Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Är inte Toto den där hunden i den där filmen med Judy Garland, vad hette den... Over the rainbow ni vet....

Alldeless riktigt och det där ifrån de tagit sitt namn..... det var nog Brödernas Porcaros och unge herr Paichs favvofilm nä de var små ......

Har växt med Totomusik men kan hålla med om att de senaste skivorna inte riktigt har den magin som de första hade. Sen var ju Jeff en av trumvärldens största innovatörer och Simon håller inte riktigt den klassen även om han är grymt teknisk. Såg dem i Halmstad en gång och som förband hade de London Communty Gospel Choir med Jesse Dixon.... de var nästan så att förbandet stall showen!.. 😉

Det är dock lite tråkigt dock att det altid skall vara politiskt korrekt att klanka ner på musik framförd av duktiga musiker och hausa grupper som inte kan stämma gitarren och sjunga rent!...

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postat

Jo, "the wizard of Oz".

I en intervju från 1988 hade Jeff Porcaro svaret på varfør gruppen heter Toto, o det ar inte pga hunden, men ett latinskt ord ( jag kommer inte ihåg ) som betyder "alltomfattande ". Dom tyckte det passade pga Toto har i sin musik elementer från en høg av musikstilar.

Postat

Nää nu är det Fight! 😳

TOTO är bland det bästa av det bästa!

Kul att se hur forummedlemmarna står i den konstanta musikaliska rivaliteten mellan "bra" musiker och "bra" musiker, konstigt att somliga inte kan ta till sig ett band som TOTO vad beror det på egentligen? Jag håller med Claes;

"De är sanslöst duktiga studiomusiker som spelar så tight som de flesta av oss bara kan drömma om. Därför kan man kanske ana ett uns avund hos de som påstår att Toto är tråkiga... "

Jag kan förstå de som tycker band som TOTO är stela, men att säga att TOTO är dåligt tyder bara på dålig smak och kunskap, om inte just på avund - Kan jag inte spela bättre - då är det som är bättre än mig tråkigt och patetiskt. Om man drar en snabbkoll på tex. punk/garagerockare så kommer förmodligen en hel del spy galla över TOTO ...undra varför 😳

Har aldrig hört en hockeyspelare säga att Foppa suger. Men Steve Lukather &CO kan man visst klanka ner på! De är otroliga musiker som är värda respekt för det de har åstadkommit, precis som The Hives, Ramones och Nirvana också är trots att de bara kan drömma om att kunna spela som TOTO.

/R

Postat
Nää nu är det Fight! 😳

TOTO är bland det bästa av det bästa!

Kul att se hur forummedlemmarna står i den konstanta musikaliska rivaliteten mellan "bra" musiker och "bra" musiker, konstigt att somliga inte kan ta till sig ett band som TOTO vad beror det på egentligen? Jag håller med Claes;

"De är sanslöst duktiga studiomusiker som spelar så tight som de flesta av oss bara kan drömma om. Därför kan man kanske ana ett uns avund hos de som påstår att Toto är tråkiga... "

Jag kan förstå de som tycker band som TOTO är stela, men att säga att TOTO är dåligt tyder bara på dålig smak och kunskap, om inte just på avund - Kan jag inte spela bättre - då är det som är bättre än mig tråkigt och patetiskt. Om man drar en snabbkoll på tex. punk/garagerockare så kommer förmodligen en hel del spy galla över TOTO ...undra varför 😳

Har aldrig hört en hockeyspelare säga att Foppa suger. Men Steve Lukather &CO kan man visst klanka ner på! De är otroliga musiker som är värda respekt för det de har åstadkommit, precis som The Hives, Ramones och Nirvana också är trots att de bara kan drömma om att kunna spela som TOTO.

/R

ORD!

Postat

Det är just därför de är så tråkiga nuförtiden! FÖR duktiga.. Ingen spänning kvar..

Postat
Det är just därför de är så tråkiga nuförtiden! FÖR duktiga.. Ingen spänning kvar..

där är jag av liten annan natur, jag blir alltid grymt impad av musiker som har otrolig stenkoll.

Eftersom Toto på något sätt inte är stela i sitt spel utan bara utrycker sin musikalitet på bästa möjliga sätt så tycker jag det blir spännande att lyssna på ändå, men smaken är ju som baken 😳

Postat

där är jag av liten annan natur, jag blir alltid grymt impad av musiker som har otrolig stenkoll.

Eftersom Toto på något sätt inte är stela i sitt spel utan bara utrycker sin musikalitet på bästa möjliga sätt så tycker jag det blir spännande att lyssna på ändå, men smaken är ju som baken 😄

Toto har väl absolut gjort sin egen grej och gjort det bra. 😎

Men när det kommer till Västkust-rock regerar Journey hemma i skivhyllan... Rätt attityd tycker jag...

