Jump to content
Annons

Förslag på EQ-inställningar

jogu

Recommended Posts

Annons
DieHard (oregistrerad)
Hej,

Jag är inte är så bra på det här med EQ inställningar.

Finns det några bilder någonstanns där man ser förslag på inställningar beroende på instrument?

/Jocke

Alltså de flesta EQ har presets med. Men de är värdelösa och inget att utgå från. Hur man EQ:ar beror på vad man använder och hur man vill det ska låta. Och sen beror det även på allt övrigt man har med i mixen. En mix är en kompromiss där ljud ska samsas med varandra. Så glöm det där med presets. Köp t ex mixologin.

Dela på andra sajter

Ett enkelt sätt att börja på när du vill använda EQ är.

1. Lyssna på vad du vill ändra, vad som låter "för basigt" eller annat som du inte vill ha.

2. Prova att vrida upp gain till db+10/-10 på ett av hjulen och vrid hz:en upp och ner på det hjulet tills du hittar den frekvensen som är fel. Och repetera detta på alla hjulen.

Så brukar iaf jag göra och det funkar rätt okej.

Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Men snälla vad är det frågan om? 😆

Vill du ha bilderböcker på eq-inställningar... "peka och lär"?

Finns det nåt ljudband man kan låna på biblioteket där man får lyssna på hur en bra oljemålning görs?

Redigerat av Analogfreak
Dela på andra sajter

Personligen så älskar jag bilderböcker på eq-inställningar. Brukar jag "läsa" varenda kväll innan jag somnar.....

...för annars kan jag inte somna. 😆

Men seriöst? Är det inte bra att se hur ljudet ska låta?

😲

...nä självklart måste man använda öronen oxå.

Eller har jag missat nått?

Nu ska jag äta glass och sedan åka iväg till repning. Där skiter jag fulltständigt i EQ. Där är det oljud som gäller!

Peace!

😳

Dela på andra sajter

Måste bara instämma i att presets på eq är så nära meningslöst man kommer. Eq är väldigt lätt att lära sig och begripa, det är bara att dra lite i kurvan (eller skruva på rattarna) så hör man och ser man vad som händer. Det är inte så att en gitarr generellt har den här och den här eq-inställningen, vad man väljer att skära och boosta beror helt på vilket sound man vill ha och hur det passar i mixen. HELT. Man får lyssna sig till det.

Enda konkreta tipsen jag kan ge är de generella:

- Skär hellre än lägg till.

- Det är generellt sett bra att sänka lite i basen på instrument som inte har där nere att göra (typ gitarrer, sång, piano), men återigen helt beroende på sound förstås.

- Använd inte eq för sakens skull, använd det när du hör att nånting låter som du inte vill att det ska låta. När du väl använder det, överdriv inte, det räcker ofta med ett par decibels sänkning nånstans. Fokusera hellre på att grundljudet låter som du vill ha det från början.

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Så glöm det där med presets. Köp t ex mixologin.

Och kör efter dess (mixologi) bilder och "presets" istället?

haha 😆

Mmm ja veckans dummaste inlägg sker av mig den här veckan. 😆 Bara på med dumstruten. 😆 Men det är lördag än så chansen finns jag blir av med veckans titel.

Redigerat av DieHard
Dela på andra sajter

(eller skruva på rattarna) så hör man och ser man vad som händer.

Det hade inte varit fel med ett par riktigt fina rattar att pilla på ikväll.. 😆

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det hade inte varit fel med ett par riktigt fina rattar att pilla på ikväll.. 🙂

Nej för fan det är aldrig fel med det på en fredagskväll. 😄

Dela på andra sajter

Det hade inte varit fel med ett par riktigt fina rattar att pilla på ikväll.. 😑

Nej för fan det är aldrig fel med det på en fredagskväll. 😛

Men det är fel alla andra kvällar utom en fredagskväll? VAFAN! Varje kväll ska det vara! Dag också! Morgon också! Pilla på rattar 24/7! ... eh... yeah!

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag skulle uttrycka det så här: Det är inte EQ:n du ska lära dig... Det är dina öron du ska lära dig...

