Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Problemet är följande :

Jag kom över en Casio CT700 billigt på blocket. Den fungerar bra och jag har tänkt använda den som ett midiklav i min budgetstudio.

Dock händer något konstigt när jag sätter i en sustainpedal som jag hade liggandes hemma,

Det blir sustain HELA tiden, FÖRUTOM när man trycker ner pedalen då det blir vanligt.

Otroligt skumt. Är det någon som har svar ?

Sitter förresten i Cubase, om man kan göra någon inställning där för att fixa problemet ?

Liknande tråd, men med en ny synt :

https://www.studio.se/index.php?showtopic=51405&h

Annons
Postat

kolla på din pedal ifall det finns en liten switch på den, liknar en sån switch som det sitter på vissa mikrofoner för på/av.. den vänder polariteten, så att man kan ha pedalen som du säger ner-noll sustain och upp-full sustain eller

ner-full sustain och upp-noll sustain..

Postat (redigerat)

Vissa synthar har även en polaritetsinställning för sustainpedalen (damper polarity) i sina menyer. Titta i manualen?

Om inte det eller idf's lösning funkar är det bara att försöka hitta en pedal med "rätt" polaritet.

Redigerat av android
Postat
Om inte det eller idf's lösning funkar är det bara att försöka hitta en pedal med "rätt" polaritet.

Alternativt vända polariteten själv om du har lödkunskap.

Postat

Tackar för svaren !

Har en billig yamaha-pedal som inte går att ställa om polariteten på, och kan inte ställa in det på synten.

Är det bara att köpa en ny pedal som gäller ? Eller kan man köpa någon form av omkopplare till pedalen jag har nu ?

Postat

Har aldrig sett nån sådan omkopplare, men man kan ju förstås som Rainydays säger löda en egen...

Annars tror jag att man man kan få en pedal för typ en (två?) hundring(ar) i vilken musikaffär som helst.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.