Jump to content
Annons

Paul McCartney levererar inte längre...


tomazopantera

Recommended Posts

Kan inte upphöra att förvånas hur etablerade artister helt plötsligt bara slutar leverera.

Tänker på Bowie, tänker på Paul McCartney; hur kan man vara intressant ena stunden för att förvandlas till något helt ointressant... Bowie har väl inte gjort nåt kul sedan Blue Jean och McCartney har inte gjort något sen Live n let die? Eller Elvis sista 20 år? Egentligen finns det hur många exempel som helst.

Är det motivationsbrist som är förklaringen eller är det så att hjärnan börjar skrumpna efter 30års ålder? Albert Einstein gjorde ju sina viktigaste upptäckter före 30års ålder...

Sen finns det ju de som slutar att leverera av helt andra orsaker; Ace of base, menar där är det väl så att det mest förvånande är hur de levererade överhuvudtaget... måste vara Dagges förtjänst... Det vill säga att skit kan sälja bara mixen är tillräckligt bra...

Summa summarum av detta dravel blir: Skapa musiken innan ni blir förgamla och skaffa en bra producent...

Mvh tomas

Ps Envisa rykten i slutet på 60talet gjorde gällande att Paul McCartney hade dött i en bilolycka och att han ersatts av en dubbelgångare. Bevisen var många, och dolda budskap fanns både på skivomslag och i låtarna, bla i nån låt där Lennon sjunger ; " I burried Paul" Andra hävdar att Lennon sjunger; " I am so bored"...

Själv vet jag inte alls hur det ligger till men detta kan ju vara en förklaring till hur samma person skulle kunna vara upphovsman till klassiker som Let it be och pajaslåtar som ebony n ivory...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Artister har en en peak då de levererar för sin samtid sen växer de helt enkelt ifrån skivköparna...

Bob dylan hade en period då allt han gjorde blev till guld....

Bruce springsten gör bara musik numer...

Rolling stones levererade hits i 10 år från the last time - angie...fast kanske är stones the band som klarat sig bäst....de skriver inga hits längre men gör en hel del bitvis bra skivor...

Gäller även andra konstformer t.ex. lars noren...

(intressant att veta är att bowie skrev sina klassiker 20 minuter innan tagning)

Redigerat av tryff
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det ju de som slutar att leverera av helt andra orsaker; Ace of base, menar där är det väl så att det mest förvånande är hur de levererade överhuvudtaget... måste vara Dagges förtjänst... Det vill säga att skit kan sälja bara mixen är tillräckligt bra...

Fel... Ace of Base var bra eftersom Dogge proddade dom, när han gick bort dog hela svenska mainstreamscenen och allt blev skit. Nu springer det bara runt en massa okammade flumliberaliska rock nissa överallt. Denniz Pop är kung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, tomazopantera, du kan lägga till fler på din lista, Uggla efter "Vittring", Queen efter "The game", för att inte tala om Genesis efter "Duke" und so weiter..... Eller varför inte Elton efter "Captain Fantastic..", (även om han får små genialiska återfall vart fjärde år typ.)

Konstigt? Nä, alla blir ju äldre och vare sig dom vill det eller inte så har dom nog redan hällt ur sig sitt bästa när dom stod på topp + att dom rent fysiskt blivit "Adult Contemporary" själva....

Du har helt rätt ang. Macca och Bowie, men Bowie åldras ändå med värdighet, han försöker ju trots allt gå lite egna vägar och har undvikit att bara upprepa gamla koncept. Sen att det inte är bra, är ju en annan femma. Tycker nog tillochmed att den sista riktigt bra plattan han gjorde var Scary Monsters...

När det gäller Ace of Base, så antar jag att du skojar som har med dom i samma tråd och tema som Bowie och McCartney...? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Fel... Ace of Base var bra eftersom Dogge proddade dom

Aha,

"All That She Wants is Fint Vääääder"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vara på topp är säkert svårare idag än det var förr, i dag ligger en nyrelease i diskarna nån vecka innan nå't annat tar vid, sen är man ute ur leken Man får inte glömma att det tar sin tid att dels skriva och producera ett album och förmodligen efter ett antal album så sinar tillväxten,flödet eller styr in på för artisten ett mer utvecklande spår(inte alltid fansens). Men jag tror inte produktiviteten är åldersbunden utan det är mängden material som gått åt och för att inte göra pastisch på sig själv så styr man om kursen.....

