Claes Holmerup Postat 4 september 2008 Postat 4 september 2008 Menar du att om jag använder Win Vista, så är det "alltid" så att man lånar från RAM för att utöka grafikminnet? Nej, det betydar att om den använder så mycket av grafikminnet att det blir fullt så kommer den utöka det. I XP så händer det bara när du använder en 3D-spel eller applikation, inte när du exempelvis jobbar med musik. Jag fick reda på att om man kör Vista, så ska man helst ha Business eller Ultimate, eftersom man har större möjlighet att påverka just grafikinställningarna där, än i Home...
rainydays Postat 4 september 2008 Postat 4 september 2008 (redigerat) För övrigt blir jag mer och mer övertygad om att "debatt" är "musik" i ny skepnad. ☺️ Redigerat 4 september 2008 av rainydays
debatt Postat 4 september 2008 Trådstartare Postat 4 september 2008 Menar du att om jag använder Win Vista, så är det "alltid" så att man lånar från RAM för att utöka grafikminnet? Nej, det betydar att om den använder så mycket av grafikminnet att det blir fullt så kommer den utöka det. I XP så händer det bara när du använder en 3D-spel eller applikation, inte när du exempelvis jobbar med musik. Tack. Då är jag med. Fy för Vista m.a.o. Alltså, om jag spelar in i Ableton Live 7 audiolivespår och några pluggar och sånt, så kan det tänkas att det inte händer något särskilt i Win XP, men om jag gör om precis samma inspelning igen och det då var en Vista-pc så skulle den utöka... Även om det är SAMMA inspelningssituation exakt. Kan man dra slutsatsen om Vista att det "kräver" en grafik som jobbar på det sättet? Att man alltså INTE kan ha en pc med separat grafik på låt säga 128 MB eller 256 MB och samtidigt ha Vista installerat? Att Vista "kräver" allokerbart minne... //debatt
debatt Postat 5 september 2008 Trådstartare Postat 5 september 2008 och det finns seriösa handlare som kan erbjuda datorer med Win XP om man vill ha det, utan större krux har jag märkt nu... en modell från Toshiba (hos Westium Data) en modell från Dell, en bra spel-laptop (hos Dell) en modell från HP (hos Databutiken) gäsp* ...inta paja skönhetssömnen //debatt
drloop (oregistrerad) Postat 5 september 2008 Postat 5 september 2008 För övrigt blir jag mer och mer övertygad om att "debatt" är "musik" i ny skepnad. ☺️ Jag gissar att det inte är så. Man fick man aldrig höra vilken musik som musik pysslade med. debatt har ju faktiskt en länk till myspace. 😉
rainydays Postat 5 september 2008 Postat 5 september 2008 Kan man dra slutsatsen om Vista att det "kräver" en grafik som jobbar på det sättet? Nej så är det inte. Däremot är det ju självklart att Vista drar nyttan av funktionen om den skulle behöva det. Skulle tro att det är ganska sällan som Vista behöver göra det när du har 512MB dedikerat minne.
debatt Postat 5 september 2008 Trådstartare Postat 5 september 2008 (redigerat) Kan man dra slutsatsen om Vista att det "kräver" en grafik som jobbar på det sättet? Nej så är det inte. Däremot är det ju självklart att Vista drar nyttan av funktionen om den skulle behöva det. Skulle tro att det är ganska sällan som Vista behöver göra det när du har 512MB dedikerat minne. Kan detta innebära att jag ÄNDÅ kan köpa den laptop jag tänkte månntro? Är Claes mest en domedagsprofet? 🙂 Allvarligt talat, kan man inte ställa in hur fin den grafiska presentationen ska vara i programmet? Låt säga man använder Cubase eller Ableton Live, som jag nog tänkt gå över till, finns det inte någon inställningsmöjlighet i programmet, typ visa i svartvitt läge, eller med minst antal bitar? Jag tänkte att grafikkortet i ett sådant läge inte behöver "jobba så mycket"? Jag vet inte så mycket om mjukvara, men det var bara en tanke... Om det vore så, så kunde ju även de med lite äldre datorer med kanske bara grafik 64 MB (eller 128 MB) klara dessa program, åtminstone grafikmässigt teoretiskt sett... [Nu ställer ju Cubase och Ableton, även i lätta versioner, krav på datorn (skyfflande av datamängder (ljud in, effekter etc)) som gör att man bör ha bra dator iaf, men ni kanske förstår tankegången ändå!?] ☺️ //debatt Redigerat 5 september 2008 av debatt
