Jump to content
Annons

Frågor om eventuell studiodator

Recommended Posts

Oneofmybestfriends (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Jag är i färd att ersätta min yamaha aw16g porta med en dator

och funderar först och främst på om datorn nedan skulle fungera.

Jag arbetar med ganska stora projekt med rätt många spår och

kommer nog använda en del instrument- och effektpluggar. Var

ungefär går en hypotetisk gräns för denna dator? Det jag nog

kommer komplettera med är ett firewireexpresskort med TI

chip för externt ljudkort och en extern seagatehårddisk 7200rpm

som jag väl borde köra genom eSATAingången för snabbaste

kommunikation? Framför allt undrar jag hur jag får Windows XP

istället för Vista, måste jag köpa det och i sådant fall var?

Vad behöver jag mer tänka på?

Tacksam för all hjälp!

Fredrik

Datorn:

Operativsystem Windows Vista® Home Premium 32-bitars

Språk väljer du vid första uppstarten. De språk du kan välja mellan är: Svenska/Danska/Norska/Finska/Engelska

Processor AMD Athlon X2 Dual-Core QL-60 (1.9 GHz, 1 MB L2 cache)

Chipset AMD 780G + SB700

Minne 4 GB (2 x 2 GB) DDR2 - 800MHz - PC2-6400. 2 dimmplatser, 0 lediga. Max 4GB.

Lagring - 320GB SATA hårddisk 5400 rpm

- 8x Multi format DVD-brännare med Dual Layer

- 15-in-1 Minneskortläsare SD, miniSD, MicroSD, SDHC, MS, MS-Duo, MMC, RS-MMC, MMC-Micro, MSPRO, MS-PRO Duo, MS-Pro HG, MS-Pro HG Duo M2, xD picture card

Kommunikation - Höghastighetsmodem för 56 kbit/s V.92

- Ethernet 10/100/1000MBps integrerat nätverksgränssnitt

- Integrerat trådlöst nätverk 802.11b/g/n pre-n med hastigheter upp till 300MBps

- En plats för ExpressCard/54 (stöder även ExpressCard/34)

Bildskärm - 15,4-tums TFT WXGA, 1280 x 800 pixel, BrilliantView

- Ljusstyrka: 200cd/m

- Kontrast: 400:1

- Inbyggd VGA-webbkamera

Grafik ATI Mobility Radeon™ HD 3470 Hybrid X2 med 256MB dedikerat grafikminne, med möjlighet till 1920MB delat med internminnet.

Ljud 7.1 SPDIF, 2 inbyggda högtalare (2x 1,5W), mikrofon in kombinerat med stereo in, hörlursuttag kombinerat med SPDIF ut. Realtek ALC888-chipset.

Portar 2x USB 2.0 portar

1x HDMI

1x VGA

1x Modem

1x LAN

1x eSata/USB 2.0-komboport

1x 15-in-1 Minneskortläsare SD, miniSD, MicroSD, SDHC, MS, MS-Duo, MMC, RS-MMC, MMC-Micro, MSPRO, MS-PRO Duo, MS-Pro HG, MS-Pro HG Duo M2, xD picture card

1x Express Card-plats (34/54 mm)

1x line in

1x mikrofon in

1x hörlur ut delat med SPDIF

1x strömförsörjning

Programvara Microsoft Works 9

Microsoft Office Home & Student Trial (60 dagars prova-på-version)

Vista DVD Playback Pack

Nero 8 Essentials

Norman Virus Control med tre års fria uppdateringar!

Strömförsörjning Li-Ion batteri, 8 cells, 11.1V / 4800mAh med upp till 2:50 timmars drifttid beroende på användning.

Vikt & Storlek 358 x 259 x 37.5 (front) / 43.5 (back) mm

2,95kg

Garanti 3 års gratis telefonsupport med fördelaktiga öppettider

Vid support och garantiärenden, kontakta Fujitsu-Siemens på Tel. 08-5888 8300 eller 020-764 764

Annons
Postat

Ärligt talat så förstår jag inte varför man väljer att köpa en laptop till, som du skriver stora projekt..