Det finns väl mängder av exempel av grupper som lägger om kursen och försäljningen går ner, fansen sviker....

För mig blev det katastrof när Jagger började sjunga i falsett i nå'n slags discostuk

Miss you, då slutade jag köpa Stones och som ovan sagts efter Duke eller kanske tom. nå'n platta tidigare....Det funkar inte längre....och man är ju inte 20 längre.....

karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror bara det går att göra ett visst antal låtar med ungefär samma arr. sedan är det kört. Utvecklas man inte sedan blir det som Tomas Ledin. Samma låt annan text . . .

Annars är det rätt stor skillnad på "She loves you" och "Live 'n let die"

Hur spännande hade det varit om dom fortsatt att skriva liknande låtar i 40 år till ???? (om dom varit levande alla 4) ca 20 låtar om året ger 800 låtar !! Inte kul för vare sig dom som gör låtarna aller dom som lyssnar.

Som Karl är inne på: jag tror också att dom gör musikaliskt mer avancerade låtar efter ett tag och därmed glider iväg från hit-låtarna.

F-n man tröttnar ju på C,Am,F,G7 efter några låtar 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med i stort. Folk vill ju utveckla sitt skapande...

Men Bowie tycker jag faktiskt inte har börjat dala än. Allt han ger ifrån sig är kanske inte guld, men det finns alltid nåt som är riktigt bra på varje skiva! (Köpte en Best of-DVD för nån vecka sedan, och jösses vad folk måste tyckt att han var mysko... Marilyn Manson, släng dig i väggen... 🙂 )

Om sen en låt blir en "hit" eller inte tycker jag är helt irrelevant i den här frågan....bara det blir bra musik är jag nöjd... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en hypotes om Bowie... Blunda och föreställ dig att du är Bowie. En Bowie som är totalt utless på fjäsk, publicitet och påträngande fans. Vad gör du? Jo startar ett band som levererar skitdålig musik, så kallar man bandet för tin machine, och så får man gärna producera all den skitdåliga musiken på jobbiga dubbelalbum... Garanterat effektivt sätt att få lugn och ro. När jag skriver detta kommer jag osökt att tänka på symbolen, alltså Prince, även han följer detta koncept. Han får väl knappt gå före i kön på Spyan längre, stackarn..

Hammagrella / missförstå mig på rätt sätt... det finns många som har fått sin listetta tack vare ruskig tur. Ace of base / Four non blondes / No doubt osv.. alltså såna som inte rimligen är kapabla till en listetta.

Redigerat av tomazopantera
Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste bra plattan Bowie gjorde hette Earthling, senaste riktigt bra plattan hette Outside. Lysande platta och lysande turne. Klart underskattad.

Huruvida han fortfarande gör bra saker? Gå till närmsta skivaffär, leta reda på soundtracket till skitfilmen Underworld. Där hittar ni en alternativ mix på "Bring Me The Disco King" där Danny Lohner från NIN mixat och arrangerat om låten. Maynard från A Perfect Circle och Tool lånar även ut sin röst och John Frusciante från Red Hot Chillipeppers klinkar med på gitarr. Sjukt bra låt, sjukt bra produktion.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns många som har fått sin listetta tack vare ruskig tur.

.............

No doubt osv.. alltså såna som inte rimligen är kapabla till en listetta.

😉

Gwen Stefani kommer ju att bli Nästa Stora Megastjärna,

antar att du missat det... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Kan inte upphöra att förvånas hur etablerade artister helt plötsligt bara slutar leverera.

Varför då?

Pop är en ungdomsgrej, finns inget mer patetiskt än gubbar som inte kan lägga av.

Hur kan man förvänta sig att Macka ska tackla energisprutande hormonfrustrationer som She Loves You likadant som för 40 år sedan?

Det kommer han inte att göra.

Och naturligtvis är chansen att han skriver något lika intressant igen lika med noll.

Han borde lagt av för länge sedan,

definintiv innan Mull of Kintyre och liknande kräkmedel.

