Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Kan någon här på ett lättförklarat sätt berätta för mig det bästa sättet att få reda på en acapellas bpm i Logic 8?

Har ett gäng med acapellor, men har inte riktigt koll på hur jag får reda på bpm.

Jag vet att logic har en inbyggd bpm counter, men den kan väl inte bestämma bpm om den inte har en kick eller ngt att gå efter?

Tack på förhand.

-Alex

Annons
Postat

om du antar att sången är inspelad till klick och inte live så lägg in den i logic på ett audiospår. lägg sedan upp en midi-baskagge eller metronomen.. börja med att köra på känsla och sätta den till ett ungefär. hoppas på att ditt klipp är exporterat i takt. man brukar ju kunna se i vågformen om det är någerlunda rytmisk sång.. när du väl hittat rätt så spola fram till slutet av låten och finjustera så tempot verkligen stämmer där. även om det diffar på 1bpm i början så märks det tydligare i slutet av låten då hela takter ligger fel.

Postat

Om jag inte minns fel så ska det finnas en tap tempo-funktion väl gömd i logic. Har för mig att man får leta upp den i keycommands och ge den en tangentbordskombintation, sedan ändra till manual sync mode i settings->synchronization. Står nog utförligare i manualen.

Förstår inte varför de gömt undan en så elementär funktion. Den borde finnas tillgänglig i transporten.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Räkna med hjälp av örat med metronomen påslagen och öka eller minska tempo till du ligger någorlunda rätt. Dra spåret så det stämmer med ettan, sen får du finjustera tempot det sista och ev dra spåret lite oxå om det behövs.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.