debatt Postat 5 september 2008 Trådstartare Postat 5 september 2008 (redigerat) Skulle tro att det är ganska sällan som Vista behöver göra det när du har 512MB dedikerat minne. Frågan blir, exakt NÄR går grafiken över 512 MB? Är det inte bara vid intensiva spel, där just denna funktion med allokerbart grafikminne blir aktuell? Om man använder ett lite oflashigt träigt program för mångkanalig inspelning kanske problemet inte uppkommer att den börjar dra från RAM till grafiken? Tänk om det vore så väl ändå... men jag är inte alls säker. Kan en ledtråd vara att se vad ett dylikt program för inspelning kräver för spec på dator? ☺️ //debatt Redigerat 5 september 2008 av debatt
debatt Postat 9 september 2008 Trådstartare Postat 9 september 2008 Har nu luskat fram att den av de två modellerna som skulle kunna vara aktuell har ett grafikkort som är speciellt gjort för Vista och att det stannat bilden i flera fall när man använt program skrivna för XP och tidigare Windows-versioner... Om man ska tro forum. //debatt
oioioi Postat 9 september 2008 Postat 9 september 2008 och det finns seriösa handlare som kan erbjuda datorer med Win XP om man vill ha det, utan större krux har jag märkt nu... en modell från Toshiba (hos Westium Data) När jag såg det här gick jag in på Westiums hemsida. Det verkar vid första anblicken vara så att de kan leverera XP med i princip vilken som helst bärbar!!! (Hundratals iaf; HP, Lenovo, Toshiba etc, you name it!)
debatt Postat 9 september 2008 Trådstartare Postat 9 september 2008 (redigerat) och det finns seriösa handlare som kan erbjuda datorer med Win XP om man vill ha det, utan större krux har jag märkt nu... en modell från Toshiba (hos Westium Data) När jag såg det här gick jag in på Westiums hemsida. Det verkar vid första anblicken vara så att de kan leverera XP med i princip vilken som helst bärbar!!! (Hundratals iaf; HP, Lenovo, Toshiba etc, you name it!) Vad bra! Tyckte det stod som hastigast att en Toshiba var förinstallerad med XP. Att man sedan kan få XP på "vilkensomhelst" mot betalning (kanske 1000-2000 kr extra), är ju en bonus. Även Databutiken löser detta med XP... Själv har jag nog bestämt mig för Windows Vista och dessutom 64-bitarsversionen, eftersom alla mina kringprylar stods av Windows Vista 64 bitar tydligen - externt ljudkort, skrivare, scanner. För floppydriven och combo-hddn lär det inte behövas någon drivrutin. För en kommande digitalkamera troligen. 64 bitar. Blir allt dubbelt så bra då? 🙂 //debatt Redigerat 9 september 2008 av debatt
Claes Holmerup Postat 9 september 2008 Postat 9 september 2008 och det finns seriösa handlare som kan erbjuda datorer med Win XP om man vill ha det, utan större krux har jag märkt nu... en modell från Toshiba (hos Westium Data) När jag såg det här gick jag in på Westiums hemsida. Det verkar vid första anblicken vara så att de kan leverera XP med i princip vilken som helst bärbar!!! (Hundratals iaf; HP, Lenovo, Toshiba etc, you name it!) Vad bra! Tyckte det stod som hastigast att en Toshiba var förinstallerad med XP. Att man sedan kan få XP på "vilkensomhelst" mot betalning (kanske 1000-2000 kr extra), är ju en bonus. Även Databutiken löser detta med XP... Själv har jag nog bestämt mig för Windows Vista och dessutom 64-bitarsversionen, eftersom alla mina kringprylar stods av Windows Vista 64 bitar tydligen - externt ljudkort, skrivare, scanner. För floppydriven och combo-hddn lär det inte behövas någon drivrutin. För en kommande digitalkamera troligen. 64 bitar. Blir allt dubbelt så bra då? 🙂 //debatt 64-bit är ett vågspel i nuläget eftersom det inte är alla program som har stöd för 64-bit (varken XP eller Vista), så även om det finns drivrutiner för Vista 64-bit till all hårdvara i din dator, så är det inte säkert att alla program fungerar i den miljön... 🙂
oioioi Postat 9 september 2008 Postat 9 september 2008 64 bitar. Blir allt dubbelt så bra då? 🙂 //debatt Eller dubbelt så mycket strul...
davve Postat 9 september 2008 Postat 9 september 2008 Skaffa Mac!!!!!!!!!! Det är det bästa till musik och typ allt annat förutom spel, för där är PC datorerna lite före men det går absolut att spela på mac men det finns ju inte lika många till mac.
