Jump to content
Annons

Kompensera Latency

evilrocker

Recommended Posts

Kör PT Le 7.4 med min Digi 003 och skulle ju jättegärna ha automatisk kompensering som finns i HD men nu finns ju inte det.

Hur gör man detta lättast under kontroll. Visst kan jag flytta mina ljudfiler fram och tillbaka men jag känner att jag inte

har kontroll på hur mycket jag flyttar den exakt. Man kan ju hålla in ctrl och klicka på gain-indikatorn på varje reglage för

att se latency i antal samples, eller så kan man även som jag gör kolla i tex Drumagog där det står hur många millisekunders

fördröjning det är. Men sen själva kompenserandet. Hjälp... tips? 🙁

Dela på andra sajter

Annons

Du kan ställa in Nudge på ms eller samples och flytta med + eller -

Efter komponerandet så gör jag alltid audio av all midiinstrument och sedan flyttar jag dem för hand s a s; det gör jag förresten med alla audiospår.

Dela på andra sajter

TorbjornP (oregistrerad)

Hej,

Jag har också DIGI003 och använder mig av 7.4 LE.

Jag förstår inte riktigt hur man kan se hur stor latency som föreligger?

Är det alltid - vid samma buffer-size - samma latency på olika audiospåren eller kan denna, under övriga omständigheter oförändrade, skilja sig åt?

Jag spelar alltid in med alla plugins bortkopplade (minns inte vad den funktionen heter i hastigheten) men det kvarstår likväl en noterbar latency, som jag skulle vilja få bort.

Torbjörn

Dela på andra sajter

Okaj, så om jag har 3ms latency på tex bastrumman så ställer jag nudge på 1ms markerar hela audiospåret och trycker - tre gånger? 🙂

Just så Grasshopper. (och då måste du flytta audiospåret till vänster, så att den börjar 3 ms tidigare! fast det visste du säkert redan.)

Dela på andra sajter

Hej,

Hur och var ser jag hur lång latency det är?

T

På MAC är det om jag inte minns fel att du håller inne Command, samtidigt som du klickar under reglarna två gånger i rutan där det står din peak. Då får du upp en ny siffra som visar vilken fördröjning den har.

På PC, vet jag inte vilken knapp du håller in, men antingen är det ju Ctrl, alt eller windows-tangenten.

MVH

Anders

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Hej,

Hur och var ser jag hur lång latency det är?

T

På MAC är det om jag inte minns fel att du håller inne Command, samtidigt som du klickar under reglarna två gånger i rutan där det står din peak. Då får du upp en ny siffra som visar vilken fördröjning den har.

På PC, vet jag inte vilken knapp du håller in, men antingen är det ju Ctrl, alt eller windows-tangenten.

MVH

Anders

På PC är det Ctrl och vänster musknapp. Dock tycker jag inte att man behöver gå man ur huse för att kolla varje spår. Tex om du har 64 samples extra latency på ditt enda basspår så kommer det inte upplevas skevt mot trummorna, då det rör sig om hela 1,5,ms. Däremot kan det bli konstigt om man mickat över och under på virvel.

Jag har dock inte brytt mig om det själv, men vissa från Digidesign har menat att enadst pluggar med större latency än vad du jobbar med, dvs om du mixar med 1024 för mer kräm så är det bara pluggar som har större latency än detta som skulle behöva korrigeras. Jag har dock inte känt att det är på det sättet.

Dela på andra sajter

Jag spelar alltid in med alla plugins bortkopplade (minns inte vad den funktionen heter i hastigheten) men det kvarstår likväl en noterbar latency, som jag skulle vilja få bort.

Torbjörn

Pro tools le brukar compensera automatiskt för inspelings latency så att allt hamnar rätt när nu spelar in.

Redigerat av Apep
Dela på andra sajter

Luddmann (oregistrerad)

Har fått ett problen tror jag ?, var gång jag startar pro tools m-powered, så ställer mitt m-audio delta ner sig till 128 i DMA buffert size, brukar alltid ha den på 256, är detta ett problem ?, tycker mig höra en del skumma grejor på audio spåren i PT

Dela på andra sajter

Torbjörn

Pro tools le brukar compensera automatiskt för inspelings latency så att allt hamnar rätt när nu spelar in.

