Jump to content
Annons

Tips på hur man skriver låtar tillsammans

YellowStudio

Recommended Posts

Som titeln antyder så söker jag tips på hur man kan skriva låtar tillsammans i grupp. Vad som funkar bra eller mindre bra? Hur man kan lägga upp det?Olika erfarenheter? I dagsläget skriver jag musiken i vår grupp men tycker det skulle vara kul om fler i gruppen kom in i själva skrivande processen. Planlöst jammande är kul men har än så länge inte bidragit till några nya låtar. En idé jag har är att någon presenterar nån liten grej. T.ex. basisten presenterar en basgång och så bygger man utifrån det.

MVH

Dela på andra sajter

Annons
Som titeln antyder så söker jag tips på hur man kan skriva låtar tillsammans i grupp. Vad som funkar bra eller mindre bra? Hur man kan lägga upp det?Olika erfarenheter? I dagsläget skriver jag musiken i vår grupp men tycker det skulle vara kul om fler i gruppen kom in i själva skrivande processen. Planlöst jammande är kul men har än så länge inte bidragit till några nya låtar. En idé jag har är att någon presenterar nån liten grej. T.ex. basisten presenterar en basgång och så bygger man utifrån det.

MVH

Det första du göra är att acceptera att ett planlöst jammande oftast leder till just ingenting, men ibland..ibland så.. "plötsligt händer det" á la Triss.

Min erfarenhet säger att det definitivt är värt känslan av den hopplöshet som många gånger infinner sig när man viker några misslyckade takter till det. Det andra du bör göra är att formulera din önskan inför dom andra - din vilja att få med dom på tåget! Någonstans i deras plinkande på kammaren har det garanterat dykt upp en och annan harma eller riff som kan vara något att bygga vidare på. Det handlar ju mycket om prestigelöshet och självförtroende när vi snackar om att kliva över eventuella barriärer för att bidra.

Dela på andra sajter

Intressanta frågor!

Den viktigaste förutsättningen att kunna skriva "tillsammans" är att varje bidragsgivare verkligen har lust att skriva överhuvudtaget; att skriva på ren tvång är nog det mest destruktiva som finns — om inte för låten så för hälsan. Och förutom lusten så är det säkert önskvärt att alla bidragsgivare tänker någorlunda i samma banor — mot samma mål.

För övrigt tycker jag inte att man ska "delegera" låtskriveriet i annat fall än om man verkligen inte har möjlighet att fullborda låten själv. Alltså det grundläggande för låten: verser, bryggor, refränger, stick etc samt eventuell text. Själva arrangemanget — samt eventuell text — kan man med fördel sätta ihop med andra.

Men givetvis ska syftet vara avgörande varför man vill att det ska vara fler kockar inblandade, vare sig det sker genom tvång eller inte. Ska man göra det för att det är kul, eller för att det resulterar i "bättre" låtar?

That's the question!

(Efter ett tag kommer du underfund med att det trots allt är bättre om du tar tag i skiten själv.)

Dela på andra sajter

(Efter ett tag kommer du underfund med att det trots allt är bättre om du tar tag i skiten själv.)

Om det är det man är ute efter. Jag vet i alla fall att när jag skriver låtar själv så blir det helt andra låtar än om jag skriver dem tillsammans med andra. Det är inte så mycket "låta andra vara med på min låt" som "alla är delaktiga i skrivandet av våran låt".

Dela på andra sajter

Om det är det man är ute efter. Jag vet i alla fall att när jag skriver låtar själv så blir det helt andra låtar än om jag skriver dem tillsammans med andra. Det är inte så mycket "låta andra vara med på min låt" som "alla är delaktiga i skrivandet av våran låt".

Om man är "ute efter" att skriva allt själv är man nog som oftast lite fel på det, i alla fall om man vill göra karriär — detsamma när man tjafsar om mitt och ditt i låtar. Däremot tycker jag, som sagt, att syftet med två eller fler låtskrivare är (eller åtminstone bör vara) avgörande; när du och "alla" är delaktiga i "eran" låt, är det för att det är kul att alla är delaktiga, eller är det för att ni lyckas skriva "bättre" låtar tillsammans? (OBS! Retorisk fråga!)