Biran Postat 9 september 2008 Postat 9 september 2008 Skaffa Mac!!!!!!!!!! Det är det bästa till musik och typ allt annat förutom spel, för där är PC datorerna lite före men det går absolut att spela på mac men det finns ju inte lika många till mac. Intelligent inlägg tyder på stor datorkunskap !!
rainydays Postat 9 september 2008 Postat 9 september 2008 Det är det bästa till musik och typ allt annat förutom spel Nja, detdär är mest en smaksak numera. Däremot är ju macar beprövade datorer inom musik så det är sällan kompabilitetsproblem, och om det skulle vara det med någon enstaka produkt så är det lätt att kolla upp innan man köper. Sen tycker jag ju personligen att MacOS är tusen gånger trevligare än Windows. Men alla är ju inte jag.
debatt Postat 9 september 2008 Trådstartare Postat 9 september 2008 Vågspel. Men det kommer väl att komma? Eller? Program för Windows Vista 64 alltså? Eftersom jag inte har några dyra versioner ännu, utan bara och iofs fullt fungerande och för mina ändamål fullt tillräckliga program, så är det inte hela världen att de inte kommer att fungera om de inte kommer att fungera. Men jag tror en del kommer att göra det ändå. T.ex. så säljs paketet "production tools" från E-mu i samma utförande nu som det gjorde innan Win Vista i 32 OCH 64 bitarsversioner (och XP 64-bitars för den delen) kom ut, och de fungerar alltjämt. Nu talar jag om ett knippe av program i lätta versioner; wavelab, cubase, sonar cakewalk etc. Word vet jag fungerar. Jag har tidigare inte skaffat varken Photoshop, Excel, Pro Tools, Wavelab, Cubase eller annat fullödigt program i fullversion. Men det kommer väl att komma för Windows Vista 64? Eller? Kommer de att hoppa över steg i utvecklingen och gå direkt på Windows Twista 128? Jag vet inte, funderar bara högt och slänger ut denna hypotetiska fråga. 🤪 //debatt
Claes Holmerup Postat 10 september 2008 Postat 10 september 2008 Med tanke på att XP 64-bit har funnits ganska länge, men att många program ändå fortfarande inte har stöd för den miljön, så ser jag det som ett vågspel att köra på ett 64-bits system i nuläget. Om ett år eller något så kanske det är annorlunda - men då har förmodligen också nästa Windowsversion kommit, som du säger... Vissa program ska enligt uppgift fungera i Vista 64-bit - men då får man köra dem i 32-bit läge - och då försvinner ju lite av meningen med att ha 64-bit... 🤪 Nåja - det kan ju gå bra, men kolla först hur det ser ut med de program du använder, så att allt verkligen fungerar i ditt tilltänka OS...
