Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Halloj!

Jag är intresserat av att lära mig spela jazzpiano. Har lite svårt att komma igång och veta hur jag ska träna. Kan spela piano hyffsat och kan lite teori om jazz, men har svårt att få ner det i praktiken så jag skulle mycket uppskatta om någon kunde ge ett eller två exempel på hur ni tänker då ni spelar jazz. Piano behöver det inte vara eftersom man kan ta till sig det på andra instrument också.

Men typ om jag har ackorden F och G som loopar, hur skulle ni gå till väga för att göra något jazzigt av det? Eller liknande. Är förvirrad. 😆

Annons
maart (oregistrerad)
Postat

menar du kompstilar eller improvisation/solospel?

komp:

lär dig hur olika färgningar klingar och hur man använder dem i förhållande till varandra (dominant7, b9, osv.) och lär dig ersätta ackord med andra som fyller samma funktion men klingar annorlunda.

improvisation:

läs på ackordens funktion och ta ut skalorna utifrån dom. många improvisationsskalor innehåller ackordtonerna + tonartens toner emellan.

Båda: lyssna på andra jazzpianister du tycker om. Exempel kan vara Keith Jarrett, Chick Corea eller "det nya svenska stjärnskottet" Jacob Karlzon. Eller nån helt annan som du gillar, finns ju jättemånga.

Postat
  maart sa:
menar du kompstilar eller improvisation/solospel?

komp:

lär dig hur olika färgningar klingar och hur man använder dem i förhållande till varandra (dominant7, b9, osv.) och lär dig ersätta ackord med andra som fyller samma funktion men klingar annorlunda.

improvisation:

läs på ackordens funktion och ta ut skalorna utifrån dom. många improvisationsskalor innehåller ackordtonerna + tonartens toner emellan.

Båda: lyssna på andra jazzpianister du tycker om. Exempel kan vara Keith Jarrett, Chick Corea eller "det nya svenska stjärnskottet" Jacob Karlzon. Eller nån helt annan som du gillar, finns ju jättemånga.

Joo, jag vet. Det är typ sådär långt jag kommit och jag har läst om ackorden och skalorna typ att man kan spela bebopskala över maj7 osv osv, men jag har svårt att få det till praktik för när jag sätter mig vid pianot (synten) så låter det varken bra eller jazzigt då jag spelar utan det blir bara... bara... typ random eller nått.

Hade varit schysst om nån kunde spela in en liten klutt på en 10 sekunder eller nått för att visa hur det låter och sedan samtidigt förklara hur han/hon tänkte då det improviserades fram. Men det kanske är för jobbigt?

maart (oregistrerad)
Postat
  zagabar sa:
Joo, jag vet. Det är typ sådär långt jag kommit och jag har läst om ackorden och skalorna typ att man kan spela bebopskala över maj7 osv osv, men jag har svårt att få det till praktik för när jag sätter mig vid pianot (synten) så låter det varken bra eller jazzigt då jag spelar utan det blir bara... bara... typ random eller nått.

Bebopskala? har jag aldrig hört talas om, och jag har ändå hållit på med bebop ganska seriöst i några år... hur gör man när det kommer ett moll- eller dominantackord då?

någon inspelning har jag inte men här är lite improvisationstips (för det var väl det du ville ha?)

försök hitta på små melodier utifrån skalorna så det inte bara blir massa skallöpningar upp och ner

använd gärna små motiv som du återkommer till

begränsa dig till några få idéer som du upprepar med lite variation

och som jag skrev i mitt förra inlägg: lyssna på andra "riktiga" jazzmusiker och hör hur de spelar

Postat
  maart sa:
  zagabar sa:

Bebopskala? har jag aldrig hört talas om, och jag har ändå hållit på med bebop ganska seriöst i några år... hur gör man när det kommer ett moll- eller dominantackord då?

någon inspelning har jag inte men här är lite improvisationstips (för det var väl det du ville ha?)

försök hitta på små melodier utifrån skalorna så det inte bara blir massa skallöpningar upp och ner

och som jag skrev i mitt förra inlägg: lyssna på andra "riktiga" jazzmusiker och hör hur de spelar

Bebopskala i c: C D E F G A Bb B

Men den var nog till dominantackord kommer jag på nu tror jag. Till maj7 vet jag inte vad man kan spela.

Till moll kan man spela dorisk skala eller mollbebop-skalan.

Dorisk: C D Eb F G A Bb C

Mollbebop: C D Eb F G A B C

maart (oregistrerad)
Postat
  zagabar sa:
  maart sa:
  zagabar sa:

Men den var nog till dominantackord kommer jag på nu tror jag. Till maj7 vet jag inte vad man kan spela.

jodå, skalorna har jag rätt bra koll på. Det jag menade var att "bebop-skalan" inte är något allmänt begrepp vad jag vet. Till ett vanligt maj7-ackord brukar man använda jonisk eller lydisk.

Postat
  maart sa:
  zagabar sa:
  maart sa:
  zagabar sa:

jodå, skalorna har jag rätt bra koll på. Det jag menade var att "bebop-skalan" inte är något allmänt begrepp vad jag vet. Till ett vanligt maj7-ackord brukar man använda jonisk eller lydisk.

jodå.