Dela på andra sajter

Man kan väl säga som så att vi har börjat diskutera det här med att försöka göra låtar tillsammans och det är inte enbart min idé, det här. Förutsättningar finns alltså, men kanske mest under repen. tiden att sen sitta hemma och pula med idéerna är det nog lite olika med. Det som jag ser som både kul och svårt är att få tiden att räcka till, till att både vara kreativa, effektiva och vara nöjd och glad med repet när man åker hem. Vi träffas bara en gång i veckan. Syftet som jag ser det är just som nämnts att ta till vara på varandras musikalitet för att det skall bli bättre.

Dela på andra sajter

Det bästa tycker jag är när någon kommer med en grej, typ en vers och refräng eller bara ett riff eller nått. Så testar man att jamma lite runt det och han som har skrivit det får förklara ungefär vad han tänk att det ska bli av låten. När man fastnar i jammandet så slutar man, istället för att tvinga sig själv att fortsätta, för då blir det ofta sura miner. Sen så går alla hem och funderar på låten tills nästa gång man ses och då har förhopningsvis någon kommit på en fortsättning eller ändring, så jammar man kring det nya, sen går man hem osv. tills låten är klar. Det tycker jag är det bekvämaste sättet att jobba på, men det förutsätter ju att alla verkligen går hem och försöker bygga på låten och att han som tagit med originalidén är beredd på att låten kanske inte blir exakt som han tänkt sig från början.

Dela på andra sajter

Är man ett band så kan det vara till födel för bandet (eller dess medlemmar) att skriva låtarna tillsammans. Då har man inte bara en plats i bandet utan står även som upphovsrättstagare till musiken och är på så sätt bunden på ett annat sätt till bandet, att man personligen kan känna sig mer involverad. I många band så är det sångaren/sångerskan/frontfiguren som skriver all musik och då kan relationen bli annorlunda. Då handlar det oftast om artisten - kompet, och det är då artisten (upphovsrättstagaren) som håller i trådarna och kan bestämma saker utan resterande bandets åsikter.

Jag tror att det kan vara en god idé att dela upp det - att en person står för musik och den andra för texten, eller att en person skriver det mesta och har en andra person till hjälp i slutskedet för finjusteringar av tex. texten.

Det kan vara bra med många idéer men det kan bli lite utsprätt om För många är inblandade. Två personer - en som har goda idéer att tillföra, och en som tillgodoser dessa och som slutligen bestämmer vad som skall användas.

/Robin

Redigerat av RobinJacobsson
Dela på andra sajter

Om man är "ute efter" att skriva allt själv är man nog som oftast lite fel på det, i alla fall om man vill göra karriär — detsamma när man tjafsar om mitt och ditt i låtar. Däremot tycker jag, som sagt, att syftet med två eller fler låtskrivare är (eller åtminstone bör vara) avgörande; när du och "alla" är delaktiga i "eran" låt, är det för att det är kul att alla är delaktiga, eller är det för att ni lyckas skriva "bättre" låtar tillsammans? (OBS! Retorisk fråga!)

Om det var en retorisk fråga vet jag inte vilket som är det självklara svaret?

Redigerat av Dingbats
Dela på andra sajter

Det måste inte finnas ett självklart svar, ur det allmänna perspektivet. I det enskilda fallet, ditt, kan jag knappast bry mig mindre om vad det självklara svaret är.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, egentligen har vi ganska många bra svar.

Jag reagerade lite på det där med lust att skriva en låt.

Det är sällan jag har lust utan jag får helt enkelt bara sätta mig ned och köra. Det lustbetonade kommer en bit in i låtskrivarprocessen, åtminstone för mig.

Inte alltid man har lust att jobba men man gör det ändå. SKulle det behöva vara lustfyllt varje gång då skulle jag inte få till en låt...

Att jamma fram en låt med ett helt band tyckar jag oftast blir helt kasst, och det är redan sagt tidigare i denna tråd.

1-2 personer som tar fram ett ramverk som sedan resten av bandet adderar till funkar bäst tycker jag.

Det är sällan alla i bandet är kapabla att leverera låtar så det brukar ge sig.

Dela på andra sajter

Det är sällan jag har lust utan jag får helt enkelt bara sätta mig ned och köra. Det lustbetonade kommer en bit in i låtskrivarprocessen, åtminstone för mig.

Inte alltid man har lust att jobba men man gör det ändå. SKulle det behöva vara lustfyllt varje gång då skulle jag inte få till en låt...

Att jamma fram en låt med ett helt band tyckar jag oftast blir helt kasst, och det är redan sagt tidigare i denna tråd.