oioioi Postat 10 september 2008 Postat 10 september 2008 (Hmm, Westium och Databutiken verkar vara samma ställe.) Ni som kan mer än mig kanske kan avgöra om det här är en vettig dator för 11000kr: http://databutiken.webmercs.com/PartDetail...1890612;c:36159 LENOVO THINKPAD T61 C2D/ T8100-2.1G 160GB 2GB 15.4IN DVD±RW XPP SW (NI29YSW) CPU: INTEL DUAL CORE Disk: 160GB Memory: 2GB Model: LENOVO TP T61 Office Ready: Ja OS: XP PRO Phone: False Screen Size: 15,4" Weight: 2,5Kg 11 098:- (8 878:- ex moms) ThinkPad T Series Common features: * Excellent wireless performance with Intel® Centrino ® Duo Mobile Technology (select models) * Available with Windows® XP Professional * Security at your fingertips with integrated Fingerprint reader (select models) * Standard battery life upto 6 hours, only 2.11kg * Pre-loaded Rescue and Recovery™ for easy data back-up and recovery * Active Protection System protects your hard drive * Most secure Wireless with Client Security Solution. * Txxp is a thin and light mobile workstation workstation available ThinkPad T61 Model Name: 64669YG Part Number: NI29YDK Operating system provided: Genuine Windows XP Professional Architecture Bus type/architecture: PCI/PCI Express Bays: Ultrabay Slim Indicator light: Yes Form Factor: Notebook Display External display supported: Yes Simultaneous external display: Yes Screen type description: WXGA TFT Viewable image size (diagonal): 15inches Screen illumination: Backlit Max colors or grey shades: 16777216 Max resolution: 1280x800 Graphics Subsystem Video RAM std/max: -- / -- Graphics chipset: Intel Graphics Media Accelerator X3100 Graphics type: -- Video RAM type: DVMT Max resolution (with max video RAM): 2048x1536 16777216 colors Max colors (with max video RAM): 16777216 Graphics bus interface: PCI Express Processor BIOS type: Flash ROM Processor manufacturer: Intel Processor (CPU): Intel® Core 2 Duo T8100 Processor internal clock speed2: 2.10GHz Front Side Bus: 800MHz Memory Memory (RAM) std/max: 2GB / 4GB RAM slots total: 2 SODIMM RAM slots available: 1 SODIMM RAM speed supported: 667MHz RAM type: PC2-5300 DDR2 SDRAM Hard Disk Hard disk size1: 160GB Hard disk type: Serial ATA Optical device Floppy diskette size: -- Optical device: DVD Recordable (Dual Layer) Optical device speed8: 24X Max Device interface: EIDE Audio Integrated speakers: 2 Speaker power rating: 2 Watts Volume control buttons: Yes Speaker Quantity: 2 (Internal Speakers) Audio chipset: Intel High Definition Audio Audio data width: 24-bit Communications Fax/modem: MWave 'Combo' Card,Integrated Fax/modem speeds: 56Kbps data/14.4Kbps fax Infrared port: No Infrared port speed: -- Wireless standard: Intel Wireless WiFi Link 4965AGN Network card: Integrated Intel PRO/1000 Gigabit Ethernet Network interface: Gigabit Ethernet- Integrated Accessories A/C adapter: Worldwide A/C compatibility: Yes Port replicator: None Standard Features Pointing device type: ThinkPad UltraNav Keyboard type: Full size Keyboard light: Yes Power Management 5 Heat emissions: 65W Sound emissions: 36dB Battery life - min/max: -- Battery type(s): 6 Cell Lithium-Ion Charge time - on/off: -- / -- Expansion Options Plug and play support: Yes Slots total (free) and type: PCI/PCI Express Parallel port type: Ports: Expansion Bus port (for Dock II or Port Replicator II) External Display (VGA) External Microphone/Line-In Headphone / Line out IEEE 1394 RJ-11 RJ-45 3 USB 2.0 4-in-1 Multi-card Reader (SD/MMC/MS/XD) Weight & Dimensions 6 Weight: 2.38Kg Height: 29.7mm Width: 357.5mm Depth: 255mm Travel weight: -- Security Security features: Integrated fingerprint reader Power-on password Security lock slot Supervisor password Client Security Solution Hard disk drive password Limited warranty 3 Type of service: Customer Carry-in Warranty period: Three years parts and labor (system battery: one year) Software Supported operating systems: Genuine Windows XP Home Edition Genuine Windows XP Professional Genuine Windows 2000 PC DOS 2000 (limited) Communication/networking: Device drivers/utilities: Multimedia applications: Productivity applications: Other applications provided:
debatt Postat 10 september 2008 Trådstartare Postat 10 september 2008 (redigerat) Nej, Westium Data och Databutien är två helt olika butiker som inte har med varann att göra och jg har handlat av båda. Möjligen har de använt samma webbkonstruktör dock, fysisk person eller program. Datorn verkar ok, men lite dyr kanske för de egenskaperna? Du vill inte ha Vista? Själv funderar jag på en Vista 64 bitars för 10000 kr med 3 MB Cache, 320 GB SATA-hdd och 3 GB RAM (som jag önskar bygga ut till 8 GB senare) samt 512 MB Grafik separat minne. //debatt Redigerat 10 september 2008 av debatt
oioioi Postat 10 september 2008 Postat 10 september 2008 Nej, Westium Data och Databutien är två helt olika butiker som inte har med varann att göra och jg har handlat av båda. Möjligen har de använt samma webbkonstruktör dock, fysisk person eller program. Datorn verkar ok, men lite dyr kanske för de egenskaperna? Du vill inte ha Vista? Själv funderar jag på en Vista 64 bitars för 10000 kr med 3 MB Cache, 320 GB SATA-hdd och 3 GB RAM (som jag önskar bygga ut till 8 GB senare) samt 512 MB Grafik separat minne. //debatt Ja, det var väl samma webb-konstruktör som lurade mig. (Har hittat ännu fler med samma nu...) Vad är det för dator du hittat? XP är hyfsat bra. Vista verkar de flesta som kör bara svära åt. Lenovon har tre års garanti, och de ska enligt "min" datoransvarige ha bra byggkvalitet jämfört med många andra bärbara.
