Jump to content
Annons

Mixning och lite andra frågor.

Recommended Posts

Manananh (oregistrerad)
Postat

Har äntligen fått igång Cubase och midikeyboardet och allt rullar äntligen på och jag kan spela in.

Men jag har lite undringar angående mixning. Visst bör jag komprimera sång och ev hela låten för att få ett jämt ljud?

Finns det nån bra compressor jag bör ladda hem eller använder jag den som finns i cubase?

Samma fråga när det gäller reverb, vilket bör jag skaffa?

Och vad bör man tänka på när det gäller mixning? Eller finns det nån länk till en sida som förklarar det utan att den går alltför djupt in i ämnet.

Tacksam för tips

Annons
Postat
Har äntligen fått igång Cubase och midikeyboardet och allt rullar äntligen på och jag kan spela in.

Men jag har lite undringar angående mixning. Visst bör jag komprimera sång och ev hela låten för att få ett jämt ljud?

Finns det nån bra compressor jag bör ladda hem eller använder jag den som finns i cubase?

Samma fråga när det gäller reverb, vilket bör jag skaffa?

Och vad bör man tänka på när det gäller mixning? Eller finns det nån länk till en sida som förklarar det utan att den går alltför djupt in i ämnet.

Tacksam för tips

Ett tips är att du i huvudsak startar med de pluggar du har i Cubase, lär dig dom för att sedan kunna veta lite mer vad du behöver när du antingen tar ner gratispluggar eller testar nån demo innan köp.

Några pluggar som jag tycker du kan ladda hem är Classic-pluggarna som också har en del presets som du kan utgå ifrån redan nu.. De är enkla att komma in i, gratis och faktiskt riktigt bra.

http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php

Du hittar, som du säkert förstår, grymt många trådar runt dina funderingar när du söker på forumet. Ställ också följdfrågor där om du saknar svar.

Postat

Kör med de pluggar som finns med i Cubase till att börja med. Det är onödigt att komplicera det hela genom att jaga en massa annat direkt. När du har lärt dig använda de medföljande pluggarna så kan du få mer koll på vad du behöver komplettera med.

Mixning handlar om att få en smakfull ljudbalans, helt enkelt - så det är svårt att säga något specifikt hur man ska göra. Det beror ju på musikstil, spelsätt och låtens karaktär...

Om du inte vågar lita på din egen smak, så är det bra att lyssna på färdiga låtar i samma genre och helt enkelt försöka återskapa en liknande ljudbild på dina egna låtar.

Man behöver ofta separera instrument - och det kan man göra både genom att ändra lite med eq så att de inte konkurrerar om samma frekvensutrymme - och så kan man flytta instrument till höger eller vänster för att separera dem och undvika att allt hamnar som en gröt i mitten. "Feta" syntljud orkar man inte höra för många, så begränsa det till ett eller möjligen två sådana om det inte bara ska bli grötigt. Tunna alltså ut övriga ljud. De kommer inte att låta lika häftigt ensamma som tidigare, men det är ju helheten som ska bli bra.

Kill your darlings / Less is more: Testa att ta bort något instrument. Lyssna sedan om det gör någon meningsfull skillnad. Om du är tveksam, så går det för det mesta att ta bort. Spelar du någon annan slinga samtidigt med sången, så är det oftast bäst att ta bort den slingan, eftersom den stjäl uppmärksamhet från sången.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.