Jump to content
Annons

Grafikkort för dubbla skärmar

Recommended Posts

floffo66 (oregistrerad)
Postat

Hej.

Sitter på 2 st skärmar som endast går att ansluta via VGA. Mitt grafikkort ska stödja dubbla skärmar men har 1 st VGA-anslutning och 1 st DVI-D anslutning. Funkar ju inte att bara skaffa en adapter från DVI-D till VGA då DVI-D endast är digitalt, har jag fått förklarat för mig.

Således bör jag väl kanske byta grafikkort då. Nån som kan tipsa om ett grafikkort för dubbla skärmar som funkar med 2 st VGA-monitorer? Behöver ju inte vara värsta spelgrafiken, vill bara att det ska funka att dela upp fönstren i Cubase...

Annons
floffo66 (oregistrerad)
Postat
Jag kör med en vanlig adapter. Funkar utmärkt!

Hm, skumt. Alla datorhandlare jag har varit i kontakt med säger att det INTE funkar när det är en DVI-D kontakt på grafikkortet. Hade det varit DVI-I eller DVI-A så är det bara att köra med adapter men tydligen inte i mitt fall (enligt dom). Knepigt grafikkort kanske som har 1 st VGA och 1 st endast digital DVI-kontakt, eller..? Vill ju helst inte köpa en ny skärm nu när jag 2 st likadana som passar snyggt ihop 😉

Postat

Verkar mongo.

De flesta kort med dubbla utgångar varav en är VGA brukar väl vara DVI-I. Är du säker på att så inte är fallet?

I varje fall finns det massor med kort som kör dubbla skärmar och DVI-I.

Mitt HD3850 har två digitala utgångar där båda är DVI-I så jag kör in dem med adapter i min VGA KVM-switch och det funkar helt OK.

PS. Jag har digitala skärmar med enbart D-SUB (VGA) kontakt. Hur roligt är inte det! ?? 😉)

floffo66 (oregistrerad)
Postat
Verkar mongo.

De flesta kort med dubbla utgångar varav en är VGA brukar väl vara DVI-I. Är du säker på att så inte är fallet?

I varje fall finns det massor med kort som kör dubbla skärmar och DVI-I.

Mitt HD3850 har två digitala utgångar där båda är DVI-I så jag kör in dem med adapter i min VGA KVM-switch och det funkar helt OK.

PS. Jag har digitala skärmar med enbart D-SUB (VGA) kontakt. Hur roligt är inte det! ?? 😉)

Japp, är dessvärre säker på att så inte är fallet. Kollade specarna på datorn när jag köpte den och dom sa "1xVGA/1xDVI dual output". Gött tänkte jag, då är det bara att fixa 2 prisvärda VGA-skärmar och köra den ena med adapter. Tji fick jag, då alltså DVI-utgången är en DVI-D. (har även fått detta bekräftat via tillverkaren nu). Kanske korkat att inte satsa på skärmar med BÅDE D-Sub OCH DVI-D men det tänkte inte jag på då..

Om jag skaffar ett grafikkort med dubbla DVI-I kontakter så borde det väl funka att köra bägge skärmarna med varsinn adapter, eller?

Postat

Korkat av tillverkaren att göra en vga och en dvi-d och kalla det dual utan förtydligande skulle jag säga. 😉

Två dvi-i med adapter till vga kör som sagt jag så det borde funka alldeles utmärkt.

floffo66 (oregistrerad)
Postat
Korkat av tillverkaren att göra en vga och en dvi-d och kalla det dual utan förtydligande skulle jag säga. 😉

Två dvi-i med adapter till vga kör som sagt jag så det borde funka alldeles utmärkt.

Tack för svar!

Jo, jag tycker nog också att det borde ha framgått att det var en dvi-d på grafikkortet då DVI-D/VGA verkar vara en ganska ovanlig kombination..

Postat

Annars kan du ju sätta i ett extra pci-grafikkort. Det borde ju duga med enklaste. 50 kr på blocket eller kolla det lokala grovsoprummet. Har du Vista, förresten?

floffo66 (oregistrerad)
Postat
Annars kan du ju sätta i ett extra pci-grafikkort. Det borde ju duga med enklaste. 50 kr på blocket eller kolla det lokala grovsoprummet. Har du Vista, förresten?

God morgon.

Nej, har WinXP Pro. Jaså, kan man köra med 2st grafikkort?

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Jag har ett GA 7300 gs 256 mb PCIe kort med en dvi och en vga det funkar och tyst är det oxå dvs. fläktlöst. Har du AGP och inte PCIe så kan du testa med ett PNY geforce 6200 256 mb funkar oxå har ett sånt oxå.

floffo66 (oregistrerad)
Postat
Jag har ett GA 7300 gs 256 mb PCIe kort med en dvi och en vga det funkar och tyst är det oxå dvs. fläktlöst. Har du AGP och inte PCIe så kan du testa med ett PNY geforce 6200 256 mb funkar oxå har ett sånt oxå.

Ok, får ge mig på jakt efter nytt grafikkort känns det som..

floffo66 (oregistrerad)
Postat

Förresten, hur känsligt är det med grafikkort gentemot andra andra hårdvarudelar i datorn egentligen? Är det som med mycket annat, att vissa komponenter helt enkelt inte funkar särskilt bra ihop..? Eller är det bara att snoka upp ett "schysst" kort och sätta i det och köra med mina 2 skärmar? 😆

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Har faktiskt ingen aning men mina kort som jag har angett här funkar med GA P35-DS3R respektive Asus P4 P800SE moderkort. Har även ett GA 9800GT 512 mb som funkar med mitt GA EP45-DS3 moderkort, bara DVI portar detta kortet och ingen VGA men med VGA converters så ska det väl funka med två VGA skärmar så vitt jag begriper.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.