Steve Perrys sång är så grym, sanslös känsla... 😛

Postat

Toto är ett bevis på att det inte räcker med att vara en bra teknisk musiker. Det är samma sak som Dave Weckl; bländande teknik men totalt meningslös. Jag kan programmera ÄNNU tajtare i Logic. Och ÄNNU svårare rytmer. Lätt.

Detdär med när bra teknik i kombination med ett vettigt konstnärligt uttryck är det otroligt få som får till.

Postat

Har faktiskt en favvalåt med Toto (och diggar Bryan Adams i smyg) fast jag är en gammal Clash-idiot. St George and the dragon heter den!

Postat

Mmm.. Lite nostalgist kanske.. Men Jag minns en tjej som gav mig en mixtape med bara Totolåtar.. Låtarna var arrangerade i viss ordning så att det blev som ett slags hemligt kärleksmeddelande eller nåt.. Bafs-Chrome var det 😉😄

Nåväl.. Jag var mest aktiv som ljudtekniker under 80-talet och Toto var en slags referens för hur man kunde göra och hur det skulle låta. Toto användes ju av många tillverkare av musikinstrument/effekter också för att "dema" hur bra deras prylar kunde låta... Jag lyssnade nyss på nåra Toto-låtar.. typ Hold the line, Africa etc.. Då slog det mig plötsligt. (jag som alltid gillat Toto).. Det låter dött.. Det är tight, det låter perfekt, det är bra text.. men det saknas själ, smärta, känsla.. Eller nåt ??? Det är för cleant lixom. Men visst var dom bra 😠

Postat
Mmm.. Lite nostalgist kanske.. Men Jag minns en tjej som gav mig en mixtape med bara Totolåtar.. Låtarna var arrangerade i viss ordning så att det blev som ett slags hemligt kärleksmeddelande eller nåt.. Bafs-Chrome var det 😉😄

Nåväl.. Jag var mest aktiv som ljudtekniker under 80-talet och Toto var en slags referens för hur man kunde göra och hur det skulle låta. Toto användes ju av många tillverkare av musikinstrument/effekter också för att "dema" hur bra deras prylar kunde låta... Jag lyssnade nyss på nåra Toto-låtar.. typ Hold the line, Africa etc.. Då slog det mig plötsligt. (jag som alltid gillat Toto).. Det låter dött.. Det är tight, det låter perfekt, det är bra text.. men det saknas själ, smärta, känsla.. Eller nåt ??? Det är för cleant lixom. Men visst var dom bra 😠

Ahh! Nu fick jag lite vatten på min kvarn 🙂

Precis så är det! Toto var referensmusik för ljudtekniker och musiker på 80-talet. Och samtidigt ytlig dynga (som så otroligt mycket annan 80talsmusik) som är totalt funktionslös nu för tiden.

Postat
Jag kan programmera ÄNNU tajtare i Logic. Och ÄNNU svårare rytmer. Lätt.

Nu fick du väl lite för mycket luft under vingarna... 😠

Du borde vara tämligen upptagen med att programera trumcomp om du får det att låta som Jeff...

Om du lyckas är jag den första att stå med blommor och gratulera... 😄

Postat
Jag kan programmera ÄNNU tajtare i Logic. Och ÄNNU svårare rytmer. Lätt.

Nu fick du väl lite för mycket luft under vingarna... 😠

Du borde vara tämligen upptagen med att programera trumcomp om du får det att låta som Jeff...

Om du lyckas är jag den första att stå med blommor och gratulera... 😄

Poängen med Toto verkar ju vara att det ska va tajt. Att kvantisera är inte svårt.

Postat (redigerat)
Musiken är fjantig och intetsägande

Ge genast exempel på musik som inte är fjantig och intetsägande.. Så vi vet vart vi har dig! 😠

Edit: din avtar är fjantig... Men inte intetsägande 😄

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Mm.. jag lyssnade iof. bara i 2 sekunder (pallade inte mera). Och läste resten i låttitlarna.. Det var fjantig musik för mig.. Nån slags dataspelsmusik var det jag hörde.. Dataspel är fjantiga för mig! (dataspel=leksaker för mig.. Äkta musik ska återspegla äkta känslor.. ok?)

edit: ok.. såg att Marvin Gaye var med på din lista.. Det är godkänt för mig.. Men det blev samma skitmusik för det då jag klickade på länken.. Fult knep! 😆

Redigerat av hegobald
Postat
Mm.. jag lyssnade iof. bara i 2 sekunder (pallade inte mera). Och läste resten i låttitlarna.. Det var fjantig musik för mig.. Nån slags dataspelsmusik var det jag hörde.. Dataspel är fjantiga för mig! (dataspel=leksaker för mig.. Äkta musik ska återspegla äkta känslor.. ok?)