Tanken med bebopskalorna är väl att lägga till en extra ton så att de innehåller 8 toner. Då går det nämligen "jämt upp" när man spelar jämna fjärdedelar eller åttondelar. Om det är det nu är det man vill

Bebopscale

Åke

Postat

Om du vill lära dig lite om voicings för jazzpiano så kan du börja med att kolla upp drop 2 drop 4 som är vanligt använt. Kanske hjälper dig att komma igång lite iaf ☺️

MVH

Anders

Postat

för att få till ett jazzigt sound så är väl voicings det viktigaste antar jag. man brukar börja lära sig att plocka bort den elendiga kvinten och placera ters och sjua mellan Eb under nyckelhålsC och Eb över nyckelhåls C. sedan när man känner att man bemästrar den konsten lägger man ofta på 9 och 13 på dominantaccord samt 9a och kvint på moll och majaccord. dessa brukar man lägga över tersen och sjuan om det tillåts utav praktiska själ och ifall det fungerar med stämföringen (man försöker göra så små förflyttningar som mjöligt). en annan vanlig läggning är vad som kallas för "praktiska sammantränga accord" utav Daniel Nolgård i hans bok "Jazzpiano" och "Left-hand voicings" utav Mark levine i hans bok "The jazz piano book". där lägger man dessa toner som tidigare nämnts med ters eller sjua underst i accordet och fyller på resten så nära det går. (dessa innehåller ingen grundton)

såhär ser de ut:

Cmaj9 : e g b d eller: b d e g

Cm9: Eb G Bb D eller Bb D Eb G

C13: E A Bb D eller: Bb D E A

dessa spelas också oftast mellan Eb och Eb i den mån det går, använd örat, låter det för grummligt så är det för grummligt.

Dessa läggningar är guld att lägga i vänsterhand under improvisation och på tex stride-komp.

Förövrigt rekommenderar jag att läsa någon bok om detta (de ovannämnda är båda sjukt bra.). Blockaccord är också jättejazzigt och sjysst att kunna, dock lite för teoretiskt drygt att förklara här på forumet, läs läs läs... ☺️ Lycka till!

Postat
  zagabar sa:
Ge gärna tips på bra jazzpianister också. ^^

Bill Evans ansvarar mycket för hur dagens jazzpianister spelar. Lyssna in och planka honom så har du en bra grund.

maart (oregistrerad)
Postat
  zagabar sa:
Ge gärna tips på bra jazzpianister också. ^^
  maart sa:
lyssna på andra jazzpianister du tycker om. Exempel kan vara Keith Jarrett, Chick Corea eller "det nya svenska stjärnskottet" Jacob Karlzon. Eller nån helt annan som du gillar, finns ju jättemånga.
Postat (redigerat)

Lyssna gärna in Oscar Petersons platta Nighttrain. Bra grund för jazzpiano och Bill Evans som föreslogs innan är underbar. Glöm inte heller bort Herbie Hancock. Kan även rekommendera skivan kind of blue med Miles Davis som en bra inkörsport.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

bill evans skiva med monica zetterlund är helt underbar. Waltz for debby heter den. Sedan gillar jag skarpt våran nyligen avlidna pianist Esbjörn svensson. inte så traddigt och typiskt jazz, men mycket smakfullt. Jan Johansson är ju också en svensk helgrymm snubbe 😉

• 1 månad senare...
Postat

Spela ackordstoner samt kromatiska ledtoner så kommer det fixa sig rätt bra.

Samt att ta teori med en "nypa salt" dvs som byggsten och inte en "absolut" sanning.

Att ta lektioner från någon äldre jazz-farbror/fröken kan vara klokt.

Försök spela det du hör.

Leon

maart (oregistrerad)
Postat
  ake sa:
jodå.

Tanken med bebopskalorna är väl att lägga till en extra ton så att de innehåller 8 toner. Då går det nämligen "jämt upp" när man spelar jämna fjärdedelar eller åttondelar. Om det är det nu är det man vill

Bebopscale

Åke

Där ser man, det var mer än jag visste. Alltid trevligt att lära sig nått nytt 🙂

däremot förstår jag fortfarande inte vad man ska ha den till. Visst, åtta toner är delbart med fyra vilket inte sju är, men hur ofta spelar man en hel skala uppifrån och ner eller tvärt om i bebop? Skulle nog bli ganska förutsägbart och tråkigt. Lyssna på Charlie Parker eller Dizzy ska du se, jag lovar dig att de spelar betydligt fler fraser utifrån ackordens fyrklanger än de använder både stor och liten sjua. Om du har både grundton och liten sjua kan jag lova dig att maj-sjuan låter ganska disonant på ett obopigt sätt.

Postat
  maart sa:
  ake sa:
jodå.

Bebopscale

Åke

Där ser man, det var mer än jag visste. Alltid trevligt att lära sig nått nytt 😕

däremot förstår jag fortfarande inte vad man ska ha den till. Visst, åtta toner är delbart med fyra vilket inte sju är, men hur ofta spelar man en hel skala uppifrån och ner eller tvärt om i bebop? Skulle nog bli ganska förutsägbart och tråkigt. Lyssna på Charlie Parker eller Dizzy ska du se, jag lovar dig att de spelar betydligt fler fraser utifrån ackordens fyrklanger än de använder både stor och liten sjua. Om du har både grundton och liten sjua kan jag lova dig att maj-sjuan låter ganska disonant på ett obopigt sätt.

Det är nog David Baker du bör rikta dig till 😕

Jag sa inte att det var en god ide. Det var en upplysning.

Åke

maart (oregistrerad)
Postat
  ake sa:
  maart sa:
  ake sa:
jodå.

Bebopscale

Åke

Där ser man, det var mer än jag visste. Alltid trevligt att lära sig nått nytt 😉

Det är nog David Baker du bör rikta dig till 😉

Jag sa inte att det var en god ide. Det var en upplysning.

Åke

javisst, jag menade inte att ifrågasätta (även om det lätt kan tolkas så ser jag nu). Ber om ursäkt för det. Avsikten var att förstå tillämpningen eftersom jag aldrig varken hört talas om skalan eller hört den spelas förut. David Baker ska kollas (lyssnas) upp!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.