Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

för flera år sedan blev jag visad en plug, som tightade till otighta sångtagningar...man angav ett track som liksom var "master", sen syncade den resterande audiotracks efter just detta mastertrack....så att tex alla transientljud i körerna hamnade tight till leaden (självklart funkade det bara om det var någorlunda korrekt från början).....vad heter denna funktion i protools??

Finns det något liknande till Logic? Där man just kan sköta detta automatiskt....för att slippa lägga ner timmar på att göra det manuellt i logic eller melodyne...

Annons
GIGAN (oregistrerad)
Postat
Hej,

för flera år sedan blev jag visad en plug, som tightade till otighta sångtagningar...man angav ett track som liksom var "master", sen syncade den resterande audiotracks efter just detta mastertrack....så att tex alla transientljud i körerna hamnade tight till leaden (självklart funkade det bara om det var någorlunda korrekt från början).....vad heter denna funktion i protools??

Finns det något liknande till Logic? Där man just kan sköta detta automatiskt....för att slippa lägga ner timmar på att göra det manuellt i logic eller melodyne...

Finns den, eller liknande till pc och Cubase, vill jag också gärna veta det.

MVH

GIGAN

Postat

plugins heter "Vocal Align".

egentligen är det tänkt mera till läpp sync för dubbning av filmer osv, men funkar skit bra för att tighta till körer mot leads osv.

det kan köpas separat eller som en del av utmärkta paketet "DV toolkit"

Postat

Ok, har tittat en del på vocalign nu..och ser att det finns en standalone version......vocalign roject....! hur funkar den?

Kan man "synca" många traks "samtidigt" efter ett "master-track"....säg att man har 30 spår med stämmor, som måste tightas till, funkar det? Såg nånstans att man bara kan tighta till ett track åt gången i denna version...!?!?

Postat

jag vet faktist inte hur stand alone version fungerar... i pro tools är jätteenkelt, man bara markerar de spår som man vill ska bli tightare mot en... men jag skulle inte göra dirket på 30 spår samtidigt, man måste förhandslyssna och kolla om man ska jobba lite med formant eller så...

• 2 år senare...
Postat

Med Vocalign Plugin kan du synca hur många spår du vill ,Men jag skulle inte heller välja att synca 30 åt gången ,

Och kom ihåg att Vocalign synkar allt så med andra ord om du tex ska synca en sångtagning eller liknande där du inte sjunger/spelar ALLA ord/toner som i " Master " kommer syncen inte att fungera.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.