Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Förresten; att man skulle borra (fler) hål i de billigare LP modellerna... är det inte ologiskt, åtminstone en liten aning? Öhh, vi borrar fler hål i våra billiga modeller. Höhö, det är smart att lägga ner mer tid/arbete på något som vi inte får ut lika mycket pengar för. 😆

Jo jag tyckte också det lät lite konstigt. Men å andra sidan så lär det väl inte ta så lång tid när man gör det med maskiner, så jag förmodar att träet är så pass mycket billigare att det lönar sig ändå.

Annons
Postat
Förresten; att man skulle borra (fler) hål i de billigare LP modellerna... är det inte ologiskt, åtminstone en liten aning? Öhh, vi borrar fler hål i våra billiga modeller. Höhö, det är smart att lägga ner mer tid/arbete på något som vi inte får ut lika mycket pengar för. 😆

Borra och borra. I faded fallet så har dom bokstavligen gröpt ur gitarrerna!

chambersBODY.jpg

Visserligen kallar gibson detta för tonechambers sen kan man ju tycka vad man vill om det. Det jag lärt mig under den senaste tiden är att det verkar finnas två läger. Antingen så tycker man det är helt åt pipan eller så ser man inget annat än gibson och dom kan ju knappast göra något galet så därför måste det vara bra. Själv har jag inte bestämt mig än men det jag har kommit fram till är att Faded serien inte är mycket att hänga i julgran. Ett varningstecken är när det står ultralätt Les Paul eller liknande i säljannonserna.

Postat

Kan tipsa om http://www.nysse.com/ som hålller till i Stockholm. Har visserligen aldrig varit in där men funderat ett antal gånger på ett studiebesök. Enligt hemsidan så har ofta ett gäng japaner hemma.

Postat
Visserligen kallar gibson detta för tonechambers sen kan man ju tycka vad man vill om det.

Fast akustikkammare i elgitarrer är ju inget ovanligt precis, det är många modeller som har det. Däremot är det väl inte allt för många Les Paul som har det. Och det förändrar definitivt ljudet. Om man sen tycker det är en förbättring eller inte är väl individuellt. På en telecaster (thinline) tycker jag personligen att det är en förbättring tex.

• 2 månader senare...
Postat
Förresten; att man skulle borra (fler) hål i de billigare LP modellerna... är det inte ologiskt, åtminstone en liten aning? Öhh, vi borrar fler hål i våra billiga modeller. Höhö, det är smart att lägga ner mer tid/arbete på något som vi inte får ut lika mycket pengar för. 😊

Borra och borra. I faded fallet så har dom bokstavligen gröpt ur gitarrerna!

chambersBODY.jpg

Visserligen kallar gibson detta för tonechambers sen kan man ju tycka vad man vill om det. Det jag lärt mig under den senaste tiden är att det verkar finnas två läger. Antingen så tycker man det är helt åt pipan eller så ser man inget annat än gibson och dom kan ju knappast göra något galet så därför måste det vara bra. Själv har jag inte bestämt mig än men det jag har kommit fram till är att Faded serien inte är mycket att hänga i julgran. Ett varningstecken är när det står ultralätt Les Paul eller liknande i säljannonserna.

Måste göra ett förtydligande för eventuella nya läsare av tråden:

1. Gibson började med 9 st weight relief holes på samtliga LP i standardsortimentet (dvs. ej Custom Shop) redan år 1983, så det är verkligen inget nytt påhitt.

2. Urgröpta kroppar, som på bilden ovan, införde Gibson från och med årsmodell 2006 och gäller ALLA Les Pauls i grundsortimentet förutom Traditional! Det tråkiga vi ser på bilden ovan finns alltså inte bara på eventuella fadedmodeller utan på alla modeller förutom Traditional... Ville poängtera detta för folk som eventuellt är sugna på att köpa LP; satsa hellre på en gitarr av årsmodell 2002 - 2005.

Postat

Personligen tycker jag att gibson och fenders logotyper är väl dyra, räkna med minst en tusenlapp extra bara för logotypen, sen är det upp till var och en om man tycker att det är värt pengarna. Den sista patentstriden gibson hade mot en kopia var mot PRS singel cut, (PRS vann) Borde vara ett alternativ att titta på om man är ute efter en gitarr av les paul typ. Vad jag har förstått så verkar PRS ha rätt bra koll på kvaliten, instrumenten är bra justerade etc. gibson har väll mellan varven haft en del "måndags ex" justering har det väll oxå varit lite si och så med.

Det här med värdet på saker styrs av två saker tillgång och efterfrågan, efterfrågan på 50 tals fender är stor, tillgången liten=högt pris. Stor tillgång liten efterfrågan = lågt pris, exempel telia aktier. Slutligen liten tillgång liten efterfråga, spelar ingen roll att den pudelgitarren från det okända märket bara finns i ex ex i hela värden om ingen vill ha den. les paul jr och fender jaguar har det inte alls blivit samma pengar på om man jämför med en les paul eller stratta från samma tillverkningsår,efterfrågan är mindre. När det gäller gibson (och fender) de sista 20 åren så har de pumpat ut mängder med gitarrer, tillgången är därför stor vilket innebär att det inte kan bli ett högt pris i framtiden.

Postat

Jag spelar riktigt tung musik typ metalcore (drop c) och använder mig av en LP standard -78

och tycker den låter grymt men framförallt är det spelkänslan som gör att jag väljer den.

Jag har även en ltd med EMG 81/85 som dock har hamnat i skuggan av Les Paulen och

används som backup. Emg mickarna låter extremt bra om du spelar metal i alla andra kategorier

håller den inte, därför rekommenderar jag Gibson

Postat

Kan för övrigt tillägga att jag är lite nyfiken på den nya modellen Dark Fire LP... Tycker den ser trevlig ut även om jag skulle vilja ha en annan färg än den Gibson har på webblatsen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.