies

Samma låt fast olika upplägg.

Vad säger ni ?

Nu är det inte på tal om någon cover dock, utan mer likheten mellan låtarna. Som jag fattat det är låtarna släppta som enskilda singlar och inte tänkt som någon remix till den ena.

Redigerat av Pesek
Postat
Jo covers är i vissa fall bättre, dock Helena Josefssons heights kändes bara tråkig, var inte direkt härligt (inte mycket mot Kt).

Och när folk tror covers är orginal tycker jag ärligt synd om de yngre.

Inte bara då föresten, hör nämligen också stup i kvarten starkt influerade melodibitar och då är det med få undantag det bästa i hela låten, gör "bra låtar" istället för att halvdolt klistra in en bra bit i den dåliga låten, då är ju covers ärligt i alla fall. Ibland är det dock bra harmoni i det hela, då får man väl godkänna det, nån enstaka i massprodu..

Känner att jag kan låta tramsig nu (varning) men har alltid dragits till och samlat musik (genre-fritt) som på riktigt "låter bra", "melodiös" i brist på bättre förklaring, (jo P2 är en bra kanal imellanåt t.ex) och glädjs/rasar ofta lite därför när ja hör samplingar/"enkom valda låtar för nått som ska va coolt/låta bra" som jag faktiskt äger (eller bara gillat), mest då när de är lite avsides. 😲

Ett exempel från idag (ganska mainstream då): vad tycks om den här "dolda?" Prince samplingen tjejen sjunger i denna cover 0:30? (tragiskt eller roligt? fniss)

http://www.youtube.com/watch?v=RRpZb3XPrXw

Hehe ... ja, nog är det prince alltid. Men låten i sig är faktiskt en cover från ett 70-tals band som heter Average White Band. Riktigt bra band. Denna versionen var inte så kul men lyssna in originalet! http://www.youtube.com/watch?v=-TSmRvo8QaY

Där snackar vi sound och sväng!

Postat

Eftersom människor gillar ungefär samma sak, i olika klädsel (så att säga) så är det nog inte konstigt ifall 2 kompositörer kommer på ungefär samma sak. Ibland kan det ju ligga i långtidsminnet med. Jag gjorde en låt en gång, som jag sen - till min fasa - hörde när jag lyssnade på min gamla Alice Babs barnskiva, typ 15 år senare. Då förstod jag hur "inspiration" ibland funkar.

Leonard Bernstein gav sig ju på ett försök att räkna ut hur många kompositioner som är möjligt inom människans hörselområde. Han utelämnade klang och gick helt på tonhöjd och tid (rytmik). Tillsammans med 3 matematiker så tog det ett tag .. men de fick fram ett svar som börjar på 106 och åtföljs av 118 nollor. I samma veva räknade dom ut att genom världshistorien har vi människor nog bara utnyttjat ungefär en miljon unika kombination utifrån den enorma mängd som faktiskt är möjligt 😲

Postat (redigerat)
Hehe ... ja, nog är det prince alltid. Men låten i sig är faktiskt en cover från ett 70-tals band som heter Average White Band. Riktigt bra band. Denna versionen var inte så kul men lyssna in originalet! http://www.youtube.com/watch?v=-TSmRvo8QaY

Jo cover nämnde jag faktiskt. Och frågade just om den i en annan tråd här https://www.studio.se/index.php?showtopic=55898.. därav mitt "idag".

Och håller med originalet är TYFFT, och definitivt bättre än min syntkladd hehe 😄. Därför jag inte glömde det.

Redigerat av Tobiaso
vizay (oregistrerad)
Postat

Vad säger ni ?

Nu är det inte på tal om någon cover dock, utan mer likheten mellan låtarna. Som jag fattat det är låtarna släppta som enskilda singlar och inte tänkt som någon remix till den ena.

Det är väl om jag inte missminner mig kleerup som även producerat Longing for lullabies 😉

Postat

Vad säger ni ?

Det är väl om jag inte missminner mig kleerup som även producerat Longing for lullabies 🙂

Jo men det skriver jag ju också att han gjort, en låt till Robyn och en till Titiyo men som jag anser är från samma låtskiss.

Postat

Jo cover nämnde jag faktiskt. Och frågade just om den i en annan tråd här https://www.studio.se/index.php?showtopic=55898.. därav mitt "idag".

Och håller med originalet är TYFFT, och definitivt bättre än min syntkladd hehe 🙂. Därför jag inte glömde det.

Aha ... ja, den hörde jag. Ja, just det! :-) Där föll poletten ner. Jag tyckte jag kände igen den.

vizay (oregistrerad)
Postat

Vad säger ni ?

Det är väl om jag inte missminner mig kleerup som även producerat Longing for lullabies 🙂

Jo men det skriver jag ju också att han gjort, en låt till Robyn och en till Titiyo men som jag anser är från samma låtskiss.

Det ser jag ju tom. när jag läser igen...trött måste jag varit! 🙂

Men jo visst verkar det vara precis samma låtskiss. På ett sätt är det lite coolt då det på något sätt visar mångsidigheten i produktionen men samtidigt känns de ju lite B och fantasilöst 🙂

Postat (redigerat)

Här är en jag hörde nu. Klarar sig undan en stämning men visst är refrängen på Jessica Simpson- Remeber that, klart inspirerad av Dixie chicks - Not ready to make nice.

Jessica

Dixie chicks

Redigerat av Lindpop
Postat (redigerat)
Hörde låten Andy Warhol av David Bowie häromdagen och slogs av att refrängen i Sanitarium av Metallica bygger på en liten gitarrfigur från den låten.

första ack-gitarr riffet i början på AW kan också höras efter vid ett parti just efter sista solot på MoP (Master Of Puppets) runt 06:21. otroligt lik orginalfiguren.

Redigerat av Zefhyros
vizay (oregistrerad)
Postat
Här är en jag hörde nu. Klarar sig undan en stämning men visst är refrängen på Jessica Simpson- Remeber that, klart inspirerad av Dixie chicks - Not ready to make nice.

Jessica

Dixie chicks

Ja nog var dom väldans nära varandra, lite olika frasering och givetvis olika tonart men grunden känns väldigt snarlik. Vem har skrivit och producerat i båda fallen?

vizay (oregistrerad)
Postat
Lustigt att du nämner U2. De släppte en singel för ett gäng år sedan (hette den How to dismantle an atomic bomb, eller var det namnet på skivan?) och när refrängen kom trodde jag alltid att det var var någon slags mash-up med Sonic Youths Dirty Boots.

how to dismantle... är väl namnet på skivan om jag inte minns fel, ska helt klart undersökas närmre 😆

nu börjar ju tråden bli vad jag hoppades på, alltid kul att göra lite musikaliskt detektivarbete 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.