debatt Postat 10 september 2008 Trådstartare Postat 10 september 2008 Nej, Westium Data och Databutien är två helt olika butiker som inte har med varann att göra och jg har handlat av båda. Möjligen har de använt samma webbkonstruktör dock, fysisk person eller program. Datorn verkar ok, men lite dyr kanske för de egenskaperna? Du vill inte ha Vista? Själv funderar jag på en Vista 64 bitars för 10000 kr med 3 MB Cache, 320 GB SATA-hdd och 3 GB RAM (som jag önskar bygga ut till 8 GB senare) samt 512 MB Grafik separat minne. //debatt Ja, det var väl samma webb-konstruktör som lurade mig. (Har hittat ännu fler med samma nu...) Vad är det för dator du hittat? XP är hyfsat bra. Vista verkar de flesta som kör bara svära åt. Lenovon har tre års garanti, och de ska enligt "min" datoransvarige ha bra byggkvalitet jämfört med många andra bärbara. XP är superbt enligt mig, men Vista är det som ligger runt hörnet. Eftersom jag kollat upp att den kringutrustning som jag redan har nu erbjuder nya drivrutiner för Vista 64, så är det just Vista 64 jag tänker satsa på! Lenovo är för mig en NoName-dator, men det är väl bara feghet hos mig som gör att jag hellre satsar på HP. De har olika modeller runt 10000 kr. Vilken man väljer blir en smaksak och spelar kanske inte så stor roll. Vad jag menar med det är att de byter en grej mot en annan i den ena datorn efter den andra, så döper de dem alla till olika modellbeyeckningar. Det skiljer ju ändå inte så mycket. T.ex. så finns det HP-laptops som bara skiljer sig åt beträffande skärmstorlek ELLER betr CPU:n ELLER hdd-storlek. Vips... tre nya modeller. M.a.o. så har HP ofantligt många modeller, eftersom det finns många delar i en dator. Tillägg: Såg att "min dator" som jag tänkte köpa, haft problem med grafikkortet vid spel, trots att det är ett nytt dyrt grafikkort som just är tillverkat för spel. Det fattades också vad någon kallade XUWGA-läge; eXtra Ultra Wide Graphic Accelerator-view - bilden lär ha stannat stod det... En tur bland marknadens modeller på nytt... Å andra sidan har jag ju inte tänkt spela på den. //debatt
oioioi Postat 10 september 2008 Postat 10 september 2008 Lenovo är för mig en NoName-dator, men det är väl bara feghet hos mig som gör att jag hellre satsar på HP. Lenovo är helt enkelt IBM Thinkpad och inget annat. (Fast IBM sålde av PC-sektionen för något år sedan.) HP är bra. Kör själv en sådan stationär, med XP. Fast frugans stationära HP med Vista har krånglat en hel del med program-installationer. (Den är dock snabb som bara den.)
davve Postat 12 februari 2009 Postat 12 februari 2009 Om du har en Pc och inte vill lägga ut så mycket pengar kan du ju ladda hem Linux: http://www.linux.org/ Det är mycket snabbare än Windows och framförallt Stabilare och billigare. Det är ju dessutom gratis. Och sen får du väll kolla om det program du kör funkar på linux eller om du får köpa ett nytt för linux. Kolla in den här videon!!!: http://macworld.idg.se/2.1038/1.202133/nr-...nux-spoar-vista
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.