Detta gäller ju all popmusik om man tänker efter,

Elton John har ju inte gjort en bra låt sedan han slutade med kola,

Brian Wilson har inte sjungit rent sedan 1969 och Kraftwerk är mest parodier på sig själva nuförtiden.

Man borde helt enkelt sätta ner foten och säga:

-STOPP GUBBE, det blir inga mer skivsläpp för dig, eftersom du passerat 27.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man börjar se att artisten/gruppen börjar

släppa greatest hits plattor kan man snabbt dra slutsatsen

att artisten/gruppen börjar bli matt & blaze... 🙂

Eller när David Bowie uppträder i Binglotto, som

han gjorde för ett par år sedan.

Jag tror det finns en annan morot i artister/grupper

som med små medel ska göra låtar "in the begining"

som gör att det blir klassiker. Man vill komma upp

och bli erkända.

Sedan efter några kult plattor, världsturne, mm och

stålar på banken, så är det kanske inte lika lätt

att göra nya klassiker i en lyxstudio.

En annan sak är att många band som var bra från

början är att det uppstår konflikter, bråk om pengar,

medlemmar som byts ut, dör etc med tiden och som

ofta var den som skrev alla bra låtar och drev på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant...

En kompis funderade på 5-plattorsgränsen; hur många artister ni gillar har gjort 5 bra album egentligen? Inte speciellt många.

Ja, det ligger nog nåt i det!

Det är ju bara det fåtal artister/grupper som man lyssnat på riktigt länge (alltså de riktiga favoriterna) som lever upp till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste en intervju med någon grupp eller artist (kommer inte ihåg vilken). Han/hon/de påstod att det skrevs ungefär 30 låtar till varje skiva, varefter man tog ut de bästa. Om det är sant kan man förstå att fantasin tryter efter 300 skrivna låtar, och att man då mest levererar skräp. Skriver man dessutom låtar åt andra artister (som Orup gör t ex) kan man verkligen förstå de bra låtarna sinar.

Sedan finns det ju de som "vill utvecklas musikaliskt". 🙂 Jag tycker personligen inte att det är speciellt intressant när artister börjar göra låtar i 12/13-takt med 78 olika ackord bara för att de kan. Att ersätta slagdängor med musikaliskt finlir som väldigt få förstår är löjligt. Bäst är det väl ändå när man lyckas kombinera lättillgänglighet med finlir.

Slutligen finns det artister som helt enkelt hänger med sin tid, och anpassar sin musik efter rådande ideal. Att inte alla gillar nya stilar är ju sant. Sedan finns det ju artister som när någon kritiserar dem hävdar att de just har anpassat sin musik till rådande ideal. Magnus Uggla är ju ett exempel som hävdar att hans musik inte har blivit sämre, utan det är istället lyssnarna som har fastnat i hans gamla stil. I hans fall är det dock bara skitsnack. Han är sämre nu än förr! "Hon är grejen, värsta grymma tjejen"?! Snacka om lamt försök att använda nutida uttryck. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus Uggla är ju ett exempel som hävdar att hans musik inte har blivit sämre, utan det är istället lyssnarna som har fastnat i hans gamla stil. I hans fall är det dock bara skitsnack. Han är sämre nu än förr! "Hon är grejen, värsta grymma tjejen"?! Snacka om lamt försök att använda nutida uttryck. 😆

Men Joey Killer är lyrik på hög nivå..... eller? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Joey Killer är lyrik på hög nivå..... eller?  🙂

Tror snarare att det är Varning På Stan/Bobbo Viking-eran som åsyftas.

Då var Uggla lite småkul ju.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Men Joey Killer är lyrik på hög nivå..... eller? 🙂

Ja, klart det är bra lyrik! 😆

Vad jag menade är att i alla fall jag tycker att Uggla gjorde bättre musik förr. Nu tycker jag att hans musik är extremt larvig.

Jag skulle vilja dra en parallell till barnprogram. Om man kollar på vissa barnprogram av idag är de fullkomligt hjärndöda, tillika är musiken bara fjantig. Det finns inget kvalitetstanke bakom; bara för att det är barnprogram så ska de inte vara barnsliga, istälelt ska de vara gjorda för barn. Detsamma gäller musiken. Att göra musik för barn är inte detsamma som att göra barnslig musik. Barnprogrammen nuförtiden och dessas musik behandlar barn som om de vore idioter.

