Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej !

Har just gått å inhandlat Cubase 4 (största versionen alltså).

Har redan stött på patrull tyvärr (av mindre art iof..men ändå) Var väl bara naiv som återigen köpte pc å cubase istället för Mac å logic 🙂

Nåväl.....

Så här alltså........

Om jag har öppnat upp x antal vsti:er och på dessa har jag sen lagt på insert effekter .....

Om jag då öppnar upp mixer 3 fönstret och där avaktiverar effekter på en kanal...man kan ju klicka på en knapp som heter (Insert state) eller bypass inserts

man bypassar alltså alla effekter på den aktuella kanalen och klickar jag på den så stängs alla effekter av.....precis som d ska.......

men om jag sen vill aktivera dom igen och klickar på samma knapp i Cubase Mixer 3 fönstret då slocknar knappen bypass inserts men effekterna är fortfarande

mutade så då måste jag klicka på (e-knappen sitter ovanför insert bypass knappen...edit instrument settings) och då jag är inne där så är lampan gul och indikerar att effekterna är mutade

så då får jag aktivera varje effekt för att dom ska hoppa igång.

Nån annan som märkt detta eller vore ju kanon om nån bussig själ ville kolla upp om du har samma problem.

Har meddelat steinberg om detta då det stör mej ganska mkt iaf......

Men vore som sagt var kul å veta om andra cubase har samma bugg eller om jag ska börja misstänka att det kan vara nåt annat som ställer till d...nån steinberg effekt som

har hänt tidigare faktiskt i orginal versioner.

Mvh Trancemusic 4 life ..........

Annons
Postat
Hos mig fungerar det som det skall.

version: 4.5.1

xp64

Hej !

okok...Jag kör Xp home 32 bitars ?

Är väl kanske nån plugg som strular då antagligen.

Så du har inte installerat 4.5.2. ?

Kanske dom här buggarna kom med senaste updaten vem vet 🙂

Postat (redigerat)

Kan ju vara en bugg trots allt, men för att vässa möjligheten att se om det verkligen är en lus i systemet:

1. Hur många inserteffekter per strip/kanal.

2. Vilka effekter är det

3. Vilka VSTi'er är det

4. Något annat som är specifikt för just det här projektet

Gör du detta i någon speciell ordning? Har du skapat en Templatemall som du öppnar upp eller gör du allt från scratch varje gång?

Har du ändrat något i preferences från default?

Jag ska försöka testa när jag kommer hem o se vad jag får för status.

TESTRAPPORT:

Skapade 5 spår med valfria VSTi's ( Instrumentspår, inte öppnade i VST-racket alltså) lade in 6st inserteffekter på varje kanal och provade till punkt o prick efter din beskrivning men jag lyckades inte upprepa felet.

Kan det vara så att det är en inkompatibel plugg du använder?

Zagor: Det är jättesmidigt att kunna dela upp mixern i bussar + effekter / VSTi'er / Midikanaler ( om man använder dessa ) / Audiokanaler m.m.. tycker själv att det kan bli onödigt rörigt även om man har ett strukturerat sätt att organisera sitt mixerbord.

Absolut smidigast är att ha en extra skärm där mixerbord / utvalda kanaler o.s.v kan vara uppe samtidigt... hmmm.. ska nog köpa en till när jag tänker efter.

Tack för att du förde det på tal 🙂

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.