Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon som kör med mLAN på en Intel Mac 10.5 Leopard?

Tänker t.ex. på upplägget 02r96/DM-1000 -> 16spår ned till Logic 8.

Kikade lite på mlancentral.com men hittade ingen direkt info om det funkar bra eller ej.

Kommer bara ihåg att då Intel-maccarna dök upp blev det strul med de flesta firewire baserade ljudkorten. Sen då Leopard dök upp blev det ännu värre och många tillverkare har fortfarande inte fått ordning på sina drivers. (tror iofs man bör lägga en stor del av skulden på apple också)

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Någon som kör med mLAN på en Intel Mac 10.5 Leopard?

Tänker t.ex. på upplägget 02r96/DM-1000 -> 16spår ned till Logic 8.

Kikade lite på mlancentral.com men hittade ingen direkt info om det funkar bra eller ej.

Kommer bara ihåg att då Intel-maccarna dök upp blev det strul med de flesta firewire baserade ljudkorten. Sen då Leopard dök upp blev det ännu värre och många tillverkare har fortfarande inte fått ordning på sina drivers. (tror iofs man bör lägga en stor del av skulden på apple också)

Vad har du för bord... 02R96 eller DM1000?

Postat (redigerat)

Jag har också snokat en hel del på mLan under åren. Det måste vara det mest kompetenta och genomtänkta gränssnitt för ljud/midi/sync som finns. Speciellt trevligt för mig eftersom yamaha och steinberg funkar som en enda enhet - det man skruvar på hårdvaran ändras i mjukvaran med, och tvärtom. Det är lite få enheter som har mLan tillägg, men jag vill hoppas det kommer att utvecklas - om inte Yamaha lägger stenpatent och låser det till sin egen domän.

Men det är svårt att få någon uppfattning om stabiliteten, väldigt svårt. Jag har hört att mLan har haft generellt sett mer problem på mac plattformen, men om det är kopplat till något speciellt OSX vet jag inte. Om det strular lite så är man ju ganska utsatt, är ju bara en enda kabel liksom. Hittar du något intressant så PMa gärna nån länk, men jag tror man får dyka djupt ner ibland geekforumen för att hitta intim-kännare.

Redigerat av Opus99
Postat

Jag har ett DM1000 och kör Nuendo men jag har 2st MY16-AT (ADAT) i Yamahabordet. Jag har inte satt mig in i mLAN jag heller. Jag kanske inte behöver nåt ljudkort i datorn då eller?

Postat (redigerat)
Jag har ett DM1000 och kör Nuendo men jag har 2st MY16-AT (ADAT) i Yamahabordet. Jag har inte satt mig in i mLAN jag heller. Jag kanske inte behöver nåt ljudkort i datorn då eller?

Nope, bara ett MY kort till DM1000 - ett mLan kort. Det har en firewire utgång som du drar till firewire ingången på datorn. Sen är mixern och nuendo i full synk, med midi, sync, alla audiospår (separata dessutom) ... rubb och stubb.

Sen installerar man studio managern och därefter kan du använda DM1000 som en fullfjädrad remote till nuendo: höjder du en regel eller ändrar en kompressorinställning i DM1000 så ändras det i nuendo med, och ändrar du i nuendo så ändras det i DM1000 med. Du kan ändra alla parametrar i DM1000 (precis alla) från nuendo, och du kan ändra lika många parametrar i nuendo from DM1000. Det blir som ett enda system, totalt linkat. Alla mixerns inställningar och automation sparas i låten, automatiskt, så du behöver inte spara nåt i mixern. När du laddar upp låten nästan gång så 'Tjopp' får mixern exakt samma inställningar igen - automatiskt.

