Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag har blivit riktigt sugen på att köpa en TSM MT87 mikrofon för användning av endast röstinspelning. Nu undrar jag bara, kan man använda den som en helt vanlig mikrofon till datan och i så fall hur pluggar man in den? Har inte sett några sladdar som följer med så jag blir lite nyfiken. 😉

Om det nu inte går, hur funkar det då? Ledsen för min n00b-het men jag har nyss börjat med det här... 🙂

Annons
floffo66 (oregistrerad)
Postat

MT87 är en kondensator-mikrofon vilket innebär att den behöver ström för att funka. Du måste skaffa antingen en mickpreamp eller kanke ännu hellre ett ljudkort som kan ge micken ström..

Postat

Ja micken behöver 48V fantommatning. Så preamp antingen extern eller i ljudkortet behövs. Tänk dock på att all ljudkort som säger sig ha preamp har inte fantommatning. Till micken behöver du även en XLR-kabel. Tycker för övrigt att micken är väl värd sitt pris.

Postat

Hmm... låter ganska komplicerat. Är inte särskilt hipp på datorer. 😎

Tack för svaren, men nu har jag en ända dum fråga kvar. Hur vet man om sin data har ett ljudkort? Har alla datorer det från början och innebär det att man har ett om man kan använda högtalare överhuvudtaget så att man kan t.e.x. lyssna på musik eller höra *klick* ljuden som kommer när man trycker på något?

För jag har köpt ett headset vars mikrofon vägrar fungera (alla inställningar rätt vad jag vet) och lurarna funkar hur bra som helst, men mikrofonen vägrar spela in något ljud. Någon som vet varför?

Har köpt någon USB sak som man kopplar i hörlurarna i och då ska det visst funka men jag har inte fått det än. Någon som vet något om etta också?

Postat

Kan du få ut ljud, så har du någon form av ljudkort. Det sitter ljudkort inbyggt på de flesta moderkort nu för tiden, men de är inte så kul att använda om man är musiker, så jag skulle föreslå att du skaffar ett Firewire-ljudkort (om du har Firewire-port på din dator) som har micpreamp, hörlursutgång och line in/ut - exempelvis Terratec Phase X24fw eller Echo Audiofire4 eller liknande.

Postat
Kan du få ut ljud, så har du någon form av ljudkort. Det sitter ljudkort inbyggt på de flesta moderkort nu för tiden, men de är inte så kul att använda om man är musiker, så jag skulle föreslå att du skaffar ett Firewire-ljudkort (om du har Firewire-port på din dator) som har micpreamp, hörlursutgång och line in/ut - exempelvis Terratec Phase X24fw eller Echo Audiofire4 eller liknande.

Okej tack.

Nu har jag ytterligare en fråga (jag är puckad, jag vet).

Så, jag köpte ett headset. Jag pluggar in sladdarna för mikrofon och hörlurar i respektive rosa och gröna hål på baksidan av datorn. Ljudet hörs bra men jag kan inte spela in överhuvudtaget. Allt jag får är det normala "-------" sträcket när jag försöker och jag vet att micken fungerar eftersom jag tog tillbaka den till affären en gång innan. Jag har trippel checkat alla inställningar men vad jag än gör så funkar det inte. Någon som vet något? Finns det datorer som man inte kan använda mikrofon på?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.