Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Förslagen haglar. Jag har många att provspela om dom finns inne. Blev dessutom tipsad om en helt sjuk bra ack-gura så nu hänger beslutsångesten i luften... 🙂

Annons
Postat
Förslagen haglar. Jag har många att provspela om dom finns inne. Blev dessutom tipsad om en helt sjuk bra ack-gura så nu hänger beslutsångesten i luften... 🙂

Tss. Fokusera! Det är en bas du ska köpa nu. Acken kan vänta 😏 (eller är det en once in a lifetime opportunity?)

Postat (redigerat)

Ni som har provat/äger en Yamaha BB414, som ni säger är så prisvärd ... hur hänger den med vid lite våldsammare spel? vore den helt avig att spela mycket slap-bas på t.ex.? jag vart lite nyfiken nämligen 😏

Köpte en Mexican 60-reissue och jävlar i mig, det låter som det sitter en liten tiger och morrar ut toner...

Haha ... Raaauuoorrrr 🙂

Redigerat av Opus99
Postat
Ni som har provat/äger en Yamaha BB414, som ni säger är så prisvärd ... hur hänger den med vid lite våldsammare spel? vore den helt avig att spela mycket slap-bas på t.ex.? jag vart lite nyfiken nämligen 🙂

Har ingen aning hur den funkar med slap-bas. Är det nån som spelar sånnt nuförtiden? 😏 Hårt plektrumspel är inga problem iaf.

Postat

kanske en warwickbas är något för dig?

jag har en röd 4str. warwick fna jazzman här till förmånligt pris!!

Postat
Tss. Fokusera! Det är en bas du ska köpa nu. Acken kan vänta :rolleyes: (eller är det en once in a lifetime opportunity?)

Lite så är det faktiskt... :rolleyes:

Pris?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Den här basen är också fin. Electro-Voice MTL4-B.

Elementen är 4st DL18-MT och kan köpas på Thomann billigt. Den nominella effekten är 400W per element och peakeffekten för resp element är 1600W.

Anslutningen som är 4-polig speakon delar upp elementen i 2 kanaler så det behövs 2 st slutstegskanaler för att alla 4 elementen ska lira. Dom är alltså parallelkopplade 2 och 2 och man får då en impedans på 4 ohm. Jag jobbade åt en ljudfirma där vi hade 20st såna här och vi drev dom med Camcos största

steg (ej lättviktsteg med switchad nätdel).

Lite kuriosa bara.. :rolleyes:

mtl4.jpg

Redigerat av Analogfreak
Postat

...och mitt tips blir Ibanez GSR200. (det finns andra GSR-modeller, men det är 200 jag har).

På alla sätt svinbra. Du bör kunna hitta en beg i bra skick för under 2000 😛

Kör hårt!

Postat

Jag är benägen att hålla med några av föregående talare om att:

En jazzbas är otroligt allround och köper du en japansk fender får du väldigt mycket för pengarna!

Yamaha BB är en orättvist bortglömd basserie som förtjänar mer respekt och faktiskt, ett högre pris.

Höfner fiolbas är en förvånadsvärt kompetent bas. Jag köpte den som komplement för att ha på "lite 60-tal och så" men jag använder den på allt möjligt. Den låter som bäst uppmickad.

Postat

Jag skulle faktiskt vilja rekommendera Deans basar i de lägre prisklasserna eller Schecter. Peavey har också en bra serie.

Man får jäkligt mycket bas för pengarna. Men å andra sidan så kan det ju aldrig bli fel med en Jazzbas.

Viktigt att tänka på om du köper en Squire är att testa basen ifråga. Jag var tvungen att testa 8 olika innan jag hittade en som var välbyggd och lät bra.

Squire har nämligen en tendens att vara rätt olika i både ljud och bygge.

Men som några redan nämnt så är en japansk Fender kalas. Hittar du en sån så brukar man sällan ha problem med dom.

