Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Menar du att om jag använder Win Vista, så är det "alltid" så att man lånar från RAM för att utöka grafikminnet?

Nej, det betydar att om den använder så mycket av grafikminnet att det blir fullt så kommer den utöka det.

I XP så händer det bara när du använder en 3D-spel eller applikation, inte när du exempelvis jobbar med musik.

Jag fick reda på att om man kör Vista, så ska man helst ha Business eller Ultimate, eftersom man har större möjlighet att påverka just grafikinställningarna där, än i Home...

Annons
Postat (redigerat)

För övrigt blir jag mer och mer övertygad om att "debatt" är "musik" i ny skepnad. ☺️

Redigerat av rainydays
Postat
Menar du att om jag använder Win Vista, så är det "alltid" så att man lånar från RAM för att utöka grafikminnet?

Nej, det betydar att om den använder så mycket av grafikminnet att det blir fullt så kommer den utöka det.

I XP så händer det bara när du använder en 3D-spel eller applikation, inte när du exempelvis jobbar med musik.

Tack. Då är jag med. Fy för Vista m.a.o.

Alltså, om jag spelar in i Ableton Live 7 audiolivespår och några pluggar och sånt, så kan det tänkas att det inte händer något särskilt i Win XP, men om jag gör om precis samma inspelning igen och det då var en Vista-pc så skulle den utöka...

Även om det är SAMMA inspelningssituation exakt.

Kan man dra slutsatsen om Vista att det "kräver" en grafik som jobbar på det sättet?

Att man alltså INTE kan ha en pc med separat grafik på låt säga 128 MB eller 256 MB

och samtidigt ha Vista installerat? Att Vista "kräver" allokerbart minne...

//debatt

Postat

och det finns seriösa handlare som kan erbjuda datorer med Win XP om man vill ha det, utan större krux har jag märkt nu...

en modell från Toshiba (hos Westium Data)

en modell från Dell, en bra spel-laptop (hos Dell)

en modell från HP (hos Databutiken)

gäsp*

...inta paja skönhetssömnen

//debatt

drloop (oregistrerad)
Postat
För övrigt blir jag mer och mer övertygad om att "debatt" är "musik" i ny skepnad. ☺️

Jag gissar att det inte är så.

Man fick man aldrig höra vilken musik som musik pysslade med. debatt har ju faktiskt en länk till myspace.

😉

Postat
Kan man dra slutsatsen om Vista att det "kräver" en grafik som jobbar på det sättet?

Nej så är det inte. Däremot är det ju självklart att Vista drar nyttan av funktionen om den skulle behöva det.

Skulle tro att det är ganska sällan som Vista behöver göra det när du har 512MB dedikerat minne.

Postat (redigerat)

Nej så är det inte. Däremot är det ju självklart att Vista drar nyttan av funktionen om den skulle behöva det.

Skulle tro att det är ganska sällan som Vista behöver göra det när du har 512MB dedikerat minne.

Kan detta innebära att jag ÄNDÅ kan köpa den laptop jag tänkte månntro?

Är Claes mest en domedagsprofet?

🙂

Allvarligt talat, kan man inte ställa in hur fin den grafiska presentationen ska vara i programmet?

Låt säga man använder Cubase eller Ableton Live, som jag nog tänkt gå över till, finns det inte någon inställningsmöjlighet i programmet, typ visa i svartvitt läge, eller med minst antal bitar? Jag tänkte att grafikkortet i ett sådant läge inte behöver "jobba så mycket"? Jag vet inte så mycket om mjukvara, men det var bara en tanke...

Om det vore så, så kunde ju även de med lite äldre datorer med kanske bara grafik 64 MB (eller 128 MB) klara dessa program, åtminstone grafikmässigt teoretiskt sett... [Nu ställer ju Cubase och Ableton, även i lätta versioner, krav på datorn (skyfflande av datamängder (ljud in, effekter etc)) som gör att

man bör ha bra dator iaf, men ni kanske förstår tankegången ändå!?]

☺️

//debatt

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Frågan blir, exakt NÄR går grafiken över 512 MB?

Är det inte bara vid intensiva spel, där just denna funktion med allokerbart grafikminne blir aktuell? Om man använder ett lite oflashigt träigt program för mångkanalig inspelning kanske problemet inte uppkommer att den börjar dra från RAM till grafiken?

Tänk om det vore så väl ändå... men jag är inte alls säker.

Kan en ledtråd vara att se vad ett dylikt program för inspelning kräver för spec på dator?

☺️

//debatt

Redigerat av debatt
Postat

Har nu luskat fram att den av de två modellerna som skulle kunna vara aktuell har ett grafikkort som är speciellt gjort för Vista och att det stannat bilden i flera fall när man använt program skrivna för XP och tidigare Windows-versioner... Om man ska tro forum.

