RoBERT Postat 10 november 2005 Postat 10 november 2005 ...det även handlar om touch, sound, frasering och en massa andra saker också. Precis! och gissa vilka som har desaa gåvor? ToTo!! 😄 dom har ju definitivt ett sound som känns igen, oavsett vilken stil de spelar, precis som alla andra band i världen. Man låter ju som man gör pga människorna man spelar med... =) touch, skämtar du??? frasering? Om inte det, vad?? 😲 Visst kan dom allt detdär. Men jag gillar inte deras sätt att uttrycka sig. Man kan ju frasera på massa olika sätt och jag gillar inte deras. Dansbandsmusiker fraserar/spelar också oerhört bra, men det kan också bli lite meningslöst i längden. precis vad jag vill komma fram till! =) man har ju olika smak liksom, men en bra, duktig, utstrålningsfull, å allt vad en musiker nu kan vara är ju alt det, även om jag som person inte diggar just den stilen.. för mig handlar det hela om respekt för hantverket då. Tex punk är något jag verkligen inte lyssnar på, men jag respekterar ju ändå dom som musiker i sin genre... Ha! Visst jag håller med till en viss del. Men man måste ju ändå kunna ta ställning. Ser man musik som en konstform så är den ju helt subjektiv. Hantverket skall givetvis respekteras, men för mig får det under inga omständigheter vara viktigare än det konstnärliga uttrycket. edit: alltså, jag ser dom hantverksmässiga kunskaperna som ett redskap att uttrycka sin konstnärlighet. Hantverket i sig har inte mycket med konstnärlighet att göra. som Toto i detta fallet så förklarar jag mig ´nu med hjälp av din post 🙂 i mitt fall tycker jag att deras kunskaper och erfarenheter i sitt hantverk ger dom större möjligheter att visa sin konstnärlighet 🙂 .. och japp, musik blir ju subjektivt eftersom jag tycker att deras sätt att utrycka sig har lyckats 🙂 men en metalmusiker är ju ändå en duktig metalmusiker även om jag ofta tycker att det de spelar är bland det tråkigaste å plattaste som finns 🙂 ...du vill inte vara med i mitt tributeband? 🙂 ...lät det snurrigt? tror det blev somjag vill iaf 😉
musik (oregistrerad) Postat 10 november 2005 Postat 10 november 2005 Hej! Jag vet inte så mycket om Toto, mer än att de gamla grannarna spelade låten Rosanna flera gånger om dan under många år (förutom att de spelade Ultravox)!! Jag får kolla in Toto bättre. 🙂 :musik
RoBERT Postat 10 november 2005 Postat 10 november 2005 du får ta å lyssna in dom ja, det tycker jag absolut 😕 men allt med toto låter definitivt inte som rosanna och africa å hold the line liksom.. så många stackare som tror det...
Dreamtones Postat 15 april 2006 Postat 15 april 2006 Sitter här och lyssnar sönder Toto's Africa 🙂 fan va den är grym! finns det nån mer klockren perkussiv låt? sorry för helt meninglöst inlägg men jag va bara tvungen, är kär i låtfan =) Instämmer helt och hållet !
Dreamtones Postat 15 april 2006 Postat 15 april 2006 Mmm.. Lite nostalgist kanske.. Men Jag minns en tjej som gav mig en mixtape med bara Totolåtar.. Låtarna var arrangerade i viss ordning så att det blev som ett slags hemligt kärleksmeddelande eller nåt.. Bafs-Chrome var det 😄🙂 Nåväl.. Jag var mest aktiv som ljudtekniker under 80-talet och Toto var en slags referens för hur man kunde göra och hur det skulle låta. Toto användes ju av många tillverkare av musikinstrument/effekter också för att "dema" hur bra deras prylar kunde låta... Jag lyssnade nyss på nåra Toto-låtar.. typ Hold the line, Africa etc.. Då slog det mig plötsligt. (jag som alltid gillat Toto).. Det låter dött.. Det är tight, det låter perfekt, det är bra text.. men det saknas själ, smärta, känsla.. Eller nåt ??? Det är för cleant lixom. Men visst var dom bra Håll i hatten, men det är just DÄRFÖR som jag t ex gillar låten Africa; just för att den INTE spelar på sådana känslor som t ex smärta. Men att säga att den inte har känsla eller själ överhuvudtaget är helt enkelt fel.
Dreamtones Postat 15 april 2006 Postat 15 april 2006 (redigerat) Mmm.. Lite nostalgist kanske.. Men Jag minns en tjej som gav mig en mixtape med bara Totolåtar.. Låtarna var arrangerade i viss ordning så att det blev som ett slags hemligt kärleksmeddelande eller nåt.. Bafs-Chrome var det 😄🙂 Nåväl.. Jag var mest aktiv som ljudtekniker under 80-talet och Toto var en slags referens för hur man kunde göra och hur det skulle låta. Toto användes ju av många tillverkare av musikinstrument/effekter också för att "dema" hur bra deras prylar kunde låta... Jag lyssnade nyss på nåra Toto-låtar.. typ Hold the line, Africa etc.. Då slog det mig plötsligt. (jag som alltid gillat Toto).. Det låter dött.. Det är tight, det låter perfekt, det är bra text.. men det saknas själ, smärta, känsla.. Eller nåt ??? Det är för cleant lixom. Men visst var dom bra Ahh! Nu fick jag lite vatten på min kvarn 🙂 Precis så är det! Toto var referensmusik för ljudtekniker och musiker på 80-talet. Och samtidigt ytlig dynga (som så otroligt mycket annan 80talsmusik) som är totalt funktionslös nu för tiden. Om man dissar ett helt årtioende är man utan tvekan trångsynt. 80talet var helt klart producenternas/studiomusikernas årtioende och borde vara hyllat på ett forum som detta. Kan inte misstänka annat än avund. Redigerat 15 april 2006 av Kricke
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.