1-2 personer som tar fram ett ramverk som sedan resten av bandet adderar till funkar bäst tycker jag.

kan bara hålla med

Dela på andra sajter

Man kan väl säga som så att vi har börjat diskutera det här med att försöka göra låtar tillsammans och det är inte enbart min idé, det här. Förutsättningar finns alltså, men kanske mest under repen. tiden att sen sitta hemma och pula med idéerna är det nog lite olika med. Det som jag ser som både kul och svårt är att få tiden att räcka till, till att både vara kreativa, effektiva och vara nöjd och glad med repet när man åker hem. Vi träffas bara en gång i veckan. Syftet som jag ser det är just som nämnts att ta till vara på varandras musikalitet för att det skall bli bättre.

Om det är tajt på tid med repen kanske man kan ge folk nån slags hemläxa? Du kanske har kommit på en grym refräng som du spelar upp för de andra på repet, sen kan de som har lust sitta lite hemma och försöka komma på en fortsättning. I det läget är det bra att ha en slaskdemo-mp3 ☺️

Om inte det funkar så kanske man helt enkelt får se till att träffas utöver repen. Man behöver ju inte ha tillgång till alla instrument när man skriver låtar...

Dela på andra sajter

Jag håller med dig i det mesta, men låt mig få utveckla det här med lust:

Jag drar inga paralleller med att [o]lust har att göra med låtars vara eller icke vara — självklart kan man skriva/arbeta ändå. Däremot påverkar [o]lust definitivt arbetets utförandesätt, tid och i [värsta] bästa fall resultat. Det tror jag några kan skriva under på.

Jag är helt medveten om att vi alla arbetar på olika sätt. För min del slår det sällan fel: Om jag drabbas av inspirationsanfall och lust kan jag fullborda en drös "bra" låtar på skrämmande kort tid. Jag har även upptäckt att jag t.ex. tillåter fler klichéer om jag är på "humör". Om inspiration och lust däremot lyser med sin frånvaro kan det hända att jag kommer på mig själv med att slösa enorma mängder energi bara för att få till en simpel, fullständigt banal textfras. Men OK, jag har skrivit låtar som trots allt blivit "bra" även under en släng av olust, men de blir ofta så jävla kryptiska...

Dela på andra sajter

Det måste inte finnas ett självklart svar

Jo, annars är det ingen retorisk fråga.

(Du klippte bort lite där...)

Jag menade förstås att det givna svaret (syftet) ligger hos var och en. Antingen gör vi det för att är det kul, eller för att skriva "bättre" låtar. Givetvis kan syftet även vara att det ska vara både kul och att det resulterar i "bättre" låtar, men det hör inte hit.

Men OK, kvasiretorisk fråga då...

Dela på andra sajter

MVH

Jag kan tips om en rätt tolig metod, tydligen en Seal använda ihop med sin producent på sista skivan.

En spelar in en låt med basic gitarr (t.ex.) och sång på eget spår. Den personen skickar vidare enbart sången till producenten som gör en ny bakgrund. Det där kan man göra många olika varianter på, men det leder till spännande resultat.

Sedan gör jag ofta det omvända, d.v.s. gör en låt med melodi o.s.v. Sedan tar jag bort melodin och låter en annan person skriva ny text/melodi. Det har blivit grymt bra.

För egen del går jag loss på ett coolt ljud som jag börjar jamma med, och vips så har man grunden till en låt.

Detsamma fungerar ju i en replokal. Ett tema vi ofta använda i band är att ta en känd låg och sedan jamma runt den. Vi brukar utmana varandra genom att byta stilar, tempon o.s.v. och inte sällan kommer det fram intressanta koncept där, typ mystika hybrider mellan hårdrock och afrikanskt och sådant.

Var det inte Bowie so tog ord i en burk och sedan slumpvis drog ord ur den för att skriva texter?

De här tipsen är dock lite mer för den som kört fast kreativt.

Dela på andra sajter

Bandet jag spelar med skriver ibland låtar helt i cubase. typ, spelar in ett riff, testar lägga på lite schizz och sedan bygger vidare. vi gör det tillsammans och har helatiden en dialog om vad som skall komma, vad vi vill med låten osv. det blir mycket välarrangerat och funkar bra tycker jag. funkar bra för oss - kan vara värt att testa.

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

I samband med att jag flyttade från lilla Uddevalla till Stockholm så började jag skriva låtar på distans tillsammans med en kompis.