Detsamma gäller Uggla. Hans musik hade ett visst mått av kvalitet förr, nu låter det bara barnsligt och fjantigt. Och det har det väl gjort sedan mitten av 80-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen kom Uggla-tråden. Där har du verkligen ett fall när 27-årsgränsen (eller lägre) borde gälla. Snacka om fel det blir när en artist bygger hela sin karriär på att vara underdog, inte komma in på krogen, hata medelålders snuskgubbar och det fina folket. Sen plötsligt skriver han kupletter med Povel, bor i lyxvilla, gör hemma-hos-reportage om sina gardiner, samlar på CNN-videos om Gulfkriget och skriver låtar om att sätta på barnflickan. Hmm, undrar vad han drömmer om på nätterna.

Nä, heder åt "Raggarna", "Hallå", "Ge livet en chans" som hör till 70-talets bästa svenska rock.

"Hope I die before I get old (talkin' bout my generation)" / P. Townshend (som ju för övrigt jagar småpojkar till sin självbiografi, godämnit, vart e vi på väg....)

Stefan E: håller med om Disco King, fantastisk i en annars rätt sömnig konsert...

Dan: 5 plattor. Hmm, nä du har en poäng där. Bowie klarar skivan ( 😉 ) (Hunky Dory, Ziggy, Aladdin sane, Young Americans, Stationtostation, Scary monsters...fan det var 6!) Förmodligen Queen, Beatles, Stones och Elton.

Sen blir det knepigt....och dom flesta är gjorda innan 1977. Fan vilken gubbe man e... 🙂

- ELLER (nu kom jag på en ny frågeställning) finns det några artister just nu som är inne på sin typ TREDJE riktigt stora platta och som kommer att ses som liknande ikoner som ovannämnda om 15 år????

Link to comment
Dela på andra sajter

Dan: 5 plattor. Hmm, nä du har en poäng där. Bowie klarar skivan ( 😆 ) (Hunky Dory, Ziggy, Aladdin sane, Young Americans, Stationtostation, Scary monsters...fan det var 6!) Förmodligen Queen, Beatles, Stones och Elton.

Sen blir det knepigt....och dom flesta är gjorda innan 1977. Fan vilken gubbe man e... 🙁 

Jag kan nog komma på en hög lite nyare tror jag:

Front 242, Das Ich, Bowie (som sagt), Björk, Depeche Mode, PJ Harvey...

- ELLER (nu kom jag på en ny frågeställning) finns det några artister just nu som är inne på sin typ TREDJE riktigt stora platta och som kommer att ses som liknande ikoner som ovannämnda om 15 år????

Tveksamt skulle jag säga... Kent kanske, om man håller sig i Sverige...?

Internationellt sett är jag lite nyfiken på vart Robbie Williams är på väg. Är inte direkt ett fan, men han släpper iväg nån bra låt lite då och då...

Annars är nog dagens "stora stjärnor" inga som kommer att gå till världshistorien direkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Front 242, Das Ich, Bowie (som sagt), Björk, Depeche Mode, PJ Harvey...

Allvar?

5 plattor med Björk som håller hela vägen?

Jag kan inte komma på ett enda band som gjort 5 helgjutna skivor,

inte ens Kraftwerk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ens eftersträvansvärt att bara släppa skitbra skivor hela tiden? Jag tycker inte det gör något om en artist har en svacka, bara den kan ta sig ur den... vilket iofs häner än mer sällan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag gillar inte dåliga skivor. Men jag tycker det ändå är intressant att ställa sådana krav på en artist att säga att den inte får släppa en dålig skiva, för då är den kass. Alla måste väl ha rätt att göra sina misstag?

Sedan finns det ju skivor där man inte gillar ett antal av spåren, medan de andra kan vara guld värda. Skivan i helhet blir ju då inte gjuten, men funkar bra ändå, om man bara hoppar lite.

Det är i och för sig tråkigt när en artist/grupp helt plötsligt bara tappar stinget och alla skivor därefter är dåliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...