/Danne

Postat
Tss. Fokusera! Det är en bas du ska köpa nu. Acken kan vänta 😱 (eller är det en once in a lifetime opportunity?)

Lite så är det faktiskt... 🙂

Pris?

cirka 10k kr.. kostar ny 18 995:-

Postat
Har en Höfner som är otroligt nimm att spela på, men ljudet är ju alldeles för karatäraktigt för att vara den enda basen du har, som väl visst redan är sagt i tråden, men ändå.

Måste också säga att pratabas var ett riktigt intressant ställe att kika på.

Lycka till med jakten.

Är det en violinbas du har?

Nej, det är en dubbelhalsare. Med bas upptill och baritongitarr nertill. Eftersom kroppen är ihålig tynger det över mot halsen nått djävulskt, så man är nästan tvungen att sitta och spela. Kolla in Ringos basist på Never whitout you, exakt enså´n är det.

Postat

Räknar med lite tid att fördriva på fredag eftermiddag och nu är listan på modeller att spana in lång. Tack för hjälpen!

Postat

Fan jag ska också till å köpa bas! Bra tråd.. Det blir nog en Squier P-bas för min del. Metallic red <3

Jag antar att alla basar som det står J&D på är rent skräp? 😲

Postat
Fan jag ska också till å köpa bas! Bra tråd.. Det blir nog en Squier P-bas för min del. Metallic red <3

Jag antar att alla basar som det står J&D på är rent skräp? 😛

absolut inte!

jag renoverade en J&D p-bas för ett halvår sen och den hade ruggigt skön lönnhals och kroppen v ar rätt fin med, dock inte solitt trä, men det är få instrument som har. 3-4 bitar laminerat trä var det i denna..

jag drog av alla band, slipade greppbrädan grundligt, oljade den och sen på med helt ny hårdvara.. blev riktigt bra. missade dock att mickarna jag drog på var skit, så den brummar mer än den låter. men den låter riktigt bra med dist. 😲 så en J&D för någon tusing och sen någon tusings renovering så får du en brabra bas!

Postat

Ah för en kompis säljer en J&D-bas och en förstärkare för nästan ingenting. Antar att det var ett sånt där nybörjarpaket typ. Förstärkaren är jag inte speciellt intresserad (speciellt inte om den är värd typ 400 kr lol) men jag ska ju köpa nya bas. Har dock inte testat den än. Ska väl göra det och sen bilda en uppfattning om den är nåt att ha eller om man bara ska köpa en Squier istället.

Postat
Ah för en kompis säljer en J&D-bas och en förstärkare för nästan ingenting. Antar att det var ett sånt där nybörjarpaket typ. Förstärkaren är jag inte speciellt intresserad (speciellt inte om den är värd typ 400 kr lol) men jag ska ju köpa nya bas. Har dock inte testat den än. Ska väl göra det och sen bilda en uppfattning om den är nåt att ha eller om man bara ska köpa en Squier istället.

jag har spelat på squirebasar som jag blivit en aning generad av, både till det positiva och det negativa! ett ex kändes som om det var byggt av masonit och tapetklister, men det andra exet kändes riktigt bra!

så skit i märket och känn på instrumentet!

Postat
Ah för en kompis säljer en J&D-bas och en förstärkare för nästan ingenting.

Har inte sån koll på deras basar, men de gör ju helt ok strata-kopior för sitt pris, så jag kan tänka mig att basarna är rätt hyffsade de med. Helt klart värt att prova iaf 😉

Postat

Fan jag sprang och köpte den där J&D-basen i alla fall haha. Fick med en liten Laney-förstärkare, ett gitarrställ, case, axelband och en telekabel. Allt är i princip helt oanvänt och jag gav.......400 kr.... för det. ;D Det tycker jag fan är ett bra köp, haha! Speciellt när det visade sig att basen faktiskt var helt ok. Kändes i princip exakt likadan som min kompis Squier Precision-kopia. Intonerade redan perfekt och funkade skitbra att lägga på en inspelning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.