Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Är ny här på forumet, så det här mitt första inlägg.

Jag skulle vilja ha lite tips på bra mikrofoner till saxofon.

Jag hade tänkt mig runt 2000.

Tack på förhand.

Annons
maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vilken sorts saxofon vill du ha den till? Vill du ha en som man sätter på klockan, på stativ eller någon annan lösning?

själv kör jag med en Shure Beta 98H/C. Den är otroligt bra men ligger lite utanför din prisnivå (2500 från Thomann). Vill ändå rekommendera den starkt.

Innan jag köpte försökte jag få prova TSM MT 40 men för det första skulle jag vara tvungen att köpa den för att få prova den, och om jag hade provat den gällde ju inte öppet köp längre, och för det andra hade de struntat i att ta hem en, och sa att jag själv skulle ringa Luthman och fixa det när jag suckade åt dem (eftersom det inte finns någon musikaffär där jag bor hade jag ringt och bett dem ta hem en när jag skulle hälsa på mamma och pappa i Göteborg) så sket jag i det. Istället köpte en Beta98 när jag var i Chicago, och gav ungefär 1400:- för den där.

Redigerat av maart
Postat (redigerat)

Jag spelar altsax.

Jag vet inte riktigt, för när jag är ute och spelar kan det ju va bra med en sån som man sätter på klockstycket.

Men vet du/någon om det är bra med sånna när man spelar in hemma? 🙁

Annars har jag hört att Shure SM 57 ska va bra till sax.

Redigerat av davve
maart (oregistrerad)
Postat
Jag vet inte riktigt, för när jag är ute och spelar kan det ju va bra med en sån som man sätter på klockstycket.

Men vet du/någon om det är bra med sånna när man spelar in hemma? 🙁

Beta98:an funkar ganska bra till inspelning. Eftersom avståndet mellan micken och saxen är samma hela tiden ändras inte klangen för att man går närmare/längre ifrån micken. det negativa är att man inte får någon riktigt "fet och go" klang. själv brukar jag kombinera, och köra både Beta98 och en stormembranare. För live-inspelningar brukar jag köra med bara beta98:an (+ rumsupptagning)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.