Jump to content
Annons

Mall med inställningar, pug-ins, etc

Recommended Posts

TorbjornP (oregistrerad)
Postat

Hej,

Jag har en DIGI003 och använder mig av 7.4 LE. Jag har inga andra mix-pluggar än de som medföljde när jag köpte ljudkortet.

Jag har lagt upp en mall för nya projekt, som jag börjar. Denna har jag laddat med de plug-ins jag behöver för inspelningarna.

Emellertid, finns det någon som har en motsvarande mall för mixning, med "laddade" EQ-pluggar som är förinställda, inställda kompressorer, etc. Det skulle ju innebära att man vinner oändligt med tid.

Tacksam för kloka förslag m m.

T

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
Hej,

Jag har en DIGI003 och använder mig av 7.4 LE. Jag har inga andra mix-pluggar än de som medföljde när jag köpte ljudkortet.

Jag har lagt upp en mall för nya projekt, som jag börjar. Denna har jag laddat med de plug-ins jag behöver för inspelningarna.

Emellertid, finns det någon som har en motsvarande mall för mixning, med "laddade" EQ-pluggar som är förinställda, inställda kompressorer, etc. Det skulle ju innebära att man vinner oändligt med tid.

T

Ehh förinställda? 🙂 Menar du att du vill ha presets för pluggar? Om det är så så vinner du ingen tid alls eller ens någon kunskap. Vinna tid, varför det överhuvudtaget? Det är väl inte därför man håller på med musik? Det tar tid och det lång tid att bli bra och det finns inga genvägar alls. Vad är det du vill vinna tid på? Det är väl kul att sitta hålla på med musik i timtal? I alla fall tycker jag och säkerligen de flesta här på forumet med och att dygnen har för få timmar.

Postat (redigerat)

Det tycker jag låter som en utmärkt idé. Men jag tror inte andra kan tillhandahålla mallar som är mer eller mindre användbara för dig - eftersom alla jobbar så olika och har så olika preferenser.

Alla som vill jobba effektivt använder mallar på ett praktiskt sätt. Men som DieHard sa ovan, så passar mallarna bäst för människor som gillar att jobba mer efter löpande-band metoden, än de som vill testa, experimentera och spåna runt å så. Så det är kanske en fråga om hur man gillar att jobba med.

De mallar som används, dom har vuxit fram med tiden. Har man mixat 20 låtar så har man lagt märke till vilka inställningar, routningar, bus-system, pluggar, mätare och annat som i slutändan hamnar i så gott som varje mix - oavsett genre, sound eller så - och då skapar man helt enkelt ett tomt projekt och ställer in allt så och sparar det. Efter det så förändras mallen med tiden och växer och blir mer allmängiltig. Vissa använder olika mallar för olika saker, men då har man jobbat länge med mallar och vet vad man vill ha till vad. Vissa kan tycka att kör man med en mall så ser man inte till att vilja exakt rätt tillägg för de ljud man jobbar med, utan man kör på preset, och det är sant. Effektivitet och kvalitet är nästan motsatser, så vill man jobba fort så .. blir det så.

Men kör på mallar, det tycker jag absolut. Det tar uppmärksamheten ifrån datorn och ägnar den åt ljudet/musiken istället. 🙂

Redigerat av Opus99
TorbjornP (oregistrerad)
Postat

Hej igen och tack för synpunkterna.

Alla har vi väl våra olika fallenheter och intressen och det är väl det som gör "musikmakeri" så intressant för så många. Själv är jag alldeles för otålig för att arbeta med mix-finlir utan lägger mycket hellre tid på att skapa ny musik. Jag är övertygad om alla här lägger när oändligt med tid på sin musikproduktion men om jag får välja avstår jag gärna från att lägga tid på att grovställa eq´s m m till förmån för att skapa ny musik. Men - vi är ju alla olika. Det var i alla fall anledningen till min fråga.

Jag inser förstås att mallar och presets måste finjusteras för att passa bra i det enskilda sammanhanget men jag föreställer mig att mycket av grovjobbet kan ske genom mall-hantering och förinställningar.

Om det är någon som huvudsakligen arbetar med att skapa nya låtar och inte är lika intresserade av att teknik, skriv gärna en rad och berätta hur ni gör.

T

Postat (redigerat)

Okej ... tja, jag sitter med cubase men det är ju i princip samma sak.

Min vanligaste mall har 50 audiokanaler (stereo) upplagda. De är färgkodade i grupper om 5 st per färg så man hittar dom lätt med ögat. Jag har 10 st mappspår upplagda (mappspår är som undermappar i windows, man kan lägga andra spår i dom och klicka på plustecknet intill så stänger mappspåret sig så man slipper se de kanaler som ligger i det. Det rensar upp otroligt visuellt.) Varje enskild kanal har 3 plug-ins förinlagda: ett passfilter (hög och låg pass), den EQ jag använder allra mest, och min 'generella' dynamikplugg (gate, kompressor, limiter). Vidare har jag 10 st subgrupper förinlagda och på dem ligger samma pluggar, förutom att EQn ligger först och inget passfilter. Själva huvudfönstret, är inställt med alla de proportioner jag alltid använder och är tvådelat, med subgrupperna upptill och de enskilda kanalerna (med eller utan mappspår) nertill. Projektet är inställt på 32 bit floating point, 44.1 khz med Equal power panning law. Jag har en effektsend förinlagd med ett generellt kort reverb. På master ut ligger en RMS nivåmätare, ett frekvensspektrum, en korrelationsmätare, en mono/stereo knapp, en masterkompressor, en limiter, en statistikuppsamlare (om ljudvärden) och voxengos 'beeper'.