Har aldrig varit med om att det inte hamnar rätt vid inspelning.

Sedan har LE PDC, dock inte fullt ut. Detta är ett svar av digidesign själva angående PDC

"Det finns en buffer size i systemet som automatiskt tar hand om detta upp till den nivå som du ställer den på (finns bland preferenserna). Naturligtvis finns det en övre gräns, och den brukar lätt överskridas med externa DSP baserade system som ibland har högre latency än vad systemet klarar av."

MVH

Anders

Dela på andra sajter

Har fått ett problen tror jag ?, var gång jag startar pro tools m-powered, så ställer mitt m-audio delta ner sig till 128 i DMA buffert size, brukar alltid ha den på 256, är detta ett problem ?, tycker mig höra en del skumma grejor på audio spåren i PT

Det låter ju skumt. Hos mig så är det senaste inställningen man hade när man stängde ner som gäller. Har inte hört talas om att man kan ställa in detta så att det är förvalt. Men jag kan ha missat det.

Hoppas det löser sig, har ingen lösning på rak arm då jag inte varit med om det själv någon gång.

(om inget annat hjälper så testa att installera om PT)

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Dela på andra sajter

Luddmann (oregistrerad)

Japp, tack, jag får prova, får se om det löser sig, annars får jag installera om.....

Får nog installera om, min kompgitarr låter som där är ett jättesnabbt vibrato med aning chorus på...

det är ju inte gjort så, jaja, shit happens 😉

Redigerat av Luddmann
Dela på andra sajter

Håller med tidigare talare om att det är lite fattigt av digidesign att latencykompensation inte är en självklarhet i de bantade versionerna... I cubase är detta en självklarhet... Inget ont om Pro tools på det viset men det finns många små fula spel från digidesign som gör att jag inte vill stödja dem...

PT har blivit en världsstandard pga företaget smyger upp sina prylar i baken på varenda studiogubbe världen över. De får det att låta som om dem uppfunnit allt inom audio, som att audiokvantisering är ett världsfenomen de har kommit på. Jag var någon gång på en föreläsning där en från digidesign fick det att låta som att "tab-to-transcient" var en helt unik grej, jag var bara tvungen att upplysa honom om att även cubase har "snap to zero".

Och att steinberg vidare lämnar studenter 50% rabatt!!!! Senast jag hörde med 4 sound fanns det inget sådant från DD.

Nä pro tools är bra skit men företaget borde tagga ner sig lite och släpa taget om folks pjäser.

Dela på andra sajter

PT har blivit en världsstandard pga företaget smyger upp sina prylar i baken på varenda studiogubbe världen över.

Jobbar inom musik och TV branschen och märker att fler och fler byter till Apple och PT börja tappa ordentligt i pro världen. Detta gäller även där digidesign är som störst "AVID". Final cut har tagits över på fler och fler Produktionsbolag men ännu är det AVID som gäller men det är bara en tidsfråga.På TV4 har de gått över helt till Final cut!

Edit: Första platsen kan man inte äga forever an ever and ever...som digidesign har gjort. Så är det bara.

Redigerat av 4Trax
Dela på andra sajter

som att "tab-to-transcient" var en helt unik grej, jag var bara tvungen att upplysa honom om att även cubase har "snap to zero".

Och att steinberg vidare lämnar studenter 50% rabatt!!!! Senast jag hörde med 4 sound fanns det inget sådant från DD.

hej, två grejer: snap to zero crossing är inte riktigt samma sak som tab to transient. personligen skulle jag jättegärna vilja ha det i cubase också. (jag är tvungen att jobba i båda)

digidesign har också jättebra rabatter för studenter som går officiella kurser, som 101 och 110 (sponsored school finns i sverige, orca, xenter, angered gymnasium). då är det mellan 30/50%, och det är allt från hårdvara till mjukvara... så dumt är det inte! i 110 kursen får man en valfri grratis plugin från digidesign... alltså, de har också rabatt.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.