Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är född på mitten av 80talet, och har sedan många år tillbaks pysslat med musik och haft drömmen om att driva studio.

Jag är inte ute efter att stå på scenen o spela, utan vill finnas bakom kullisen så att säga.

Vågar inte påstå att 80tals barnen är påväg att ersätta er "gammlingar" i gemet, men det är väl ändå vi som skall taöver skeppet?

Annons
Postat (redigerat)

Det är väl det som är tanken, men "nu" vet jag inte, det har väl hänt och händer väl och kommer väl fortsätta hända. Det är ju inget speciellt klartecken som ska väntas in så att säga.

Sen kommer 90-talsgenerationen. Och 00-talsgenerationen. För att inte tala om 10-talsgenerationen, dom kommer kicka våra rumpor fast vi kommer såklart inte fatta det.

Redigerat av tbruce
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Jag är född på mitten av 80talet, och har sedan många år tillbaks pysslat med musik och haft drömmen om att driva studio.

Jag är inte ute efter att stå på scenen o spela, utan vill finnas bakom kullisen så att säga.

Vågar inte påstå att 80tals barnen är påväg att ersätta er "gammlingar" i gemet, men det är väl ändå vi som skall taöver skeppet?

Det där förstår du inte förrän du blir äldre och då är du för gammal. 🙂

Postat (redigerat)

Regeringen har beslutat att den 4:de oktober 2009 ska samtliga 40-talister infinna sig vid etterstupan i sin hemkommun varpå 80-talisterna under tonerna av Mario Brothers Theme ska tåga genom stadens gator för att slutligen uppsluta sig kring köttberget och med frasen "All your base are belong to us" knuffa dem en efter en utför etterstupan.

Så du får allt hålla ut ett år till Thomas.

Redigerat av rainydays
Postat

Det där förstår du inte förrän du blir äldre och då är du för gammal. 🙂

hur gammal är jag när jag är gammal?

Postat
Regeringen har beslutat att den 4:de oktober 2009 ska samtliga 40-talister infinna sig vid etterstupan i sin hemkommun varpå 80-talisterna under tonerna av Mario Brothers Theme ska tåga genom stadens gator för att slutligen uppsluta sig kring köttberget och med frasen "All your base are belong to us" knuffa dem en efter en utför etterstupan.

Så du får allt hålla ut ett år till Thomas.

Hahahaha xD

En sanningens dag.

Postat

Nej, nej, nej... Fel, fel, fel... 60/70-talisterna är skeppets befälhavare just nu, och kommer vara det en bra tid framöver. Och när den tiden är till ända så är det snarare dags för 90/00-talisterna att ta över. Så tyvärr, ThomasJ, du lär nog aldrig stå vid rodret...

Men ändå... Aldrig någonsin kommer produktionerna att klinga så vackert som de gjort under 60/70-talisternas (vår) era; vi överflödiggjorde hänsynslöst "de gamla", och "de unga" kommer aldrig någonsin att komma ens halvvägs upp till den höga intelligens- och kvalitetsnivå som vi uppnått under vår tid. Musikens guldålder upphör i samma sekund vårt skepp når hamn...

Ödmjukhet, mina vänner! Ödmjukhet!

Postat

Stämmer inte heller riktigt, eftersom allting ju ska låta "vintage" etc - och det innebär att det för all framtid kommer att stå och stampa på 60- och 70-talet - och självklart är det ju bara 60- och 70-talister som behärskar det där med "vintage" - och när de är borta och inte kan förgylla musiken med sina obestridliga fakta om hur det SKA låta, så har musiken som underhållningsform dött ut eftersom ingen utom de absolut bästa och mest kända kompositörerna längre kan leva på något som har med musik att göra - och en musiker som måste ha ett vanligt jobb inte kan koncentrera sig tillräckligt på musiken för att det ska bli tillräckligt bra...

Nej - en återgång till beställningsmusik, som det var anno dazumal på Beethovens och Mozarts tid, är ofrånkomlig eftersom det är enda sättet för någon att ha råd att lägga tillräcklig fokus på musikskapandet.

Nåja - på ett mindre skämtsamt plan, så är det enormt svårt att driva en studio och få in tillräckligt med kunder för att kunna hålla tillräcklig lönsamhet, eftersom kunderna blir allt färre när alla numera kan spela in hemma eller i replokalen - och de som vill spela in i en riktig studio, ställer väldigt höga krav på lokalerna och prylarna som finns där - något som gör att man tvingas till väldigt dyra investeringar. Det där med att jobba i en egen och oberoende studio, är nog en dröm som aldrig kommer att gå i uppfyllelse för många... 🙂

Postat
Det där med att jobba i en egen och oberoende studio, är nog en dröm som aldrig kommer att gå i uppfyllelse för många

Okej. Ja, det lär inte vara enkelt. men det fins dem som har lyckads, så det kan inte vara helt främmande att det skulle kunna funka!