Jag vet inte hur många hundra filmmusikkompositörer, i synnerhet L.A. baserade, som älskar Cubase/Nuendo i kombination med de större yamahamixrarna. De flesta har 3-5 stycken 02R96 som ligger undanskuffade mot väggen i någon skrubb, med bara några sladdar instuckna. Man kör all mixning direkt ifrån Cubase/Nuendo. Man styr yamahamixrarna därifrån, med mixern i Cubase/Nuendo - behöver aldrig röra själva mixrarna ens. Näst intill oslagbart.

Redigerat av Opus99
Postat

Nope, bara ett MY kort till DM1000 - ett mLan kort. Det har en firewire utgång som du drar till firewire ingången på datorn. Sen är mixern och nuendo i full synk, med midi, sync, all audio i nästan obegränsade antal separate spår ... rubb och stubb. Sen installerar man studio managern och därefter kan du använda DM1000 som en fullfjädrad remote till nuendo: höjder du en regel eller ändrar en kompressorinställning i DM1000 så ändras det i nuendo med, och ändrar du i nuendo så ändras det i DM1000 med. Du kan ändra alla parametrar i DM1000 (precis alla) från nuendo, och du kan ändra lika många parametrar i nuendo from DM1000. Det blir som ett system, totalt linkat. Alla inställningar sparas i nuendo-projektet, så du behöver inte spara nåt i mixern. När du laddar upp låten nästan gång så 'Tjopp' har mixern exakt samma inställningar igen. Näst intill oslagbart.

Jag vet inte hur många hundra filmmusikkompositörer, i synnerhet L.A. baserade, som älskar Cubase/Nuendo i kombination med de större yamahamixrarna. De flesta har 3-5 stycken 02R96 som ligger undanskuffade mot väggen i någon skrubb, med bara några sladdar instuckna. Man kör all mixning direkt ifrån Cubase/Nuendo. Man styr yamahamixrarna därifrån, med mixern i Cubase/Nuendo - behöver aldrig röra själva mixrarna ens.

Jag älskar mitt DM100 tillsammans med Nuendo eftersom det inte bara är ett mixerbord utan även en fullfjädrad DAW-styrenhet. Jag sparar sällan inställningar i bordet utan det räcker att jag sparar mitt Nuendo-projekt. nästa gång jag öppnar projektet så synkar bordet via Studiomanager mot Nuendo.

Jag kanske ska investera i 2st MY16-mLAN då och sälja bort mina 2 RME HDSP-kort. 🙂

Postat (redigerat)
Jag kanske ska investera i 2st MY16-mLAN då och sälja bort mina 2 RME HDSP-kort. 🙂

Tja, det är en fråga om hur stabilt det är. Det är tyvärr väldigt tyst om det. Lightpipe, TosLink, Rbus och andra multikanal-länkar är ju ganska beprövade, så man vet liksom vad som funkar och inte funkar på dom, med det är svårt att hitta den infon angående mLan. Så jag kan inte rekommendera det - annat än att säga att rent teoretiskt ser det så bra så ut att det nästan tangerar "som det ska vara" nivån. Dit är det inte mycket som når 🙂

Redigerat av Opus99
Postat

Om jag utesluter mina RME-kort så tappar jag ju 4 kanaler (2ch AES/EBU och 2ch S/PDIF) och kan då bara hantera 32 in och 32 ut via 1394. 🙂

Postat

Har varken eller (dm1k/02r) , kör en tascam dm 24.

Lite cred till dom att man kan köra 24ch båda riktn på deras firewire kort. Dock lite sugen på att byta till en DM1000.

Dock undrar man hur stabilt mLAN verkligen är, funkar det t.ex. med Intel Macs me Leopard, säg en iMac som har dom nya firewire chippen.

Alt. är precis som AF's lösning me dubbla light-pipes.

En fråga där: Du kör 32ch i/o till datan från dm bordet. Men med båda kort-slottarna fulla så får du inte in några fler analoga kanaler till bordet!?

16+4 omni-in + 1 spdif-in blir väl max du kan tracka ned !?

