Rambutan Postat 7 september 2008 Dela Postat 7 september 2008 (redigerat) Hittade ett gammalt nummer av studio-tidningen (tror jag?). De skrev lite om ljudkort och vad som är rätt val och de nämnde att ett usb-interface inte är att satsa på ifall man har firewire eller PCI ingång/plats. Detta var för att usb skulle ta prestanda från datorn jämfört med firewire som skulle vara mycket mer sparsamt. Jag undrar då, hur väl stämmer detta ihop med det 9 månader gamla året 2008? Tror tidningen var från 2004 eller något. Är det en märkbar skillnad på dagens datorer? Eller min.. med 2,8 ghz X2 processor och 2,5 gb ram. Anledningen till att jag frågar är att det verkar finnas så väldigt mycket mer usb-ljudkort än vad det finns firewire. Redigerat 7 september 2008 av Rambutan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 7 september 2008 Dela Postat 7 september 2008 Hittade ett gammalt nummer av studio-tidningen (tror jag?). De skrev lite om ljudkort och vad som är rätt val och de nämnde att ett usb-interface inte är att satsa på ifall man har firewire eller PCI ingång/plats. Detta var för att usb skulle ta prestanda från datorn jämfört med firewire som skulle vara mycket mer sparsamt. Jag undrar då, hur väl stämmer detta ihop med det 9 månader gamla året 2008? Tror tidningen var från 2004 eller något. Är det en märkbar skillnad på dagens datorer? Eller min.. med 2,8 ghz X2 processor och 2,5 gb ram. Anledningen till att jag frågar är att det verkar finnas så väldigt mycket mer usb-ljudkort än vad det finns firewire. Nej det är det lika aktuellt som det var då. FW eller pci är bättre fortfarande och stabilare än usb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jormarjormar Postat 7 september 2008 Dela Postat 7 september 2008 (redigerat) En lärare på mediaprogrammet på min pappas jobb hade tydligen bett om att få köpa in en massa externa ljudkort med usb. Tydligen hade alla firewire interface gått sönder (själva kontakten), och han ville testa nåt nytt. Vet dock inte om usb är pålitligare, däremot är det långsammare. Redigerat 7 september 2008 av jormarjormar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mixtur Postat 7 september 2008 Dela Postat 7 september 2008 En lärare på mediaprogrammet på min pappas jobb hade tydligen bett om att få köpa in en massa externa ljudkort med usb. Tydligen hade alla firewire interface gått sönder (själva kontakten), och han ville testa nåt nytt. Vet dock inte om usb är pålitligare, däremot är det långsammare. Jag har kört motu fw interface i många år och det har fungera bra. Däremot är fw extremt knepigt eftersom det är mycket kompatibilitetsproblem med olika chipset osv. Vad gäller USB är de problemen avsevärt färre. Själv har jag precis köpt M-audio Fast Track Ultra och har inte upplevt några problem. Snabbheten är inget som helst problem enligt min mening. Skall du däremot spela in många kanaler samtidigt (typ 8+) skulle jag ändå rekommendera fw eftersom fw har läge cpu overhead osv. Men... kör inte USB-kort genom en hubb. Vad gäller fw skulle jag inte rekommendera att du använder det interna interfacet på moderkortet utan köper ett riktigt bra interface istället (TI-chipet är väl mest kompatiblet). Har du ett billigare moderkort kan det vara en bra lösning för USB-också. På mitt ASUS moderkort fungerar det dock hur bra som helst med USB-2 och 4 in/ut. Vad gäller latency är det inget problem för mig i alla fall, men jag är å andra sidan inte besatt av det som en del andra här på forumet. Latency är ju något en musiker alltid får leva med, inte minst eftersom ljudet tar tid att förflytta sig i luften, och att i princip alla AD/DA komponenter introducerar latency. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ScandicProd Postat 10 september 2008 Dela Postat 10 september 2008 (redigerat) En kort fundering, idag kan väl knappast CPU'er vara ett problem. Tar man en Core 2 Duo på 3.xxGhz ska väl inte den strejka när det kommer till 8-kanaler? Idag har man 2x2Mb minst på sina cpu'er, tycker det låter som dessa Usb interface verkar ha något annat fel annars. Nu till min fråga, jag kommer sannolikt inte spela in flera än 4kanaler samtidigt. Min dator som jag tänkte arbeta med är en: Core2Duo 2.14Ghz med 2x2Mb cashe, 4Gig Ram, 2st Raidade Samsung Hdds. Arbetar i Reason 4. Förlåt för trådkapningen 😄 /SP Redigerat 10 september 2008 av ScandicProd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mixtur Postat 10 september 2008 Dela Postat 10 september 2008 En kort fundering, idag kan väl knappast CPU'er vara ett problem.Tar man en Core 2 Duo på 3.xxGhz ska väl inte den strejka när det kommer till 8-kanaler? Idag har man 2x2Mb minst på sina cpu'er, tycker det låter som dessa Usb interface verkar ha något annat fel annars. Nu till min fråga, jag kommer sannolikt inte spela in flera än 4kanaler samtidigt. Min dator som jag tänkte arbeta med är en: Core2Duo 2.14Ghz med 2x2Mb cashe, 4Gig Ram, 2st Raidade Samsung Hdds. Arbetar i Reason 4. Förlåt för trådkapningen 😲 /SP Det är inte hastigheten som är grejen så mycket som att det genereras masta interupts som gör att processorn måste avbryta det den gör. USB kan fullkomligtd döda en core2 CPU om du lassar data mellan t.ex. 2 hårddiskar. Firewire sköter det där avsevärt bättre eftersom den har dedikerad hårdvara som sköter en del av kommunikationen. Men köra man inga andra grejer på samma buss (ex USB-hårddisk) fungerar det bra. Det brukar föresten gälla FW också, jag hade ett motu 828 och ett powercore samtidigt på samma buss men det lirade inget vidare på firewire 400. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ScandicProd Postat 11 september 2008 Dela Postat 11 september 2008 (redigerat) Ahh, då är jag med på hur du tänker, samma gäller för övrigt spela upp fullhd filmer och samtidigt köra ett antivirus program som söker igenomdisken 😆 Happ, då får det bli FW kort för min del, ställer mig i samma led som övriga 😕 Ska tillägga att jag kör Raid 0, så det är bra prestanda. /SP Redigerat 11 september 2008 av ScandicProd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.