Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Mitt band är sugna på att spela in en demo för att kunna skicka ut till spelställen/lägga ut på myspace. Men innan vi letar upp en riktig studio hade vi gärna spelat in lite "slask" i replokalen bara för att få en idé om hur det låter.

Följande utrustning (förutom instrument och PA) finnes: Kondensatormick, 2 SM58, laptop, externt 2-kanalers ljudkort.

Min fråga är: skulle det gå att få till en slaskdemo som inte låter alltför taskigt, och hur på bästa sätt?

Mvh

Andreas

Annons
Postat

Jadu, det bästa är ju att läsa på om inspelningsteknik. Är det en vanlig rocksättning med trummor, bas, gitarr och sång?

Isåfall kan ni ju börja med trummorna. X/Y-micka dem och kör in de mickarna i ljudkortet.

Vill ni köra efter klick, så koppla utgången från ljudkortet till PA-mixern. Till mixern kan ni även koppla det instrument som trummisen vill spela efter. Sedan kör ni hörlurar från mixern till trummisen och även till den som spelar med honom om det är möjligt.

Så i mixern hör med andra ord klicket från datorn och instrumentet som trummisen ska spela med. Mikrofonerna ovanför trumsetet går in i ljudkortet. Bara att tuta och köra.

Givetvis ska ni ju försöka dämpa upp runt trummisen också, replokaler brukar låta som en liten låda.

När trummorna väl är klara så kör ni varje instrument för sig en efter en. Hurvida ni vill micka eller lajna instrumenten är ju en smaksak, men i replokal brukar det oftast bli bäst om man lajnar och kör en förstärkarsimulator i datorn istället om ni har någon bra sådan.

Sedan lägger ni sången och gör en hyffsad mix av det hela.

Det tar ju givetvis tid att göra dethär, men om ni har begränsad tid i studion så lönar det ju sig att ha förberett sig grundligt innan och vet vad som ska göras.

Hoppas du fick ut något av mitt virriga inlägg. Har inte riktigt vaknat än 😲

Postat

Tjenare MOrt!

Studios och flerkanalsinspelningar i alla ära......

Ett litet tips på vägen.

Spela in flerkanalsproduktioner i en replokal brukar oftast resultera i en inspelning som bara bandet tycker är lyssningsbart.... 😉

De flesta vet ju om att det är svårt som attans att göra bra inspelningar och akustiken är tyvärr den största boven i dramat. Precis som det är live!

Du skriver att ni vill spela in för att kunna skicka runt till gig-ställen etc.

Spela in live då!

Ställ upp instrument och PA på samma sätt som ni skulle köra live.

Ta dom två dynamiska mickarna, sätt dom i X/Y konfiguration på ett så långt avstånd som replokalen tillåter. (Googla om du inte vet!)

Spela rakt in på ljudkortet och vips! Så har du den ärligaste bilden du kan ge en live-arrangör.

Ni kommer höra mycket mer av vad som måste rättas till spelmässigt och får en bättre känsla för om det finns något gott att hämta i bandet.

Sen är det kul för alla måste hålla skärpan uppe och engagera sig så inspelningen kommer kännas mer som att man gjort något bra.

Snubben i bandet som kan en del om cubase medans alla sitter runt och stampar otåligt för att det inte blir klart, har man ju sett i många år! 😲

Bara ett tips...!

Take care!

/Cruncharn'

Postat

Tack så mycket för era snabba svar, fantastiskt med hjälpsamma människor!!

Ta dom två dynamiska mickarna, sätt dom i X/Y konfiguration på ett så långt avstånd som replokalen tillåter. (Googla om du inte vet!)

Spela rakt in på ljudkortet och vips! Så har du den ärligaste bilden du kan ge en live-arrangör.

Det var det svaret jag hade hoppats på 🙂 Ska absolut testa detta. X/Y-konfiguration vet jag dock inte riktigt vad det innebär och googlandet gjorde mig inte klokare... Kondensatormick i replokal är bara att glömma eller? Hur löser man sången när båda mickarna används för att ta upp instrument? (för de gör det väl?)

rainydays: tack för lektionen, du redde absolut ut ett par frågetecken. Testar nog Crunchers förslag först. Vi har för övrigt ganska traditionell rocksättning + piano.

/A

Postat
Tack så mycket för era snabba svar, fantastiskt med hjälpsamma människor!!

Det var det svaret jag hade hoppats på 😄 Ska absolut testa detta. X/Y-konfiguration vet jag dock inte riktigt vad det innebär och googlandet gjorde mig inte klokare... Kondensatormick i replokal är bara att glömma eller? Hur löser man sången när båda mickarna används för att ta upp instrument? (för de gör det väl?)

rainydays: tack för lektionen, du redde absolut ut ett par frågetecken. Testar nog Crunchers förslag först. Vi har för övrigt ganska traditionell rocksättning + piano.

/A

Här har du en bra länk på forumets egna sidor där olika stereotekniker gås igenom.

Läs på ordentligt!

Din kondensatormikrofon ska du definitivt använda tycker jag!

Om du har en liten mixer liggandes så kan du ju köra alla tre mickarna i den och spela in det i datorn med två kanaler från mastern bara.

Om din kondensatormikrofon är av omni-modell (Alltså rundupptagande) så ger detta dig den absolut bästa inspelningen tillsammans med de två dynamiska mickarna.

Denna konfiguration kallas M+S stereo.

Krävs egentligen lite mer med diverse processer i efterhand men som sagt läs på i denna länk!

Lycka till hörru!

Mikrofontekniker startad av Analogfreak!

Peace!

/Crunch'

Postat (redigerat)
Det beror väl på hur sättningen ser ut... Om det är två trummisar och en blockflöjt, så kan det bli lite lurigt 😄

ah!

vardera 58:an till dom båda trumsetten sen kondingen till flöjten

flöjten i mitten å trummorna utpannade i varsin kanal

blir ju skitbra ju! 😄

skämt åsido

cruncharns tips är bra

dessutom, ni har ju ett pa?

vad kör ni in i det?

vad kan ni isf plocka ut ur det direkt in i ljudkortet?

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Ville bara tacka för era tips igen. Riggade upp som för en spelning och mickade upp M+S och ta mig tusan, det blev faktiskt helt ok! Ingen superkvalitet av förklarliga skäl men hemskt "ärligt" 🙂

/M0rt

Postat
Ville bara tacka för era tips igen. Riggade upp som för en spelning och mickade upp M+S och ta mig tusan, det blev faktiskt helt ok! Ingen superkvalitet av förklarliga skäl men hemskt "ärligt" 🙂

/M0rt

Nu har man ju blivit nyfiken. 🙂 Kan du inte lägga upp resultatet?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.