Alla pluggar är på, men dom är i "noll" läge, dom tillför ingen effekt, utom limitern och kompressorn på master ut. Limitern står på att blankt kapa allting över -0.5 db (jag mixar i låga volymvärden, enligt K-20 modellen) och kompressorn står på 4:1 och har långsam automatisk makeup volume. Kompressorn på master utgången är i "off"-läge när man öppnar mallen. Man måste aktivera den om man vill använda den, vilket jag sällan gör.

Sen är det tonvis med småsaker som är inställda, som inte används i andra mallar - att all autofade är påslagen och inställd på 5 ms fade in och out för alla audiospår, och automatisk crossfade är på med 10 ms inställt, frames per second är inställt på 25 fps för det är det format man får film i vanligast (DV format), alla spår är inställa på linear mode (cubaseformat), att alla subgrupper har volymregeln inställd på -15 db osv osv.

No_More_Mix.gif

Det är ett exempel på mixmall för mig. Sen finns andra mallar som jag använder när jag skapar musik med softsyntar och sampleplayers. Dom mallarna ser helt annorlunda ut.

Redigerat av Opus99
TorbjornP (oregistrerad)
Postat

Tusen tack för alla tips från Mumindalen, Opus, det var nåt sådant jag var på jakt efter! / T

Postat
Hej igen och tack för synpunkterna.

Alla har vi väl våra olika fallenheter och intressen och det är väl det som gör "musikmakeri" så intressant för så många. Själv är jag alldeles för otålig för att arbeta med mix-finlir utan lägger mycket hellre tid på att skapa ny musik. Jag är övertygad om alla här lägger när oändligt med tid på sin musikproduktion men om jag får välja avstår jag gärna från att lägga tid på att grovställa eq´s m m till förmån för att skapa ny musik. Men - vi är ju alla olika. Det var i alla fall anledningen till min fråga.

Jag inser förstås att mallar och presets måste finjusteras för att passa bra i det enskilda sammanhanget men jag föreställer mig att mycket av grovjobbet kan ske genom mall-hantering och förinställningar.

Om det är någon som huvudsakligen arbetar med att skapa nya låtar och inte är lika intresserade av att teknik, skriv gärna en rad och berätta hur ni gör.

T

Hur ska jag ställa in kontrast, färgmättnad, exponering, vitballans osv. på mina fotografier jag tagit? Omöjligt att svara på då ljusförhållanden, motiv och en mängd andra parametrar skiljer sig enormt. Precis likadant är det med musik. Du kan ju testa Garageband (eller storebröderna i Logic-familjen) om du har Mac, där finns massor med förinställda kanalstrippar, blir det bra? Njae...

Det man kan göra om man uppfyller vissa förutsättningar är att göra en mix och sen använda den till massvis av andra låtar. Det förutsäger dock att du alltid har ungefär samma instrument, inställda likadant redan vid inspelningen osv. Så om du kör med samplade trummor, lajnade gitarrer, och alltid sjunger genom samma kedja på samma ställe så går det absolut att följa sin mall man gjort. Om man nu vill att det ska låta likadant.

Postat

Ändå ha en mall för låtar åxå:

E-type och Iron Maiden- Am F G

Bajhunter: Pumpa Bas

Metallica på senare tid: Otajt trummis, halvdana solon

KISS: Tyyyyyyyzztnad ( tjäna pengar)

Ac/Dc: Yeah thats rock n roll:)

Fan jag önskar att det fanns ett magiskt kommando som man säger till datorn:

Mixa låten som Detroit rock city

eller: ratta in Van Halens gitarrljud (nu tack)

etc..

Kanske kommer inom en snar framtid.... 🤪

Postat
Ändå ha en mall för låtar åxå:

E-type och Iron Maiden- Am F G

Bajhunter: Pumpa Bas

Metallica på senare tid: Otajt trummis, halvdana solon

KISS: Tyyyyyyyzztnad ( tjäna pengar)

Ac/Dc: Yeah thats rock n roll:)

Fan jag önskar att det fanns ett magiskt kommando som man säger till datorn:

Mixa låten som Detroit rock city

eller: ratta in Van Halens gitarrljud (nu tack)

etc..

Kanske kommer inom en snar framtid.... 🙂

🥰😄

men kanske du är ute efter "import session data"? typ importera alla inställningar från en färdig mixat projekt till en annan? det verkar vara den enda vettiga lösningen för dig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.