Det brukar bli så att jag skriver vers och refräng (eller antingen eller) på piano och sång utan text, gör en slaskinspelning och mailar den till

min kollega som skriver text och eventuellt stick eller ny del. Det har funkat jättebra, eftersom jag är bra på melodier och ackord, men inte just det där med text.

Nu är det dock så att jag inte är så bra på gitarr och har inga trummor, så då blir det ofta balladestuk i slutändan. Vi skall dock träffas nån gång inom de närmsta månaderna och sätta ordentliga stuk. Alltid lättare när man är två och han spelar gitarr också.

Dela på andra sajter

Jag har alltid blandat alla varianter ovan. Någon kan ha en idé och ett par riff/slingor, någon annan har något annat som passar ihop med och vips har man nästan en hel låt. Ibland jammar vi och vi måste väl haft tur då eftersom vi (i vårt tycke) har fått fram mycket bra grejer ur det. Ibland kan någon komma med en helt färdig låt.

Oavsett så brukar det alltid bli lite ändringar när man spelar igenom låtarna. Lite musikalisk frihet för alla och nya idéer som petas in. Min egen erfarenhet är att låtarna blir bättre om fler är inblandade i processen. För min egen del så kan jag lätt hamna i samma mönster på låtarna annars och då är det bra med andras delar.

Jag föredrar även att respektive instrument tar fram det de själva ska spela. Ex kan man ha en låt med lite idéer om "ja så går refrängen så här och du sjunger nåt i stil med...." men sen får sångaren skriva en text som betyder nåt för honom/henne, basisten spelar sitt, trummisen tar fram ett shysst komp osv. Att i ett band blir reducerad till att vara kompmusiker bakom någon som anser sig vara expert på ALLA instrument och därför vet vad som blir bäst på ALLA instrument är inget för mig.

Dela på andra sajter

En person skriver texten, ska flera försöka göra det blir det oftast skitsvårt har jag upptäckt.

I band som tex Kent brukar sångaren skriva en grund på kanske bara en akustisk gitarr och sång. Kanske bara vers och refräng. Sen fyller resten av bandet ut på det, det är väl det vanligaste och minst komplicerade. Jag skulle aldrig bygga en låt på en basgång.. Om inte bandet hette Red hot chili peppers eller Primus. I vissa låtar kan man höra direkt att de kom på en hook eller ett riff först och byggde låten kring det, då brukar allt vara sämre än just den hooken.

Men oftast hur man än gör så dras ju låten lite hit och dit när de andra spelar sina instrument. Även om man säger åt trummisen att spela på ett visst sätt så kommer han lägga sin personliga touch på det. Det är sånt som kommer när man repar in låten.

Dela på andra sajter

I band som tex Kent brukar sångaren skriva en grund på kanske bara en akustisk gitarr och sång. Kanske bara vers och refräng. Sen fyller resten av bandet ut på det, det är väl det vanligaste och minst komplicerade.

Fast om jag inte missminner mig så står det sedan "Text & musik: Jocke Berg" på alla låtar med några undantag.

Dela på andra sajter

I band som tex Kent brukar sångaren skriva en grund på kanske bara en akustisk gitarr och sång. Kanske bara vers och refräng. Sen fyller resten av bandet ut på det, det är väl det vanligaste och minst komplicerade.

Fast om jag inte missminner mig så står det sedan "Text & musik: Jocke Berg" på alla låtar med några undantag.

Ja, han har ju mer eller mindre skrivit hela låten. Men han arrangerar knappast alla låtarna själv.

Dela på andra sajter

MVH

Jag har nu läst flera svar på din fråga.

Jag skriver sällan låtar med fler en tre inblandade men jag gör mycket CO-writes.

Brukar upphovsrättsligt alltid köra med "Nashville rules" dvs dela lika oavsett vem som är mest aktiv för stunden. För mig har samskrivandet blivit en drog. Åker iväg på veckoträffar där man skriver med en ny partner varje dag. Otroligt stimulerande. Processen har blivit viktigare en resultatet, med följd av att resultatet har blivit bättre.

FInns några enkla regler:

1. dela lika på uphovsrätten = inget tjafs om vem som skrivit mest. Låten hade inte blivit till om inte båda hade varit med.

2. Finns inga "nej" Varje gång man säger nej det går inte så stänger man av kreativiteten.

3. Pröva att skriva med olika.

4. om någon har en idé utgå från den gör en skiss på struktur och innehåll. Snöa in på detaljer senare.

5. Bjuder du in ngn till att vara med så låt dem vara med hela vägen ut.

lycka till

/Bo

Dela på andra sajter

MVH

Jag har nu läst flera svar på din fråga.