Nej, nu är det dax för oss att taöver musiksverige.

Att växaupp under 80 och 90talets musik har lett till vissa skador, men som sagt, det är bara för er gubbar och för den delen gummor, att inse att snart är eran tid slut.

Snart 'r det vi som sitter i jurryn i nått program på svt eller femman.

Utan att de yngre igentligen inte vet vad vi pyssslat med innan vårat slut på våran tid.

Vi kommer snart att stå med skägg o blygsamt vinka när kameran swicharförbi när text och musik pressentars i melodifestivalen.

Postat

klart att vi kommer ta över, men tock lär det nog ta minst 10år till, tar typ 10år att bli BRA tekniker, om man inte helt enkelt bosätter sig i en stuido, erfarenhet erfarenhet erfarenhet....................... osv

Postat
klart att vi kommer ta över, men tock lär det nog ta minst 10år till, tar typ 10år att bli BRA tekniker, om man inte helt enkelt bosätter sig i en stuido, erfarenhet erfarenhet erfarenhet....................... osv

Fast vi har ju haft 20-30 år på oss att bli grymma tekniker! Vafalls!

Postat

Jag tror att om man ska bedriva en professionell studio och göra ett bra jobb så ska man nischa in sig på "sin grej" och inte försöka vara alla till lags för då blir det för mycket kompromisser. Jag har bestämt mig för att sträva mot Oxfordsoundet. 🙂

Postat
Jag har bestämt mig för att sträva mot Oxfordsoundet. 🙂

Oxfordsounded? ett Analogfreak? jizaz .. kontrast 😏

Postat

Kontrast?

Postat (redigerat)

Kontrast?

Hm, trodde du syftade på Sony OXF sounded, även kallat oxford (kanske världens främsta förebild på kliniskt digitalt ljud) men jag kanske feltolkade 🙁

Redigerat av Opus99
Postat
Jag har bestämt mig för att sträva mot Oxfordsoundet. :rolleyes:

Oxfordsounded? ett Analogfreak? jizaz .. kontrast 🙂

Kontrast?

Ah, jag läste det som att du menade Sony OXR sounded? (smeknamn Sony Oxford, kanske världens främsta förebild på kliniskt digitalt ljud, men jag kanske missförstod 🙂

Jag strävar mot produktioner som tex Beatles "Abbey Road" och Pink Floyds "Dark Side Of The Moon". Jag har skaffat en effekt som emulerar olika rullbandare så otroligt bra. Man snedställer Bias något åt det positiva hållet och överstyr nivåerna något för att få den analoga banddisten. Att köra bas /trumpaketet till 2 bussar genom den pluggen blir så jävla bra. :rolleyes:

Skulle beöva en Chandler Pre alternativt en Neve. :rolleyes:

Postat (redigerat)
Jag strävar mot produktioner som tex Beatles "Abbey Road" och Pink Floyds "Dark Side Of The Moon". Jag har skaffat en effekt som emulerar olika rullbandare så otroligt bra. Man snedställer Bias något åt det positiva hållet och överstyr nivåerna något för att få den analoga banddisten. Att köra bas /trumpaketet till 2 bussar genom den pluggen blir så jävla bra. :rolleyes:

Ah, jag tyckte väl det lät lite mysko. Ett analogfreak som strävar mot sounded av världens kanske mest kliniska konsoll :rolleyes:

Vad heter plug-en?

Redigerat av Opus99
Postat

Ah, jag tyckte väl det lät lite mysko. Ett analogfreak som strävar mot sounded av världens kanske mest kliniska konsoll :rolleyes:

Vad heter plug-en?

Yamaha Master Strip (AE021)

Postat
Yamaha Master Strip (AE021)

Ahh, just ja. Yamaha VCM. Minns att du nämnde det i en annan tråd. Kul att du är nöjd :rolleyes:

pme (oregistrerad)
Postat

Oroa er inte. Klart ni ska vara med och betala skatt. Det är sexigt! Tänk också på att skatten är för 40-talisterna så det är ingen ide att tro att ni kommer undan.

Postat
Tänk också på att skatten är för 40-talisterna så det är ingen ide att tro att ni kommer undan.

Detta har vi redan löst med etterstupan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.