//debatt

Postat
och det finns seriösa handlare som kan erbjuda datorer med Win XP om man vill ha det, utan större krux har jag märkt nu...

När jag såg det här gick jag in på Westiums hemsida. Det verkar vid första anblicken vara så att de kan leverera XP med i princip vilken som helst bärbar!!! (Hundratals iaf; HP, Lenovo, Toshiba etc, you name it!)

Postat (redigerat)

När jag såg det här gick jag in på Westiums hemsida. Det verkar vid första anblicken vara så att de kan leverera XP med i princip vilken som helst bärbar!!! (Hundratals iaf; HP, Lenovo, Toshiba etc, you name it!)

Vad bra! Tyckte det stod som hastigast att en Toshiba var förinstallerad med XP. Att man sedan kan få XP på "vilkensomhelst" mot betalning (kanske 1000-2000 kr extra), är ju en bonus.

Även Databutiken löser detta med XP...

Själv har jag nog bestämt mig för Windows Vista och dessutom 64-bitarsversionen, eftersom alla mina kringprylar stods av Windows Vista 64 bitar tydligen - externt ljudkort, skrivare, scanner. För floppydriven och combo-hddn lär det inte behövas någon drivrutin. För en kommande digitalkamera troligen.

64 bitar. Blir allt dubbelt så bra då?

🙂

//debatt

Redigerat av debatt
Postat

Vad bra! Tyckte det stod som hastigast att en Toshiba var förinstallerad med XP. Att man sedan kan få XP på "vilkensomhelst" mot betalning (kanske 1000-2000 kr extra), är ju en bonus.

Även Databutiken löser detta med XP...

Själv har jag nog bestämt mig för Windows Vista och dessutom 64-bitarsversionen, eftersom alla mina kringprylar stods av Windows Vista 64 bitar tydligen - externt ljudkort, skrivare, scanner. För floppydriven och combo-hddn lär det inte behövas någon drivrutin. För en kommande digitalkamera troligen.

64 bitar. Blir allt dubbelt så bra då?

🙂

//debatt

64-bit är ett vågspel i nuläget eftersom det inte är alla program som har stöd för 64-bit (varken XP eller Vista), så även om det finns drivrutiner för Vista 64-bit till all hårdvara i din dator, så är det inte säkert att alla program fungerar i den miljön... 🙂

Postat

Skaffa Mac!!!!!!!!!!

Det är det bästa till musik och typ allt annat förutom spel,

för där är PC datorerna lite före men det går absolut att spela på mac men det finns ju inte lika många till mac.

Postat
Skaffa Mac!!!!!!!!!!

Det är det bästa till musik och typ allt annat förutom spel,

för där är PC datorerna lite före men det går absolut att spela på mac men det finns ju inte lika många till mac.

Intelligent inlägg

tyder på stor datorkunskap !!

Postat
Det är det bästa till musik och typ allt annat förutom spel

Nja, detdär är mest en smaksak numera. Däremot är ju macar beprövade datorer inom musik så det är sällan kompabilitetsproblem, och om det skulle vara det med någon enstaka produkt så är det lätt att kolla upp innan man köper.

Sen tycker jag ju personligen att MacOS är tusen gånger trevligare än Windows. Men alla är ju inte jag.

Postat

Vågspel.

Men det kommer väl att komma?

Eller?

Program för Windows Vista 64 alltså?

Eftersom jag inte har några dyra versioner ännu, utan bara och iofs fullt fungerande och för mina ändamål fullt tillräckliga program, så är det inte hela världen att de inte kommer att fungera om de inte kommer att fungera. Men jag tror en del kommer att göra det ändå. T.ex. så säljs paketet "production tools" från E-mu i samma utförande nu som det gjorde innan Win Vista i 32 OCH 64 bitarsversioner (och XP 64-bitars för den delen) kom ut, och de fungerar alltjämt. Nu talar jag om ett knippe av program i lätta versioner; wavelab, cubase, sonar cakewalk etc.

Word vet jag fungerar.

Jag har tidigare inte skaffat varken Photoshop, Excel, Pro Tools, Wavelab, Cubase eller annat fullödigt program i fullversion. Men det kommer väl att komma för Windows Vista 64?

Eller?

Kommer de att hoppa över steg i utvecklingen och gå direkt på Windows Twista 128?

Jag vet inte, funderar bara högt och slänger ut denna hypotetiska fråga.

🤪

//debatt

Postat

Med tanke på att XP 64-bit har funnits ganska länge, men att många program ändå fortfarande inte har stöd för den miljön, så ser jag det som ett vågspel att köra på ett 64-bits system i nuläget. Om ett år eller något så kanske det är annorlunda - men då har förmodligen också nästa Windowsversion kommit, som du säger...