Gäller det också när man ska pilla på rattar? :rolleyes:

Dela på andra sajter

Jag skulle uttrycka det så här: Det är inte EQ:n du ska lära dig... Det är dina öron du ska lära dig...

Gäller det också när man ska pilla på rattar? 😎

Nä då är det snabbheten i tungspets och fingertoppar som gäller 🙂

Dela på andra sajter

Gäller det också när man ska pilla på rattar? 😎

Nä då är det snabbheten i tungspets och fingertoppar som gäller 🙂

Pilla på både öron och rattar är rätt så roligt oxå 😳

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

AMEN!

Jag blir så sur när folk söker så lätta lösningar som att fråga på ett newbieforum hur man mixar och "eq-inställningar". Jag ser det som en direkt kränkning emot oss som jobbar med detta.

Det är jobbigt när man vill bli bäst på nånting men inte orkar ta tiden till det ... Gå gärna in på svenska friidrottsforumet och fråga om "hur gör jag för att springa 110m häck snabbast i sverige på 4 år".

ELLER så kämpar du och lär dig det själv.

Dela på andra sajter

AMEN!

Jag blir så sur när folk söker så lätta lösningar som att fråga på ett newbieforum hur man mixar och "eq-inställningar". Jag ser det som en direkt kränkning emot oss som jobbar med detta.

Det är jobbigt när man vill bli bäst på nånting men inte orkar ta tiden till det ... Gå gärna in på svenska friidrottsforumet och fråga om "hur gör jag för att springa 110m häck snabbast i sverige på 4 år".

Var det där riktat mot mig?

Dela på andra sajter

Egentligen inte så dum fråga. Men det kanske istället borde redogöras vilken frekvens olika instrument hör hemma. Tex på en 7-bands EQ? Och vad man ska göra för att framhäva olika instrument. Både live och i studio. Givetvis ska man använda öronen, ibland kan det se så himla lätt ut och går väldigt fort när ett proffs sveper/skär/mixar/donar i höga/låga mellanregister o alla facktermer vad det nu än heter. Men.. det kan ta väldans lång tid att få fram det man vill "höra" för en ovan mixare/tekniker( vet av erfarenhet därför slutar EQn som en horisont oftast 😉 ). Och så vitt jag sett så är det här Forumet till för folk med frågeställningar, både unga o gamla, nybörjare o proffs.

Nu ska jag fortsätta ta itu med vinkaggen....skål!

Dela på andra sajter

Gå gärna in på svenska friidrottsforumet och fråga om "hur gör jag för att springa 110m häck snabbast i sverige på 4 år".

Gissningsvis finns det oändligt långa trådar om olika tekniska aspekter på löpning.

Åke

Redigerat av ake
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

AMEN!

Steorider? 😉

Dela på andra sajter

Något som jag tycker är bra för att lära sig EQ är att börja med en icke grafisk, alltså en sådan med bara rattar på. Då använder man mer öronen, istället för att stirra sig blind på en kurvad linje =/

Dela på andra sajter

Skär bort basfrekvenser på nästan alla instrument

Dra upp gainen och svep över frekvenserna och lyssna, där du hör något ljud

som du inte tycker om, drar du ner så att den ligger några decibel ner.

Där du hör nåt du gillar ser du till att lägga till tillräckligt mycket.

Använd en analyser på mastern som visar vart ljudet grötar ihop sig så kan

du gå in i de enskilda kanalerna och kolla i vilket instrument du kan skära bort

de frekvenserna lite.

Dela på andra sajter

Något som jag tycker är bra för att lära sig EQ är att börja med en icke grafisk, alltså en sådan med bara rattar på. Då använder man mer öronen, istället för att stirra sig blind på en kurvad linje =/

Nja, vettefan asså... har hört det där av många men lyssnar man inte när man pillar med en grafisk så tror jag inte man lyssnar när man pillar med rattar heller. Stirra på kurvor eller på rattar med olika värden, samma sak tycker jag ⚠️

Ett jävla bra sätt att lära sig EQ på är att göra en eller ett par låtar, slänga upp dom på t.ex det här forumet, få feedback, lära sig något till nästa gång, göra en ny låt och repeat osv. Då jävlar flödar kunskapen, och man får skitbra rutin och flow i arbetet 😉

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.