Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej folket,

Jag har precis "fått igång" Cubase, men när jag ska gå in och leka med "midi-keyboardet" eller vad ni nu kallar det 🙂 får jag inget ljud varken när jag trycker på tangenterna eller när jag prickar in noter som jag sen spelar upp. 😆

När jag provar trummorna hör jag ljudet utmärkt.

Jag har inga verkliga instrument kopplade till datorn och programmet, det är bara själva cubase med sina virituella instrument jag arbetar med.

Jag läste på internet att det kan ha att göra med en inställning där man ska välja att få ljudet att gå out istället för in. Kan det vara så i mitt fall.. och var i sådant fall hittar man den inställningen?

Jag hade varit väldigt tacksam för hjälp.. har suttit och försökt klura ut det i ett par timmar nu :/

Tack på förhand /Anna

Annons
Postat (redigerat)

Låter som du valt fel output på midi-spåret. Markera midi-spåret, och till vänster borde du se en meny. I denna meny borde du se en In- och en Out-lista. I out listan ska du välja det instrument du vill använda, dvs använder du Steinbergs Grand Piano så ska du välja Grand Piano.

EDIT: Hatar mitt tangentbord. Vem f*n kan skriva på ett så sladdrigt och dåligt designat tangentbord. 😆

Redigerat av allansson
Postat
Har du valt rätt vsti på midispåret?

Mjau? Var väljer man det..?

Jag är helt grön på cubase även när det gäller termer.

Tack i alla fall för ditt svar 🙂 ha en bra helg!

Postat
Låter som du valt fel output på midi-spåret. Markera midi-spåret, och till vänster borde du se en meny. I denna meny borde du se en In- och en Out-lista. I out listan ska du välja det instrument du vill använda, dvs använder du Steinbergs Grand Piano så ska du välja Grand Piano.

EDIT: Hatar mitt tangentbord. Vem f*n kan skriva på ett så sladdrigt och dåligt designat tangentbord. 🙂

Tusen tack för din hjälp Allansson!

Du hade helt rätt, jag hittade outlistan och flyttade markeringen från "MPU-401" till markerade "Microsoft GS Wavetable SW synth" så nu kan jag höra synten i midi kompositionsfönstret och jag kan höra tonerna när de spelas.. nu ska jag bara lista ut hur jag ersätter synten med ett annat instrument.

Tack för hjälpen ännu en gång, det var jättesnällt 🙂 God lördag!

Postat

EDIT: Hatar mitt tangentbord. Vem f*n kan skriva på ett så sladdrigt och dåligt designat tangentbord. 🙂

Du hade helt rätt, jag hittade outlistan och flyttade markeringen från "MPU-401" till markerade "Microsoft GS Wavetable SW synth" så nu kan jag höra synten i midi kompositionsfönstret och jag kan höra tonerna när de spelas.. nu ska jag bara lista ut hur jag ersätter synten med ett annat instrument.

Tack för hjälpen ännu en gång, det var jättesnällt 🙂 God lördag!

Nu spelar du med Windows inbyggda synth, den brukar inte vara så rolig att spela med. Testa det här:

Tryck på F11 eller klicka på menyn devices, sedan på VST Instruments efter du har öppnat Cubase. Då får du upp listan över mjukvaruinstrument. Klicka där det står no instrument, då ser du en lista över dina mjukvaruinstrument. Testa dom istället, dom brukar låta roligare än windows inbyggda. Före du hör det instrument som du har valt måste du ändra output på midispåret till det mjukvaruinstrument som du öppnade.

Postat

Tack för hjälpen ännu en gång, det var jättesnällt 😆 God lördag!

Nu spelar du med Windows inbyggda synth, den brukar inte vara så rolig att spela med. Testa det här:

Tryck på F11 eller klicka på menyn devices, sedan på VST Instruments efter du har öppnat Cubase. Då får du upp listan över mjukvaruinstrument. Klicka där det står no instrument, då ser du en lista över dina mjukvaruinstrument. Testa dom istället, dom brukar låta roligare än windows inbyggda. Före du hör det instrument som du har valt måste du ändra output på midispåret till det mjukvaruinstrument som du öppnade.

☺️ Ja det listade jag ut idag när jag satt med det problemet är nu att jag har två midispår med olika melodier och där jag vill ha olika instrument men även om jag ställer in rätt chn och rätt instrument under "out" för var och en av dem så används ett av instrumenten på båda spåren :S. Vad göra?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.