Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

macmini är ju prismässigt helt okej har jag sett och då frågar man ju sig var

den står i jämförelse med övriga musikdatorer, om man nu kan köra macmini

som musikdator.

Jag sitter för tillfället med en stationär PC på 2.0hz och börjar bli less på xp och

dess seghet.

Så se hit alla mac-användare och risa och rosa macmini och andra alenativ för

att jag inom en snar framtid ska köpa en smidig och bra musikdator.

/Larsa

Annons
Postat

Mac minin fungerar utmärkt men den har klart sin begränsning. Och den sitter främst i ramminnes kapaciteten som är MAX 2gb(den kan köras med mer minne enligt en del test sidor men du får inte ut mycket mer av datorn för det=inte prisvärt). Och det sitter dessutom en 5400RPM hårddisk i den.

Rekommenderat är 4gb ram och om jag vore du skulle jag spana in iMac begagnat. Då med Core 2 Duo processorn som är outstanding när det kommer till iMac modellerna.

Jag lyckades vinna en auktion på Tradera i slutet på förra året och fick min iMac för 7100:- En 20" C2D 2.0ghz som jag idag uppgraderat till 4gb ram. Fungerar klockrent. Nu finns det dessutom en ny modell efter denna med snabbare minnen och processor.

Om jag vore du hade jag sålt skärmen och pc datorn och sedan letat efter en iMac. Saknar du vissa funktioner/program på pc sidan kan du alltid installera windows via Bootcamp och köra båda OS'en på din MAC.

Viktigast är dock att du ser till DITT behov och inte bara spanar efter det bästa(som man oftast gör tyvärr).

Tänk dock på att priset på en Mini bara är för datorn, sen tillkommer kostnad för mus/tangentbord samt skärm(du kanske använder din pc skärm men ändå). Ser man till vad du får för pengarna tycker jag personligen att iMacen är mest prisvärd.

Postat
Mac minin fungerar utmärkt men den har klart sin begränsning. Och den sitter främst i ramminnes kapaciteten som är MAX 2gb(den kan köras med mer minne enligt en del test sidor men du får inte ut mycket mer av datorn för det=inte prisvärt). Och det sitter dessutom en 5400RPM hårddisk i den.

Rekommenderat är 4gb ram och om jag vore du skulle jag spana in iMac begagnat. Då med Core 2 Duo processorn som är outstanding när det kommer till iMac modellerna.

Jag lyckades vinna en auktion på Tradera i slutet på förra året och fick min iMac för 7100:- En 20" C2D 2.0ghz som jag idag uppgraderat till 4gb ram. Fungerar klockrent. Nu finns det dessutom en ny modell efter denna med snabbare minnen och processor.

Om jag vore du hade jag sålt skärmen och pc datorn och sedan letat efter en iMac. Saknar du vissa funktioner/program på pc sidan kan du alltid installera windows via Bootcamp och köra båda OS'en på din MAC.

Viktigast är dock att du ser till DITT behov och inte bara spanar efter det bästa(som man oftast gör tyvärr).

Tänk dock på att priset på en Mini bara är för datorn, sen tillkommer kostnad för mus/tangentbord samt skärm(du kanske använder din pc skärm men ändå). Ser man till vad du får för pengarna tycker jag personligen att iMacen är mest prisvärd.

Tack för hjälpen, ska spana in en imac och se vad dom kan ådstakomma.

Jag har nämligen hört att Mc över lag jobbar bättre som musikdatorer

än PC med XP. Fast frågar man folk med PC säger väl dom tvärtom 🙂

Postat

Tack för hjälpen, ska spana in en imac och se vad dom kan ådstakomma.

Jag har nämligen hört att Mc över lag jobbar bättre som musikdatorer

än PC med XP. Fast frågar man folk med PC säger väl dom tvärtom 🙂

Jag kommer från PC bakgrund och kan väl säga att Mac'en i överlag är lite mer pålitlig från scratch. Den är testad och hårdvaran inuti är kompatibel med alla komponenter.

Det är mer pill med PC men det går att få en PC ruskigt stabil, men man måste ha lite koll. Windows däremot är inte lika stabilt som Mac OS. Det släpps en version som knappt är klar och man kör uppdatering efter uppdatering då fler och fler buggar hittas. Men Microsoft kan ju bete sig på detta sättet då de har ett stort grepp på marknaden.

Sen ska man också veta att det är fler användare på PC generellt vilket i sin tur betyder fler skojare som skriver virus och gillar att förstöra.

Mac har ju varit lite skyddad verkstad då den tidigare var mer anpassad för en typ av marknad(bild och ljud) och betydligt dyrare i inköp. Nu hittar fler och fler till Mac och det betyder också på sikt att det kommer fler problem också. Men detta är knappast någon nyhet 🥰

Postat

En Mac mini fungerar helt klart ok till musik, men den har inte uppdaterats på väldigt lång tid så innan en uppdatering kommer (vilket borde komma innan året är slut) kan den knappast ses som särskilt prisvärda. Man säger ofta att Macar är dyrare än Windowsburkar men det är en sanning med modifikation, flera jämförelser har gjorts det senaste åren och när Apple precis uppdaterat en modell är den allt som oftast inte ett dugg dyrare än motsvarande windowsmaskiner (hemmabyggen borträknade). Däremot är uppdateringsfrekvensen ofta ganska dålig så när en modell inte uppdaterats på ett halvår är inte prisjämförelsen till Apples fördel längre.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Jag har en core 2 duo 1.85 Mhz 2 gig 5200 rpm hårddisk PC skärm och billigt usb mus och tangentbord och den funkar allt. Kör Logic studio på den ibland men oftast som Logic node och i övrigt surfar jag mest på den i daxläget men den funkar bra. Som Emil säger kan det vara lönt att vänta på en uppgradering eller varför inte kolla upp en begagnad.

Postat

Har själv en miniMac. Fungerar jättebra till allt! Då jag är ett Mac fan'...🙂

Lycka till!

macmini är ju prismässigt helt okej har jag sett och då frågar man ju sig var

den står i jämförelse med övriga musikdatorer, om man nu kan köra macmini

som musikdator.

Jag sitter för tillfället med en stationär PC på 2.0hz och börjar bli less på xp och

dess seghet.

Så se hit alla mac-användare och risa och rosa macmini och andra alenativ för

att jag inom en snar framtid ska köpa en smidig och bra musikdator.

/Larsa

Postat
Har själv en miniMac. Fungerar jättebra till allt! Då jag är ett Mac fan'...😮

Är det ett krav för att det ska funka bra menar du?

Tycker mina macar har funkat bra trots att jag inte är ett mac-fan. Men de kanske kollapsar snart då? 🙂

pme (oregistrerad)
Postat

Jag tycker nog att grafiken är ett problem. Kör cubase på en mac mini och mixervyer är inte allt för roligt. Det fungerar men är märkbart

svag på skärmupdateringar. Den är i princip en mac book utan skärm och såna är det väldigt många som kör med.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.