Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Mitt band och jag har just bytt replokal, och när vi spelar så hörst det väldigt mycket utanför (ca 30 m bort och man hört ändå bra)

Brevid oss ligger ett hus och folket i det kommer nog inte uppskatta om vi spelar och det låter som de gör nu.

Så vi behöver kort o gott dämpa lokalen så mycket som det går.

Hur gör man?? Kan man köra på tex. madrasser i hela rummet eller finns det något smidigare sätt?

Rummet har också ett fönster så det gör nog mest ljud ifrån sig skulle jag tro.

Annons
Postat

Det du verkar prata om är att ljudisolera lokalen för att minimera läck ut. Det bästa är nog om ni kan bygga på väggarna ordentligt med gipsskivor, bygga igen fönster och andra öppningar, plus se till att ingången är tät. Vet inte om det finns nåt billigare sätt tyvärr.

Postat

Helt rätt. För att ljudisolera ordentligt måste man offra en del av golvytan, eftersom man måste bygga en extra vägg med dubbla gipsskivor som sätts omlott - och mellan den och den ursprungliga väggen sätter man stenull och luftspalt som isolering. Alla glipor måste tätas helt, så att det är lufttätt.

Madrasser o dyl i lokalen förändrar bara kustiken i lokalen och gör inget för att stoppa ljudet som läcker ut.

Postat
Det du verkar prata om är att ljudisolera lokalen för att minimera läck ut. Det bästa är nog om ni kan bygga på väggarna ordentligt med gipsskivor, bygga igen fönster och andra öppningar, plus se till att ingången är tät. Vet inte om det finns nåt billigare sätt tyvärr.

ok, hur täpper jag till fönstret för att få det så isolerat som möjligt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.