Jag skriver sällan låtar med fler en tre inblandade men jag gör mycket CO-writes.

Brukar upphovsrättsligt alltid köra med "Nashville rules" dvs dela lika oavsett vem som är mest aktiv för stunden. För mig har samskrivandet blivit en drog. Åker iväg på veckoträffar där man skriver med en ny partner varje dag. Otroligt stimulerande. Processen har blivit viktigare en resultatet, med följd av att resultatet har blivit bättre.

FInns några enkla regler:

1. dela lika på uphovsrätten = inget tjafs om vem som skrivit mest. Låten hade inte blivit till om inte båda hade varit med.

2. Finns inga "nej" Varje gång man säger nej det går inte så stänger man av kreativiteten.

3. Pröva att skriva med olika.

4. om någon har en idé utgå från den gör en skiss på struktur och innehåll. Snöa in på detaljer senare.

5. Bjuder du in ngn till att vara med så låt dem vara med hela vägen ut.

lycka till

/Bo

Intressant tråd. Håller med dig i mångt och mycket.

Har gjort som dig tidigare och åkt runt på låtskrivarträffar med blandat resultat. Problemet är att för många låtar blir skräp.

Och då uppstår problemet att alla låtar ska demas. Annars är det i princip ingen låt. Vilket är ett tröstlöst arbete som bara tar onödig tid. Jag har börjat slänga allt som inte har hög potential. En halvbra låt är i princip helt oanvändbar. Att då dema den är bortkastad tid.

Låtskrivarträffar är dock ett utmärkt sätt att skapa kontakter och att plocka russinen ur kakan.

Att skriva med mer än tre personer är också tveksamt om inte alla har specifika roller.

Jag anser att en låt i nio fall av tio blir bättre om man är mer än en person som skriver. Men det beror såklart vem man skriver med.

Låtskriveri är ett hantverk och det enda sättet är att öva och öva. Efter ett tag lär man sig vad som funkar och vad som inte funkar.

Skaffa ett bra kontaktnät med låtskrivarpartners alla är bra på olika saker.

Nu jobbar jag mest i projekt eller på uppdrag och då är det väldigt bra att kunna få hjälp av någon med speciella kunskaper.

Det är dock sjukt individuellt som många nämnt tidigare. Det tar några år av hårt skrivande innan man hittar sin formel och framför allt vad man är bra på att skriva, ingen skriver allt bra.

Att alltid dela lika oavsett vem som gjort vad känns som kutym idag och ett utmärkt sätt att behålla sina kontakter.

När det gäller att säga nej, så tycker jag helt klart att det är ok. Skulle vilja säga att det i det nämaste stärker kreativiteten. Kritik ska dock vara konstruktiv att bara säga nej för att man inte gillar det hjälper knappast. Men är något dåligt är det bättre att säga det.

Dela på andra sajter

Låtskriveri är ett hantverk och det enda sättet är att öva och öva. Efter ett tag lär man sig vad som funkar och vad som inte funkar.

När du säger "hantverk", menar du då hantverk som skilt från konst? För det tycker jag är ett tråkigt sätt att se på musik på. Jag tycker det är dötråkigt att se på låtskriveri (eller egentligen musikskapande i allmänhet) som nån motsvarighet till snickeri.

När det gäller att säga nej, så tycker jag helt klart att det är ok. Skulle vilja säga att det i det nämaste stärker kreativiteten. Kritik ska dock vara konstruktiv att bara säga nej för att man inte gillar det hjälper knappast. Men är något dåligt är det bättre att säga det.

Håller helt med. Man måste ju absolut säga ifrån när nåt är dåligt. Har man en bra låtskrivarpartner så känner man båda när nånting är för dåligt, och kan kasta bort det. Om man bara accepterar vad som helst för att man är för rädd att säga ifrån så blir det skit i slutändan.

Dela på andra sajter

När du säger "hantverk", menar du då hantverk som skilt från konst? För det tycker jag är ett tråkigt sätt att se på musik på. Jag tycker det är dötråkigt att se på låtskriveri (eller egentligen musikskapande i allmänhet) som nån motsvarighet till snickeri.

Jag ser absolut inte mitt låtskriveri som någon konst utan mycket mer som ett hantverk. Jämförelsen med snickeri är rätt bra. Fast då mer som möbeldesign, finsnickeri.

