Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har just införskaffat mig 2 st CM3 mikrofoner för att jag ska kunna micka upp

akustiska instrument på ett nytt sätt, dvs en mick strax bredvid själva hålet på gitarren

och en mick på band 5-10 nånstans.

Sen är tanken att jag ska spela in på 2 kanaler samtidigt i Cubase med en 100% pan L

på ena och 100% pan R på andra för att få lite mer swung i det hela.

jag är ganska dålig på Cubase över lag så jag skulle vilja ha lite hjälp hur jag ställer

in så Cubase förstår att jag ska spela in så rätt ljud kommer till rätt plats.

jag har försökt och det går bra när jag bara spelar in allt på en och samma Track men när

jag ska försöka spela in på 2 Tracks samtidigt så blir det samma ljudupptagning på båda

tracken.

Blev det krångligt nu? :-) Om inte, hjälp!

/Larsa

Annons
Postat
Har just införskaffat mig 2 st CM3 mikrofoner för att jag ska kunna micka upp

akustiska instrument på ett nytt sätt, dvs en mick strax bredvid själva hålet på gitarren

och en mick på band 5-10 nånstans.

Sen är tanken att jag ska spela in på 2 kanaler samtidigt i Cubase med en 100% pan L

på ena och 100% pan R på andra för att få lite mer swung i det hela.

jag är ganska dålig på Cubase över lag så jag skulle vilja ha lite hjälp hur jag ställer

in så Cubase förstår att jag ska spela in så rätt ljud kommer till rätt plats.

jag har försökt och det går bra när jag bara spelar in allt på en och samma Track men när

jag ska försöka spela in på 2 Tracks samtidigt så blir det samma ljudupptagning på båda

tracken.

Blev det krångligt nu? :-) Om inte, hjälp!

/Larsa

Du väljer vilken BUS (ingång på ljudkortet) kanalen ska spela in ifrån. Du skapar två kanaler. Ena är inställd på BUS 1 och andra kanalen inställd på BUS 2. Sedan panorerar du dom som du vill ha. Vilken buss som kanalen ska fånga upp ställer du in där du ändrar allt i kanalen, dvs. panorering, volym etc.

Hoppas du förstod :rolleyes:

Postat

det kan vara bra att spela in på två separata kanaler om du vill ha möjlighet att enkelt göra en tidsförskjutning av det ena -eller möjligtvis det andra- spåret, och på så vis exprimentera med stereobilden.

Postat
Det är bättre att spela in på ett stereospår om det är en stereoinspelning. Du ska alltså inte spela in på två separata spår, utan på ett stereospår.

Varför egentligen? Jag tycker det känns smidigare att spela in på två (och kanske skicka till en buss). Det kan ju hända att det är lite olika karaktär på kanalerna, som kräver lite olika EQ eller nåt.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag spelar in på stereospår men kan ha olika EQ på L & R ch och jag kan tidsförskjuta ena kanalen om jag vill. 🙂

Postat (redigerat)

under fliken devices -> VST inputs kan du behöva konfigurera dina ingångar så att du kan välja dem separat.

klicka på F3 för att få upp cubase mixerbord. högst upp på varje kanal kan du välja in- / output. där väljer du hurvida du vill ha in left eller right på kanalen. Lycka till!

Redigerat av Mige89

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.