Vissa program ska enligt uppgift fungera i Vista 64-bit - men då får man köra dem i 32-bit läge - och då försvinner ju lite av meningen med att ha 64-bit... 🤪

Nåja - det kan ju gå bra, men kolla först hur det ser ut med de program du använder, så att allt verkligen fungerar i ditt tilltänka OS...

Postat

(Hmm, Westium och Databutiken verkar vara samma ställe.)

Ni som kan mer än mig kanske kan avgöra om det här är en vettig dator för 11000kr:

http://databutiken.webmercs.com/PartDetail...1890612;c:36159

LENOVO THINKPAD T61 C2D/ T8100-2.1G 160GB 2GB 15.4IN DVD±RW XPP SW (NI29YSW)

CPU: INTEL DUAL CORE

Disk: 160GB

Memory: 2GB

Model: LENOVO TP T61

Office Ready: Ja

Phone: False

Screen Size: 15,4"

Weight: 2,5Kg

11 098:-

(8 878:- ex moms)

ThinkPad T Series

Common features:

* Excellent wireless performance with Intel® Centrino ® Duo Mobile Technology (select models)

* Available with Windows® XP Professional

* Security at your fingertips with integrated Fingerprint reader (select models)

* Standard battery life upto 6 hours, only 2.11kg

* Pre-loaded Rescue and Recovery™ for easy data back-up and recovery

* Active Protection System protects your hard drive

* Most secure Wireless with Client Security Solution.

* Txxp is a thin and light mobile workstation workstation available

ThinkPad T61

Model Name: 64669YG

Part Number: NI29YDK

Operating system provided: Genuine Windows XP Professional

Architecture

Bus type/architecture: PCI/PCI Express

Bays: Ultrabay Slim

Indicator light: Yes

Form Factor: Notebook

Display

External display supported: Yes

Simultaneous external display: Yes

Screen type description: WXGA TFT

Viewable image size (diagonal): 15inches

Screen illumination: Backlit

Max colors or grey shades: 16777216

Max resolution: 1280x800

Graphics Subsystem

Video RAM std/max: -- / --

Graphics chipset: Intel Graphics Media Accelerator X3100

Graphics type: --

Video RAM type: DVMT

Max resolution (with max video RAM): 2048x1536 16777216 colors

Max colors (with max video RAM): 16777216

Graphics bus interface: PCI Express

Processor

BIOS type: Flash ROM

Processor manufacturer: Intel

Processor (CPU): Intel® Core 2 Duo T8100

Processor internal clock speed2: 2.10GHz

Front Side Bus: 800MHz

Memory

Memory (RAM) std/max: 2GB / 4GB

RAM slots total: 2 SODIMM

RAM slots available: 1 SODIMM

RAM speed supported: 667MHz

RAM type: PC2-5300 DDR2 SDRAM

Hard Disk

Hard disk size1: 160GB

Hard disk type: Serial ATA

Optical device

Floppy diskette size: --

Optical device: DVD Recordable (Dual Layer)

Optical device speed8: 24X Max

Device interface: EIDE

Audio

Integrated speakers: 2

Speaker power rating: 2 Watts

Volume control buttons: Yes

Speaker Quantity: 2 (Internal Speakers)

Audio chipset: Intel High Definition Audio

Audio data width: 24-bit

Communications

Fax/modem: MWave 'Combo' Card,Integrated

Fax/modem speeds: 56Kbps data/14.4Kbps fax

Infrared port: No

Infrared port speed: --

Wireless standard: Intel Wireless WiFi Link 4965AGN

Network card: Integrated Intel PRO/1000 Gigabit Ethernet

Network interface: Gigabit Ethernet- Integrated

Accessories

A/C adapter:

Worldwide A/C compatibility: Yes

Port replicator: None

Standard Features

Pointing device type: ThinkPad UltraNav

Keyboard type: Full size

Keyboard light: Yes

Power Management 5

Heat emissions: 65W

Sound emissions: 36dB

Battery life - min/max: --

Battery type(s): 6 Cell Lithium-Ion

Charge time - on/off: -- / --

Expansion Options

Plug and play support: Yes

Slots total (free) and type: PCI/PCI Express

Parallel port type:

Ports: Expansion Bus port (for Dock II or Port Replicator II)

External Display (VGA)

External Microphone/Line-In

Headphone / Line out

IEEE 1394

RJ-11

RJ-45

3 USB 2.0

4-in-1 Multi-card Reader (SD/MMC/MS/XD)

