Ken Kängström Postat 6 november 2004 Postat 6 november 2004 Jag har ett megaproblem och jag vet inte hur jag ska lösa det. När jag startar metronomen i cubase och trycker på play så klickar 2 metronomer. En som låterr om en stålpuka och en annan som klickar vanligt. och dom är absolut inte i sync med varandra och detta har ju hindar mig att spela in normalt. har någon annan råkat ut för detta? eller någon som vet hur man löser det? MVH//Kenny
Claes Holmerup Postat 6 november 2004 Postat 6 november 2004 Har du möjligen ett SoundBlaster-kort? I så fall kan det bero på att kortet är låst till 48kHz, medan du kanske har ställt in Cubase för att jobba i 44.1kHz. Testa att ställa om till 48kHz, så reder det nog ut sig. Det du hör, är troligen dels den inbyggda metronomen i Cubase - och samtidigt en metronom som skickas till någon synt i form av midi, så att synten spelar upp ett trumljud.
Ken Kängström Postat 6 november 2004 Trådstartare Postat 6 november 2004 (redigerat) oj... kanon. Jag har SB audigy 2. Men hur ställer jag om det? Redigerat 6 november 2004 av addic59
Claes Holmerup Postat 6 november 2004 Postat 6 november 2004 Om du kollar på sidan 35 och ett par sidor framåt i "Getting started"-manualen till SX, så står det beskrivet lite mer om inställningarna.
Ken Kängström Postat 6 november 2004 Trådstartare Postat 6 november 2004 okej men tackar =). Har inte kollat igenom den så noge men får väl göra det nu hehe.
Ken Kängström Postat 7 november 2004 Trådstartare Postat 7 november 2004 en fråga till... Men varför ligger inte metronomerna i sync med varandra?
Lundin Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 Har du kollat så inte ena metronomen är MIDI och den andra Audio.. Cubase skickar ju ut båda samtidigt om man inte väljer bort någon av dom
Pusa Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 Jag är nästan övertygad om att problemet ligger i att ditt ena klick kommer från en GM synth från Microsoft, den är baserad på MME och inte på ASIO, vilket innebär att du kan få rätt tempo med den, men du kommer inte kunna starta på rätt ställe motsvarande... Dock är det du hör i bakgrunden som har olika toner (BLIP-blop-blop-blop ...osv) baserad på ASIO.. och den är lämplig att använda.. Gå helt enkelt in på transport i menyn, välj metronome setup.. klicka ur "MIDI".. så kommer det fungera som en smäck.. Björn
Ken Kängström Postat 8 november 2004 Trådstartare Postat 8 november 2004 tackar.... nu var det löst... Har lärt mig mer här på forumet än vad ag nänsin har lärt mig i skolan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.