Jump to content
Annons

Jag behöver tips på ny musik!


ketri

Recommended Posts

Tjena!!!

Som ni redan har förstått så börjar jag bli lite trött på mina nuvarande skivor och behöver lite nytt att lyssna på.

Jag tänkte slänga iväg en beställning från Ginza eller liknande om några veckor och då är det alltid kul med lite nya toner att lyssna på.

Det jag söker är band/artister i liknande stuk som:

Goldfrapp

Blue Foundation

Under Byen

Stina Nordenstam

Baxter

Krom

Lamb

Massive Attack

Portishead

Tori Amos

Märkte nu att det var 90% kvinnor som sjunger i i ovan nämnda... Mer brudar åt öronen!!!

Vore kul med osignade artister oxå som har lite låtar på sin hemsida eller liknande.

Hjälp mig!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Zero 7's senaste köpte jag i sommras efter tips grundat på min skivsamling men den har jag inte lyssnat på mer än två gånger.

De andra tipsen är noterade...

Glömde ju nämna ett band jag hittade här på forumet. Teliaroboten!!! Helt fantasktisk musik enligt mig. Något åt det hållet som också bör kollas upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar du på Stina Nordenstam så ska du kasta alla hennes plattor i papperskorgen och byta upp dig till Anja Garbarek. Samma grej fast typ tusen gånger bättre.

edit: stavfel

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Sorte Muld, dansk folkmusik i synth och loopversioner med en jävligt duktig sångerska. Swan Lee är ett annat danskt band du borde kolla. Deras hemsida har rätt mycket musikexempel.Håller helt med om att den kvinnliga rösten är betydligt njutbarare. Undrar om kvinnor tycker tvärt om? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Tricky, han var med i Massive attack ett tag tror jag (protection).

En del av hans lite äldre låtar är väldigt bra och går i samma stil som Massive attack.

Exempel på några låtar jag speciellt rekommenderar:

Ponderosa

Overcome

Broken homes

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra kvinnliga röster.... 😄

Kan inte tro att du inte hört BJÖRK, men man vet ju aldrig... 😠

Annars kan jag hålla med i rekommendationen av Swan Lee.

Anna Ternheim kanske också kan va nåt (om än betydligt tristare än de du nämnde).

Osignade band med bra kvinnlig sång...?

<skamlös reklam>

New Modern Angels

Chameleon Temper

</skamlös reklam>

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
=,8 November 2004, 12:22] Kolla in Tricky, han var med i Massive attack ett tag tror jag (protection).

En del av hans lite äldre låtar är väldigt bra och går i samma stil som Massive attack.

Exempel på några låtar jag speciellt rekommenderar:

Ponderosa

Overcome

Broken homes

& "she makes me wanna die"

Link to comment
Dela på andra sajter

Baxter

Det var första och enda gången jag sett någon nämna ett av sveriges absoluta bästa band som en av sina favoriter 🙁

Tips kan ju vara Nina's andra band "Grand Tone Music". Du kommer även att älska Frou Frou, tro mig (www.froufrou.net). Sedan bör du kolla upp danska Mew om du inte redan gjort det. The Postal Service kanske också vore nåt, trevlig melodisk och glad elektronika. Nån av Moloko's gamla plattor kanske också kan funka.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Baxter

Det var första och enda gången jag sett någon nämna ett av sveriges absoluta bästa band som en av sina favoriter 😳

/Majken

Gillar man Baxter gillar man oxå Krom!!! Kolla up dem om du inte har hört...

Många trevliga tips faktiskt.

MER!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Ett kanon band som väl tyvärr somnat in var Niagara från Frankrike. Även Rita Mitsuki från samma land är en duo väl värd att kolla (lyssna) på. Svinbra! bägge två. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Baxter

Det var första och enda gången jag sett någon nämna ett av sveriges absoluta bästa band som en av sina favoriter 😱

Stuart Baxter... en av sveriges fd absolut bästa tränare... min favvotränare *snyft*

Mohahaha!

SUPERETTAN! 🙂

*Nynnar en gammal klassiker* These boots are made for walking and thats just what they'll do. One of these days they'll walk all over you...

Cool låt förövrigt, med Nancy Sinatra...

Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal favorit om vi pratar sångerskor är Dalbello. Värt att kolla in "whôman foursays" från mitten av 80-talet. Dyker väl fortfarande upp i CD-reabackarna.

/Bengan

Wow... Dalbello gjorde en grymt bra skiva som hette "She"

En favvoskiva under ett par år nångång på åttiotalet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...