Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har lånat lite prylar och tänkte testa inspelning av sång och även gitarr.

Hur ska man ställa in rattarna, innivå och utnivå (gain), på en preamp - i detta fall ART Tube MP? (bild)

Hur är tänket liksom... ?

Ska man öka in mycket men ut lite, eller tvärtom? Vad "styr" ljud/brus förhållandet?

Efter en massa timmars labbande så känns det som man kan behöva en knuff i rätt riktning 😆

Båda på tolv, så blir det som kommer in blir skitlågt och måste normaliseras för att höras - men då blir det bruuuuuus (särskilt över 10 kHz).

Om jag drar upp in på max så "öppnas micken upp" (sm58-typ), men då tycker jag den får lite väl stora öron.

Mvh,

Fredrik

(disclaimer: jag har googlat och sökt här men får inga br träffar, sorry)

Redigerat av freddo
Annons
Postat

Dra upp inputen (det styr själva preampens gain) och ställ outputen på 0. Hör du att det brusar för mycket så sänk inputen lite och testa att dra på outputen. Men upp med gainen i första hand.

Postat

Tack för tipset! Skitbra att ha nån utgångspunkt, ska testa vidare 😆

Är det vanligt att behöva dra upp gain (in nivå/vänster ratt) så himla mycket?

Måste ställa den på max för att det ska bli hörbart... hmm.

Mvh,

Fredrik

Postat (redigerat)
Tack för tipset! Skitbra att ha nån utgångspunkt, ska testa vidare 😆

Är det vanligt att behöva dra upp gain (in nivå/vänster ratt) så himla mycket?

Måste ställa den på max för att det ska bli hörbart... hmm.

Mvh,

Fredrik

Ptja.. Var inte rädd för gainen tycker jag. Låter det bra så är det bra.

edit: Låter lite skumt att du måste maxa när jag tänker efter. Vad kör du på för mikrofon? Kolla så du inte har paddat ner den eller nåt sånt dumt.

Redigerat av VacUm
Postat

Jag har en likadan preamp själv. Hur man ställer rattarna blir olika från mick till mick & instrument till instrument.

Du ser på den lille lampdioden när preampen tar emot för stark signal. Alltså: testa att sjunga lite i mikrofonen så hårt/högt du kommer göra när det väl är dax. Dra upp den vänstra ratten tills det blinkar till i lampan, sen får du justera ner ratten tills det slutar blinka till eftersom det då "clipper" & ljudet kommer låta illa. Steg 2 är att spela in en liten snutt (antar att det är i datorn i detta fall). Ta det inspelade spåret och öppna upp i nån wav-editerare och kolla decibel nivån. Visar den 0db så blev det antagligen för högt inspelat. Pilla vidare på den högra (ut) ratten tills nivåerna blir bra & det låter bra.

Min ena mick kräver väldigt lite gain för att köras, medans den andre kräver nästan full gain plus att den lille "20db+" är intryckt. Det är bara att prva sej fram. Några fasta inställningar är omöjligt att skria ner 😆

Postat
Du ser på den lille lampdioden när preampen tar emot för stark signal. Alltså: testa att sjunga lite i mikrofonen så hårt/högt du kommer göra när det väl är dax. Dra upp den vänstra ratten tills det blinkar till i lampan, sen får du justera ner ratten tills det slutar blinka till eftersom det då "clipper" & ljudet kommer låta illa. Steg 2 är att spela in en liten snutt (antar att det är i datorn i detta fall). Ta det inspelade spåret och öppna upp i nån wav-editerare och kolla decibel nivån. Visar den 0db så blev det antagligen för högt inspelat. Pilla vidare på den högra (ut) ratten tills nivåerna blir bra & det låter bra.

Härligt, det är ju sånt här jag behöver 🙂

Tack som tusan!

Var inte rädd för gainen tycker jag. Låter det bra så är det bra.
Min ena mick kräver väldigt lite gain för att köras, medans den andre kräver nästan full gain plus att den lille "20db+" är intryckt. Det är bara att prva sej fram. Några fasta inställningar är omöjligt att skria ner 🙂

Jag trodde, såklart, att jag gjorde nåt galet att ställa in/gain på "are you nuts", men då är det väl så helt enkelt att vissa mickar är extremt tröga!

Ska testa vidare... Lovar att inte va så rädd för gain! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.