Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu har mitt Cubase SL börjat uppföra sig mer och mer skumt genom att låsa sig och krascha, har nästan aldrig hänt tidigare, men nu är det flera nya projekt/låtar som man knappt vågar öppna. Det är vid två olika tillfällen;

1. Dels när jag har massor av loopar som snurrar parallellt, då segar det ner sig och dyker i värsta fall. Kanske inte är så konstigt. Men här är frågan, om man bouncear audiofilerna, påverkar det performance på något sätt (förmodligen en idiot-fråga, men jag känner mig som en idiot här också 😲 )

2. Och så det andra caset när jag kör med typ 4-5 VSTs samtidigt och skall ladda ett nytt ljud i Sampletank. Jag går in på Sampletankmenyn och läser in ett instrument på en kanal, lampan blinkar gult, men istället för att sen bli grön så låser sig hela skiten.

Gissar att det har med minnesbrist att göra, har typ 700 nåt (ni vet exakta siffran) och en 2, nåt ghz processor (sitter inte på den datorn just nu så jag kan kolla).

Kör Windows 2000 och vill inte byta det.

Kanske kan det hjälpa något att optimera minnet i windows, har varit inne och kollat på det här med swap-filen - ökar man prestandan om man förstorar den? Har aldrig hajat det där....

Sådär, då har man blottat sina brister som tekniker igen, shoot me or help me! 😆

Annons
Postat

1. Om det är extremt många klipp i ljudfiler så kommer prestandan öka genom att du bounce'ar spåren. Detta eftersom hårddisken tvingas läsa korta delar här och var på disken om och om igen istället för att läsa ljudfilen från början till slut. Detta bör du inte ha problem med förrän du har ett rejält antal klipp dock.

2. Provat att installera om det? Man vet ju aldrig, kan vara nåt trassel som hänt med SampleTank

Det påstås att växlingsfilen i Windows skall ha samma minsta som största storlek för optimal prestanda. Tips kan vara att kolla in: http://www.musicxp.net där du hittar mer inställningar för att optimera datorn. Förvisso för XP men jag gissar att mycket även gäller Win2000.

/Majken

Postat (redigerat)

768 är siffran. 512 + 256 MB. 🙂 (edit: 805306368 är exakta siffran, i bytes 🙂)

Vad säger VST performance monitorn (F12) ? Den visar ju (någorlunda) om prestandan inte räcker till..

Redigerat av hackeman
Postat
2. Och så det andra caset när jag kör med typ 4-5 VSTs samtidigt och skall ladda ett nytt ljud i Sampletank. Jag går in på Sampletankmenyn och läser in ett instrument på en kanal, lampan blinkar gult, men istället för att sen bli grön så låser sig hela skiten.

Kanske kan det hjälpa något att optimera minnet i windows, har varit inne och kollat på det här med swap-filen - ökar man prestandan om man förstorar den? Har aldrig hajat det där....

Hört att Sampletank suger fett med minne, och har du

4-5 andra VST igång samtidigt i Cubase så är jag inte

förvånad att det hänger sig. Det bästa vore om du köpte

mer minne. Kolla hur mycket minne ditt moderkort klarar

av (brukar vara 1,5 gb). Har du tre stycken minnesplatser

eller fler så utnyttja dessa.

Om du ska lägga till fler SWAP filer i Win2k/XP så lägg aldrig

till SWAppar på andra partioner på samma disk, det hjälper föga.

Du kan däremot lägga till en SWAP på en annan hårddisk.

Default brukar vara att SWappen brukar vara 1,5 x RAM.

Prova med att ändra i Win2k (om du inte redan gjort det) så att

operativet prioiterar "background services" istället för "application"

i Preformance options...

Postat

i Preformance options...

Det ska jag testa. Vad innebär det? Jag har undvikit att ändra där eftersom jag i min enfald har trott att om systemet prioriterar "application" så skall den prioritera Cubase, tänker jag fel då...?

Postat

i Preformance options...

Det ska jag testa. Vad innebär det? Jag har undvikit att ändra där eftersom jag i min enfald har trott att om systemet prioriterar "application" så skall den prioritera Cubase, tänker jag fel då...?

Bifogar en länk...

http://support.microsoft.com/kb/q259025/

Postat

i Preformance options...

Du tänker rätt egentligen, den prioriterar Cubase i sig som app, men själva anropen till ljudkortet går via ASIO drivisarna som är en background service.

rekkit (oregistrerad)
Postat
1. Dels när jag har massor av loopar som snurrar parallellt, då segar det ner sig och dyker i värsta fall. Kanske inte är så konstigt. Men här är frågan, om man bouncear audiofilerna, påverkar det performance på något sätt (förmodligen en idiot-fråga, men jag känner mig som en idiot här också 🙂 )

Testa att defragmentera hårddisken!

Postat

Där kom den...

Har du själv ställt in hur stor swapfilen ska vara? testa att göra det..oftast rekommenderas att swapfilen är dubbelt så stor som RAM..men testa att göra den 700Mb stor ( min.size 700 max.size 700 ) då lägger den filen på samma ställe istället för att plocka utrymme där det finns ledigt..

Tänkvärt är att om disken är defragmenterad och cubase har många filer som streamas från disk samtidigt som den behöver swaputrymme..... du kanske ser tråden?

Lycka till.

Postat

Där kom den...

Har du själv ställt in hur stor swapfilen ska vara? testa att göra det..oftast rekommenderas att swapfilen är dubbelt så stor som RAM..men testa att göra den 700Mb stor ( min.size 700 max.size 700 ) då lägger den filen på samma ställe istället för att plocka utrymme där det finns ledigt..

Tänkvärt är att om disken är defragmenterad och cubase har många filer som streamas från disk samtidigt som den behöver swaputrymme..... du kanske ser tråden?

Lycka till.

Thanx Demonen! Jo defrag kör jag rätt ofta. Ska kolla swap-fajlen, background execution priority, karls tips i en annan tråd om realtime och lite annat och se om det blir bättre!

Thanxalotta'!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.