edit: ok.. såg att Marvin Gaye var med på din lista.. Det är godkänt för mig.. Men det blev samma skitmusik för det då jag klickade på länken.. Fult knep! 🙂

Jag har ingen aning om vad du tryckt på för länk.. jag lyssnar inte på mycket tvspelsmusik.. isf skulle det väl vara SMK men det har det inte varit mycket av

Postat

Toto, ja, vad skall man säga? jag finns nog nånstans mittemellan de bägge "lägren". Ibland blir det så blasé och strömlinjeformat och svinsupertråkigt. Dock, "Home Of The Brave"! Ojojoj, sicken låt, sicka prestationer! Det finns fler men lyssna på den, alla Toto-hatare så får Ni höra ett annat Toto än hitliste-Toto!

För många år sedan nu dök de upp oanmälda på Roskildefestivalen. Efter ett par låtar grabbade Lukather micken och berättade varför. De hade varit på en illa organiserad turné någonstans i Sydamerika. Ingenting fungerade, konserter blev inställda och de som blev av slutade i publiktumult. Hotell var fullbokade och grabbarna hade ingenstans att sova. De beordrade sin manager att fixa bort dem från denna turné. Sålunda stod de nu på Roskildes stora scen. Det var ett trött men lyckligt och spelsuget gäng som stod på scen med ett undantag. Joseph Williams såg ut som ett lik. Han bara stod rakt upp och ner vid sin mick, rörde inte ens ett lillfinger. Han verkade helt väck. Han sjöng verserna på "sina" låtar. På refrängerna höll han tyst och de andra i bandet tog över.

De spelade skiten ur oss! De öste så att det stod härliga till. Till och med punkare och dödsmetallare lockades till stora scenen och öste loss i solskenet. Att ett band kan låta så bra live!

Jag är inget stort fan, har en skiva, den med Fergie Fredriksen på sång. Kan den mannen sjunga? Ja! Som sagt, inget stort fan men den spelningen de gjorde där och då var fullständigt makalös. Jag vågar påstå att alla här på forumet hade varit euforiska efter att bevittnat detta. En bra spelning är en bra spelning, även om det gäller en artist Du vanligtvis inte tycker om.

Sen kan jag spy åt Toto också. Tre av medlemmarna i gruppen är Toto-fans och skall spela upp allt möjligt Toto.material och det blir för slickt för mig. "Africa" gör inget för mig.

Postat

Africa, en av 80-talets största poplåtar, som kommer att leva i ytterligare i minst hundra år pga sina geniala tonartsbyten mellan A och H, den vackra texten och stämmorna. Den är inte ett dugg beroende av Toto-soundet utan funkar som alla starka melodier till enbart akustisk gitarr, piano eller att bara vissla eller nynna på.

Postat
Precis så är det! Toto var referensmusik för ljudtekniker och musiker på 80-talet. Och samtidigt ytlig dynga (som så otroligt mycket annan 80talsmusik) som är totalt funktionslös nu för tiden.

HUUUR kan man säga att det är ytlig dynga??

vad exakt är det som gör det ytligt?

knappast musiken, den lägger de ju ner själ och hjärta i att göra det bästa de kan varje gång. bland annat genom att jobba mycket med arren, bland annat genom att prova nya sätt att spela tillsammans. nya genrer fast med toto-feeling såklart, precis som alla band gör. man spelar olika stilar fast på sitt sätt. 😛

Texterna kanske du stör dig på då?

Sedan när är det ytligt att skriva om kärlek, hat, i några fall politik, sorg, glädje, känslor överhuvudtaget??

😠

Sedan när är det funktionslöst att spela, arra och svettas fram musik i deras klass?

:rolleyes:

nattinatt allihopa!

nu blir det "St george and the dragon" innan jag går å lägger mig 🤪

Postat (redigerat)
Toto är ett bevis på att det inte räcker med att vara en bra teknisk musiker. Det är samma sak som Dave Weckl; bländande teknik men totalt meningslös. Jag kan programmera ÄNNU tajtare i Logic. Och ÄNNU svårare rytmer. Lätt.

Detdär med när bra teknik i kombination med ett vettigt konstnärligt uttryck är det otroligt få som får till.

Då har du missat poenget med Dave Weckl`s spelning. Om du lyssnar på hans/bandets skivor, så ska du tanka på att han spelar alltihop samtidigt o han har "bara" två hander o två føtter. Dave Weckl spelar asbra. En av varldens basta trummissar. Otrolig kontroll.

Jeff var en riktig "pocket-player" som du ska ha svårt att kopiera!!!! Just som Steve Gadd o ( avdøde) Carlos Vega. Dom spelar/spelade for att DOM ANDRA musikerna skulle låta bra.

