Jump to content
Annons

Mackie's VLZ-preampar?


JJRockford

Recommended Posts

(Möjligen lite vilseledande rubrik, men det kommer framemot slutet...).

Sitter och läser och läser och läser och försöker bestämma mig för vad jag ska köpa för preamp till min dator. Antingen om man ska köpa en separat preamp, eller en mixer som har en bra inbyggd preamp? Det första är ju klart billigast, har sett varianter från Behringer och Art för en femhundring. Det duger säkert egentligen, har några kompisar som håller på att spela in bl a sången till deras första skiva med en sådan preamp från Art, och vad jag har hört så låter det alldeles utmärkt.

Men sen är jag lite sån att jag gärna kan tänka mig att lägga till lite extra pengar för något som jag kanske inte uppskattar på studs, men som jag tror att jag kan få nytta av längre fram. Studio Projects har t ex någon preamp för 1300 kronor eller något, som fått väldigt bra kritik. Är det värt pengarna?

Och sen funderar jag då lite på om man kanske skulle köpa en liten mixer istället, vilket väl underlättar lyssningen vid inspelning av t ex sång, om jag förstått saken rätt? Finns ju många billiga små mixrar. Tapco har ju en som har fått bra kritik, och som dessutom kostar mindre än Studio Projects preampen. Sen såg jag att dom hade några varianter från Soundcraft på Jam i samma prisklass, som också ska vara rätt bra? Och nyss satt jag och läste en katalog från Luthman, om Mackies VLZ-mixrar. Som ska ha preamps som låter lika bra som seperata preamps i 20 000 kronors-klassen. Visst, dom vill ju sälja, men ligger det något i det? Är det värt pengarna att köpa deras billigaste VLZ-mixer, som är listat på 3995:-. Och någonstans mitt emellan hittar man t ex Mackie DFX6.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mackie gör bra preamps rent allmänt. Grejen är väl att du får ett rent okonstlat ljud med dom. Att jämföra med preamps i 20 000:- klassen är nog att ta i, men det är garanterat inget skräp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, det kanske inte alltid är samma sak som bra? Många andra dyrare preamps verkar ju färga ljudet en del, om än på ett väldigt förtjänstfullt sätt.

Jovisst, men många dåliga preamps färgar på ett mindre förtjänstfullt sätt (läs Behringer). Å andra sidan kan det vara tröttsamt att ha 30 spår som är inspelade med en tokvarm rörpreamp eftersom det blir svårare att sätta mixen då. Det bästa är väl (om man inte är multimiljonär) att köra ett mackiebord och så ha ett par fina rörpreamps för sång och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag cyklar, men är inte Tapco Mackies budgetmärke?

I sådana fall, är Tapcos mixerbord lika cleana som Mackies ljudmässigt sett?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag cyklar, men är inte Tapco Mackies budgetmärke?

I sådana fall, är Tapcos mixerbord lika cleana som Mackies ljudmässigt sett?

Tapcon (missade lite i JJRockfords första inlägg såg jag nu) har jag faktiskt inte lyssnat på, men VLZ-mixrarna har jag hört. Det är inte samma som i Mackies 8-bussare, men dom låter helt ok! Duger gott för hemmabruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av ett Mackie VLZ 1604 Pro, och jag kan säga att man kommer inte bli besviken på preampsen som finns där. Brusnivån obetydligt liten.

Brus är väl skit samma 😆

Min Behringermixer brusar inte nämnvärt men det låter skit ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, okej. Det enda jag kan jämnföra med när det preamps är Fostex 820, Mackie VLZ 1604 Pro och Soundtracs Mr24.

Fostex 820 brusade otroligt mycket, så det gjorde vi av med ganska kvickt. Sen skaffade vi Mackie't, och det låter otroligt rent, men vi har inte testat det så mycket.

Sen reparerade vi Soundtracs som varit liggandes ett tag, och den lät mycket bra, speciellt trummorna.

Jag har inte direkt bestämt mig vilken av Soundtracs och Mackiet som låter bäst, båda låter jäkligt bra.

Vet inte hur mycket denna infon bidrog till nånting, har inte testat något grundligt än..

Link to comment
Dela på andra sajter

Lutar nog åt att jag skaffar en Tapco-mixer... Den verkar man ju kunna ha till lite allt möjligt, så får man väl köpa nya grejor när jag märker av behovet. Läste in någon recension att Tapco-preamparna var jämförbara med "Mackie's pre-VLZ preamps", vilket jag tolkar som de preampar som satt i överkomliga Mackie-mixers innan dom kom med sin VLZ-preamp. Kan ju inte vara helt fel? Samma recensionen nämnde också att dom gav en mycket ofärgad förstärkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

VLZ-mixrarna har jag hört. Det är inte samma som i Mackies 8-bussare, men dom låter helt ok!

Vad jag vet är det XDR-preamps i både VLZ-mixrarna och 8-Bus. Och jag tycker det är okej kvalitet på dom för dom pengarna. Med ett Mackie 1202VLZ får man 4 preamps för under fyratusen.

En annan sak. Om man vill använda bordet till både lyssning och preamp är det bra om det finns separata utgångar (typ insert eller direktutgång på kanalen). Mitt tips är att tappa signalen direkt till ljudkortet från insert-jacket på kanalen. Då slipper ljudet passera/påverkas av eq'n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...