Weight & Dimensions 6

Weight: 2.38Kg

Height: 29.7mm

Width: 357.5mm

Depth: 255mm

Travel weight: --

Security

Security features: Integrated fingerprint reader

Power-on password

Security lock slot

Supervisor password

Client Security Solution

Hard disk drive password

Limited warranty 3

Type of service: Customer Carry-in

Warranty period: Three years parts and labor (system battery: one year)

Software

Supported operating systems: Genuine Windows XP Home Edition

Genuine Windows XP Professional

Genuine Windows 2000

PC DOS 2000 (limited)

Communication/networking:

Device drivers/utilities:

Multimedia applications:

Productivity applications:

Other applications provided:

Postat (redigerat)

Nej, Westium Data och Databutien är två helt olika butiker som inte har med varann att göra och jg har handlat av båda. Möjligen har de använt samma webbkonstruktör dock, fysisk person eller program.

Datorn verkar ok, men lite dyr kanske för de egenskaperna?

Du vill inte ha Vista?

Själv funderar jag på en Vista 64 bitars för 10000 kr med 3 MB Cache, 320 GB SATA-hdd och 3 GB RAM (som jag önskar bygga ut till 8 GB senare) samt 512 MB Grafik separat minne.

//debatt

Redigerat av debatt
Postat
Nej, Westium Data och Databutien är två helt olika butiker som inte har med varann att göra och jg har handlat av båda. Möjligen har de använt samma webbkonstruktör dock, fysisk person eller program.

Du vill inte ha Vista?

Själv funderar jag på en Vista 64 bitars för 10000 kr med 3 MB Cache, 320 GB SATA-hdd och 3 GB RAM (som jag önskar bygga ut till 8 GB senare) samt 512 MB Grafik separat minne.

//debatt

Ja, det var väl samma webb-konstruktör som lurade mig. (Har hittat ännu fler med samma nu...)

Vad är det för dator du hittat?

XP är hyfsat bra. Vista verkar de flesta som kör bara svära åt.

Lenovon har tre års garanti, och de ska enligt "min" datoransvarige ha bra byggkvalitet jämfört med många andra bärbara.

Postat

Du vill inte ha Vista?

//debatt

Ja, det var väl samma webb-konstruktör som lurade mig. (Har hittat ännu fler med samma nu...)

Vad är det för dator du hittat?

XP är hyfsat bra. Vista verkar de flesta som kör bara svära åt.

Lenovon har tre års garanti, och de ska enligt "min" datoransvarige ha bra byggkvalitet jämfört med många andra bärbara.

XP är superbt enligt mig, men Vista är det som ligger runt hörnet. Eftersom jag kollat upp att den kringutrustning som jag redan har nu erbjuder nya drivrutiner för Vista 64, så är det just Vista 64 jag tänker satsa på!

Lenovo är för mig en NoName-dator, men det är väl bara feghet hos mig som gör att jag hellre satsar på HP. De har olika modeller runt 10000 kr. Vilken man väljer blir en smaksak och spelar kanske inte så stor roll. Vad jag menar med det är att de byter en grej mot en annan i den ena datorn efter den andra, så döper de dem alla till olika modellbeyeckningar. Det skiljer ju ändå inte så mycket. T.ex. så finns det HP-laptops som bara skiljer sig åt beträffande skärmstorlek ELLER betr CPU:n ELLER hdd-storlek. Vips... tre nya modeller. M.a.o. så har HP ofantligt många modeller, eftersom det finns många delar i en dator.

Tillägg: Såg att "min dator" som jag tänkte köpa, haft problem med grafikkortet vid spel, trots att det är ett nytt dyrt grafikkort som just är tillverkat för spel. Det fattades också vad någon kallade XUWGA-läge; eXtra Ultra Wide Graphic Accelerator-view - bilden lär ha stannat stod det...

En tur bland marknadens modeller på nytt... Å andra sidan har jag ju inte tänkt spela på den.

//debatt

Postat
Lenovo är för mig en NoName-dator, men det är väl bara feghet hos mig som gör att jag hellre satsar på HP.

Lenovo är helt enkelt IBM Thinkpad och inget annat. (Fast IBM sålde av PC-sektionen för något år sedan.)

HP är bra. Kör själv en sådan stationär, med XP. Fast frugans stationära HP med Vista har krånglat en hel del med program-installationer. (Den är dock snabb som bara den.)

• 5 månader senare...
Postat

Om du har en Pc och inte vill lägga ut så mycket pengar kan du ju ladda hem Linux: http://www.linux.org/

Det är mycket snabbare än Windows och framförallt Stabilare och billigare. Det är ju dessutom gratis.

Och sen får du väll kolla om det program du kör funkar på linux eller om du får köpa ett nytt för linux.

Kolla in den här videon!!!: http://macworld.idg.se/2.1038/1.202133/nr-...nux-spoar-vista

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.