Jump to content
Annons

Ljudkort/interface till intel baserad iMac med OS X Leopard.

Recommended Posts

OskarJ (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag har nyligen köpt en iMac med OS X Leopard och Logic Studio 8. Jag köpte även M-audio FireWire Solo i samma veva. På specifikationerna läste jag "Mac OS X 10.3.5 eller senare" och tänkte att den antagligen fungerar fint med min nya dator. Så var visserligen inte fallet. Först så hittade inte datorn min M-audio interface, men efter lite bråk med drivrutiner så gick det, men det fungerade fortfarande inte i Logic.

Efter en mycket frustrerande natt, med test utav olika inställningar av alla dess slag, gjorde jag ett antal sökningar på diverse forum och lyckades konstatera att jag ej var ensam. M-audio FireWire Solo är helt enkelt inte kompatibel med OS X Leopard och Logic Pro 8.

Så nu skickar jag tillbaka kortet. I väntan på att pengarna återigen skall dyka upp på mitt konto så tänkte jag ta mig mer tid att undersöka vilka produkter som fungerar. Hade jag gjort det tidigare hade jag visserligen sluppit denna problematik.

Så nu ber jag er om råd och tips.

Jag är ute efter ett externt ljudkort/interface, gärna med Firewire i 2000 - 3000 klassen. Den skall vara kompatibel med en intel baserad iMac med OS X Leopard och Logic Studio 8. Ljudkortet/interfacen skall till störst del användas för inspelning utav elgitarr, elbas, akustisk gitarr och sång direkt i Logic Pro 8.

Datorns specifikationer:

(MB325LL/A)

24" widescreen LCD

2,8 GHz Intel Core 2 Duo

2 GB minne

320 GB hårddisk

8x SuperDrive för dubbla lager

ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB

Mac OS X 10.5 Leopard

Tack på förhand!

Mvh:

Oskar J

PS: Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om en tråd med liknande ämne redan finns men det har varit en mycket frustrerande natt med på tok för mycket läsning och sökning, så jag orkade inte söka igenom ert forum. Jag hoppas att ni förstår.

Redigerat av OskarJ
Annons
Postat

Om du inte är beroende av många samtidiga in- och utgångar och kan tänka dig lägga lite pengar till, så lägg pengarna på ett Apogee Duet. Du kommer inte att ångra dig 😄

Jag köpte mitt för 4500kr, men det går säkert att hitta billigare.

Postat
Om du inte är beroende av många samtidiga in- och utgångar och kan tänka dig lägga lite pengar till, så lägg pengarna på ett Apogee Duet. Du kommer inte att ångra dig 😄

Jag köpte mitt för 4500kr, men det går säkert att hitta billigare.

Ja faktiskt! Jag köpte mitt för 3995:- på JAM när dom hade en drive på kortet. Hittade det till samma pris nu i denna butik http://www.scandinavianphoto.se/product/it...?itemID=8180948

Kändes riktigt konstigt att dom hade det men det är ju skitsamma när dom är billigast. 4100:- ink. frakt

Postat
Är det någon som hört någonting om Focusrite Saffire FireWire 400?

Jag har hört att den skall vara bra, men det har jag hört från sådana som inte använder den.

http://store.apple.com/se/product/TH476ZM/...mp;mco=MjYyMTU1

Jag säger som dom andra. Lägg pengarna på ett Apogee Duet. Du kommer inte att ångra dig. Det kortet låter så sjukt bra. AD/DA omvandligen är magiskt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.