Du får garna lagga upp "bevis" for ditt påstående 😕

EDit: Att programmera ar når helt annat an att spela på riktigt.

Redigerat av tamadrummer
Postat

Man skulle kunna säga att Toto är bra för de som gillar dem och dåliga för dem som inte gillar dem. 😛

Meningslös diskussion 😳 (fast ändå rätt roligt att läsa 😛 )

Postat
Då har du missat poenget med Dave Weckl`s spelning. Om du lyssnar på hans/bandets skivor, så ska du tanka på att han spelar alltihop samtidigt o han har "bara" två hander o två føtter. Dave Weckl spelar asbra. En av varldens basta trummissar. Otrolig kontroll.

Jeff var en riktig "pocket-player" som du ska ha svårt att kopiera!!!! Just som Steve Gadd o ( avdøde) Carlos Vega. Dom spelar/spelade for att DOM ANDRA musikerna skulle låta bra.

Du får garna lagga upp "bevis" for ditt påstående 😄

EDit: Att programmera ar når helt annat an att spela på riktigt.

Weckl är precis som Robert Wells och Yngwie Malmsteen (stavfel?) en väldigt duktig musiker. Vill jag bli imponerad går jag hellre på cirkus.

Jeff är är väl den som mest har hedern i behåll efter Toto. Men som sagt, jag tycker inte det räcker med duktiga musiker för att det ska bli bra musik.

Mitt påstående gällande programmerade trummor hit och dit var rent retoriskt. Eftersom många totoälskare baserar mycket av sin kärlek till bandet på att dom är tajta så menade jag att man kan få en sequencer ÄNNU tajtare. Men det behöver inte vara det minsta bra för det. Du behöver inte ödsla tid på att förklara att det inte bara handlar om att vara tajt för att saker ska låta bra utan att det även handlar om touch, sound, frasering och en massa andra saker också.

Postat
...det även handlar om touch, sound, frasering och en massa andra saker också.

Precis!

och gissa vilka som har desaa gåvor? ToTo!! 😄

dom har ju definitivt ett sound som känns igen, oavsett vilken stil de spelar, precis som alla andra band i världen. Man låter ju som man gör pga människorna man spelar med... =)

touch, skämtar du???

frasering? Om inte det, vad?? 😉

..kul att denna tråden kom igång hehehe...

ingen som e sugen på att göra en "Sylvan & Bonamici" med mig? fast istället försöka skriva musik som låter som ToTo under en viss epok? =)

Postat

Precis!

dom har ju definitivt ett sound som känns igen, oavsett vilken stil de spelar, precis som alla andra band i världen. Man låter ju som man gör pga människorna man spelar med... =)

touch, skämtar du???

Visst kan dom allt detdär. Men jag gillar inte deras sätt att uttrycka sig. Man kan ju frasera på massa olika sätt och jag gillar inte deras.

Dansbandsmusiker fraserar/spelar också oerhört bra, men det kan också bli lite meningslöst i längden.

Postat

Precis!

touch, skämtar du???

Visst kan dom allt detdär. Men jag gillar inte deras sätt att uttrycka sig. Man kan ju frasera på massa olika sätt och jag gillar inte deras.

Dansbandsmusiker fraserar/spelar också oerhört bra, men det kan också bli lite meningslöst i längden.

precis vad jag vill komma fram till! =)

man har ju olika smak liksom, men en bra, duktig, utstrålningsfull, å allt vad en musiker nu kan vara är ju alt det, även om jag som person inte diggar just den stilen..

för mig handlar det hela om respekt för hantverket då. Tex punk är något jag verkligen inte lyssnar på, men jag respekterar ju ändå dom som musiker i sin genre...

Postat (redigerat)

Precis!

och gissa vilka som har desaa gåvor? ToTo!! 🙂

touch, skämtar du???

frasering? Om inte det, vad?? 🙂

precis vad jag vill komma fram till! =)

man har ju olika smak liksom, men en bra, duktig, utstrålningsfull, å allt vad en musiker nu kan vara är ju alt det, även om jag som person inte diggar just den stilen..

för mig handlar det hela om respekt för hantverket då. Tex punk är något jag verkligen inte lyssnar på, men jag respekterar ju ändå dom som musiker i sin genre...

Ha!

Visst jag håller med till en viss del. Men man måste ju ändå kunna ta ställning. Ser man musik som en konstform så är den ju helt subjektiv. Hantverket skall givetvis respekteras, men för mig får det under inga omständigheter vara viktigare än det konstnärliga uttrycket.

edit: alltså, jag ser dom hantverksmässiga kunskaperna som ett redskap att uttrycka sin konstnärlighet. Hantverket i sig har inte mycket med konstnärlighet att göra.

Redigerat av VacUm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.