Funtar annars på motu 828mk3 med samma upplägg som dig. Dock kommer jag sakna de extra 8 analoga in som jag i nuläget har på dm24'an. kanske kan man fiffla och ta in dem via motu'n, patcha i den och skyffla upp det över adat till bordet, men om det ens går så måste man konfa om motun varje gång man enbart ska lyssna från datorn.

Inte dags att det kommer ett firewire "ethersound" kort, hade vart smidigt!

Postat
Har varken eller (dm1k/02r) , kör en tascam dm 24.

Lite cred till dom att man kan köra 24ch båda riktn på deras firewire kort. Dock lite sugen på att byta till en DM1000.

Dock undrar man hur stabilt mLAN verkligen är, funkar det t.ex. med Intel Macs me Leopard, säg en iMac som har dom nya firewire chippen.

Alt. är precis som AF's lösning me dubbla light-pipes.

En fråga där: Du kör 32ch i/o till datan från dm bordet. Men med båda kort-slottarna fulla så får du inte in några fler analoga kanaler till bordet!?

16+4 omni-in + 1 spdif-in blir väl max du kan tracka ned !?

Funtar annars på motu 828mk3 med samma upplägg som dig. Dock kommer jag sakna de extra 8 analoga in som jag i nuläget har på dm24'an. kanske kan man fiffla och ta in dem via motu'n, patcha i den och skyffla upp det över adat till bordet, men om det ens går så måste man konfa om motun varje gång man enbart ska lyssna från datorn.

Inte dags att det kommer ett firewire "ethersound" kort, hade vart smidigt!

32ch är upptagna till slotarna som jag kör ADAT i.

Jag har 2ch S/PDIF och 2ch AES/EBU som jag också kör genom ljudkorten.

Nu är vi uppe i 36ch.

Då har vi 12 kanaler kvar att använda till de 16 preamparna + 4 omni.

Det räcker för det mesta. Skulle jag behöva använda alla 16 + 4 omni in samtidigt så är det snabbt arr routa om ingångskanalerna och tillfälligt utesluta några ADAT-returer från datorn. 😉

Postat

Ah, du kör alltså 2*4st adat ljussnören mellan dm och dator?

Får man fråga ungefär hur du jobbar, DM'en och Nuendo kan ju lite samma saker.

Mixar du något på bordet?

Själv på tascam bordet blire ofta att man mest skiss-eq'ar / ställer nivåer och sen spelar in till logic.

Sen slutar det med att man mixar i datorn..

Postat
Ah, du kör alltså 2*4st adat ljussnören mellan dm och dator?

Får man fråga ungefär hur du jobbar, DM'en och Nuendo kan ju lite samma saker.

Mixar du något på bordet?

Själv på tascam bordet blire ofta att man mest skiss-eq'ar / ställer nivåer och sen spelar in till logic.

Sen slutar det med att man mixar i datorn..

Jag lägger upp mina vst-pluggar på de spår jag vill ha dom i Nuendo men varje spår får sin egen utgång och jag mixar i bordet. Tycker att bordets eq är väldigt bra och routingmöjligheterna är oändliga i DM1000. Smidigt är också att lägga upp VCA grupper och mutegrupper i bordet då jag brukar submixa. 😛

Postat

Automationen i DM1000 är trevlig att jobba med och överskådlig.

För den som inte jobbat med Yamahaborden så är DM1000 väldigt komplicerat och svårjobbat. Jag minns i början när jag inte lärt mig att slänga ett öga på fadermode-knappen. I ena läget har samtliga faders normal funktion, dvs skicka signalen till resp bussar. Men i andra läget är samtliga faders aux-send för den aux som är selectad. Det kan ställa till det om man inte är uppmärksam. Det finns massvis med inställningar som tar tid att sätta sig in i. Men det är ett väldigt kompetent bord. Det kan precis lika mycket som DM2000 fast har färre kanaler och bara 4 effektblock medan DM2000 har 8. Men DM1000 är det enda bordet i familjen som har balanserad XLR på samtliga in/utgångar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.