debatt Postat 9 september 2008 Postat 9 september 2008 Jag funderar över en viss laptop. Enligt uppgift ska den ha en enda firewire och då en 6-pinnarsvariant. Men när jag kollade på den utifrån sett så såg den porten ut precis som på min gamla laptop, med 4-pinnars firewire. Det är väl detta som kallas firewire a och firewire b? Två olika hastigheter? 400 resp 800 nånting? Ska det utifrån synas vad det är för nåt? 🙂 //debatt
Implasticyde Postat 9 september 2008 Postat 9 september 2008 (redigerat) Enligt källan Wikipedia och mitt förstånd är det antalet pinnar i FW400 avgör ifall man kan spänningsmata (6-pinnar) eller inte (4-pinnar) via FireWire. Låter som att det är en bärbar PC du tittat på eftersom de väldigt sällan kommer med 6-pinnars FireWire till skillnad från Mac som har 6-pinnars FireWire som standard. FireWire400 = IEEE 1394a standarden och FireWire800 = IEEE 1394b standarden. Ja, man ser tydlig skillnad på FireWire400 och FireWire800, exempel finner du på länken jag bifogade från Wikipedia 🙂 Redigerat 9 september 2008 av Implasticyde
debatt Postat 9 september 2008 Trådstartare Postat 9 september 2008 (redigerat) Tack! Enligt hur det såg ut i sidan på aktuell pc-laptop så verkar det vara en 4-pinnars firewire 400 (IEEE94), men läser man specen de hade så stod det 6-pinnars... Parentes: min externa hdd har en firewire 400 6-pinnars anslutning på sig, medan min nuvarande gamla laptop har en firewire 400 4-pinnars variant - som ju verkar vara vanligast på vanliga pc-laptops. Firewire 800, hur många pinnar är det? Tillägg: 9-pinnars ser jag att de är, och kallas Firewire b, IEEE94B eller FW800. //debatt Redigerat 9 september 2008 av debatt
Implasticyde Postat 10 september 2008 Postat 10 september 2008 IEEE94 är fel. Rätt är: IEEE 1394a som står för FireWire400. IEEE94B är även det något som du själv hittat på och felaktigt. Rätt för FireWire800 är IEEE 1394b standarden. IEEE = Institute of Electrical and Electronics Engineers (Ett organ inom elektronikvärden som tillsammans med de stora aktörerna kommer fram till vilken standard man skall använda sig av för specifika ändamål som till exempel FireWire, PCI, USB, PAL, NTSC osv.) Endast för att klargöra och undvika förvirring 🙂
debatt Postat 10 september 2008 Trådstartare Postat 10 september 2008 IEEE94 är fel. Rätt är: IEEE 1394a som står för FireWire400.IEEE94B är även det något som du själv hittat på och felaktigt. Rätt för FireWire800 är IEEE 1394b standarden. Endast för att klargöra och undvika förvirring 🙂 Hehe... nej inte jag, men enligt spec-lappen i datoraffären. //debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.