clabbe Postat 7 september 2008 Dela Postat 7 september 2008 Har uppgraderat från 1GB DDR2 RAM till 2GB, och belastningen vid 1GB är hög, men nu när jag uppgraderat till 2GB så händer ingen skillnad alls i belastningen på samma projekt. Varför då? Använder XP och Pro Tools LE 7.3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JakobP Postat 7 september 2008 Dela Postat 7 september 2008 Varför skulle det hända något ? RAM är en sak och CPU en annan, eller hur ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 7 september 2008 Dela Postat 7 september 2008 Tänkte just skriva det. RAM och CPU är inte det samma! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 7 september 2008 Dela Postat 7 september 2008 Precis. Behöver du mer processorkraft, köp en kraftigare processor. Behöver du mer minne, köp mer minne 🙂 Det som ökar prestandan med mer minne är ju i regel att den slipper jobba mot hårddisken lika mycket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clabbe Postat 7 september 2008 Trådstartare Dela Postat 7 september 2008 jaha, haha.. känner mig dum nu:D Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 7 september 2008 Dela Postat 7 september 2008 jaha, haha.. känner mig dum nu:D Äsch, du är verkligen inte ensam om att ha gjort det antagandet. Och 2GB RAM skadar ju inte att ha precis 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mixtur Postat 7 september 2008 Dela Postat 7 september 2008 jaha, haha.. känner mig dum nu:D Du är faktiskt inte helt ute, har du för lite ram kan cpu:n få jobba mer eftersom operativsystemet kommer att "swappa" ur saker till disk. Mycket diskskrivning kan sänka vilken PC som helst, särskilt med IDE-diskar. Men givet att du har "tillräckligt" med minne redan innan du uppgraderar så märker du ju ingen skillnad. Sedan kan datorn faktiskt gå snabbare om du köper snabbare minnen också, särskilt sådana som behöver färre waitstates eftersom CPU:n slipper vänta lika mycket på minnets refresh. Så även där kan CPU:n bli hjälpt av mer minne. Nu pratar vi dock ingen dramatisk skillnad. Om du har dålig kräm i burken och inte kan uppgradera kan du ju alltid fundera på ett DSP kort istället. Det gör underverk, särskilt om du låter DSP:n sköta reverb som tar mycket CPU i anspråk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clabbe Postat 7 september 2008 Trådstartare Dela Postat 7 september 2008 jaha, haha.. känner mig dum nu:D Du är faktiskt inte helt ute, har du för lite ram kan cpu:n få jobba mer eftersom operativsystemet kommer att "swappa" ur saker till disk. Mycket diskskrivning kan sänka vilken PC som helst, särskilt med IDE-diskar. Men givet att du har "tillräckligt" med minne redan innan du uppgraderar så märker du ju ingen skillnad. Sedan kan datorn faktiskt gå snabbare om du köper snabbare minnen också, särskilt sådana som behöver färre waitstates eftersom CPU:n slipper vänta lika mycket på minnets refresh. Så även där kan CPU:n bli hjälpt av mer minne. Nu pratar vi dock ingen dramatisk skillnad. Om du har dålig kräm i burken och inte kan uppgradera kan du ju alltid fundera på ett DSP kort istället. Det gör underverk, särskilt om du låter DSP:n sköta reverb som tar mycket CPU i anspråk. hur funkar dsp kort? vad är det exakt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 7 september 2008 Dela Postat 7 september 2008 hur funkar dsp kort? vad är det exakt? Det är helt enkelt kort med en eller flera processorer på som är avsedda för signalhantering. Med andra ord kan du låta DSP-processorerna hantera pluggarna och på så vis avlastar du huvudprocessorn. Precis som grafikkortets processor (GPU) avlastar huvudprocessorn med grafikberäkningar. Ett billigare alternativ är ju också att frysa eller rendera de spår du inte behöver röra så mycket och på så vis frigöra processorkraft. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mixtur Postat 7 september 2008 Dela Postat 7 september 2008 hur funkar dsp kort? vad är det exakt? Det är helt enkelt kort med en eller flera processorer på som är avsedda för signalhantering. Med andra ord kan du låta DSP-processorerna hantera pluggarna och på så vis avlastar du huvudprocessorn. Precis som grafikkortets processor (GPU) avlastar huvudprocessorn med grafikberäkningar. Ett billigare alternativ är ju också att frysa eller rendera de spår du inte behöver röra så mycket och på så vis frigöra processorkraft. Kolla in duende, liquid mix, powercore, uad-1 / uad-2 o.s.v. så ser du hur det funkar. Pluggarna körs i din host men beräkningarna sker på kortet (kan vara internt PCI eller t.ex. firewire). Som bonus är pluggarna ofta av mycket hög kvalitét, och de går inte att köra "native" (d.v.s. utan DSP-hårdvara). Sök på uad-1 här på forumet så lär du hitta många som inte kan leva utan dessa pluggar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clabbe Postat 7 september 2008 Trådstartare Dela Postat 7 september 2008 okej, jag har en mbox 2 pro fact.. ska jag köpa uad-1 då? funkar det om man har bärbar dator? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