Om du skall ha den som musikdator innehåller den onödigt mkt hårdvara som du betalar för i onödan,

då du troligen inte kommer att ha nån större användning av allt som laptopen innehåller..

Är det en dedikerad musikdator du e ute efter, bygger du en ganska lätt,

med enbart komponenter som du har användning av i en musikdator..

Postat

Kort rekommendation: köp XP istället för Vista och dito med Intel istället för AMD. Och köp stationärt om du verkligen inte har nytta av en bärbar.

Postat
Kort rekommendation: köp XP istället för Vista och dito med Intel istället för AMD. Och köp stationärt om du verkligen inte har nytta av en bärbar.

Jag är också ute efter en bärbar dator (fruns pengar, hennes val...).

Var får man tag på en bärbar med XP? Jag hittar bara några svindyra för mer än 15 000 kr. Finns det inga för typ 10 000???

Jag har dessutom hört något rykte om att Microsoft tillåter "nedgradering" till XP ifall man köper Vista. Stämmer det, och hur fungerar det i så fall???

Postat
Jag har dessutom hört något rykte om att Microsoft tillåter "nedgradering" till XP ifall man köper Vista. Stämmer det, och hur fungerar det i så fall???

Ja, men bara från Vista Business eller Ultimate. Det går inte från Vista Home tex.

Annars kan du ju köpa XP löst. Men kolla upp först så att det finns drivrutiner till XP för din laptop.

MacBook är ju annars en utmärkt musikdator om ni inte måste köra windows. (det går ju visserligen att köra windows på dem med, men då får ni köpa till det)

maart (oregistrerad)
Postat
Var får man tag på en bärbar med XP? Jag hittar bara några svindyra för mer än 15 000 kr. Finns det inga för typ 10 000???
MacBook är ju annars en utmärkt musikdator om ni inte måste köra windows. (det går ju visserligen att köra windows på dem med, men då får ni köpa till det)

Vad får man för macbook för 10.000kr? typ den allra billigaste... Och för mig känns det ganska osäkert om man får ut mer prestanda/kompatiblitet bara för att du har ett äpple på skärmen.

Själv kör jag XP eftersom mina datorer är tillräckligt gamla för att ha det förinstallerat, men jag har en hel del kompisar som kör Vista (32-bits) på musiklaptops, utan problem.

Postat

Jag vill gärna ha Mac, men tyvärr är det en ren Windows-maskin som gäller... Finansiären bestämmer.

Postat

Jag vill gärna ha Mac, men tyvärr är det en ren Windows-maskin som gäller... Finansiären bestämmer.

Inget fel på Windowsmaskiner, kan funka minst lika bra som en Mac..

Man kan förledas att tro att bara för det står Mac, att det med automatik skulle funka bättre,

bara att läsa en massa trådar på nätet så inser man att även "solen har fläckar" (Mac)..

Oneofmybestfriends (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för svaren.

Är det värt att ersätta AMDprocessorn med en intel

även om det kostar tusen kronor extra? Hur stor och

vad för skillnad gör det? Stabilare och snabbare?

Jag väljer att köpa en bärbar för att jag kommer att flytta och

resa en del under de kommande åren och den kommer

nog även användas lite till studier och dylikt också.

Mitt val av dator är ganska begränsat, jag har t ex inte

möjligheten att plocka ihop en egen, då jag för att kunna

köpa en bättre än vad jag har råd med just nu skall

köpa en med mobilt internet. Och den extra kostnaden med

det gör mig inget, jag ser varken på pengar eller tid så.

Och det är ju förresten inga symfoniska orkestrar jag

skall spela in, bara det att jag ofta använder mig av många

olika instrument och spår men det går ju alltid att småbounca

lite under inspelningens gång så slipper man alla val mot

slutet av en mix också. 🙂

Redigerat av Oneofmybestfriends

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.