Konstbiten för mig är totalt ointressant. Så om det finns med i hantverket eller är separerat är helt upp till lyssnaren. Min omgivning ser mig dock nog mer som en konstnär. Som "hantverkare" är man på något sätt tvungen att leverera något med kvalitet, som konstnär kan man göra vad som helst och sen skydda sig bakom konstrollen, då konst är abstrakt. Musik är inte abstrakt för mig. Antingen gillar jag det eller så gillar jag det inte.

För mig är låtskrivandet ett sätt att må bra. Det är hittills det enda yrke jag haft som inte inneburit måndagar med ångest. Det är som att sitta i terapi och lägga pussel. Jag väntar aldrig på inspiration utan skriver kontorstid fem dagar i veckan. Även om jag dock skriver dygnet runt i huvudet.

I början av min karriär så var jag mycket mer insnöad på just att det skulle vara konst och försökte försätta mig själv i situationer för att inspirationen skulle infinna sig. Efter att ha kommit över det stadiet så har kvaliteten ökat markant.

Men alla letar väl ett efter ett fungerande koncept och det här kanske bara funkar för mig.

(Det här blev lite djupare än vad jag tänkt mig) 🙂

Dela på andra sajter

Jag ser absolut inte mitt låtskriveri som någon konst utan mycket mer som ett hantverk. Jämförelsen med snickeri är rätt bra. Fast då mer som möbeldesign, finsnickeri.

Konstbiten för mig är totalt ointressant.

Ok, i så fall funkar vi helt olika du och jag. Förenklat tror jag att det finns tre sorters musiker, de som ser sitt musikskapande som konst, de som ser det som ett hantverk, och de som helt hjärndött inte bryr sig. Utan några värderingar i det tycker jag inte att jag har så mycket mer gemensamt med de senare två kategorierna än med säg, en tennisspelare eller vad som helst.

Så om det finns med i hantverket eller är separerat är helt upp till lyssnaren. Min omgivning ser mig dock nog mer som en konstnär. Som "hantverkare" är man på något sätt tvungen att leverera något med kvalitet, som konstnär kan man göra vad som helst och sen skydda sig bakom konstrollen, då konst är abstrakt.

De konstnärer som "gör vad som helst" och sen försöker hävda sig ändå med hänvisning till att de är konstnärer har jag inte mycket respekt för. Men jag vet inte många såna konstnärer. Det finns mycket konst jag inte förstår så mycket av, men jag kan ändå förstå att det finns en konstnärlig tanke bakom.

Musik är inte abstrakt för mig. Antingen gillar jag det eller så gillar jag det inte.

Naturligtvis är det så för mig också till stor del. Vissa låtar låter helt enkelt skit och andra fångar en direkt. Men jag tycker det finns en till nivå, när man sätter sig in i verket och tar reda på bakgrunden till det, referenser i det och så vidare, och där kan det växa enormt tycker jag. Det finns skivor jag har som kanske inte verkar så mycket för världen, eller bara som "konstigt för sakens skull" vid första lyssningen, men när man sätter sig in i vad tanken är med skivan, och bandets bakgrund och omständigheterna kring inspelningen och så vidare, så blir skivan genialisk. Jag antar att om man inte ser på musik som konst så tappar man den dimensionen, och det tycker jag skulle vara väldigt trist.

Dela på andra sajter

Naturligtvis är det så för mig också till stor del. Vissa låtar låter helt enkelt skit och andra fångar en direkt. Men jag tycker det finns en till nivå, när man sätter sig in i verket och tar reda på bakgrunden till det, referenser i det och så vidare, och där kan det växa enormt tycker jag. Det finns skivor jag har som kanske inte verkar så mycket för världen, eller bara som "konstigt för sakens skull" vid första lyssningen, men när man sätter sig in i vad tanken är med skivan, och bandets bakgrund och omständigheterna kring inspelningen och så vidare, så blir skivan genialisk. Jag antar att om man inte ser på musik som konst så tappar man den dimensionen, och det tycker jag skulle vara väldigt trist.

Jag måste nog förtydliga mig ang. en sak.

Jag skriver låtar till andra artister inte till mig.

Om jag varit artist själv så visst då kan jag hålla med dig till viss del.

Dock förändrar det inte att antingen gillar jag det eller så gillar jag det inte. Oavsett om upphovsmannen är hjärndöd, hantverkare eller konstnär.

Nu så ska jag omedelbart släppa sidospåret ang konst och musik. Den diskussionen får nån starta en annan tråd av i så fall.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.