freddie Postat 8 september 2008 Dela Postat 8 september 2008 Jag vill inlägga eller iaf ta upp på diskussion det här med DSP kort... Är de inte helt menlösa idag? Jag menar, med en ny processor kan man ju dra hur många pluggar som helst. Ett DSP kort kostar skjortan jämfört mot vad man får en ny processor för. Tex senaste Liquid 16... 16 pluggar för 3000 spänn? 16 likvärdiga kompressorer ger ju inte ens utslag på en modern processor! Gamla UAD. Vad kan man köra där? 8 stereo/16 mono för nedsatt pris 3000 spänn där åxå. Båda lösningarna kan inte komma med kraften som argument. Däremot så är det billigt för antal medföljande pluggar. DSP kortens tid är över enligt mej. Däremot så börjar det bli hög tid för 64-bitars systemen att funka så man kan öka ramen över 3-4 Gb. Rätta mej gärna om jag är ute & cyklar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 8 september 2008 Dela Postat 8 september 2008 (redigerat) Jag vill inlägga eller iaf ta upp på diskussion det här med DSP kort... Är de inte helt menlösa idag? Jag menar, med en ny processor kan man ju dra hur många pluggar som helst. Ett DSP kort kostar skjortan jämfört mot vad man får en ny processor för. Tex senaste Liquid 16... 16 pluggar för 3000 spänn? 16 likvärdiga kompressorer ger ju inte ens utslag på en modern processor! Gamla UAD. Vad kan man köra där? 8 stereo/16 mono för nedsatt pris 3000 spänn där åxå. Båda lösningarna kan inte komma med kraften som argument. Däremot så är det billigt för antal medföljande pluggar. DSP kortens tid är över enligt mej. Däremot så börjar det bli hög tid för 64-bitars systemen att funka så man kan öka ramen över 3-4 Gb. Rätta mej gärna om jag är ute & cyklar 🙂 Har varit lite inne på ditt tanke sätt. Men jag är lite mer kluven nu sedan jag införskaffat en Liquid Mix, 32 eq, 32 kompressorer med tex LA-2 emuleringar drar en del processorkraft om man skulle köra dessa i datorn. Har börjat kolla på UAD pga plåtreverbet, med ett UAD-1 kan du köra 4 plåtar, inte dumt. För min del så handlar det om att lasta av en gammal dator och få coola pluggar på köpet. Men egentligen kan jag väl i princip hålla med dig att det börjar kännas lite 90-tal med DSP-kort, men jag ser charmen med korten. Redigerat 8 september 2008 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mixtur Postat 10 september 2008 Dela Postat 10 september 2008 Jag vill inlägga eller iaf ta upp på diskussion det här med DSP kort... Är de inte helt menlösa idag? Jag menar, med en ny processor kan man ju dra hur många pluggar som helst. Ett DSP kort kostar skjortan jämfört mot vad man får en ny processor för. Tex senaste Liquid 16... 16 pluggar för 3000 spänn? 16 likvärdiga kompressorer ger ju inte ens utslag på en modern processor! Gamla UAD. Vad kan man köra där? 8 stereo/16 mono för nedsatt pris 3000 spänn där åxå. Båda lösningarna kan inte komma med kraften som argument. Däremot så är det billigt för antal medföljande pluggar. DSP kortens tid är över enligt mej. Däremot så börjar det bli hög tid för 64-bitars systemen att funka så man kan öka ramen över 3-4 Gb. Rätta mej gärna om jag är ute & cyklar 😲 Problemet är många av de allra bästa pluggarna enbart finns för DSP-korten - ett utmärkt kopieringsskydd skulle jag gissa att tillverkarna tänkte. Men i princip håller jag med dig, förutom ett undantag och det är reverbpluggar som kan suga ordentligt med must ur vilken dator som helst. En del av de värsta pluggarna (särskilt sådana med linea phase) kan också suga en hel del kraft, men generellt har jag inte upplevt det som ett problem. Med en modern PC kan man köra fler pluggar än man behöver, i vart fall om man renderar de värsta mukvarusyntarna till audio. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.